mobile medier mobile unge

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børns sociale liv med digitale medier
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Digital trivsel og forældresamarbejde
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
"Ting er ikke altid det, de synes at være."
Et stykke med sødt, surt og skørt... - botilbuddet Stefanshjemmet evaluerer deres udbytte af projekt Implementering af Teknologi (IAT) 2011.
Børns sociale liv med digitale medier
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Flickr.com – online billeddeling
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Hva’ ska’ du med en telefon og et nummer når du ikke tør brug det.!
Uskrevne Regler Modul november 2011.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
Indholdsfortegnelse Kendte der er blevet mobbet som unge.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Læringsstile og lektier
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Musik: Nightengale Serenade
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
IT UNIVERSITY OF COPENHAGEN Gitte Stald Digital Culture / Mobile Communication IT University of Copenhagen HELLERE NØGEN END UDEN.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Digitale medier og mobning
Børn og sorg - og sprældøde døde
MOBILE MEDIER – MOBILE UNGE
Elevernes digitale dannelse
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Året var 1987, i en lille by med navn Sussex, blev et lille hus totalt til intetgjort. Alt blev kastet ud, inkluderet en lille brun bamse... Den blev.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
”Der er ingen sår der ser godt ud”
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Opsamling- Hvad skal jeg vide til eksamen?
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Digital Kultur Mobil.
Medier og kommunikation F08 / lektion 9 / /
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Vokse gennem venskab!.
Hold fast, hold ud eller hold igen
Hvordan passer jeg på mig selv ?
digitale medier analoge børn (VERSION UDEN ©BESKYTTEDE FOTOS)
En køn pige inviterede en ung mand med hjem, -tog ham med ind i soveværelset, og foreslog straks at de skulle prøve at gøre det i stilling 69…...
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
»En mand havde to sønner
1 IT-baseret evaluering i gymnasieskolen / KUA / / Gitte Stald Gymnasieungdommens brug af de nye teknologier Gitte Stald Afdeling for Film & Medievidenskab.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Børn og unge med handicap siger deres mening
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Kristine Kousholt, post doc, ph.d.
Disposition Præsentation af emne Mobning
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Tidslinje Murens fald.
Børn og sociale medier Hvordan bruger eleverne fra Skelgårdsskolen de sociale medier ?
Unge og mobning Sarah Amann Mortensen 1.
Præsentationens transcript:

mobile medier mobile unge Gitte Stald Innovative Communication ITU stald@itu.dk Digital kultur / Gitte Stald / 100907

Gitte Stald - baggrund Medie- og kommunikationsforsker, Film & Medievidenskab KUA → 310707 Children, Young People and their Changing Media Environment Europæisk, komparativt projekt /12 lande / 1996-99. Globale medier, lokale unge, Forskningsprogrammet Global Media Cultures / KU 1999-2001. Meeting in the Combat Zone. Herunder projektet Fascination af død og vold i computerspil. Mobile Media / Media and Mobility Generelt teoretisk og empirisk projekt Mobile medier, mobile unge. Unges (15-24 år) brug af mobiltelefoner, mobil underholdning, mobile medier, demokrati, empowerment. MIL (Mobil Indholds Lab) MELFO (Mobil E-læring for Ordblinde) IT-evaluering EU Kids Online – 21 lande i forskningssamarbejde om børn og unge online. Digital kultur / Gitte Stald / 100907

PROBLEMER OG BEKYMRING Rasmus Sand Høyer Jyllands Posten 130609 Kopier ikke Digital kultur / Gitte Stald / 100907

Kopier ikke Digital kultur / Gitte Stald / 100907

PROBLEMER OG BEKYMRING FAKTA, MULIGHEDER, VARIATIONER, UDVIKLING Rasmus Sand Høyer Jyllands Posten 130609 Kopier ikke Digital kultur / Gitte Stald / 100907

Målgruppen: Forskning / MoMU Undersøgelser: 15-24årige danskere eft. 2004: Survey / 343 deltagere / baggrundsviden kvalitative interviews / 48 deltagere forår 2005: Re-interview af 5 deltagere forår 2006: Survey / 629 deltagere / baggrundsviden kvalitative interviews / 20 (10 nye, 10 fra 2004) gymnasiestile / 43: Mobilen og mig Observationer af mobilbrug i offentlige rum Digital kultur / Gitte Stald / 100907

