1 2. Repetitionssvar 1.Er pengemængden konstant? Nej! I praksis vil den gerne vokse mere end væksten i økonomien. Uden at det betyder noget for inflationen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
EVOLUTION.
Advertisements

Peter Lynggaard Investering og Finansiering Kapitel 4 - 7
Lektion 27: Repetition I Økonomiske nyheder (hvorfor disse udvalgt?)
Samfundsøkonomi 14 makro-rep.
Økonomisk styring Kapitel 14.
Grundbegreb + Priselasticitet
1 Lektion 15: Finans- og pengepolitik i en åben økonomi, II 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition (og udvidelse) 3.Dagens pensum – slides Opgave =
Lektion 15 Valuta-kurser, -kriser og -politik
Lektion 14 Penge, rente og økonomisk aktivitet
Betalingsbalancen Et udtryk for et lands økonomiske transaktioner med udlandet over en given periode Hver transaktion giver anledning til to posteringer,
Lektion 16 Økonomisk politik i en åben økonomi
Lektion 19: Inflationsteorier
Samfundsøkonomi-6 Uge 14.
Makro-2 uge 10 Skattereformen Repetition
Afløsningsopgave 2.
1 Samfundsøkonomi-7 Uge Aktuel økonomi ECB rentenedsættelse.(Formål, virkning) Dansk Nationalbanks reaktion. G20. Hvad kom der ud af topmødet?
Samfundsøkonomi 10 Uge 19 gv 4. maj 2009.
Lektion 11 Pengepolitik i praksis
Lektion 12: Pengepolitik i teorien
1 Lektion 26: rep. af erhvervspolitik og afløsningsopgave 1.Økonomiske nyheder 2.Repetitionsspørgsmål i erhvervspolitik 3.Opsamling på hængepartier, I.
Økonomiske nyheder Repetitionsspørgsmål og svar Dagens pensum
1 Lektion 15: Finans- og pengepolitik i en åben økonomi, II 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition (og udvidelse) 3.Dagens pensum – slide Opgave = makroprøve.
Lektion 20: Finans-, penge- og valutapolitik – nu med inflation
IS-kurven- Hældning og beliggenhed
De første private finansielle institutioner Sparekasserne bliver også lånekasser fra 1840’erne Fra 1850 dannes kreditforeninger. Foreninger ejet af låntagere.
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Økonomiske politikker
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Den økonomiske og monetære union Den 18. august 2014
5.lektion: Økonomisk politik
Økonometri 1: Dummy variable
UD af ØMU-krisen Hvordan? Ålborg Universitet Fredag, den 25. november 2011 Jesper Jespersen
Lektion 13 Om penge og nationalbankens rolle
Den komparative fordel ved international handel - episode 1. Baseret på rent vare-bytte, det vil sige : ingen penge & ingen valuta. TjetjenienTexas 1 Uges.
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
1 Lektion 25, Repetition-3 1.Diverse 2.Stedprøven og herunder kurverepetition 3.Makroprøven, II (17-30)
1 Svar på repetitionsspørgsmål, lektion 25 1.Hvorfor spiller forventningerne en så stor rolle for den økonomiske aktivitet? Fordi fremtiden fundamentalt.
Første Verdenskrigs følger i det neutrale Danmark Bemærk nogle generelle fænomer for større konflikter/krige: Ressourcer i form af arbejdskraft og kapital.
1 Lektion 24, Repetition-2 0.Diverse + siden sidst + et lille spørgsmål 1.Resten af DØR + ekstraspørgsmål 2.(Stedprøven) 3.Makroprøven, II.
IS/LM Y Rente LM IS Modellen viser hvorledes ligevægten på henholdsvis varemarkedet og pengemarkedet kan illustreres i én model. Hvor IS og LM skærer hinanden.
Økonomi og Demokrati.
Samfundsøkonomi 12 Uge 21.
Varemarked åben økonomi
Lektion 21: Monetarisme, keynesianisme, mål og midler
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Det økonomiske kredsløb
1 Lektion 17 Finansielle markeder 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Lektion 13: ISLM – samspillet mellem finans- og pengepolitik
Lektion 14 Finans- og pengepolitik i en åben økonomi (ikke samfund!)
1 Lektion 29: Repetition II 0.Økonomiske nyheder 1.Spørgsmål med udgangspunkt i projekterne (færdiggøres) 2.Kort om ’bytteforhold’ 3.Kort om ’gensidig.
Repetitionssvar til lektion 23 1.Hvorfor er vækst per kapita et bedre mål for velstandsudviklingen end vækst i BNP? Når væksten skal fordeles, er det vigtigt,
1 Lektion 26-repetition 5 1.Komplet? Noget I/jeg kan lære af det? 2.Udlevering af stedprøvesvar til de, der mangler 3.Siden sidst 4.Evaluering – råd til.
Samfundsøkonomi-4 Uge 12 gv
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
1 Lektion 24 DØR konjunkturvurdering og aktuel økonomiske politik 0.Evaluering af projektforløbet 1.Økonomiske nyheder. 2.Repetitionsspørgsmål 3.Dagens.
Øvelse 9 - Phillipskurven
Gennemgang af makro-prøve, II
2. Repetitionssvar 1.Hvad er monetarismens svar på den finansielle krise? Udløst af pengepolitik => pas på med lav rentepolitik Fasthold den lave inflation.
1 Lektion 23, Repetition-1 Denne lektion 1.Diverse (herunder opsamling på projektforløb) 2.Opgaver/diskussionspunkter på baggrund af projektarbejdet –
Lektion 21: Monetarisme, keynesianisme, mål og midler
Jeopardy Del 2: Makroøkonomi. BeskæftigelseInflationVækstStatens budget og velfærd Betalingsbalancen
Økonomisk politik Den økonomiske politik tager sit udgangspunkt i de samfundsøkonomiske mål Økonomisk vækst Fuld beskæftigelse Lav inflation Overskud i.
Studiepraktik på polit Økonomiske Principper B 23. oktober, 2015 Kamilla Holmgaard.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Kapitel 30 Debitor-, kreditor- og lagermodul.
Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse,
Virksomhedens omverden
EUROENS ØKONOMISKE UDFORDRINGER
© Markedsanalyse i teori og praksis, 1
Kapitel 12 - Organisationsstruktur
Præsentationens transcript:

