DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering2C.1 Syntaksbeskrivelse Syntaksdiagrammer og EBNF-notation.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kommakursus ”light” Middelfart Gymnasium 2009.
Advertisements

Introforløb i grammatik
Nonne historie.
Vektorer i planen Regneregler Definition Begreber Definition af:
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Omskrivning med ”to do”
Morfemer mvni-selandia.
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Fra formel til funktionel undervisning
Introforløb i grammatik
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
Dansk sprog og sprogbrug 2 Michael Dal
Struktureret tematisk sprogarbejde
”Hr. Altmuligmand” af Lea Bodzioch Talelærer/neurologopæd
Modul 2: Sætningsled Lone Milling.
” Hvorfor lige netop kristendom ? ”
SJOVE GÆTTERIER Micro Trivial 2 hold.
Kan du gætte mærket ? En kort test for bilkendere.
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Stil et spørgsmål - og lad børnene finde svaret indeni tændstik æsken
Jeopardy Navneord Udsagnsord Brug af tegn
Dansk 1. klasse.
Ph.d.-projekt, Sanni Nimb
Komma Sådan sætter du komma.
Begreber og Redskaber 1 BRP.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Hans eller sin?.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Teorimodel 1, 2 Undersøgelsens genstandsområde, objekter, prædikater
SÆTNINGSANALYSE.
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Folkeskolens afgangsprøve
ER-diagrammer (databaser, del 4)
Sproghistorie Syntaks (struktur) Semantik (Indhold)
Kommakursus ”light”.
Kommunikativ sprogfærdighed
Trivsel og værdier - i skoletasken
Ordklasser.
Sætningsanalyse Velkommen- hvad vil jeg gennemgå
ER-diagrammer Hvad er det? Og hvad bruges det til?
VPG/Otto Knudsen1 VPR - Repetition Trådning Distribueret Programmering Sprogteori Grafer.
Begreber og Redskaber 1. Emner i kurset Om sprog og sprogbeskrivelse Repræsentation af tal i maskinen –Heltal, negative tal, kommatal, logiske værdier.
Sproghistorie Syntaks (struktur) Semantik (Indhold)
Design, verifikation og analyse
Begreber og Redskaber 1. Rettelse til sidst Sidst vrøvlede jeg lidt om algoritmer: Ordet stammer fra Abu Ja’far Mohammed ibn Musa al- Khowarizm der i.
Begreber og Redskaber 1 BRP.
Skabt som mand og kvinde
3) Sprog og diskursfællesskab
Semantik, model teori Et (formalt) sprog har ingen mening indtil man interpreterer dets forskellige (korrekte) udtryksformer (vff’s) mhp. en bestemt situation.
0) Problemstilling: hvad er det jeg undersøger?
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering3C.1 Design af klasser Specifikation og implementation.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4C.1 Systemdesign Design med flere klasser, En kaffeautomat.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Typer og tilstand i Java Typer, tilstand, erklæring, variable, primitive datatyper, reference- og.
 Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmeringAlgebra.1 Algebraiske begreber Tal, sandhedsværdier og figurer.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering3B.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
Fejlfinding Kunsten at finde og rette fejl. DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering10C.2 Taxonomi  Ingen skriver programmer uden fejl!  Fejl.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering1B.1 Skildpadder Modeller, objekter og opførsel.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Grundlæggende og Reference Typer i Java Typer, tilstand, erklæring, reference- og værdi semantik,
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering7A.1 Rekursion.
 Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering2B.1 Syntaksbeskrivelse Syntaksdiagrammer og EBNF-notation.
Syntaksbeskrivelse Syntaksdiagrammer og EBNF-notation.
I o p o DAIMI, AU, Oktober 1999Introducerende objektorienteret programmering3E.1 Syntaksbeskrivelse Udtryk og Java-programmer.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering2C.1 Algebraiske begreber Tal, sandhedsværdier og figurer.
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
Terminologi Dansk E & D - Next. 1 Adjektiv 2 Adverbium 3 Akkusativ 4 Dativ 5 Futurum 6 Genitiv 7 Infinitiv 8 Intonation 9 Inversion 10 Kardinaltal 11.
Sproghistorie Syntaks (struktur) Semantik (Indhold)
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur
Få styr på ordklasserne
Digtanalyse: Henrettelsen
Præsentationens transcript:

DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering2C.1 Syntaksbeskrivelse Syntaksdiagrammer og EBNF-notation

DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering2C.2 Emner  Syntaks og semantik  Syntaktiske entiteter og syntaktiske kategorier  Syntaksdiagrammer  EBNF-notation  Rekursion i syntaksbeskrivelser

DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering2C.3 Syntaks og semantik (1)  På dansk kombinerer vi bogstaver til ord, ord og skilletegn til sætninger, sætninger til afsnit,...  For at resultatet skal blive acceptabelt, er det en forudsætning at vi benytter ord der er i sproget konstruerer meningsfyldte sætninger –grammatisk –indholdsmæssigt

DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering2C.4 Syntaks og semantik (2)  Syntaks form / grammatik  Semantik indhold / betydning  Korrekthedsniveauer syntaktisk korrekthed semantisk korrekthed logisk korrekthed (sandt)

DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering2C.5 Korrekthedsniveauer (1)  En mand stor hus sø  Farveløse grønne ideer sover rasende  Jordnødden åd elefanten  Elefanten åd jordnødden  Min bil er rød  Det er torsdag i dag

DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering2C.6 Korrekthedsniveauer (2) Syntaktisk korrekt Semantisk korrekt Logisk korrekt NejJa Nej JaNej

DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering2C.7 Tvetydighed  Han elskede pigen på banegården  Korrekt at lade Arnesen skyde  Hun var skidefuld og på rulleskøjter

DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering2C.8 Demonstration Hornorkester fanebærerdemonstrant Hornorkester trompetist basunist t t b t f f d t b t f t f t b d t t b t b f d d

DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering2C.9 Syntaksdiagrammer (1)  Et syntaksdiagram er et navngivent diagram bestående af en række ‘pile’ afbrudt af symboler og af navne på syntaksdiagrammer.  Et syntaksdiagram definerer alle de følger af symboler som opnås ved at gennemløbe det i pilenes retning.  Symboler kaldes syntaktiske entiteter; diagrammer kaldes syntaktiske kategorier.

DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering2C.10 Syntaksdiagrammer (2)  Syntaktiske entiteter (symboler)  Syntaktiske kategorier (diagrammer)  Pile

DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering2C.11 EBNF-notation for picodansk  Sætning ::= Grundled Udsagnsled Genstandsled  Grundled ::= “en” [ Adjektivliste ] Navneord  Udsagnsled ::= spiser” | “kører” | “løber” | “skovler”  Genstandsled ::= Grundled  Adjektivliste ::= Adjektiv { “,” Adjektiv }  Adjektiv ::= “stor” | “rød” | “tung” | “mager”  | “udspekuleret”  Navneord ::= “mand” | “bil” | “hest” | “skovl”

DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering2C.12 EBNF-notation  Syntaktiske entiteter  Syntaktisk kategori  Sammenstilling (efter hinanden)  Valg  0 eller 1 forekomst af...  0 eller mange forekomster af...  “...”  Navn  |  [... ]  {... }

DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering2C.13 Præcedensregler  1. (sammenstilling)  2. | (valg)  Som sædvanligt kan parenteser bruges til at ‘overrule’ præcedensreglerne.  seq ::= “a” | “b” [ “c” ]  seq ::= (“a” | “b”) [ “c” ]

DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering2C.14 EBNF og syntaksdiagrammer  “...”  Navn  x y  x | y  [ x ]  { y } xy x y x x

DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering2C.15  E ::= E op E | “(“ E “)” | Tal  op ::= “+” | “-” | “’” | “/”  Tal ::= “0” | “1” | “2” | “3” | “4”  | “5” | “6” | “7” | “8” | “9” Regneudtryk og parsetræ * 9 E EEop EE * +TT 37 9