Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lægesekretæren En nøgleperson i sundhedsvæsnet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lægesekretæren En nøgleperson i sundhedsvæsnet"— Præsentationens transcript:

1 Lægesekretæren En nøgleperson i sundhedsvæsnet
5 fagprofiler for sundhedsfaglige medarbejdere

2 PATIENT- KOORDINATOR Patientkoordinatoren tager patienten i hånden hele vejen gennem et forløb og sørger for, at undersøgelser og behandlinger planlægges, så de hænger sammen både internt og eksternt. Patientkoordinatoren sikrer samtidig, at opgaverne udføres på en effektiv og økonomisk måde uden spildtid for det sundhedsfaglige personale. PATIENTKOORDINATOREN SIKRER: / Forløbskoordinering og effektiv anvendelse af resurser / At patientens behov og rettigheder tilgodeses / At der er gode overgange mellem hospital, kommune, almen praksis og øvrige instanser TYPISKE ARBEJDSOPGAVER: / Patientforløbskoordinering i form / af visitation, booking og aflysning af tider samt bestilling af undersøgelser, prøver, svar, tolk m.v. / Indhenter patientoplysninger i form af eksempelvis pårørendekontakt, , telefonnumre og KRAM / Servicerer og vejleder patienter, / pårørende og samarbejdspartnere i forhold til forløbet / Følger op på patientforløbsperioder (ventestatus, udredningsret, behandlingsgaranti og pakker) CENTRALE KOMPETENCER: / Kendskab til retningslinjer og lovgivning / Organisatorisk indsigt og overblik / Gode koordineringsevner / Gode kommunikationsevner både i skrift og tale / Empati / Serviceminded UDDANNELSE Sundhedskommunom er den efteruddannelse, der p.t. giver det bedste grundlag. En fuld kommunom består af 3 obligatoriske moduler og 2 valgfag samt en afsluttende eksamen. OBLIGATORISKE MODULER: / Sundhedsvæsenet – opgaver, struktur og økonomi / Forløbskoordinering / Kvalitet, patientsikkerhed og samfundsvidenskabelig metode EKSEMPLER PÅ RELEVANTE VALGFAG: / Psykologi og kommunikation / Kommunikation og formidling / Kommunikation i praksis / Coaching og konflikthåndtering UDVIKLINGSMULIGHEDER: / Visitator / Patient-vejledning/-behovsanalyse / Jura i forhold til patientrettigheder / E-sundhed

3 IT/DATA- KOORDINATOR IT-/datakoordinatoren sikrer, at alt dataarbejde omkring patienter og drift foregår effektivt, korrekt og i overensstemmelse med de gældende normer. IT-/datakoordinatoren deltager i analyser og er nøgleperson i forhold til indberetninger til databaser og andre systemer, ligesom denne implementerer ny IT og informerer om og underviser i systemerne. IT-/DATAKOORDINATOREN SIKRER: / Datas komplethed i forhold til registrering, fejlfinding og anvendelse / Aktivitetsafregning / Data til brugbar ledelses- og kvalitetsinformation / Analyse og vurdering af problemstillinger inden for patientforløb / Implementering og information om lokale IT- relevante tiltag TYPISKE ARBEJDSOPGAVER: / Udtrækning og bearbejdelse af diverse statistisk materiale og rapporter i forhold til afsnittets drift og udvikling / Sikrer tidstro og korrekt registrering blandt andet i forhold til diverse fejl- og oprydningslister / Konfigurerer bookingsystem / Databaseregistrering (fx NIP og SEI) / Audits nøgleperson / Undervisning af personale i IT-systemer og implementering af arbejdsgange i afdelingen / Diagnosticering af IT-problemer og fejlrapportering / Digitaliseringsopgaver CENTRALE KOMPETENCER: / Kendskab til retningslinjer og lovgivning / Analytisk, systematisk og grundig / Viden og interesse inden for IT / Selvstændig i at prioritere, planlægge og / løse IT-opgaver UDDANNELSE Sundhedskommunom er den efteruddannelse, der p.t. giver det bedste grundlag. En fuld kommunom består af 3 obligatoriske moduler og 2 valgfag samt en afsluttende eksamen. OBLIGATORISKE MODULER: / Sundhedsvæsenet – opgaver, struktur og økonomi / Forløbskoordinering / Kvalitet, patientsikkerhed og samfundsvidenskabelig metode EKSEMPLER PÅ RELEVANTE VALGFAG: / Sundhedsdata og DRG / Budget og regnskab / Databearbejdning og controlling UDVIKLINGSMULIGHEDER: / Juraambassadør / Patientsikkerhedsnøgleperson / E-sundhed / IT-specialist / Software/hardware uddannelse

