 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling To syn på verden Aristotelisk vs. prototypisk syn.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Notation Oversigt Kapitel 18.
Advertisements

2009NOEA/IT - Databaser/arkitektur1 Databaser Introduktion - Arkitektur Introduktion DBMS-arkitektur Datamodeller.
Teknisk implementering
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Softwarekonstruktion
Velkommen Teknologi historie – 5. Øvelsesgang …Også til Langdon Winner.
Introduktion til objektorientering
Hvad er handlingslogik?
Velkommen til AK IT: Databaser og modellering
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Arv Idéen i arv et at kunne genbruge gennem generalisering
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7.
Kreativitet – et systemisk fænomen Innovatismer – Håndbog for innovationsagenter og forandringsledere. Søren Lybecker, Professor i psykologi ved.
12.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Modelkomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12.
Objektorienteret programmering
Cand. scient. Soc. Charlotte Vincent
Store IT- innovationer (SITIN) TØ6. Dagens program Overordnet feedback til OO2 Øvelse til kap. 10 Mine projekter Ugens opgave/OO3 Individuel feedback.
Statistik for geografer Lektion 4. Tidsrække Analyse Proces som varierer over tid Observationer til bestemte tidspunkter Eksempler Proces som varierer.
09.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Kriterier Oversigt, principper og teknikker Kapitel 9.
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Statistik for geografer
ER-modellering1 Analyse af data og sammenhæng mellem data.
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
Generelt om abstraktion og modellering Tietgen Skolen.
Simulation Simulation og computerspil Bo Kampmann Walther.
Vidensmodel (opsamling) Viden er en relation mellem bevidsthed (person) og virkelighed (situation) Kausalitet sansning information Intention tænkning mening.
Semantik, model teori Et (formalt) sprog har ingen mening indtil man interpreterer dets forskellige (korrekte) udtryksformer (vff’s) mhp. en bestemt situation.
Humanistisk videnskabsteori
Objektorienteret programmering – UML2Java.  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering8.2 Indhold Klasser og associering til enkelt objekt –Programmering.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Design klasse model ”Klassemodellen på vej til kode”
Systemudvikling – Fra idé til kode.  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering9.2 Begrebsmodellering Problemspecifikke begreber Problem/vision vedrørende.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
Begrebsmodellering, UML og Java
Beskrivelsesteknikker Udviklingsmodeller og metoder
Objektorienteret programmering – begrebsmodellering
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Interaktionsdiagrammer Hvordan beskrives objektinteraktion? Sekvensdiagrammer Collaborationsdiagrammer.
 Jens Bennedsen, 2003Introducerende objektorienteret programmering Exceptions.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Design -> kode Mapning af et klassediagram til kode.
Objektorienteret programmering – begrebsmodellering.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Ideér til klasser Analysemønstre.
Introduktion til objektorientering OO, Java og BlueJ.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Arkitektur.
Objektorienteret analyse og design Ó Bennedsen 2001 Design - part Programmering og systemudvikling Lektion 7 Design - part 2.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Modelleringsperspektiver Hvad betyder en klassemodel egentlig?
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Kari Rye Schougaard, Ph.d.-stud Værktøjer og teknikker A A R H U S U N I V E R S I T E T Datalogisk Institut Objekt Orienteret Modellering.
 Astrid Lumbye 2002Objektorienteret systemudvikling Begreber i systemudviklingsprocessen Udviklingsmodel Metode Beskrivelsesteknik Værktøj.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering4.1 Definition af begreber Interface, implements, klasse.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering1.1 Skildpadder Modeller, objekter og opførsel.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering14.1 Lingo Inside LingoLand.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering3B.1 Specifikationer Betingelser, specifikationer og JavaDoc.
Programmering og systemudvikling
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Begrebsmodellering Hvordan får vi opbygget en domænemodel/begrebsmodel?
Programmering – fra instruktion til modellering.  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering1B.2 Programmering Procedurel programmering Objektorienteret.
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
Objektorienteret programmering – begrebsmodellering
Hvad er en inkrementel og iterativ process?
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering Introduktion og velkomst.
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Introduktion til objektorientering
Dronninglund 2/2-05.
Fænomen og begreb.
Fænomen og begreb.
Modelsystem og referentsystem
Fænomen og begreb.
Behandling af spørgeskemaer
Henfaldslov, aktivitet mm.
Præsentationens transcript:

 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling To syn på verden Aristotelisk vs. prototypisk syn

 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Begrebsapparat til OO Objektorienteret programmering –et program betragtes som en fysisk model der simulerer opførslen af en imaginær eller reel del af verden. Fysisk modellering er baseret på en opfattelse af virkeligheden i termer af fænomener og begreber. En fysisk model konstrueres ved at modellere fænomener som objekter og begreber som klassser af objekter.

 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Objektorienteret modellering Hvilken del af problemområdet er relevant? Hvordan betragtes denne del af problemområdet? Hvilke fænomener skal modelleres? Hvordan forstås fænomener i termer af begreber? Hvad er et begreb?

 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Fænomener og begreber Et fænomen er –en ting der har en bestemt, individuel eksistens (fysisk eller imaginær) Et begreb er –en generaliseret ide af en samling af fænomener baseret på viden om fælles egenskaber ved fænomenerne i samlingen

 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Om begreber Designation (benævnelse) –Den samling af navne under hvilke begrebet er kendt Ekstension –Den samling fænomener som begrebet dækker Intension –En samling egenskaber som karakteriserer fænomenerne i begrebets ekstension

 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Eksempler på begreber Designation EkstensionIntension Hest Cykel Cirkel Mad Pænt layout

 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Aristotelisk begrebsopfattelse Karakteristik (intension :-) –Intensionen omfatter definerende egenskaber som alle fænomener i ekstensionen skal have og karakteristiske egenskaber som fænomener i ekstensionen kan have –Veldefinerede begreber med skarpe grænser –Relativt homogene fænomener –Ekstensionen er entydigt fastlagt ved intensionen Eksempler (ekstension :-) –Findes inden for veletablerede fagområder som matematik, fysik, zoologi, botanik

 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Prototypisk begrebsopfattelse Karakteristik (intension :-) –Intensionen omfatter eksempler på egenskaber som fænomener i ekstensionen kan have samt en udvalgt samling af typiske fænomener: prototyper –“Uldne” begreber med uskarpe grænser –Stor variation mellem fænomener –Ekstensionen er ikke entydigt fastlagt ved intensionen Eksempler (ekstension :-) –Overalt!

 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Begrebsmodellering, igen Problemspecifikke begreber (PSB) er prototypiske Realiserede begreber (RB) er Aristoteliske Udfordring i modellering –at give aristoteliansk definition til prototypiske begreber ReferencesystemModelsystem RBPSB