BØRN OG SØVN.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Advertisements

Gammelheds-Philosophy
Les meilleures photos de
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
… som skulle arrangere en løbekonkurrence.
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Velkommen til varigt rygestop! RYGESTOP Dokumenteret høj effekt i kliniske studier.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Børns behov for søvn & trivsel
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Det svære liv i en sportstaske
Sæt pennen på papiret Skriv de årsager til uro hos spædbarnet ved brystet, som falder jer ind…. Uro ved brystet s kan skyldes…
Læringsstile og lektier
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Roskilde Tekniske Skole
I dag er temaet Visualisering
Psykoedukation til unge i OPUS
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
God trivsel = God læring
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
De sidste undervisningstimer
Børn, søvn og indlæring.
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
At leve med en kronisk sygdom
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Alt du skal vide i ét oplæg!
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hjælp mig med at finde den !!! En stor belønning til dem, der SER bedst! Præsenterer Klik her for at starte JEG HARMISTET MIN MIS !! Red Bulls.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med skizofreni
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Session 14: Struktur og risikosituationer Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Forældre- og fødselsforberedelse
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Kunsten at ændre vaner Hvorfor er det så svært at ændre vaner?
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Informations- kampagne om unødvendig kemi. Formål med mødet  Orientere om  Kampagnens baggrund  Målgruppe  Ønsker til form  Budskaber  Formalia.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Når Kate kan - kan du måske også. Kensington eller kaos?
Stress En folkesygdom?.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Mestringsstrategier Hvad kan jeg selv gøre?
Session 7 – Livsstil Undervisere:
Søskende, søvn, kost og motion Psykoedukation Forældre til børn og unge med angst og depressive tilstande.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Søvn og drømme Navn: Juliane Sørensen 8.v Fordybelsesdag 8.-9 september 2016.
Fakta om spæd-og småbørns søvn
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Præsentationens transcript:

BØRN OG SØVN

Hvorfor sove. Hvad siger forskningen om søvn Hvorfor sove? Hvad siger forskningen om søvn? Søvnens faser Praktiske råd Spørgsmål

Hvorfor sove? Genopbygning af celler i kroppen immun forsvaret Barnets vækst Psykiske tilstand/velbefindende Hukommelse og indlæring

Søvnens faser/søvncyklus Søvnen kan inddeles i 4 faser Indsovning: Man døser i 5 – 15 minutter. Overfladisk søvn: Man kan let vækkes. Dyb søvn: Her udskilles vækst hormoner, som børn har brug for. Overfladisk søvn igen: Her kan forekomme mareridt Drømmesøvnen REM: Al muskelaktivitet ophører undtagen øjnene = Rapid Eye Movement. Hjerne aktiviteten her er lige så stor/mere, som når man er vågen. Varer 2-10 min.

REM søvnen REM spiller en vigtig rolle for hjernens genopbygning, indlæring og hukommelse samt den psykiske velbefindende. REM søvn udgør ca. 50 % af barnets søvn ved fødslen, og mindskes kun lidt de første 10 år af livet. Først i voksenalderen udgør REM søvnen 15 % af den samlede søvntid.

Hvad siger forskningen om søvn Vi vågner cirka 8-10 gange om natten. Vi er vågner max 10 – 20 sek. - huskes sjældent. Alle drømmer – MEN drømmen huskes kun tydeligt, hvis man bliver vækket/vågner i en drømme fase. Den første drømme fase er kort REM - varer ca. 2 min – til sidst 10 min En søvncyklus varer 90 - 110 min.

Søvnen har betydning for: Kroppens genopbygning af celler Søvnen har betydning for: Kroppens genopbygning af celler. Immunforsvaret – udholdenhed. Barnets vækst. For lidt søvn giver øget risiko for overvægt. Psykiske tilstand og velbefindende. Hukommelse og indlæring. Søvn støtter temperatur reguleringen i kroppen. Alt dette kan ødelægges ved for lidt søvn.

Fuldbårne nyfødte babyer sover 16 – 20 timer Fuldbårne nyfødte babyer sover 16 – 20 timer. Et barn omkring 6 – 13 mdr. sover 14 - 16 timer. Fra 1 – 3 år har barnet brug for 12 - 13 timer og sove til middag 1 – 2 gange. Et 3 – 5 års gammelt barn har brug for 10 – 12 timer. Måske 1 middagslur. 6 – 12 år har barnet brug for 9 – 11 timer. Teenagere har brug for 8 – 9 timer. HUSK søvnbehovet er meget forskelligt fra menneske til menneske.

  Hjernen elsker søvn Spædbørn/børn skal sove og helst sove meget Små børn kan ikke sove for meget, men de kan afgjort sove for lidt. Forskerene har beregnet at danske børn i gennemsnit sover 1 time for lidt i døgnet. De fleste børn kan trænes til at sove mere. Tegnene på træthed

Undgå afbrudt søvn En afbrudt middagslur kan: ødelægge hele eftermiddagen måske bliver barnet overtræt, bliver svært at få barnet til at falde i søvn om aftenen. Børn, der får lov til at sove middagslur til de vågner, sover også bedre om natten.

Væk ikke barnet af middags søvnen < 2 år har brug for søvnen 2-3 år er det dog ok efter 2 timer – med lidt larm 3-5 årige ok efter 60 - 90 min- med lidt larm. En kort lur må ikke vare mere end 15-20 min. Ikke sove efter klokken 15 Søvn avler søvn

At sove godt er en tillært evne Naturens største fejl er: Søvnrytme er ikke indbygget ved fødslen. Dette skal børn lære og opdrages til. Det er forældrene, der skal sætte rammerne og skabe sunde søvnvaner hos børnene.

