 Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering2B.1 Syntaksbeskrivelse Syntaksdiagrammer og EBNF-notation.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kommakursus ”light” Middelfart Gymnasium 2009.
Advertisements

Introforløb i grammatik
Vektorer i planen Regneregler Definition Begreber Definition af:
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Omskrivning med ”to do”
Morfemer mvni-selandia.
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Fra formel til funktionel undervisning
Introforløb i grammatik
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
Dansk sprog og sprogbrug 2 Michael Dal
Struktureret tematisk sprogarbejde
”Hr. Altmuligmand” af Lea Bodzioch Talelærer/neurologopæd
Modul 2: Sætningsled Lone Milling.
” Hvorfor lige netop kristendom ? ”
SJOVE GÆTTERIER Micro Trivial 2 hold.
Kan du gætte mærket ? En kort test for bilkendere.
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Stil et spørgsmål - og lad børnene finde svaret indeni tændstik æsken
Jeopardy Navneord Udsagnsord Brug af tegn
Dansk 1. klasse.
Ph.d.-projekt, Sanni Nimb
Komma Sådan sætter du komma.
Begreber og Redskaber 1 BRP.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Hans eller sin?.
Teorimodel 1, 2 Undersøgelsens genstandsområde, objekter, prædikater
SÆTNINGSANALYSE.
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Folkeskolens afgangsprøve
ER-diagrammer (databaser, del 4)
Sproghistorie Syntaks (struktur) Semantik (Indhold)
Kommakursus ”light”.
Ordklasser.
Sætningsanalyse Velkommen- hvad vil jeg gennemgå
VPG/Otto Knudsen1 VPR - Repetition Trådning Distribueret Programmering Sprogteori Grafer.
Begreber og Redskaber 1. Emner i kurset Om sprog og sprogbeskrivelse Repræsentation af tal i maskinen –Heltal, negative tal, kommatal, logiske værdier.
Sproghistorie Syntaks (struktur) Semantik (Indhold)
Design, verifikation og analyse
Begreber og Redskaber 1. Rettelse til sidst Sidst vrøvlede jeg lidt om algoritmer: Ordet stammer fra Abu Ja’far Mohammed ibn Musa al- Khowarizm der i.
Begreber og Redskaber 1 BRP.
Skabt som mand og kvinde
3) Sprog og diskursfællesskab
Semantik, model teori Et (formalt) sprog har ingen mening indtil man interpreterer dets forskellige (korrekte) udtryksformer (vff’s) mhp. en bestemt situation.
0) Problemstilling: hvad er det jeg undersøger?
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering9B.1 Fletning.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering6B.1 Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence.
 Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering1.1 Turtlemaskinen Arkitektur, instruktionssæt og eksempler.
Rekursion 2.  Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringRekursion 2.2 Introduktion Vi har tidligere set eksempler på rekursive.
Lærde skildpadder Specialisering af skildpadder – nye kompetencer (metoder/kommandoer)
 Jens Bennedsen, 2003Introducerende objektorienteret programmering Exceptions.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Typer og tilstand i Java Typer, tilstand, erklæring, variable, primitive datatyper, reference- og.
 Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringAlgebra.1 Algebraiske begreber Tal, sandhedsværdier og figurer.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering3B.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
 Bærbak & Caspersen, 2000 Introducerende objektorienteret programmering4B.1 Talsystemer Positionstalsystemer Decimale og binære tal.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering2C.1 Syntaksbeskrivelse Syntaksdiagrammer og EBNF-notation.
 Henrik Bærbak, 2000Introducerende objektorienteret programmering11B.1 Destilleret UML Oversættelse fra UML til Java.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering1B.1 Skildpadder Modeller, objekter og opførsel.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Grundlæggende og Reference Typer i Java Typer, tilstand, erklæring, reference- og værdi semantik,
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering7A.1 Rekursion.
Lærde skildpadder Specialisering af skildpadder – nye kompetencer (metoder/kommandoer)
Syntaksbeskrivelse Syntaksdiagrammer og EBNF-notation.
I o p o DAIMI, AU, Oktober 1999Introducerende objektorienteret programmering3E.1 Syntaksbeskrivelse Udtryk og Java-programmer.
Skildpadder Modeller, objekter og opførsel.  Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringSkildpadder.2 Model Modeller bruges.
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
Terminologi Dansk E & D - Next. 1 Adjektiv 2 Adverbium 3 Akkusativ 4 Dativ 5 Futurum 6 Genitiv 7 Infinitiv 8 Intonation 9 Inversion 10 Kardinaltal 11.
Sproghistorie Syntaks (struktur) Semantik (Indhold)
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur
Få styr på ordklasserne
Præsentationens transcript:

 Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering2B.1 Syntaksbeskrivelse Syntaksdiagrammer og EBNF-notation

 Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering2B.2 Emner  Syntaks og semantik  Syntaktiske entiteter og syntaktiske kategorier  Syntaksdiagrammer  EBNF-notation  Rekursion i syntaksbeskrivelser

 Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering2B.3 Syntaks og semantik (1)  På dansk kombinerer vi bogstaver til ord, ord og skilletegn til sætninger, sætninger til afsnit,...  For at resultatet skal blive acceptabelt, er det en forudsætning at vi benytter ord der er i sproget konstruerer meningsfyldte sætninger –grammatisk –indholdsmæssigt

 Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering2B.4 Syntaks og semantik (2)  Syntaks form / grammatik  Semantik indhold / betydning  Korrekthedsniveauer syntaktisk korrekthed semantisk korrekthed logisk korrekthed (sandt)

 Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering2B.5 Korrekthedsniveauer (1)  En mand stor hus sø  Farveløse grønne ideer sover rasende  Jordnødden åd elefanten  Elefanten åd jordnødden  Min bil er rød  Det er torsdag i dag

 Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering2B.6 Korrekthedsniveauer (2) Syntaktisk korrekt Semantisk korrekt Logisk korrekt NejJa Nej JaNej

 Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering2B.7 Tvetydighed  Han elskede pigen på banegården  Korrekt at lade Arnesen skyde  Hun var skidefuld og på rulleskøjter

 Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering2B.8 Demonstration Hornorkester fanebærerdemonstrant Hornorkester trompetist basunist t t b t f f d t b t f t f t b d t t b t b f d d

 Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering2B.9 Syntaksdiagrammer (1)  Et syntaksdiagram er et navngivent diagram bestående af en række ‘pile’ afbrudt af symboler og af navne på syntaksdiagrammer.  Et syntaksdiagram definerer alle de følger af symboler som opnås ved at gennemløbe det i pilenes retning.  Symboler kaldes syntaktiske entiteter; diagrammer kaldes syntaktiske kategorier.

 Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering2B.10 Syntaksdiagrammer (2)  Syntaktiske entiteter (symboler)  Syntaktiske kategorier (diagrammer)  Pile

 Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering2B.11 EBNF-notation for picodansk  Sætning ::= Grundled Udsagnsled Genstandsled  Grundled ::= “en” [ Adjektivliste ] Navneord  Udsagnsled ::= spiser” | “kører” | “løber” | “skovler”  Genstandsled ::= Grundled  Adjektivliste ::= Adjektiv { “,” Adjektiv }  Adjektiv ::= “stor” | “rød” | “tung” | “mager”  | “udspekuleret”  Navneord ::= “mand” | “bil” | “hest” | “skovl”

 Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering2B.12 EBNF-notation  Syntaktiske entiteter  Syntaktisk kategori  Sammenstilling (efter hinanden)  Valg  0 eller 1 forekomst af...  0 eller mange forekomster af...  “...”  Navn  |  [... ]  {... }

 Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering2B.13 Præcedensregler  1. (sammenstilling)  2. | (valg)  Som sædvanligt kan parenteser bruges til at ‘overrule’ præcedensreglerne.  seq ::= “a” | “b” [ “c” ]  seq ::= (“a” | “b”) [ “c” ]

 Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering2B.14 EBNF og syntaksdiagrammer  “...”  Navn  x y  x | y  [ x ]  { y } xy x y x x

 Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering2B.15  E ::= E op E | “(“ E “)” | Tal  op ::= “+” | “-” | “’” | “/”  Tal ::= “0” | “1” | “2” | “3” | “4”  | “5” | “6” | “7” | “8” | “9” Regneudtryk og parsetræ * 9 E EEop EE * +TT 37 9