4 DAGLIG DRIFTS- KOORDINATOR
Driftskoordinatoren planlægger de daglige opgaver både for lægesekretærer og eventuelt også for andre faggrupper. Driftskoordinatoren sørger for, at personaleresurserne anvendes optimalt og i overensstemmelse med overenskomster og andre regler samt løser andre administrative opgaver, der understøtter den daglige drift. DEN DAGLIGE DRIFTSKOORDINATOR SIKRER: / Daglig planlægning af dagen, så alle ved, hvilken opgave de har på en given dag / Bistår til løsning af personaleadministrative / opgaver, som understøtter tværfagligt TYPISKE ARBEJDSOPGAVER: / Udarbejder ugeplaner med fordeling af opgaver / Koordinering ved sygdom og ferie / Medvirke til at lederens beslutninger implementeres i afdelingen / Medvirke til at udvikle og gennemføre nye arbejdsgange / Fælles postkasse/mail / Udarbejdelse og vedligeholdelse af pjecer og breve / Servicering af alle personalegrupper / Elevvejleder CENTRALE KOMPETENCER: / Gode kommunikationsevner både i skrift og tale / Kan prioritere, koordinere og uddelegere / Gode tværfaglige samarbejdsevner / Mestre relevante IT-værktøjer / Situationsfornemmelse / Overblik UDDANNELSE Sundhedskommunom er den efteruddannelse, der p.t. giver det bedste grundlag. En fuld kommunom består af 3 obligatoriske moduler og 2 valgfag samt en afsluttende eksamen. OBLIGATORISKE MODULER: / Sundhedsvæsenet – opgaver, struktur og økonomi / Forløbskoordinering / Kvalitet, patientsikkerhed og samfundsvidenskabelig metode EKSEMPLER PÅ SPECIALEFAG: / Budget og regnskab / Ledelse i praksis / Kommunikation i praksis UDVIKLINGSMULIGHEDER: / Oplæring i koordineret flow mellem enheder og sektorer / Jura / E-sundhed / IT-superbruger / Ledende lægesekretær

