Konference om det digitale forsøg på HF Analyse og fortolkning af levende billeder i undervisningen og til prøven Workshop v/ Michael Møller, lektor i dansk & mediefag på Mulernes Legatskole, Odense
…ikke en diskussion om vægtningen af mediedelen i forhold til danskfagets tre søjler (litteratur, sprog og medier) eller om behøvet for en online-eksamen (og eventuel afgrænsning af analytisk genre). Men en praktisk vej til, hvordan kursisterne kan blive bedre til at forholde sig til levende billeder i undervisningen og til eksamen.
Uddrag af to autentiske stile fra sommerens digitale forsøg (opgave 1) 1. Inddragelse af stileeksempler i undervisningen (elev) Hvad, hvordan og hvorfor? Læring med levende billeder i dansk 1. Filmiske virkemidler (billede & lyd): beskæringer, perspektiv, optik, komposition, kamerabevægelser, lys/skygge/farve, klip, lyd 2. Dramaturgi: den gode historie, aktantmodel, berettermodel, plotpoint, tre-akter 3. Dokumentargenren: Fakta og fiktion, fortælleformer Levende billeder: de tre faglige søjler i dansk 1. Eksempler og fif til brugen af levende billeder (kortfilm, valgkampagne, dokumentar)
Undgå formalistiske blindgyder
l=0 l=0
De filmiske virkemidler der bliver brugt i dokumentaren skaber et meget mere indlysende billede om de mange personer der er yder af kontanthjælpen, førtidspension, sygedagpenge og alle de andre ydelser der er. Da vi følger Jimmy i dokumentaren, fa ̊ r vi en masse info omkring hans omkreds og hvordan hans hverdag forega ̊ r, derfor bliver der skabt et meget mere troværdigt billede, sa ̊ der mere bliver brugt en form for etos i dokumentaren. Udover dette fa ̊ r vi en masse fakta om hvor mange forbruger der er pa ̊ de forskellige bistandsydelser og det gør at det mere ga ̊ r ind for logos i nogle steder. Udsendelsen er opbygget pa ̊ en synlig fortæller, med en der interviewer og følger den nuværende hovedperson i dokumentaren, Jimmy. I dokumentaren ser instruktøren, hovedpersonen fra det indre synsvinkel sa ̊ kaldt den rumlige synsvinkel. De forskellige faktakoder der bliver brugt i dokumentaren gør dokumentaren mere troværdig. Nogle af disse faktakoder er: at dokumentaren er baseret pa ̊ virkelige personer, miljøer og begivenheder. At afsenderen er instruktøren der fortæller i dokumentaren. At sproget er klart og entydigt. At kompositionen er logisk opbygget med argumenter og belæg og tilbageholder ikke viden. At forma ̊ let er at dokumentere. Temaet omsorg passer bedst ind i billedet, da vi fa ̊ r et indblik inde fra miljøet af problemet og de følgende personers synsvinkler. I andre dokumentar bliver der brugt flere forskellige af asynkronlyd til at gøre handlingen mere spændene, men i denne dokumentar er det mere bare underliggende musik der bliver brugt, sa ̊ ledes at der ikke bliver brugt følelsesmæssige lyde i baggrunden. ”Blok pa ̊ bistand” passer ind i den dokumentariske genre, fordi den skaber et overblik med nogle indre perspektiver og sa ̊ har den hele vejen været objektiv og skabt et synsvinkel fra forskellige vinkler.
”BLOK PÅ BISTAND” I UNDERVISNINGEN Gennemgang af opgaveformulering Fokus på filmsproglige termer ift.. ”Hvad, hvordan og hvorfor” (jf. næste dias) Screening af citat Udlevering af autentiske opgaver (evt. uddrag) Elevevalueringer af autentiske opgaver Eleverne arbejder efterfølgende med: Sekvensforløb og dramaturgisk sammenhæng (handling) Screen shots (fastholdelse og dokumentation) Næranalyse af udvalgte passager (terminologi)
Eleverne skal vha. filmsproglige termer identificere og analysere betydningen af : Hvad – identifikation vha. fagbegreber Hvordan – hvordan kommer fagbegrebet til udtryk i medieteksten? Hvorfor – hvad er effekten? ”Det dobbelte blik”: der forener form og indhold – i og udenfor teksten. Fra iagttagelse til analytisk pointe og sammenhæng.
