Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Mediepædagogik og didaktik
Kursus/udviklingsprojekt 3.1
2
Folkeskolen.dk
3
Medier som vinduer og rammer
4
Digitalisering og medialisering
Digitalisering vedrører teknologi og tekniske løsninger Medialisering rummer en kultur– og læringsdimension
5
Børns og unges mediebrug
Digitale og mobile medier er i fokus Medier, formater og aktiviteter blandes - konvergens Primær og sekundær mediebrug - kulissemediebrug Kommunikation, information og oplevelse Lukkede og åbne platforme og sociale sites Mediering og remediering Medialisering: Indirekte og direkte
6
Mediering Mediering er rammesættende - rammen:
”Mediering betegner kommunikationen gennem et medie, hvorved både budskabet og relationen mellem afsender og modtager kan blive påvirket af mediets mellemkomst” (Hjarvard, 2008, s. 33) ”Mediering vedrører den konkrete kommunikationshandling gennem et medie i en specifik, social kontekst” (Hjarvard, 2008, s. 30)
7
Medialisering Medialisering rummer en kultur- og læringsdimension – vinduet: ”Medialisering griber ind i menneskelig interaktion og institutionaliserer medierne som et selvstændigt område præget af sin egen logik” (Hjarvard 2008, s. 33) ”Indirekte medialisering: ”en given aktivitet.. påvirkes i sin form eller indhold af medieskabte symboler eller mekanismer” (Hjarvard 2008, s. 31) ”Direkte medialisering: ”en aktivitet bringes på medieform, hvorefter den udføres gennem interaktion med et medie” (Hjarvard 2008, s. 30)
8
MEDIALISERINGEN UDFORDRER
Videns- og læringsopfattelsen (hvad er god viden og læring i dag) Læringsformerne (forholdet mellem tid, sted og rum) Lærer- og elevrollerne (nye positioner)
9
Den pædagogiske dagsorden udfordres
Lærer Elev Mediepædagogisk udfordring Mediekultur Fagdidaktisk projekt Uformelle læringskompetencer Undervisning
10
SPØRGSMÅL Hvordan skal mediepædagogisk arbejde udvikles (kultur, medier og læring) ? Hvordan skal mediepædagogisk arbejde organiseres (tid, sted og rum) ?
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.