Uffes Udlejningsservice.  A. Lumbye, 2004 & E. Ernst 2005Introducerende objektorienteret programmeringmodellering Uffes Udlejningsservice Uffe Ellehammer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

? Fra 1 til 10.
Kombinatorik, sandsynlighed og statistik
Sådan laver Du et POWER POINT program.
Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Tyskeren fortæller at han købte en lille gave til sin kone i går.
TPG handleplans-skema
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
10 Konkurrencesituation
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Roskilde Tekniske Skole
Alle soldaterne i delingen var kaldt til samling, da der var
Kære ven her er Lidt godt grin til dig.... (Hehe) ;o)....ikke for børn og sarte sjæle...
Afkobling af stivelsesstøtte
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Klik for næste billede eller vent 30 sek. Rando i skole!
Instruktion i Animation Shop
Hvor mange EPJ-systemer skal Danmark have? Kan SOA fx levere varen? Hvem skal bestemme standarden? Søren Lauesen IT-Universitetet i København
Brian, Christian, Jens, Nicklas
XB5S Biometrisk genkendelse Vejledning 02/07/2014 Version 1 Keld Flindt.
Udvidet kasserapport Formålet: At opfylde bogføringslovens krav.
Grundbegreb + Priselasticitet
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
1. Ordreside: Køretøjerside: Brugereside: Timesedlerside: Beskederside: Oversigtskortside: Themeside: 19.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Differentalkvotient af cos(x) og sin(x) og tan(x)
Arv Idéen i arv et at kunne genbruge gennem generalisering
Reduktion AM 2009.
Forebyg arbejdsulykker - to værktøjer til den grafiske branche
KBC/KBCM Stiftende Generalforsamling KBCM/KBC sammenlægning Godkendelse af vedtægter Valg af Formand, Kasserer og Bestyrelse 15. April 2013.
Økonometri 1: F3 Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 15. september 2006.
Samarbejdsøvelse En lille øvelse, hvor man samtidig får lejlighed til at vise sin kreativitet.
Oversigt, principper og teknikker
Konstant acceleration
ADR & SCANNERKORT. Automatic Delivery Rewards (ADRs) Den enkle måde at handle produkter på, med levering hver måned. Du får fordelen af en rabat på 5.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Informationssystemer kursusgang: Modellering med henblik på dataudtræk
Kombinatorik, sandsynlighed og statistik
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Økonometri 1: Dummy variable1 Økonometri 1 Dummy variable 24. marts 2003.
Kombinatorik, sandsynlighed og statistik
Kvantitative metoder 2: Den multiple regressionsmodel1 Kvantitative metoder 2 Den multiple regressionsmodel 26. februar 2007.
Økonometri 1: Den simple regressionsmodel Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 13. februar 2003.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering3B.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
Indledende Programmering Uge 6 - Efterår 2006
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
SPRINT 1 EVALUERING. DAGENS PLAN 12:30 lokale – Info (nu) Henrik fortæller om SVN 13:30 gruppe rum - Individuel Evaluering Review Retrospect 14:00.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Nøgletal for Flextrafik Periode: Opdateret til og med Maj
Politiworkshop. Humor. Præsentation. Målsætning. Hvad kan vi nå af klasser. 1., 3., 6. og gerne 8/9. klasse. Positive oplevelser med politiet. Præge børnene.
Vejledning til efterskoler om EFI I denne præsentation har vi samlet lidt information om EFI og hvordan skolen kan blive oprettet i systemet. Først fortæller.
Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse,
Grænser.
Kapitel 27 Nulpunktsberegninger.
Statistik, bøder m.m. Statistik
Repræsentantskabsmøde BS’61
10 Konkurrencesituation
Målestok forhold Lars Alexander Clark.
Andre trafikanter.
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Præsentationens transcript:

Uffes Udlejningsservice

 A. Lumbye, 2004 & E. Ernst 2005Introducerende objektorienteret programmeringmodellering Uffes Udlejningsservice Uffe Ellehammer har altid interesseret sig for knallerter og biler og har derfor startet et lille udlejningsfirma. Han har 15 knallerter (smarte knallert 45’ere) og tre biler, som han lejer ud til turisterne i Vorupør. Hidtil har han administreret udlejningerne manuelt, men der sker for mange fejl med sedler, der forsvinder m.v. Derfor har han fået en kammerat med kendskab til EDB til at lave et lille program til at registrere udlejningerne med. Kammeraten var kommet godt i gang med at analysere opgaven, da han pludselig fik et job på Sjælland. Uffe har derfor brug for hjælp til at gøre det lille system færdigt. Det er jeres opgave at hjælpe! Kammeratens notater ses på de næste sider. Introduktion

 A. Lumbye, 2004 & E. Ernst 2005Introducerende objektorienteret programmeringmodellering Kammeratens notater (1) Referat af snak med Uffe: Man skal kunne registrere, de biler og knallerter, der er at udleje. Begge dele har stelnr, mærke og modelbetegnelse, som skal kunne registreres. Begge har også en basispris (leje pr. dag), men der er forskellige rabatordninger mellem biler og knallerter: Biler koster basisprisen de første to dage. Hvis de lejes fra tre til seks dage, gives 10% rabat for alle dagene, for syv dage og derover gives 20% rabat for alle dage. De første 200 km er gratis, herefter koster hver kilometer kr. 1,50.