Teknik og betydning The girl who is quoted above expresses an immediate understanding of the mobile phone’s dual, but interdependent qualities for young people. One quality is the communicative function, which is facilitated by the technological device: it is about the mobile as a tool and a channel for the exchange of information. The other quality is the social meaning, which develops from the communication. Rich Ling describes the mobile phone as being doubly articulated, that is, it is a physical device but it is also a medium through which we communicate and through which we maintain social contact. In short, the meaning of the mobile goes beyond its practical function. (Stald, 2007:1) Digital kultur / Gitte Stald / 100907

Medier og mobilitet - betydning personligt medium allestedsnærværende selvfølgelighed adgang stadig tilstedeværelse konstant opdatering (f.eks. information + socialt/kulturelt) ingen ”tomme” øjeblikke frigørelse fra tid/sted-bindinger redskab til mikro-koordinering af hverdagslivet omsætningshastighed sikkerhed kontrol overvågning samfund/borgerskab Adress book – social network Diary/memory – time-manager Watch – temporal organizer + control Alarm clock – alert independent of location Digital kultur / Gitte Stald / 100907

Mobile muligheder KONVERGENS CROSSMEDIA Mobiltelefonen = det mobile digitale medie er det bærbare, håndholdte, personlige medie, der kombinerer mulighederne for mange anvendelser: Kommunikation – telefon, sms, mms, (chat), billeder Information – downloads, hukommelse, kommunikation, radio Underholdning – ”medfødte” spil, downloadede spil mm, vittigheder, ikoner, lyde/ringetoner, musik, personligt udseende, jokes, billeder/fotos Praktisk redskab – adressebog, notesbog, kalender/hukommelse, ur, vækkeur/alarm, fotoapparat, videokamera, GPS, monitorering Mobilen som ”citizen tool” / borgerredskab Diverse avancerede tjenester KONVERGENS CROSSMEDIA Adress book – social network Diary/memory – time-manager Watch – temporal organizer + control Alarm clock – alert independent of location Digital kultur / Gitte Stald / 100907

Børn, unge og mobilen – er det specielt interessant? Mange lighedspunkter mellem voksnes og børns/unges mediebrug og kommunikationsmåder Børn/unge er meget forskellige, også ift mediebrug (alder, køn, gruppe, interesser, behov, muligheder) Samtidig bruges kommunikationsmidlerne til at afgrænse en praksis og kultur, der markerer ’ikke-voksen’ praksis og kultur, ’fri-zone’ Der er en stor grad af refleksivitet hos de yngste danskere og også selvrefleksivitet samt humor/ironi/satire Digital kultur / Gitte Stald / 100907

Mobilen - Det særlige er især: integration i hverdagslivet intensitet og eksponering omsætningshastighed betydning i sociale relationer/interaktion mobilitetsgrad samt frihed og frigørelse kontrol og sikkerhed intensivering af sproglig udvikling/koder/ritualer interaktiv/innovativ/kreativ brug integration som ”citizen tool” mikrokoordinering intimitet og nærhed dokumentation Digital kultur / Gitte Stald / 100907

Hverdagsliv med medier (2000) Lasse 16 år Digital kultur / Gitte Stald / 100907

Hverdagsliv med medier (2007) Lasse 16 år (red. af GS) Digital kultur / Gitte Stald / 100907

Målgruppen - intensitet Jeg er lettilgængelig og jeg er bevægelig, jeg er rørig og transporterer mig selv let og nogenlunde hurtigt, jeg er altid klar til at modtage en besked eller et opkald, men bedst af alt er jeg krigsberedt, klar til kamp! Så hvis mobil betyder det samme som det gjorde i 1968 så er jeg mobil, mobil er jeg. (pige, 15 år) Digital kultur / Gitte Stald / 100907

