Forsøg og udviklingsprojekter  Anvendelsesorienteret undervisning (projekt i Region Syd)  Lektiefri årgang (forsøg på Det Kristne Gymnasium i Ringkøbing)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Læringsstile og lektier
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference

Et væksthus for børn og voksne
Skolereform august 2014………………
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Hhx – Handelsgymnasium Htx – Teknisk gymnasium
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Motivation og læring med udgangspunkt i kursisttyper
Folkeskolereform 2014.
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Værkstedsundervisning
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Fokusgruppeinterview med lektieintegreret hf PANG.
Oplæg om lektier Data og overvejelser. Definition af lektier Lektier er en hvilken som helst form for arbejde i forbindelse med skolen, som er placere.
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
DATA OG OVERVEJELSER OPLÆG OM LEKTIER. DEFINITION AF LEKTIER Lektier er en hvilken som helst form for arbejde i forbindelse med skolen, som er placeret.
Forskningsspørgsmålet Hvordan kan elevers lektielæsning understøtte meningsorienterede læreprocesser?
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Oplæg om lektier Data og overvejelser. Hvad ved vi? Canada: Delstaten Ontario  Høje elevresultater. Reduceret forskel mellem de stærkeste og de svageste.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Forsøg og udviklingsprojekter  Anvendelsesorienteret undervisning (projekt i Region Syd)  Lektiefri årgang (forsøg på Det Kristne Gymnasium i Ringkøbing)
Delprøver, eksamensforsøg i fagene matematik og oldtidskundskab, 2012/2013 Borupgaard og Ørestad Gymnasium. Andreas Lange, Oldtidskundskab, Borupgaard.
Forskningsspørgsmålet Hvordan kan elevers lektielæsning understøtte meningsorienterede læreprocesser?
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Oplæg om lektier Data og overvejelser. Definition af lektier Lektier er en hvilken som helst form for arbejde i forbindelse med skolen, som er placere.
Program for kurset: Lektier, lærebogen og arbejdsformer 2.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Indledende spørgsmål Hvornår møder I som ledere spørgsmålet om lektier?
Forsøg og udviklingsprojekter  Anvendelsesorienteret undervisning (projekt i Region Syd)  Lektiefri årgang (forsøg på Det Kristne Gymnasium i Ringkøbing)
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Forskningsspørgsmålet Hvordan kan elevers lektielæsning understøtte meningsorienterede læreprocesser?
Forsøg og udviklingsprojekter  Anvendelsesorienteret undervisning (projekt i Region Syd)  Lektiefri årgang (forsøg på Det Kristne Gymnasium i Ringkøbing)
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Forsøg og udviklingsprojekter  Anvendelsesorienteret undervisning (projekt i Region Syd)  Lektiefri årgang (forsøg på Det Kristne Gymnasium i Ringkøbing)
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.


Hvordan motiverer vi de unge?
Små glade ben i tal.

- Kom tættere på dit barns skolegang
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Karakterer og læring.
Velkommen til fagligt samspil
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Forsøg og udviklingsprojekter  Anvendelsesorienteret undervisning (projekt i Region Syd)  Lektiefri årgang (forsøg på Det Kristne Gymnasium i Ringkøbing)  Randers HF og VUC (afsluttet juni 2011)  Udviklingsprojekt: ”Næsten lektiefri undervisning” (Region Midtjylland)  ”Skrivefængsel” (fynske gymnasier)  Lektiepolitik (folkeskoler)  Lektiefri skole (folkeskole på Fyn)  Københavnske folkeskoler

Hvorfor lektier?  Samfundsmoral  Økonomisk rationalitet  Elevernes medansvar  Metodetræning  Læringssyn. (Kilde: Professionshøjskolen Metropol: Lektier i en moderne gymnasieskole, maj 2010)

Hvorfor lektieintegreret undervisning?  Frafaldet bliver mindre og karakteren højere  Eleverne møder undervisningen med større glæde og lyst: Et bedre klasserumskultur.  Man sparer tid i undervisningen idet eleverne er mere aktive og bedre kan vidensdele  Undervisningen er lighedsskabende  Undervisningen ændrer lærerens rolle fra formidler til konsulent  Undervisningen øger lærerens opmærksomhed på den enkelte elevs læring  Undervisningen øger den didaktiske refleksion

Hvor stor betydning har det for dig, at du læser lektier i skolen? (AVU Midtjylland)  Det har ingen betydning 6 %  Det har mindre betydning 16 %  Det har nogen betydning 18 %  Det har stor betydning 53 % ”Jeg har meget mere energi når jeg kommer hjem fra skole, og mere overskud til at komme op hver morgen, fordi jeg ved at lektierne er blevet lavet i skolen....” (citat fra en kursist)

 Jeg møder alligevel 39%  Jeg møder lidt oftere 26%  Jeg møder oftere 21%  Jeg møder meget oftere 14% Oplever du, at du oftere møder til timerne, når lektierne er integreret i timerne?