Børns sengetid Det har vist sig, at det er vigtigt at lægge barnet i seng 1 - 3 år kl. 18.30 – 19.00 3 - 6 år kl. 19.00 – 19.30 Start mens barnet er glad – barnet skal gå glad i seng Gør det til noget hyggeligt og rart Signaler til dit barn, at det er en naturlig del af hverdagen

Gode søvnvaner tager tid! Så det er vigtigt ikke at give op. Bliv ved med at tro på det, så skal det nok lykkes. Godnat ritualer indtil ca. 10 års alderen er vigtigt. Læse, synge etc. Skab en positiv stemning, det skal være rart at komme i seng. Sluk for TV, PC mindst 1 time før sengetid. I seng samme tid hver aften, så den passer til barnets alder.

Hvorfor putteritualer? Et putte ritual hjælper barnet til at indstille det biologiske ur. Begynd godnat ritualet ved 2 års alderen én time før det helst skulle falde i søvn. Fastsæt barnets sengetid og start en time før.

Ændring af søvne tidspunkt Nogle børn er mere følsomme og kan højst ændre sin daglige søvnrytme med ca. 15 min. pr. uge Læg dit barn i seng 15 min tidligere hver 5.- 7. dag Bliv ved indtil barnet har nået det søvntidspunkt I ønsker (Milsted) Bliv tæt på barnet – vær parat til at berolige det så det ikke helt vågner, men glider ned i søvnen igen Tryghed – tryghed – tryghed 

Har I prøvet dette?

Hvad skal jeg gøre? Et lille barn, der ikke vil sove ”Jeg vil hellere være sammen med jer” Barnet reagerer på sine følelser. Barnet skal guides ned i søvnen eller have hjælp til at sove videre.

Ændring af vaner Læg en plan: Hvornår er barnets søvnvindue? Hvordan ser vi det? Hvad skal vi gøre?

Snak med hinanden – hvordan har I det hver især med det, som det er? Skal der ændres noget? I skal være enige om det. I skal støtte hinanden. I kan evt. lave delmål. Tilpasset planen til barnets alders trin og udvikling. Få evt. nogen til at aflaste jer, mens vanen brydes. Tal evt. med jeres sundhedsplejerske. Pas på ved: f.eks. sygdom, ferie, tænder. Dette kan ødelægge en god vare, men den kan trænes op igen.

Genkendelighed og ritualer = tryghed Små ritualer hos det lille barn. Tilpasses alder ex. læse, synge, massage eller rolig musik (Mozart) Forbered barnet på, hvad der skal ske. Foregå på samme måde og tidspunkt dagligt, i weekenden og ferier. Genkendeligheden kommer efter gentagelser. Forældrene skal kunne trives med ritualet – ritualer bliver hen ad vejen til vaner. Lægges til at sove, der hvor det skal fortsætte med at sove.

Det er kun jer som forældre, der kan ændre en vane. Ændring af vaner Mister sin tryghed i det gamle. Det kan tage op til et par uger, før barnet har lært og kender den nye rutine. Acceptér at barnet reagerer, når du ændrer vaner – anerkend dets følelser. Lad ikke barnet være i tvivl om, hvordan I ønsker den nye vane skal være. Det er kun jer som forældre, der kan ændre en vane.

Sove miljø Familiære omgivelser Komfortabel seng Tilpas seng og dyne til barnets alder Behageligt nattøj på – én enkelt bamse Rumtemperatur – ikke for varmt Mørkt, stille værelse Evt et lille orienteringslys Mørklægnings gardiner evt. om sommeren Ingen stimulation (minimeres) Ingen negative associationer ( f.eks. straf)

Stemningen skal være god Anerkend barnets følelser. ”Du bliver ked af det, fordi….” ”Du savner….”. Sæt ord på barnets følelser, lad dem være ok. Rum barnets frustration. Lad barnet komme igennem med sine følelser. Hvis du tvivler – tvivler barnet også. Lær barnets signaler på træthed at kende og stol på jeres fornemmelse for dem. Overstimulering giver urolig søvn.

Sådan skabes en god stemning Få løst konflikter FØR barnet lægges. Læs en god og rar historie. Sænk stemmen og undgå at skælde ud. Brug aldrig værelset som straf. Send ikke barnet i seng, hvis du er vred. Læg dagens bekymringer og stress bag dig. Læg telefon, Ipad og andre afledninger væk.

Vær tydelig og anerkend ”Jeg kan se, du er træt - nu skal du sove” Stil ikke spørgsmål til barnet ”Er du træt?” Når du har set barnet er træt, så hold fast i din beslutning, og hjælp det til at få sovet. Genoptag ikke/minimer kontakten Det bedste resultat opnås, når barnet lægges indenfor ca. 15 min. efter I har set de første tegn på træthed. Husk at det er dig der ved, når barnet har brug for at sove.

Alle forældres ønske <3 Alle forældres ønske efter kl.19. Det kræver tålmodighed og udholdenhed, at nå dette. HUSK det sværeste job er, at være forældre.

Spørgsmål

Kilder/litteratur Ann-E Knudsen/hjerneforsker: www. ann-e-knudsen.dk Allan Houlby: 1. reservelæge. Ph.d, Børne ungdoms Psykiatrien Elizabeth Pantley: Sov igennem uden gråd Thorning, M.: Børns søvn – en forældre håndbog Poul Jennum: Klinisk professor Dr. Med. I søvn og hjerneforskning Thomas Milsted og Michael Rasmussen: Sov godt – hele natten Vibeke Manniche, børnelæge: Børns søvn-din lille sovetryne