Download præsentationen
Offentliggjort afDagmar Kjeldsen Redigeret for ca. et år siden
1
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder
8.september 2012
2
GiveMeFive
4
Udgangspunkt Billedmedier er en grundlæggende måde, hvorpå vi forstår og navigerer i verden Billedmedier er særlige udtryksformer, sprog og fagligheder Billedmedier er synsmåder, fortolkninger og læringsmønstre Fokus skal rettes mod de enkelte genrer, æstetik og formsprog Der skal udvikles et helt andet udsigtspunkt, som sikrer en bred mediebaseret kultur- og læringsforståelse
5
Mediepædagogik … defineres som et dynamisk begreb, der til stadighed reflekterer over sammenhængen mellem børn, unge og medier, og som udvikles i spændingsfeltet mellem mediepædagogisk praksis, mediepædagogisk empiri og mediepædagogisk teori … (Læring med levende billeder, s. 60)
6
Perspektiver
9
Børns og unges mediebrug
Digitale og mobile medier er i fokus Medier, formater og aktiviteter blandes - konvergens Primær og sekundær mediebrug - kulissemediebrug Kommunikation, information og oplevelse Lukkede og åbne platforme og sociale sites Mediering og remediering Medialisering: Indirekte og direkte
10
Den pædagogiske dagsorden udfordres
Lærer Elev Mediepædagogisk udfordring Skolens læringskultur Fagdidaktisk projekt Uformelle læringskompetencer Undervisning
11
De fem benspænd … Hvordan understøttes pædagogisk praksis?
Hvordan udfordres den pædagogiske dagsorden? Hvordan udfordres fagforståelsen? Hvordan udvikles nye måder at lære på? Hvilke særlige ressourcer er levende billeder i den forbindelse?
12
De fem udfordringer…
13
UNDERVISNINGENS MEDIALISERING
Det mediepædagogiske håndværk UNDERVISNINGENS MEDIALISERING Undervisningsdesign (lærer) Læringsdesign (lærer+elever)
14
Almen didaktik Fagdidaktik Mediedidaktik
15
Almen didaktik Fagdidaktik Filmdidaktik
16
MEDIEPÆDAGOGISK HÅNDVÆRK
Pædagogisk praksis MEDIEPÆDAGOGISK HÅNDVÆRK Teknik og udstyr Håndværk, æstetik og formsprog
17
Martin Brandt-Pedersen: Læring med Levende billeder, kap.4
18
Det filmpædagogiske håndværk
Eksperimenter med fokus på æstetik og formsprog Eksperimenter med brug af enkelt og funktionelt udstyr Eksperimenter med fokus på håndværket: analyse, dokumentation og produktion
19
Hva’ med zig-zag modellen?
20
Analyse af medieproduktion
Analyse af elevproduktion Elevproduktion (øvelser)
21
Den mediefaglige kanon
Analyse / Produktion 4. Analyse af professionelle produktioner: - vurdere - tolke - forstå - drøfte - opleve 3. Elevproduktioner: Analyse ift. genre, fortælleteori, målgruppe. Selvevaluering 2. Analyse af professionelle produktioner Elevproduktioner: Elementær analyse ift. genre, fortælleteori, målgruppe. Den mediefaglige kanon Kommunikation og medier Mediehistorie og –institutioner Mediemodtagerer Medietyper og medietekster Elevproduktion
22
Andreas Binggeli, Christina Jørgensen og Lasse Remmer:
Filmværktøjskassen – en mediefaglig førstehjælpskasse, Den pædagogiske diplomuddannelse, 2008
24
SPØRGSMÅL (I) Hvordan skal filmpædagogisk arbejde udvikles (kultur, medier og læring) ? Hvordan skal filmpædagogisk arbejde organiseres (tid, sted og rum) ? Hvilke former for vejledning skal udvikles (roller og relationer)?
25
SPØRGSMÅL (II) Hvorledes iscenesættes filmpædagogisk arbejde (øvelse, produktion, analyse, dokumentation)? Hvorledes arbejdes filmpædagogisk i en digitaliseret og netbaseret kultur (digital kultur, film 2.0)? Hvorledes sikres filmfagligheden i en pædagogisk praksis? Er progression som begreb brugbart i den forbindelse?
26
SPØRGSMÅL (III) Hvorledes iscenesættes mediedidaktisk arbejde i dansk (øvelse, produktion, analyse, dokumentation)? Hvorledes arbejdes mediedidaktisk i en digitaliseret og netbaseret kultur (digital kultur, film 2.0)? Hvorledes sikres mediefagligheden i en danskfaglig praksis? Hvorledes udvikles det innovative læringsperspektiv?
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.