Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Pernille Weiss Terkildsen Oplæg og dele heraf må kun anvendes efter skriftlig aftale med ArchiMed Fra kvadratmeter-priser til patient- og virksomhedsrelevante.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Pernille Weiss Terkildsen Oplæg og dele heraf må kun anvendes efter skriftlig aftale med ArchiMed Fra kvadratmeter-priser til patient- og virksomhedsrelevante."— Præsentationens transcript:

1 Pernille Weiss Terkildsen Oplæg og dele heraf må kun anvendes efter skriftlig aftale med ArchiMed Fra kvadratmeter-priser til patient- og virksomhedsrelevante parametre. Pointer fra bl.a. Helsingør Psykiatriske Hospital

2 Hvad er ?

3 Hvad er hospitalsarkitektur? Paradigmet – sådan plejer vi at gøre? Patient- og virksomhedsrelevante parametre – med afsæt hos Helsingør Psykiatri Paradigmeskiftet - Evidensbaseret design – hvad og hvordan? Disposition af de næste 25 minutter

4 ”Sygehuset som et offentligt hus samler og udtrykker en almen orden” ”Sygehusarkitektur kan give patienter følelsen af skam og krænkelse” Kari Martinsen ”Patientrollen påvirker oplevelsen af bygningen – og denne rolle er variable over tid” Pernille Weiss Terkildsen Hvad er hospitalsarkitektur?

5 Hvordan gjorde man tidligere? – Groft sagt og i prioriteret rækkefølge! 1.Ligger m²-prisen på niveau med andre sammenlignelige projekter? 2.Hvor meget haster det? 3.Bedste løsning blandt alternativer? 4.Hvordan finansieres byggeriet? Paradigmet – sådan plejer vi at gøre?

6 Man starter for realistisk – og derfor for småt Anlægsøkonomien får for stor betydning Fokus lægges fra starten på tid, kr. og m² Man kopierer ”vi plejer” og dræber innovation Paradigmet – sådan plejer vi at gøre

7 Patient- og virksomhedsrelevante parametre Krads i overfladen – erfaringer fra Helsingør om proces Deadlines i processen er for stramme til at finde de rette svar Og vi véd ikke, hvor vi skal finde de rette svar Vi sloges om m² og kr. At skabe kompromisser, er udmattende At overse patienterne giver dårlig samvittighed og resulterer i resignation

8 Patient- og virksomhedsrelevante parametre Krads i overfladen – erfaringer fra Helsingør om projektet Der bruges ikke mindre medicin Der er ikke færre bæltefikseringer Der er ofte optræk til konflikter Langtidsindlagte mangler meningsfulde aktiviteter

9 Patient- og virksomhedsrelevante parametre med afsæt hos Helsingør Psykiatri Mange støder ind i glasvæggene ”Glasburet” ”Hvem overvåger hvem?” ”Enten alene – eller sammen med alle andre”

10 Patient- og virksomhedsrelevante parametre med afsæt hos Helsingør Psykiatri Sengeafdelingernes personalekontorer opleves som ”et hul i jorden” ”Det er os, der bestemmer, hvad rummene bruges til!” Den åbne kultur kan give beslutningstræghed ”Arbejdsdagen er ustruktureret og gad vide, om vi lykkes?”

11 Paradigmeskiftet - Evidensbaseret design – hvad og hvordan? ”Evidence-based design is a process for the conscientious, explicit, and judicious use of current best evidence from research and practice in making critical decisions, together with an informed client, about the design of each individual and unique project.” Strichler & Hamilton 2008 “Evidence-based design is the process of basing decisions about the build environment on credible research to achieve the best possible outcome.” Center for Health Design 2008

12 Paradigmeskiftet - Evidensbaseret design – hvad og hvordan? Evidensbaseret design er det 5. – og hidtil manglende spørgsmål 1.Ligger m²-prisen på niveau med andre sammenlignelige projekter? 2.Hvor meget haster det? 3.Bedste løsning blandt alternativer? 4.Hvordan finansieres byggeriet? 5.Hvordan begrundes byggeriet på relevant og analyseret evidens for at optimere patientbehandling, patientsikkerhed, kvalitetsoplevelse og tilfredshed OG arbejdsmiljø, medarbejdertilfredshed, produktivitet og økonomi?

13 Paradigmeskiftet - Evidensbaseret design – hvad og hvordan? Bevidsthed om og anvendelse af aktuel bedst evidens relateret til det fysiske miljøs påvirkning på kliniske resultater, sikkerhed, økonomi (ROI), energi, patienttilfredshed, arbejdsmiljø, stress, teknologi m.v.

14 Paradigmeskiftet - Evidensbaseret design – hvad og hvordan? Evidensbaseret design er design skabt på et begrundet og transparent grundlag af viden. EDB’s troværdighed hentes i metoder, der sikrer identifikation af konsistente mønstre fra flere studier. Triangulering og tværfaglighed er en central metodik.

15 Evidensbaseret design foregår i alle byggeprojektets faser – og både før og efter 1.Projektets strategiske mål – hvad skal byggeriet gøre for den samlede virksomhed? 2.Hvilken viden om disse mål i relation til arkitektur og byggeri findes og kan vi bruge den? 3.Hvilken nødvendig viden mangler vi/findes ikke og hvordan skaffer vi den? 4.Klare design mål defineres og baseline udregnes.

16 Evidensbaseret design foregår i alle byggeprojektets faser – og både før og efter 5.Konceptet analyseres ved at scanne det med evidensens forskellige perspektiver. 6.Gennem projektering og byggeri tilføres og integreres løbende nyeste evidens, så det endelige byggeri reelt kan opfylde de strategiske mål, der blev sat. 7.Efter ibrugtagning og løbende gennem byggeriets levetid vil evidensbaseret design bruges til at måle, om de strategiske mål rent faktisk nås, hvis ikke – hvorfor og når nye mål opstår, kan evidensbaseret design sikre deres opfyldelse.

17 Evidensbaseret design foregår i alle byggeprojektets faser – og både før og efter Evidensbaseret design kan opfattes som syntesen mellem forskellige videnskabelige metoder + resultater og det fysiske miljø = sammenhæng og optimering mellem anlæg og drift. Evidensbaseret design er både viden og proces. Evidensbaseret design skaber viden på tværs af projekter og gør gradvist det byggede miljø i sundhedsvæsner mere sundt.

18 Hvad er vigtigt for jer nu? Analyser og lær af ”state-of-the-art” (kvalitative og kvantitative) Find overordnede mål for strategien Lav operationelle delmål 1.Patienter (trivsel, medicin, tvang og genindlæggelser) 2.Personale (trivsel, arbejdsskader, rekruttering og fastholdelse) 3.Pårørende (kommunikation, samarbejde og tilfredshed) Find baseline ….…og I er allerede langt!

19 Pernille Weiss Terkildsen 21482909 pwt@archimed.dk www.archimed.dk


Download ppt "Pernille Weiss Terkildsen Oplæg og dele heraf må kun anvendes efter skriftlig aftale med ArchiMed Fra kvadratmeter-priser til patient- og virksomhedsrelevante."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google