Hvor meget betyder det for dig, at du kan få hjælp fra lærerne, når du læser lektier i skolen?  Det har ingen betydning 4%  Det har lidt betydning 7%  Det har nogen betydning 27%  Det har stor betydning 61%

I hvor høj grad har lektielæsning i skolen indflydelse på din lyst til at gå i skole?  Det har ingen indflydelse 16%  Det har lidt indflydelse 21%  Det har nogen indflydelse 34%  Det har meget indflydelse 29%

Forskningsspørgsmålet Hvordan kan elevers lektielæsning understøtte meningsorienterede læreprocesser?

Svar 1 – Det hurtige Lektier er gammeldags

Svar 2 – Det omstændelige  Ved at gøre elevernes lektiearbejde nødvendigt for at kunne forstå og perspektivere et fagligt indhold. Og  ved at lærerne ekspliciterer krav til lektien og dens anvendelse i undervisningen.

Konklusion Den didaktiske forståelse af elevernes lektiearbejde er ikke i overensstemmelse med den didaktiske forståelse af undervisningen. Arbejdsformerne i skolen er varierede, mere differentierede og mere fantasirige end lektiearbejdet Lektier underminerer frem for støtter interessen for skolen. (Warton 2004)

Definition af lektier Lektier er en hvilken som helst form for arbejde i forbindelse med skolen, som er placeret udenfor skoletiden og for hvilket den lærende har det primære ansvar. (Hallam 2004: 5)

Læremiddel/stof ArbejdsformLektier ir Hvordan er det at lave lektier? Det kommer an på…… Elevernes erfaringer med lektielæsning Forholdet mellem lektie, og aktiviteterne i skolen Elevernes anvendelse af lærebogen i lektiearbejdet.

DVD: Hvad siger eleverne om lærebogen? 17

Lærebogens udformning 18 Krav til design og udformning:  Læsbar og lærbar  Variation

Lærebogens funktion 19  Autoritativ/reproduktion  Tryghed  Overblik  Og samtidig: rutinepræget/insitutionaliseret  Strukturerende ressource

3 projekter 1. Udviklingsprojekt 1 (2004): Lektieundersøgelsen Empiri: Surveyundersøgelse, skoledagbøger 2. Udviklingsprojekt 2 (2005): Læremiddelundersøgelsen Empiri: Fokusgruppeinterviews med elever, interviews med lærere, logbøger fra lærere og klasserumsobservationer 3. Læringsundersøgelsen (2006) Empiri: re-interviews med elever, som skrev skoledagbog 2½ år tidligere.

Forskning  Kvantitativ effektforskning  Læringsorienteret forskning

Lektiers effekt Den tid, eleven bruger på lektier, har ikke direkte indflydelse på elevens faglige udbytte af lektiearbejdet Elever har mest fagligt udbytte af lektieopgaver, der indeholder udfordrende problemstillinger Lærerfeedback på elevens lektier har stor indflydelse på elevens udbytte af lektiearbejdet

Lektiernes mængde vs. Lektiernes form  Lektier, der engagerer eleverne i aktiv læring er en effektiv metode til at øge elevernes præstationer  derfor handler det mere om arten af elevens indsats og ikke mængden af lektier eller tiden anvendt til lektier, der øger elevens præstation. (Review fra Canadian Council on Learning 2009)

Manglende lektier  lærebogen er ikke så højt prioriteret som lærerens undervisning  lektiearbejdet er kedeligt sammenlignet med undervisningen  eleverne er ”getting lost” i læsningen  elevernes lektiearbejde afhænger af deres opfattelse af, og syn på en opgave, og  elevernes lektiearbejde afhænger af deres forventninger om succes ved at løse en opgave. (Ryan 2006)

Hvorfor laver elever lektier, og hvorfor gør de ikke? Århus Akademi i ( ) Grunde til ikke at lave lektier?  træthed 65 (70)  kedeligt fag eller lektie 46 (30)  For lang (33) Grunde til at lave lektier?  Mere ud af uv (67)  pligt og samvittighed 54 (28)  tage sig sammen 43  interessant fag 35  Bedre eksamen (37)  Ansvar overfor gruppen (42)

Hvad hjælper? Hjælp med mindre lektie  Helt og meget enig 33% Hjælp til refleksion  Helt og meget enig32% Hjælp med mere interessante lektier  Helt og meget enig 45% Færre lektier hjælper  Helt og meget enig28% Koordinering af lektier  Helt og meget enig47% Variation af lektien hjælper  Helt og meget enig32% 

