Årsmøde 27. april 2015 - Dagkirurgi og hjemmepleje v/ sundhedschef Annemarie S. Zacho-Broe Aarhus Kommune.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Advertisements

Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Det tværsektorielle samarbejde
Baggrund for projektet
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Dialog og læring i klagesager
Tværsektoriel ledelse – hvorfor, hvordan, hvorhen?? Volume II
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Depressionsforenings fødselsdagskonference Odense, onsdag den 23. oktober 2013 Din sygdom er ikke dig – Borgeren i centrum Oplæg ved Poul Nyrup Rasmussen.
Tværsektoriel ledelse: Hvorfor, hvordan, hvorhen?
Psykoedukation til unge i OPUS
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
At være magtesløs med den magtesløse
Når hospital og kommuner samarbejder om genoptræning
Regionale kronikerprojekter. Regionale Kronikerprojekter Kort præsentation af tværgående projekter, der involverer deltagere fra kommuner og sygehuse.
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
”Der er ingen sår der ser godt ud”
LEAN af ekspertviden - LEAN på et sygehus
Almen praksis rolle i det nære sundhedsvæsen
3 eksempler på, hvordan sundhed.dk hjælper borgerne
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Sygeplejerskeuddannelsen
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Projekt om forebyggelse af indlæggelser og genindlæggelser i planlægningsområde Nord, Juni 2010-februar Halsnæs, Frederikssund, Allerød, Hillerød.
Opfølgende hjemmebesøg efter udskrivelse fra hospital
Facilitatorordningen: - Hvordan kan du bedst muligt udvikle kronikeromsorgen i din klinik? Store Praksisdag 3. februar 2011 Facilitatorer Bjarne Jørgensen.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Vellykket og visionær rehabilitering Hvad kræver det… mere? Åben opgavefordeling og systematisk pårørendeinddragelse 1.
Status for sundhedsaftalerne og et kig fremad på 2. generations sundhedsaftaler – Et regionalt perspektiv Christian Blaase Johansen, enheden for kommunesamarbejde.
Gruppeudviklingssamtaler
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Projekt om forebyggelse af indlæggelser og genindlæggelser i planlægningsområde Nord Resultater, erfaringer og læringspointer Karen Gliese Nielsen Patientforløbsenheden,
Bæredygtig økonomi Kun revisitation på plejecenter hvert fjerde år – bortset fra særligt ”dyre” borgere.
” Samarbejde i snitfladen” - Ældreudvalgets møde 4. maj 2010.
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
6. maj Henning Nilausen, vicekommunaldirektør, Gribskov Kommune Kommunernes rolle og udfordringer i forhold til sygehus- og specialeplanlægning.
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Behandling og pleje Formål: at alle borgere med behov herfor tilbydes sammenhængende behandlings- og plejeforløb af høj kvalitet.
DSIM 4. årsmøde Patientforløb – tværsektorielt samarbejde
V. Ole Thomsen, Koncerndirektør, Region Midtjylland
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Region Midtjyllandwww.regionmidtjylland. dk Sundhedsaftalerne Indholdet i de bilaterale aftaler. v/kontorchef Jens Bejer Damgaard.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Hvordan kan vi have fokus på indsatser med afsæt i borgerens behov og ønsker mere end systemets muligheder? Bjarne Yde ledende sygeplejerske Regionspsykiatrien.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Erfaringer med ledelse over grænser Temamøde, 16. april 2015 Birgitte Holm Andersen, sundhedschef, Favrskov Kommune.
AKUT TEAM ”Hvad kan sygeplejersker byde ind med for at inddrage borgere og patienter i relation til den akutte sygdom” v/Gitte Nørgaard, Chef for Sygepleje.
FORSIDEVARIANT 2 HVOR ER AKUTOMRÅDET PÅ VEJ HEN? VELKOMST VED KREDSFORMAND ANJA LAURSEN Den 16. marts 2015.
Velkommen til topmøde for ledere og mellemledere i Ældreområdet 18. og 19. Marts 2015 Ved ældrechef Lilian Jørgensen.
FREMTIDENS INDSATS FOR ÆLDRE MEDICINSKE PATIENTER EMNE:FREMSKUDT VISITATION.
Rationel farmakoterapi Speciallægeuddannelsen i almen medicin
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Oplæg for personale Udskrivningsguiden TITEL – DATO - STED
Velkommen til Round Table
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Fra visitator til borgerkonsulent
Brobyggerordningen mellem Esbjerg Kommune og FAM-SVS
Ældre i et sundhedsvæsen - set fra almen praksis
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Årsmøde 27. april 2015 - Dagkirurgi og hjemmepleje v/ sundhedschef Annemarie S. Zacho-Broe Aarhus Kommune

Dagkirurgi og kommunerne Hvad er vores fælles udfordringer? Hvad er løsningerne? Hvad skal vi være fælles om?

Dødens gab

Hvad er udfordringerne? – Når systemet ser på det

Hvor er det, vi gerne skulle hen? »Jeg ønsker mig et sundhedsvæsen, som byder mig velkommen, som giver mig tryghed, som inddrager mit netværk, hvor jeg forstår, hvad de siger, og hvor medarbejderne har empati og er mennesker som du og jeg, der gennem livet i perioder bliver syge og får brug for hjælp i vores sundhedsvæsen«. (Jens Erik Madsen, medlem af patientinddragelsesudvalget i Region Midtjylland)

Hvor skulle vi gerne hen? Kloge løsninger Bedre ressourceudnyttelse Trygge forløb Høj kvalitet

Hvad er mit udgangspunkt? Dagkirurgi og samarbejdet Det er ikke kommunen, der alene skal være en livline – Vi skal sammen tætne båndene og sætte borgeren i centrum. Vi skal være sammen med borgeren inden et evt. indgreb og gerne undgå indgreb Vi skal være sammen med borgerne efter et indgreb ellers

Livlinen? - nogle borgere er kendte, andre kender I/vi ikke i forvejen. Så hvem er livlinen? Kommunen? Netværket? Hospitalet?

Magt, kraft, styrke! ”Empowerment i sygeplejen er at støtte patienten til at kunne handle selv. Den omsorgsfulde sygeplejerske vil ofte komme til at gøre tingene for patienten. Sygeplejersken, der arbejder med empowerment, vil støtte patienten i at tage ansvar.” Men – behovene er vidt forskellige og derfor også løsningerne for den enkelte.

Be strong

Lad os slå fast: Sundhedsvæsnet (også kommunen ) er døgndækkende – men vi taler ikke altid godt nok sammen. Kompleksiteten er høj – og løsninger kalder på tættere samarbejde og innovativ tænkning.

Løsning 1: Forebygge indlæggelser ved tidlig indsats og tidlig opsporing Kompetenceudvikling Forebyggelse bredt Systematik og borgersikkerhed (f.eks. medicin, sårpleje) Udvikle/implementere faglige redskaber til tidlig opsporing (f.eks. forebygge fald, urinvejsinfektioner)

Løsning 2: Mere forberedelse mindre kniv  Borgeren skal komme forberedt på operationsdagen  Borgeren skal komme forberedt ud fra operationsdagen Og hvem fikser så det? Tre visioner: På borgerens præmisser Sundhedsløsninger tæt på borgeren Mere lighed i sundhed

Ja, kommunen skal på banen Borgeren skal komme forberedt på operationsdagen. Potentiale i forebyggende øjemed Medicin, ernæring mm Jo mere planlagt – jo mere har vi sammen mulighed for at foregribe   Borgeren skal understøttes efter udskrivelse Støtte borgeren i smertedækning. Forberede tænkelige situationer – fx forbinding der bløder igennem. Få borger mobiliseret – opretholde funktionsniveau, ex hvis de har fået en kikkertundersøgelse af knæet, hvor borgeren måske bliver mere immobil. Forebygge andre tilstødende problematikker, såsom forstoppelse, urinvejsinfektioner mm. Meeeen – Vi skal være Tre visioner: På borgerens præmisser Sundhedsløsninger tæt på borgeren Mere lighed i sundhed

Sammen med hospitalet og regionen Det gode forløb er en fælles (tværsektoriel) opgave Grænsekrydsende ledelse og løsninger - at krydse grænser - at tage hinandens perspektiv - at arbejde fra snitflader til samarbejdsrum

Sammen med hospitalet og regionen Det fælles akutteam Shared care mellem hospital og kommune (udgående funktioner, visitation, skolebænk, rotation) Teamsamarbejde med forskellige kompetencer Kompetencer i den akut opståede situation Forebygge unødvendige indlæggelser (samarbejde med almen praksis) - og medvirke til god overgang og opfølgning efter hospitalsudskrivelse  Fælles finansiering

Sammen med borgerne Styrke borgeroplæringen – fokus på borgerens ressourcer Fokus på pårørendesamarbejdet Fokus på patientforeningerne og de frivillige Involver borgerne i udviklingen af indsatserne Teknologi og telemedicin

Sammen med medarbejderne – Hold op med at finde nye kasser

Sammen med politikerne Fortæl nu borgernes historier for politikerne Lad os nu stå fast på, at kvalitet i sundhedsvæsenet ikke kan reduceres til et regneark – Heller ikke, når ting går galt Involver politikerne tidligt i processerne og skab åbenhed

Tak for opmærksomheden