Målgruppen - omsætning Alt i alt har telefonen betydet meget for mit liv, jeg har fået nemmere kontakt med omverdenen og er blevet afhængig af at have den som en hjælper i min dagligdag. Den har også gjort den rejsende buisnessman mulig. Spørgsmålet er bare om den har berøvet os væres mulighed for at være ”offline” (Dreng, 16 år) Figur 14. Sammenligning mellem anvendelse af mobiltelefonens funktioner i 2004 og 2006. Digital kultur / Gitte Stald / 100907

Målgruppen - underholdning Figur 7. Brug af mobiltelefonen til spil, opdelt efter aldersgruppe og køn. Digital kultur / Gitte Stald / 100907

Digital kultur / Gitte Stald / 100907

Digital kultur / Gitte Stald / 100907

Digital kultur / Gitte Stald / 100907

Målgruppen - betydning Nogle vil måske mene jeg er afhængig af min mobiltelefon, men jeg ved nu ikke om jeg vil kalde mig afhængig. Jeg er bare en glad bruger af den. Mit privilegium! (dreng 16 år) 20% = 10 15% = 9 25% = 8 Digital kultur / Gitte Stald / 100907

Figur 7. Gennemsnitsalder for anskaffelse af første mobiltelefon Figur 7. Gennemsnitsalder for anskaffelse af første mobiltelefon. Undersøgelsesår 2006. Digital kultur / Gitte Stald / 100907

Figur 10. Sammenligning mellem sendte sms beskeder i 2004 og 2006. Digital kultur / Gitte Stald / 100907

Figur 11. Sammenligning mellem antal sendte sms beskeder og abonnementsforhold. Digital kultur / Gitte Stald / 100907

Mobiltelefonen - potentialer og problemer kommunikation information underholdning  kontakt og forbindelse  netværk  mobilisering  crossmedia anvendelse  nærhed  sjov og  kreative muligheder  redskab (alarm, ur, kalender mm)  dokumentation  frihedsgrader  sikkerhed problemer stress  stadig at være på  stadig ”kontrol”  hastighed  økonomi  (teknologi) koncentration  stadige afbrydelser kontrol / mistillid overvågning mobilisering uselvstændiggørelse tilstedeværelse mobning normer for opførsel Digital kultur / Gitte Stald / 100907

Den uundværlige mobil - livlinen Vi elsker disse tingester og vi hader dem. Når de ringer klokken 3 om natten, og når deres vækkeur ringer klokken 6 om morgenen, når hende kællingen, som burde være din veninde, ringer for at komme med en lam undskyldning og når kæresten slår op over en sms, fordi han har fundet noget bedre, så er det noget lort, men hvad skulle vi gøre uden? Man får et helt personligt forhold til denne ting og ud fra hvem man lige har snakket med, skifter hele din opfattelse af telefonen. Efter et skænderi over telefonen, kaster man den fra sig og snakker hverken med telefonen eller personen, som var skyld i dette anfald, i et stykke tid. Efter en sød sms fra en man meget godt kan lide, sidder man og nusser for denne skønne lille ting, som har gjort det hele muligt. (Pige 16 år) Personligt ville jeg ikke have det så godt, hvis jeg mistede mit simkort. Faktisk ville jeg 10 gange heller miste min mobil end mit simkort, da det er der, man har alle de vigtige ting. (Dreng 16 år) Digital kultur / Gitte Stald / 100907

Altid på  stress Samtidig er det også en stressfaktor at ens venner også hele tiden kan få fat på en. Det medfører at man (konstant) skal tage stilling til en masse ting. F.eks. hvad man skal på fredag osv. For at få en sund mobilkultur tror jeg det er betydeligt at man får en måde hvorpå det ikke kræves at være offentlig tilgængelig alle tider på dagen. At man får nogle klare restriktioner hvor folk har tid til at slukke for mobilen, computeren, og logge helt af. Så vi ikke ender med at stress bliver en national sygdom. (Pige 16 år) Digital kultur / Gitte Stald / 100907