Hvad hjælper? Noter til lektien hjælper  Helt og meget enig26% Viden om lektiens anvendelse  Helt og meget enig40% De andre laver lektier hjælper  Helt og meget enig40%

Mundtlige og skriftlige lektier Prioritering mellem mundtlige og skriftlige lektier? %  Mundtlige først 7.1 (7,1)  Skriftlige først 92.9 (91,9)

De skriftlige lektier  Det skriftlige arbejde giver tydeligere feedback på elevernes arbejde – på godt og ondt  Det skriftlige arbejde giver større mulighed for fordybelse end det mundtlige lektiearbejde  De skriftlige lektier er nødvendige

Hvad er meningsfuld anvendelse? Relevans, brugbar, nødvendig forudsigelse af arbejdsform forudsigelse af lærerens forventninger Forudsigelse af egen aktivitet afgørende for prioritering af lektier

Hvad er aktivitet? For at lære noget skal eleverne være aktive ! Manipulation ikke alene. Centralt:  Interesse (engagement, involvering). Svare til virksomhed  Refleksion (man må tænke over det, an gør, og det der sker)

Hvad siger eleverne om lektier? 32

Læringsopfattelser Reproduktionsorienteret læringsforståelse Meningsorienteret læringsforståelse 1. øgning af viden 4. forståelse 2. reproduktion af viden 5. ændring af synsvinkel/forståelse 3. anvendelse af viden (mekanisk) 6. personlig forandring OverfladelæringDybdelæring

Vidensformer Reproduktionsorienterede Lære udenad Manglende tid Svært ved at danne overordnede billeder af detaljer Følger lærers eller lærebogs rækkefølge Forholder sig ukritisk Overfladisk eller undladt lektiearbejde Overfladestrategi Meningsorienterede Overføring af viden Undersøger meningen i teksten Perspektiverer teksten Nysgerrig for at få større viden om emnet Grundigt lektiearbejde Dybdestrategi

Anvendelsen af lektien ved reproduktionsorienteret vidensform Den mekaniske anvendelse er kendetegnet ved: Manglende mening med lektien ”Slavisk” og ensformig gennemgang af lektien Rutinepræget anvendelse af lektien Ingen anvendelse af lektiearbejdet Kan følge med uden at have lavet lektier Og den mekaniske anvendelse forstærkes af Manglende hjælp og respons fra læreren Lærernes manglende planlægning og koordinering

Anvendelsen af lektien ved meningsorienteret vidensform Den dynamiske anvendelse er kendetegnet ved: Aktivitet i timen Engageret i undervisningen Interessant læsning og anvendelse af det læste Overordnet gennemgang i timen Varieret anvendelse Og den dynamiske anvendelse forstærkes af: Udfordrende krav

Bliver det didaktiske valg flyttet fra læreren til eleven?  Hvordan skal eleverne prioritere mellem lektierne?  Hvor meget tid skal eleverne bruge til lektier?  Hvem skal vælge mellem lektierne – eleverne eller lærerne?  Bruges lektien som udgangspunkt for det videre arbejde og diskussionerne i klassen, eller er den supplerende læsning?  Forklarer læreren eleverne, hvordan de skal arbejde med den enkelte lektie?  Og forklarer læreren, hvad lektien skal bruges til i undervisningen?

4 anbefalinger 1. Undgå en overdreven anvendelse af lærebogen til lektiearbejdet, idet en sådan overdreven anvendelse vil mindske en meningsorienteret vidensform. 2. Varier lektieformen og differentiere lektiearbejdet, hvilket kan understøtte en meningsorienteret vidensform. 3. Anvend lektierne i undervisningen på en, for eleverne tydelig måde, hvilket vil understøtte elevernes meningstilskrivning til lektiearbejdet. 4. Tydeliggør for eleverne, hvilke krav og forventninger der stilles til deres arbejde med lærebogen Altså: Gør lektiearbejdet nødvendigt for eleverne

Opgave Diskuter i fagnære grupper: 1. Er det en god idé at integrere lektierne i undervisningen? Hvilke fordele, hvilke barrierer ser I ved den lektieintegrerede undervisning? 2. Er det hensigtsmæssigt at ændre på anvendelsen af lektien, selv om den er integreret i undervisningen? Har I nogen forslag til hvordan lektien kan anvendes anderledes? 3. Hvad skal der til, om nødvendigt, for at der sker en didaktisk udvikling i tilrettelæggelsen og anvendelsen af lektier? Plenum: Fokusér på et af spørgsmålene og vælg en pointe, som I synes er særlig vigtig.