Billedet består af: Frames (24 film, 25 tv, 48 Peter Jacksons Hobbitten) Indstilling (ét klip) Scene (tid og sted) Sekvens (handlingsmæssigt afrundede enheder)
Ultranær Nær (close up) Halvnær Halvtotal Total Supertotal Fra identifikation til overblik
Fugle Normal Frø Kælkende linjer Point of View (POV)
Normal objektiv Tele objektiv Vidvinkel
Flade og linjer Vertikale, horisontale, diagonale (kælkede) Dybde og rum Forgrund, mellemgrund, baggrund
Over-the-shoulder-shot Fokus / fokusskift Dybdekomposition Det gyldne snit To-skud Tre-skud
Statisk eller bevægeligt kamera? Panorering Tilt Zoom Travelling / tracking / dolly Steadicam Kran Håndholdt kamera
Lys Blødt, hårdt, frontalt, sidelys, modlys, effektlys High Key Low key Farver Varm (rød) Neutral (grå) Kold (blå)
Usynlig Kontinuitetsklipning: klip på bevægelse, blik eller tale Synlig Montage (montagesekvens), krydsklipning, parallel, elliptisk Jump cuts Match cuts Klipperytme 180 graders regel
Synkron lyd Asynkron lyd Diegetisk lyd Non-diegetisk lyd Speak / Voice Over Lydbro Kontrapunktisk lyd Mickey Mousing Ledemotiv Effektlyd
Fremdriftskomponenter Konflikt Varsler Forhindringer (ydre eller indre) Delplots Tidsfrister (Deadlines) Spændingsopbygning Set up / Pay Off Suspense (videnshierarkier) Surprise (jump scares)
Fiske-analogi (bid, krop og hale) Præmis Tematik Plot (hovedkonflikt) Hovedkarakter Modtander, hjælper, følge- og kontrastkarakterer Karakterfunktioner Den fortrolige, medoplever, budbringer, talerør
Labyrintisk Cirkulær (psykisk) tilstand. Tilsyneladende usammenhængende, baseret på tilfældigheder, hvor ting (og tid) kører i ring Analytisk Dramatisk struktur med fokus på én persons handlinger, og de valg denne træffer. En dominerende konflikt, præsenteres i logisk, kausal rækkefølge Episodisk Selvstændige fortællinger, der ikke nødvendigvis forbindes med hinanden. Skaber oplevelse af begivenhedernes tilfældighed, og hvad der styrer os som individer. Skæbnefællesskaber
Klassisk fortællende tredjeperson (retorisk fremstilling) Observerende (”fluen på væggen”) Poetiske (lyrisk sansende > fortællende) Metafiktiv (refleksiv) Interaktiv (aktivt handlende subjekt) Jeg-dokumentar Portrætdokumentar
FaktaBlandingsformerFiktion Relation til virkeligheden Forpligtiget på virkeligheden Leger med forholdet til virkeligheden Frit forhold til virkeligheden Kontraktforhold mellem afsender og modtager Faktakontrakt: Medieteksten skal opfattes og forstås som fakta Bryder med de klassiske kontrakter og udfordrer modtagerens oplevelse af, hvordan medieteksten skal opfattes og forstås Fiktionskontrakt: Medieteksten skal opfattes og forstås som fiktion Koder / stil Autentiske personer, autentisk miljø, neutral, saglig og upåfaldende stil, henviser gerne til arbejds- og produktionsforhold Blander fakta- og fiktionskoder Skuespillere, scene og kulisser, kunstnerisk bearbejder og subjektiv stil, henviser ikke til arbejds- og produktionsprocessen
Litteratur Genre Litteraturhistorisk Re-mediering Sprog Argumentation Retorik Diskursanalyse Kommunikationsanalyse Medier Filmiske virkemidler (filmsprog) Fakta og fiktionskoder Dokumentargenren Medieværk
Næranalyse - filmiske virkemidler Hvad – identifikation vha. fagbegreber Hvordan – hvordan kommer fagbegreberne til udtryk? Hvorfor – hvad er effekten?
Hjælpegreb og værktøjer Sekvensoversigt (skabelon) Screen shots Begrebskort Didaktiske fokuspunkter Genre Form: filmiske virkemidler (stil) Indhold: Personer, dramaturgisk forløb, tematik Fakta / fiktionskoder
Uddrag – evt. første10:02 fra dokumentarens anslag
Du skal kort gøre rede for citatets indholdsmæssige handlingsgang. I den forbindelse skal du inddrage iscenesættelsen af filmsekvensen i scener, og begrunde den dramaturgiske sammenhæng mellem disse. Ved hjælp af filmiske udtryk og begreber skal gøre rede for citatets udtryksmæssige virkemidler pa ̊ billed- og lydsiden. I forlængelse af dette skal du begrunde instruktørens brug af de valgte filmiske virkemidler. Derefter skal du lave en opsamling af, hvilke fakta og fiktionskoder citatet gør brug af, og med hvilket formål de optræder. Afslutningsvist skal du foretage en placering af citatet indenfor dokumentargenren, hvor du gør rede for citatets brug af dokumentar- fortælleformer, og samtidig laver en perspektivering til andre eksempler pa ̊ dokumentar- fortælleformer som du har kendskab til.
Lav en sammenlignende analyse og fortolkning af de to valgvideoer, der bl.a. karakteriserer kommunikationssituationen samt videoernes retoriske og filmiske virkemidler. Supplerende fokus og perspektivering: Litteratur: Genre og kulturhistorisk placering Sprog: Argumenterende tekster, sproghandlinger, brug af humor Medier: Reklame- og kampagnefilm
Brug Filmcentralen! OFF, dokumentarfilm, leksikon ex Martin Thurah Ung mand falder (2007) (jf. Krydsfelt) Introduktion til filmsprog Personer, komposition Konfliktstof/tematik Symboler, billedplan/realplan Præsenter YouTube-klip Filmanmeldelse Richard Raskins 7 parametre (kortfilm) Praktiske øvelser Video-essays Beskæringer, perspektiv, komposition Lommefilm, ex ”Kommafilm” (Splice) Storyboards-projekt
Dokumentarfilm (tv og film) Joshua Oppenheimer The Act of Killing (2012): Auteurforløb: Trier, Bornedal, Boe, Agger, Sønderby Jepsen, Guldbrandt Tematisk forløb: krig, gyser, reality, identitetsdanneles (coming of age), road movie (rejsen som dannelse) TV-serier Kortfilm Reklame og kampagnefilm Valgvideoer Musikvidoer (evt. som supplement til lyrik) jf: