Strategisk Usability 9. Forelæsning John Paulin Hansen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Arbejdspladsudvikling
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Produktion og Logistik
Synlig ledelse i krisetid
Ekspertevaluering Lucas Wxyz og René Rosendal. SnitkerGroup.
Innovation og iværksætteri
  A business of Usability test metoder IT-Højskolen
Test First Development
Om feedback og tilbagemeldinger
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Kommunikation / it.
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Velkommen.
Hjælp mig med at finde den !!! En stor belønning til dem, der SER bedst! Præsenterer Klik her for at starte JEG HARMISTET MIN MIS !! Red Bulls.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Ekspertvurderinger og tilstandstjek John Paulin Hansen 7 september 2011 DUST.
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Usability i organisationer 6. Forelæsning John Paulin Hansen.
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Forretningsmodel.
INDFØRELSE AF USABILITY- AKTIVITETER I EN VIRKSOMHED Nikolaj Lyngbye Kolbe USER EXPERIENCE -
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Usability ITU, forår 2008 Strategisk usability Usability i organisationen.
Online markedsføring og e-handel Voxeværket – Uge21.
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Infinit Personas-dag d 2. maj 2012 noter fra basar SnitkerGroup Brugervenlighedskonsulent Thomas Visby Snitker.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Quality Management Systems
5 gode grunde til at tænke seriøst over computerspil: Bred målgruppe: 5-75 år og kønsforskelle Øget afstand mellem udviklere og brugere Teknologisk udvikling.
Præsentation Improve your business. Strategi At være en af de førende partnere af Microsoft Dynamics løsninger At specialisere os i logistik, produktion,
Business to Business På den JYSKe måde…...
Infinit - Usability Usability test i en mindre IT virksomhed.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
Organisatorisk forankring
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Usability ITU, efterår Strategisk usability Usability i organisationen 22. oktober 2009 IT-Universitetet.
Profilfag Julemarked Helt på plads med samarbejdsbutikker I. Virksomhedsbeskrivelse I. Navn, Adresse, mail, telefonnr, kontaktperson II. Profil, Målgruppe,
Profilfag Julemarked Helt på plads med samarbejdsbutikker
Usability ITU, forår Strategisk usability Usability i organisationen 26. Marts 2009 Usability, IT-Universitetet.
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
Strategisk Usability John Paulin Hansen HUSK HOVEDTELEFONER NÆSTE GANG.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Situationer FlyBusMetroGaden.
Why I hate PRRRRRMS Christina Gadegaard Designer Digitalis MSF Onliners A/S – Medlem af IHPRRMS siden 1998.
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Øvelse 1: First Impressions
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Usability i organisationen 29. april 2010 IT-Universitetet.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
Strategisk Usability 9. Forelæsning John Paulin Hansen.
Definition Kriterier Design og evaluering
Repetition: Ekspert review. ? Principper? Udfordringer? Hvornår i udviklingsprocessen? Fordele/ulemper ekspertreview i forhold til brugertest?
Klar til smart vækst / GATE21
Præsentationens transcript:

Strategisk Usability 9. Forelæsning John Paulin Hansen

Strategisk usability Hvilke UA-metoder har størst gennemslagskraft overfor? –Ledelsen –Udviklerne –Designerne –Forretningsudviklerne

UA - modstanden Hvad er de største hindringer for UA? –Resurse begrænsninger (penge og tid) 29% –Modstand mod UA i organisationen 26% –Mangel på forståelse for UA 17 % –UA er dårlig til at sælge sig selv 13 % –Mangel på UA eksperter 6 % –UA inddrages for sent 5 % –Der er ikke behov for UA 4 %

Vindere og tabere Mest effektive: –UA test i laboratorium ; 65 % –Højt profilerede projekter ; 56 % –UA sidder sammen med udviklere ; 45 % Mindre effektive: –Heuristiks evaluering ; 70% –Fokusgrupper ; 41% –Oplæring af andre grupper , 47 % –Spørgeskemaundersøgelser , 52 %

Effektivitetsvurderinger af en UA metode Deres evne til at opdage problemer Deres krav til test-erfaring Besværet med at udføre dem Hvor mange skal man teste? Effektivitet = antal opdagede problemer/antal testpersoner

Usability in vivo Ikke nok at opdage fejl - det skal også være fejl der kan gøres noget ved Metoderne skal accepteres af udviklingsteamet (team buy-in) Der skal være resourcer til at løse dem Bedre at lokalisere de lavt hængende frugter end at finde de absolut største

Udgiftsbegrundelser for UA (1) Interne udviklingsprojekter: –Øget brugsproduktivitet (afhængig af antal brugere og antal transaktioner) –Færre brugsfejl –Mindre træningsomkostninger –Tidlig (og 75 % billigere) fejlretning –Mindre brugersupport-indsats

Udgiftsbegrundelser for UA (2) Salgsprojekter og ekstern markedsføring: –Øget salg eller øget site trafik –Mindre kundesupport eller færre forespørgsler pr. telefon –Tidlig (og 75 % billigere) fejlretning –Mindre brugersupport-indsats –Bedre branding

10 minutters par-opgave –I er webudviklere i en virksomhed og overvejer at hyre en konsulent som har givet et tilbud på kr for at undersøge jeres site med 5 brugere. I frygter, at sitet har store problemer med den specielle scroll-funktion som det benytter og med en ældre søgefunktion. –Jeres leder forlanger, at I kan begrunde denne udgift økonomisk, før hun siger OK. –Om 10 minutter har I et kort møde med økonomichefen og it-chefen. De kender alle de tal, I kan finde på at spørge om. –Hvad vil I spørge dem om?