 A. Lumbye, 2004 & E. Ernst 2005Introducerende objektorienteret programmeringmodellering Kammeratens notater (2) Referat af snak med Uffe (fortsat): Knallerter koster ikke ekstra pr. km, uanset, hvor langt man kører. Den første dag koster de basisprisen. Dag 2 koster de basisprisen minus 10%. Dag 3 og dag 4 koster de basisprisen minus 20% pr. dag. Hver af de efterfølgende dage udover de første fire dage koster de basisprisen minus 25% pr. dag. Systemet skal kunne udregne det samlede lejebeløb ved angivelse af et antal enheder (dage) for både biler og knallerter og både med og uden hensyntagen til antal kørte kilometre. Rabatsatser og -grænser skal kunne ændres.

 A. Lumbye, 2004 & E. Ernst 2005Introducerende objektorienteret programmeringmodellering Kammeratens notater (3) Hovedbegreber i opgaven: Udlejningsknallert - de knallerter, som Uffe udlejer med mærke, model og stelnr. Og priser, selvfølgelig! Basisprisen er ikke ens for alle knallerter, og så er der rabat alt efter, hvor lang tid, de lejes. Udlejningsbil - samme som knallerter, bortset fra, at udlejningspriserne beregnes på en anden måde. Udlejningstransportmiddel - Biler og knallerter har nogle fælles egenskaber. De kunne samles i dette begreb.

 A. Lumbye, 2004 & E. Ernst 2005Introducerende objektorienteret programmeringmodellering Kammeratens notater (4) Hovedbegreber i opgaven (fortsat): Udlejninger – de køretøjer, som aktuelt er udlejet. Når et køretøj afleveres af lejeren, slettes det igen. Ved gennemløb af udlejningerne udregnes det beløb som Uffe foreløbigt har til gode hos lejerne. Prismodel – overvej om ikke beregningen af prisen for et lejemål kan udtrykkes separat, så nye måder at beregne pris på let kan integreres.

 A. Lumbye, 2004 & E. Ernst 2005Introducerende objektorienteret programmeringmodellering Opgave a Jeres opgave er nu at lave et klassediagram med attributter og operationer, som skal være grundlag for implementeringen af udlejningssystemet til Uffes Udlejningsservice. Læg hovedvægten på at få defineret og relateret klasserne omkring udlejningstransportmidlerne og få placeret logikken i klasserne, som vedrører udregning af rabat og lejebeløb. Lad hvert enkelt transportmiddel (hver bil og hver knallert) have sine egne rabatsatser og -grænser. Bl.a. skal det være muligt udfra udlejningerne at beregne lejebeløb på transportmidlerne uden at vide, om der er tale om knallerter eller biler. Det er vigtigt at I får diskuteret og taget stilling til modellens virkemåde i det kørende system (definér evt. metodeparametre og returtyper hvis det er nødvendigt)

 A. Lumbye, 2004 & E. Ernst 2005Introducerende objektorienteret programmeringmodellering Opgave b Uffe ønsker, at kunne rette i rabatgrænser og rabatsatser, uden at man skal ændre i modellen for systemet hver gang. Han ønsker også at kunne tilføje nye rabatgrænser og -satser i systemet med færrest mulige rettelser (så man kun skal ændre i selve beregningen). Han vil også gerne have, at et sæt grænser og satser kan gælde for flere køretøjer (transportmidler) på én gang. Foretag de ændringer af systemet (klassediagrammet), som er nødvendige for at opfylde Uffes krav.

 A. Lumbye, 2004 & E. Ernst 2005Introducerende objektorienteret programmeringmodellering Opgave c Uffe har succes med sit udlejningsfirma, og har fået mange forespørgsler på leje af vandcykler. Han har derfor købt fire vandcykler. Han vil gerne have udvidet systemet til også at kunne håndtere vandcykler. Der skal findes samme grundinformation om disse som om biler og knallerter, men udlejning sker på timebasis. Der er en fast pris pr. time - uanset hvor mange timer. Dog giver han 15% rabat, hvis man lejer vandcyklen for en hel dag eller længere (en dag = 8 timer). Udvid klassediagrammet så systemet også kan håndtere vandcykler.