Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afOliver Frandsen Redigeret for ca. et år siden
1
Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering1.1 Turtlemaskinen Arkitektur, instruktionssæt og eksempler
2
Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering1.2 Arkitektur (0,0) Sandkasse Skildpaddens tilstand: (position, vinkel, farve, pen) - starttilstand: ((0,0), 0, Color.black, til) 0 (360) 90 180 270 Position: (x,y) Vinkel: v Farve: color Pen: til/fra...
3
Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering1.3 Instruktionssæt Ved hjælp af operationer (beskeder) kan man kontrollere en turtles opførsel og tilstand: t.move(l) flytter t l positioner frem t.moveTo(x,y) flytter t til position (x,y) t.turn(v) drejer t v grader t.turnTo(v) drejer t til retning v t.penUp() løfter t’s pen (intet spor) t.penDown() sænker t’s pen (spor) t.setColor(color) sætter farven på t’s pen Alle operationer udføres relativt til den aktuelle tilstand.
4
Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering1.4 Skildpadden på tur Turtle t = new Turtle(); t.turn(45); t.move(100); t.turn(-45); t.move(20); t.turn(90); t.move(40);....................
5
Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering1.5 Sporløs skildpadde Turtle t = new Turtle(); t.turn(45); t.move(100); t.turn(-45); t.move(20); t.turn(90); t.move(40); t.turn(-90); t.penUp(); t.move(50); t.penDown(); t.move(50);
6
Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering1.6 Kulørt spor Turtle t = new Turtle(); t.turn(45); t.move(100); t.turn(-45); t.setColor(Color.blue); t.move(20); t.turn(90); t.setColor(Color.red); t.move(40); t.turn(-90); t.penUp(); t.move(50); t.penDown(); t.setColor(Color.green); t.move(50);
7
Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering1.7 Turtleprogrammer import java.awt.*; //hvis der skal bruges farver import turtle.*; class Drawing { public static void main(String args[]) { Turtle t = new Turtle(); t.turn(45); t.move(100); t.turn(-45); } Drawing.java:
8
Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering1.8 Gentagelser //tegn en firkant t.move(100); t.turn(90); //tegn en tolvkant... (suk!) //tegn en firkant for ( int i=0; i<4; i++ ) { t.move(100); t.turn(90); } //tegn en tolvkant for ( int i=0; i<12; i++ ) { t.move(100); t.turn(30); }
9
Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering1.9 BlueJ Pakker Klasser Objekter Editering Oversættelse (Compile) –oversætterfejl (compile-fejl) Afvikling (Run) –køretidsfejl (runtime-fejl) Help Turtleprogrammering med BlueJ Eksempler Demonstration af BlueJ
10
Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering1.10 Hvordan tegner man en ligesidet trekant med turtlemaskinen? Øvelser Hvordan tegner man en cirkel? Hvordan får man en figur (for eksempel en streg) til at “bevæge” sig frem og tilbage over skærmen?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.