Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder 9.september 2012.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder 9.september 2012."— Præsentationens transcript:

1 Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder 9.september 2012

2 GiveMeFive

3

4 Udgangspunkt • Billedmedier er en grundlæggende måde, hvorpå vi forstår og navigerer i verden • Billedmedier er særlige udtryksformer, sprog og fagligheder • Billedmedier er synsmåder, fortolkninger og læringsmønstre • Fokus skal rettes mod de enkelte genrer, æstetik og formsprog • Der skal udvikles et helt andet udsigtspunkt, som sikrer en bred mediebaseret kultur- og læringsforståelse

5 Mediepædagogik … defineres som et dynamisk begreb, der til stadighed reflekterer over sammenhængen mellem børn, unge og medier, og som udvikles i spændingsfeltet mellem mediepædagogisk praksis, mediepædagogisk empiri og mediepædagogisk teori … (Læring med levende billeder, s. 60)

6 Perspektiver

7 http://www2.lse.ac.uk/media@lse/research/EUKidsOnline/EU%20Kids%20II%2 0(2009-11)/EUKidsOnlineIIReports/Final%20report.pdf

8

9 Børns og unges mediebrug • Digitale og mobile medier er i fokus • Medier, formater og aktiviteter blandes - konvergens • Primær og sekundær mediebrug - kulissemediebrug • Kommunikation, information og oplevelse • Lukkede og åbne platforme og sociale sites • Mediering og remediering • Medialisering: Indirekte og direkte

10 Den pædagogiske dagsorden udfordres LærerElev Mediepædagogisk udfordring Undervisning Skolens læringskultur Fagdidaktisk projekt Uformelle læringskompetencer

11 De fem benspænd … • Hvordan understøttes pædagogisk praksis? • Hvordan udfordres den pædagogiske dagsorden? • Hvordan udfordres fagforståelsen? • Hvordan udvikles nye måder at lære på? • Hvilke særlige ressourcer er levende billeder i den forbindelse?

12 De fem udfordringer…

13 UNDERVISNINGENS MEDIALISERING Det mediepædagogiske håndværk Undervisningsdesign (lærer) Læringsdesign (lærer+elever)

14 Mediedidaktik Fagdidaktik Almen didaktik

15 Filmdidaktik Fagdidaktik Almen didaktik

16 Håndværk, æstetik og formsprog Teknik og udstyr Pædagogisk praksis MEDIEPÆDAGOGISK HÅNDVÆRK

17 Martin Brandt-Pedersen: Læring med Levende billeder, kap.4

18 Ny praksis? VidensformerIscenesættelserPraksis Digitale medier supplement Håndtering af software og hardware, (kontekstfjerne) kurser Kvalifikationer Digitale medier som integration Erfaringer med medier i en undervisningskontekst, understøttelse af pædagogisk praksis Kompetencer Digitale medier som udfordring Fag og fagligt indhold planlægges, gennemføres og evalueres på nye måder, udfordring af medie- pædagogisk og didaktisk praksis Eksperimenter Digitale medier som kultur Samfundets og undervisningens medialisering, hverdagskultur Kultur

19 Det filmpædagogiske håndværk • Eksperimenter med fokus på æstetik og formsprog • Eksperimenter med brug af enkelt og funktionelt udstyr • Eksperimenter med fokus på håndværket: analyse, dokumentation og produktion

20 Hva’ med zig-zag modellen?

21 Analyse af medieproduktion Medieproduktion Analyse af elevproduktion Elevproduktion (øvelser)

22 Analyse / Produktion 4. Analyse af professionelle produktioner: - vurdere - tolke - forstå - drøfte - opleve 3. Elevproduktioner: Analyse ift. genre, fortælleteori, målgruppe. Selvevaluering 2. Analyse af professionelle produktioner - vurdere - tolke - forstå - drøfte - opleve 1.Elevproduktioner: Elementær analyse ift. genre, fortælleteori, målgruppe. Selvevaluering Den mediefaglige kanon -Kommunikation og medier -Mediehistorie og –institutioner -Mediemodtagerer -Medietyper og medietekster -Elevproduktion

23 Andreas Binggeli, Christina Jørgensen og Lasse Remmer: Filmværktøjskassen – en mediefaglig førstehjælpskasse, Den pædagogiske diplomuddannelse, 2008

24

25 UDVIKLINGSPROJEKTET SVENDBORG KOMMUNE 2011-2013 Hver skole bedes indsende 1 til 3 korte, uredigerede videooptagelser (af max. 5 min. varighed), der belyser arbejdet med de udvalgte digitale værktøjer sammen med elever og lærere. Vigtigt: Hver video indledes med en meget kort præsentation af: skole, matrikel, klassetrin og tema (fag/emne/projekt). Video(erne) kan optages på mobiltelefon, videokamera eller iPad. Gør hvad der er nemmest for jer. Jeres video streames direkte på den fælles private Bambuserkanal. Det er således kun deltagerne i projektet samt Ole og jeg der kan se jeres optagelser. Giv filen en titel der indeholder skolens navn og temaet. Videoerne benyttes som udgangspunkt for en senere vejledning sammen med Ole og Merete. Deadline: d. 3.februar 2012 Opskrift: Gå ind på www.bambuser.comwww.bambuser.com log på med fælleskoden: Username:xxxxx Password:xxxxx Installer en BambuserApp på en smartphone, eller brug videokamera eller…, optag, læg jeres video som Privat. http://ordtilbillede.blogspot.com/

26 Visuelle værktøjer Faglig læsning Projektorganiseret undervisning

27

28 SPØRGSMÅL (I) • Hvordan skal filmpædagogisk arbejde udvikles (kultur, medier og læring) ? • Hvordan skal filmpædagogisk arbejde organiseres (tid, sted og rum) ? • Hvilke former for vejledning skal udvikles (roller og relationer)?

29 • Hvorledes iscenesættes filmpædagogisk arbejde (øvelse, produktion, analyse, dokumentation)? • Hvorledes arbejdes filmpædagogisk i en digitaliseret og netbaseret kultur (digital kultur, film 2.0)? • Hvorledes sikres filmfagligheden i en pædagogisk praksis? • Er progression som begreb brugbart i den forbindelse? SPØRGSMÅL (II)

30 • Hvorledes iscenesættes mediedidaktisk arbejde i dansk (øvelse, produktion, analyse, dokumentation)? • Hvorledes arbejdes mediedidaktisk i en digitaliseret og netbaseret kultur (digital kultur, film 2.0)? • Hvorledes sikres mediefagligheden i en danskfaglig praksis? • Hvorledes udvikles det innovative læringsperspektiv? SPØRGSMÅL (III)


Download ppt "Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder 9.september 2012."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google