1 2. Repetitionssvar 1.Er pengemængden konstant? Nej! I praksis vil den gerne vokse mere end væksten i økonomien. Uden at det betyder noget for inflationen. 2.Hvorfor er det et vigtigt spørgsmål? Fordi en konstant pengemængde betyder at en ændret finanspolitik påvirker renten (crowding out/in).

2 2. Repetitionssvar 3.Hvorfor siger Poul: ’glem pengemængden’? I praksis ingen økonomisk betydning – Ms er nødt til at tilpasse sig efterspørgslen efter penge (Md) og har ingen selvstændig virkning (NB bog). Monetarister og lærebog uenige pga. en teori, der tillægger pengemængden stor betydning.

3 2. Repetitionssvar 4. Hvilken rente er i ISLM-diagrammet? Eftersom den kan styres af NB, og da NB kun styrer den korte rente, må det være den korte rente. Tidligere var det den lange rente => kunne styres med pengemængden = mere vigtig den gang

4 2. Repetitionssvar 5.Hvordan påvirker en ekspansiv finanspolitik ’renten’? Ifølge teorien stiger den korte rente. I virkeligheden er renten normalt upåvirket.

5 2. Repetitionssvar 5.Hvad er fordelene og ulemperne ved: a.en flydende valutakurspolitik? b.ved en fastkurspolitik? Fordelen ved en flydende valutakurspolitik er, at man kan sætte den korte rente efter interne forhold og man kan devaluere Ulempen er svingende valutakurser = svingende eksportindtægter og importudgifter Fordelen ved en fastkurspolitik det omvendte.

6 2. Repetitionssvar 6.Hvad er en OCA? Findes den i virkeligheden? OCA er en række krav, der skal være opfyldt, førend at det er helt uproblematisk for et givet geografisk område at have en fælles valuta. Et sådant område er formentlig mindre geografisk end langt de fleste eksisterende valutaområder. OCA findes derfor ikke i virkeligheden.