Overvågning Derfor endte det med at jeg kom af med den igen, og så besluttede jeg mig for at gå i ”mobil-cølibat”, jeg boykottede simpelthen mobiler i mange år. Udover mine barndomstraumer, kunne jeg heller ikke lide mobilen, fordi at jeg følte den berøvede mig min frihed. En ting er at man kan blive forstyrret der hjemme, men skulle man nu ikke kunne gå ude på gaden uden også at blive ringet op konstant? Fordelen ved en mobil er vel, at man kan slukke den hvis man ikke har lyst til at snakke, men jeg følte ikke behov for at snakke overhovedet, når jeg gik ude på gaden. Desuden følte jeg mig på en eller andet måde stadig overvåget, selvom den var slukket. Digital kultur / Gitte Stald / 100907

(Følelsen af) tilstedeværelse Det irriterer mig f.eks. enormt meget, at mine veninder sidder og sms’er konstant, når jeg er sammen med dem. Det føles som om, at de kun er sammen med mig fysisk. Psykisk er de et helt andet sted. Mobilen er for dem det kæreste eje, og nogen gange er jeg næsten overbevist om at hvis det stod til dem, kunne de leve med at det eneste sociale netværk de havde, var det der foregik over mobiltelefonen. Det mener jeg er i overkanten. (Pige 16 år) Når man var sammen med hende og prøvede at føre en samtale, var hun overhovedet ikke nærværende. Det var ikke som om man sad to veninder og talte, men at der var en tredje tilstede; hendes mobil og hvem den nu repræsenterede på givet tidspunkt. Dette gav en afstand i vores venskab når vi tilbragte tid sammen, men til gengæld følte man sig tæt på hende ligeså snart man var den der skrev eller ringede til hende. I bund og grund repræsenterer en mobil en person man har kontakt med uden at være samme sted. (Pige 16 år) Digital kultur / Gitte Stald / 100907

Tilstedeværelse Selv eksperterne fortæller os, at vi bliver mere ensomme af at være tilgængelig 24 timer i døgnet. Men som jeg ser på tingene, er det slet ikke således - i hvert fald ikke i mit tilfælde. Jeg føler mig tættere på alle mine venner ved at kunne bare lige ringe eller skrive en besked. Det gør det nemmere, steder hvor du ikke kan se dine venner at alligevel have den samme kontakt. En af de bedste tider, at have en mobil er når man har kæreste på. For så kan man skrive sammen hele tiden om, at man elsker hinanden og at man glæder sig til at se hinanden igen osv. (Pige 16 år) - Fysisk tilstedeværelse i samme rum - Følelsen af tilstedeværelse i virtuelt rum - ”Absent presence” – synlig tilstedeværelse i eet rum men psykisk tilstedeværelse i et andet - Etablering af privat rum omkring sig i ”offentligt” rum  inklusion/eksklusion Digital kultur / Gitte Stald / 100907

Normer for opførsel Men det kan også gå galt, og man kommer til ønske at man ikke havde en mobil og har lyst til at smide den ud. Det er når personen bestemmer sig for at slå op med en og personen ikke tør at se dig mens hun/han siger det. (Pige 16 år) Det irriterer mig f.eks. enormt meget, at mine veninder sidder og sms’er konstant, når jeg er sammen med dem. Det føles som om, at de kun er sammen med mig fysisk. (Pige 16 år) - forstyrrelse af f2f situationer - larm i offentligt rum - indsigt i andres samtaler - nogle emner kræver f2f tilstedeværelse eller opringning Digital kultur / Gitte Stald / 100907

Opsamling - problemer stress sociale forventninger kontrol overvågning manglende tilstedeværelse mobning Digital kultur / Gitte Stald / 100907

Opsamling - potentialer sociale netværk livline mikrokoordinering fatisk kommunikation = at være i forbindelse intimitet og nærhed kontrol og sikkerhed kontrol frihed/frigørelse dokumentation sociale normer kreativitet/brugergenereret indhold Digital kultur / Gitte Stald / 100907

mobile medier mobile unge Gitte Stald Innovative Communication ITU stald@itu.dk Digital kultur / Gitte Stald / 100907

Litteratur http://www.itu.dk/courses/KMP/E2007/?page_id=3 Digital kultur / Gitte Stald / 100907