0: Uerkendt Ignorance: ”Vi har ingen problemer med brugervenligheden” ”Jeg har aldrig hørt om nogen, der kan bevise de har tjent penge på brugervenlighed” ”Vi behøver ikke være venlige” ”Vores kunder kender os så godt, at de ved hvordan man bruger vores produkter”

1: Bekendt Usikkerhed: ”Vi ved faktisk ikke, om vi har problemer med brugervenligheden” ”Tag 6 brugere og du har 12 synspunkter” ”Sådan gjorde vi sidste gang” ”Det vænner man sig hurtigt til” ”Der er ingen der har brokket sig” ”Vi kan jo ikke vide hvad brugerne vil have før systemet er klart til dem”

2: Overvejet Opvågning: ”Hvem siger at man absolut SKAL have problemer med brugervenligheden ?” ”Vi har kun brugt standard interface så det har Microsoft nu nok tænkt på, skal du se!” ”Vi har overholdt Jakob Nielsens 10 gyldne regler” ”OK - så fortæl mig hvad vi skal lave om - men det skal være NU for vi skal uploade på mandag”

3: Implementeret Oplyst: ”Ledelsen er 100% comittet på at løse vores problemer med brugervenligheden” ”Det er for sent at lave det om nu” ”Vi har planlagt brugertest når første implementering er i luften” ”Vi skal også passe på at brugervenlighed ikke bliver en spændetrøje for udviklerne”

4: Integreret Viden: ”Vi løser problemerne med brugervenlighed som en del af vores udviklingsrutiner” ”Hvor mange testpersoner skal vi have fra hver af vore målgrupper?” ”Kan vi ikke lave usability-analyser ud fra logfilerne?” ”Opdateringer går først i luften, når vores brugertests viser de er OK”

5: Institutionaliseret Sikkerhed: ”Vi ved præcis hvorfor vi IKKE har problemer med brugervenligheden” ”Logfilerne dokumenter 100% succes på de kritiske brugerinteraktioner” ”Vi har opnået den forventede 50 % reduktion i telefonforespørgsler med den sidste opdatering” ”Vores brugerpanel er nu oppe på de nødvendige 300 personer og alle nye undersøgelser laves på under 36 timer”

Modstand fra udviklerne –Tidspres på udviklerne - mange designdrøftelser foregår sent i udviklingsprocessen, hvor udviklerne er utålmodige for at komme i gang med at implementere –Svært at fastholde udviklerne i problemanalysen - de vil designe sig ud af problemerne hurtigst muligt –Udviklerne bryder sig ikke altid om at få kritik på deres arbejde - det kan bl.a. betyde mere arbejde på kort sigt

Når krisen kradser Måske ikke optimalt - men godt nok! Vi løser problemet med en hjælpe-forklaring Vi sparer udgifterne til en usability ekspert og til undersøgelserne Konkurrenternes produkt er heller ikke optimalt Udviklerne er adskilt fra brugersupporterne - arbejder under to forskellige chefer med hver sit budget

Kamp om kagen Alt for mange ”falske” eksperter, som kun har et begrænset indblik i UA: –Webdesignere –Informationsarkitekter –Dataloger med psykologi-kursus –Marketingseksperter der kender ”gennemsnits- brugeren” –Humanister der laver narrativitets-analyser af grænseflade-diskursen

Respekt De to mest effektive måder at få den på: –A? –B?

Vejen frem Lær at tale forretnings-sprog Fokuser´på forretnings- og bruger-mål Evaluering af opgaver og ikke skærm-elementer UA skal involvere sig direkte i udvikling og involvere udviklere direkte i UA Få ledelsen med og få dem til at gå forrest med UA Udvælg højt profilerede projekter og sats på dem i stedet for at blive tilkaldevagt på perifere projekter

Ledelse af designprocesser ”Usability-dag” Bedste strategi at skabe en ambition om at levere høj kvalitet i alle led Hvert projekt skal have en usability- ansvarlig

Knock down-argumenter 1 dollars investeret i Usability giver 100 dollars igen (Karat, 1990) 720 % forbedringer i produktivitet hvis usability blev medtaget fra starten af et udvikllingsprojekt (Landauer, 1995) Minimale ændringer efter test gav stigning i produktivitet fra 19 til 80 procent.

Grundpiller i design (1) Skriftlige guidelines ”conventions are your friend” –Microsoft´s eksempelvis –Egne guidelines for produktionen - skrivningen gøres til et fælles socialt projekt

Grundpiller i design (2) Prototype-redskaber: –Papirformater –Powerpoint –Exel –HTML –MacroMind Director –Visual C –Java

Grundpiller i design (3) Ekspertvurderinger og Usablity-test –As you have come to know them!

Udviklingsmetoder Logical User-Centered Interactive Design Methodology (LUCID): –1) Udvikl et produkt koncept –2) Lav research og behovsanalyse –3) Design koncepter og nøgle-skræme –4) Lav iterativt design og forbedringer –5) Implementer softwaren –6) Understøt udbredelsen med træning, assistance, logning, evaluering og vedligehold