Skoletoiletter og børneinkontinens

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Eksempel på grafisk opstilling
Advertisements

Trivsel - et fokusområde
Udført af Søren, Kristina, Heino, Jonas, Djamal og Karsten
Undersøgelse af vandforbrug 5.a
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Læge Poul Lundgaard Bak Århus Universitet
Informationsmøde tirsdag den 4. december 2012
Hierarki for styringsredskaber
Psykoedukation til unge i OPUS
Forældre fremmer fællesskabet
- Og hygiejne i hverdagen
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Informationsmøde ny skolestartere 20. november 2013
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Svend Mortensen Urologisk afd. H, Herlev Hospital
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Recidiverende cystit, udredning og behandling
Livsstilsændringer Sidsel Ipsen, Herning Marianne Glavind-Kristensen, Skejby.
Behandling af nedsat hjertefunktion med T3 – LIHFA studiet
John MarquardtSamarbejde og motivation Projekt: Sæt viden i bevægelse Samarbejde og motivation John Marquardt Klinisk psykolog Den 23. maj 2011 Regionsgården.
Gennem RESPEKT ENGAGEMENT FÆLLESSKAB skaber vi tryghed og trivsel, så vi alle kan opnå høj faglighed.
Tilstødende sygdomme og stress
C.f.S./ BUR-V1 Børneafdelingens håndtering af unge der har forsøgt selvmord Oplæg ved Hanne Rosenkrands Børnesygeplejerske og familieterapeut, Odense Universitetshospital,
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Sårbarhed hos børn og unge
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
LARS Lav Anterior Resektions Syndrom (LARS)
AKT på Dybbøl Skolen.
Elevernes undervisningsmiljø på Knabstrup skole 4-6 klasse.
Nyrerne.
Børn, inkontinens og den sociale stigmatisering heraf - et tværsektorielt samarbejde Sygeplejerske Mette Sehstedt Østergaard Afdelingslæge Charlotte.
Pleje af patienter med nefrostomikatetre
Mitrofanoff/Monti Temadag Abena 27 maj 2015 i Hobro
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Skoletoiletdagen 2016 Rudersdal Kommune 2. maj 2016.
CREATING VALUE THROUGH COMMUNICATION Key findings Undersøgelse: inkontinens i forhold til kvinder og graviditet.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Undervisningsmiljø -og de nedprioriterede toiletter Ved Fiona Rubens DCUM Undervisningsmiljø Toiletproblematik igennem tiden Kompleksitet Hvad kan vi gøre.
Reumatoid artritis Modul 5, sygdomslære E2009 Vibe Jelsbak VIA UC Bioanalytikeruddannelsen.
Hvad er Tobs og hvorfor TOBS ? Implementering og evaluering af TOBS.
Mental sundhed et anliggende for folkesundheden? Sigurd Lauridsen Ph.d. Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet Projektleder DEA.
#HeltGak – Når livet ikke leves helt ud! V. Kasper Tingkær Generalsekretær i DepressionsForeningen.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Børn og seksualitet Fuglevængets børnehus Børn skal udvikle deres seksualitet på en naturlig og sund måde gennem deres nysgerrighed Det er vigtigt, at.
Prostatacancer Michael Borre Urinvejskirurgisk afdeling, Århus Universitetshospital, Skejby.
Fedt – det er ikke let – og dog? V./ Britta Ortiz.
Agenda 1.Langsigtet strategi for toilettrivsel a)Hvad er det strategiske problem? b)Hvor er løsningen? c)Hvordan samler vi billedet?
09/02/16En kompleks udfordring#1 En kompleks udfordring - en kompleks løsning.
Case eksempler Seksuelt bekymrende adfærd. Gruppearbejde Vurder og drøft de to cases ud fra Bekymringsbarometret ? Hvilke områder ville være relevante.
Unges opfattelser af og viden om sundhed
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Pleje og observation af patienten med udskillelses-problemer
Læring om sundhed – en opgave for alle… - og et fælles ansvar!
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Ulla Breth Knudsen Professor, overlæge, ph.d. Fertilitetsklinikken
Investering i skoletoiletter
Elevtrivselsundersøgelsen 2015
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Demens Anne Mette Jensen.
Fibromer / muskelknuder
Gode toiletter - Betyder det noget for sundheden?
OPFØLGNING PÅ EGENKONTROL JUNI 2013
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Temadag 2013 Foreningen for ATAXI / HSP lørdag d. 9. november 2013
Præsentationens transcript:

Skoletoiletter og børneinkontinens Konstantinos Kamperis overlæge phd Børneafdeling Aarhus Universitetshospital, Skejby

Har I mødt Rasmus ? Dreng på 7 år Renlig fra 4 års alderen men… ved skolestart flere uheld dagligt både med urin og afføring Forværring over det næste år Familien mere og mere frustreret Flere kontakt til lægen, ses på børneafdeling…er forstoppet Faste toilettider og afføringsmiddel Renlig igen efter 6 måneder

Hvorfor Rasmus ? Dårlige vaner omkring toiletbesøg (dårlige toiletter ?) Tilbageholdende adfærd Forstoppelse Afføringsuheld Dårlige vandladning, dårlig blæretømning Infektioner i urinveje Overaktiv blære Urininkontinens Dårlig selvværd Familie frustration Føler sig anderledes

De gode vaner omkring toiletbesøg Børn tisser 5-8 gange dagligt (flere toiletbesøg i skole) Daglige afføringer Væskeindtagelse 1000-1500 ml Toilet besøg forudsætter ro, tryghed, tid Tarmens og blærens funktion påvirker hinanden

Skoletoiletternes betydning for børneinkontinens Hvem ? (Population) Alle 2. klassens elever fra 3 skoler i Århus Hvad gør vi ? (Intervention) Informerer om de gode vaner omkring væske indtagelse og toiletbesøg (skole A + B) Forbedre og vedligeholde skoletoiletterne (skole B) Observerer (skole C) Hvad kigger vi på ? (Parameter) Børnenes vaner omkring toiletbesøg Blærens og tarmens funktion Symptomer såsom inkontinens, enuresis, blærebetændelse Dette ved starten og efter 12 måneder

Undersøgelser i skole

Spørgeskema-vandladningsskema- afføringsskema

Blærens og tarmens funktion SKOLE A Ved start og efter 12 måneder Inkontinens ? Forstoppelse ? Blærens og tarmens funktion Toiletvaner SKOLE B SKOLE C

Perspektiver Hvor vigtig er toiletforhold for børnenes trivsel ? Er dårlige toiletforhold sundhedsskadelige ? Konsensus om skoletoiletter / retningslinjer FOREBYGGELSE BEDRE END BEHANDLING