5 ADMINISTRATIV KOORDINATOR
Den administrative koordinator løser opgaver for afdelingsledelsen, så denne aflastes i de administrative funktioner. Den administrative koordinator arbejder ud fra hospitalets og afdelingens vision, strategi og indsatsområder samt sikrer flow i afdelingen gennem optimal vagtplanlægning og ved at sikre, at instrukser og materiale altid er opdateret. DEN ADMINISTRATIVE KOORDINATOR SIKRER: / Hensigtsmæssige arbejdsgange og bedst mulig ressourceudnyttelse / Planlægning af møder og konferencer og temadage i afdelingen / Det administrative flow og sammenhæng for afdelingsledelsen TYPISKE ARBEJDSOPGAVER: / Dagsordner, referater og nyhedsbreve i afdelingen / Bookning af undervisere, mødelokale og forplejning, udarbejdelse og kopiering af materiale / Vagtplanlægning både for egen og andre faggrupper / Udarbejdelse af introduktionsmateriale til nye kolleger, herunder koder, nøgler, dørskilte m.v. / Introduktion og undervisning af nyt personale / Opdaterer personale- og telefonlister og afdelingens instrukser / Kursusadministration / Indberetning af løn i lønsystemet / Patientsikkerhedsnøgleperson / kvalitetsarbejde CENTRALE KOMPETENCER: / Kendskab til gældende overenskomster / Overblik og god koordinationsevne / Gode tværfaglige samarbejdsevner / Gode kommunikationsevner i skrift og tale UDDANNELSE Sundhedskommunom er den efteruddannelse, der p.t. giver det bedste grundlag. En fuld kommunom består af 3 obligatoriske moduler og 2 valgfag samt en afsluttende eksamen. OBLIGATORISKE MODULER: / Sundhedsvæsenet – opgaver, struktur og økonomi / Forløbskoordinering / Kvalitet, patientsikkerhed og samfundsvidenskabelig metode EKSEMPLER PÅ SPECIALEFAG: / Budget og regnskab / Ledelse i praksis / Den innovative medarbejder / Vejlederuddannelsen UDVIKLINGSMULIGHEDER: / Webredaktør / Vedligehold af E-dok/infonet m.m. / Kvalitetsarbejde / Uddannelsesleder / Underviser på COK/VIA / Projektstyring / Ledende lægesekretær

6 FORSKNINGS- KOORDINATOR
Forskningskoordinatoren bistår forskeren med ansvar for en række administrative opgaver i forskningsprojekter. Koordinerer og fungerer som tovholder, så det videnskabelige arbejde udføres effektivt og omkostningsbevidst. FORSKNINGSKOORDINATOREN SIKRER: / Logistikopgaver – fx planlægning af møder, konferencer, receptioner og temadage i afsnittet. Herunder bookning af undervisere, mødelokale og forplejning, udarbejdelse og kopiering af materiale og udsendelse af invitationer / Indgår i forskningsarbejdets datagenerering, projektstyring af div. administrative opgaver og arbejdsgange TYPISKE ARBEJDSOPGAVER: / Fonds- og legatansøgninger / Budget og regnskab / Skriftlig og mundtlig korrespondance på engelsk / Skrivning af doktor-/professor afhandlinger og udsøgning af data til forskning. / Breve og indkaldelser til patienter / Tovholder på eksamensafholdelse / Kontakt til nationale og internationale forskere / Opdaterer vejledninger CENTRALE KOMPETENCER: / Indsigt i og interesse for forskningsarbejde / Systematik og grundighed / Gode kommunikative evner i både skrift og tale UDDANNELSE Sundhedskommunom er den efteruddannelse, der p.t. giver det bedste grundlag. En fuld kommunom består af 3 obligatoriske moduler og 2 valgfag samt en afsluttende eksamen. OBLIGATORISKE MODULER: / Sundhedsvæsenet – opgaver, struktur og økonomi / Forløbskoordinering / Kvalitet, patientsikkerhed og samfundsvidenskabelig metode EKSEMPLER PÅ SPECIALEFAG: / Projekter – styring og ledelse / Budget og regnskab / Kommunikation og formidling UDVIKLINGSMULIGHEDER: / Egne forskningsopgaver / Projektsekretær

7 25.000 KRONER TIL EFTER- OG VIDEREUDDANNELSE
Som ansat i en kommune eller region kan du søge om op til kroner i støtte til kompetencegivende efter- og  videreuddannelse fra kompetencefondene / Hvis du er ansat i en kommune skal du søge om støtte til din efter- eller videreuddannelse hos Den Kommunale Kompetencefond. / Hvis du er ansat i en region skal du søge om støtte til din efter- eller videreuddannelse hos Den Regionale Kompetencefond Hvis du har spørgsmål til kompetencefonde, eller efteruddannelse, så kontakt karrieretelefonen. Vores kompetente vejledere sidder klar til at hjælpe.


Download ppt "Lægesekretæren En nøgleperson i sundhedsvæsnet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google