Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Center for Strategisk Byforskning, KVL
Den fagprofessionelle leder som virksomhedsleder Lederen skal have en selvstændig og styrende rolle på institutionen Lederen er kommet på ”forvaltningsniveau” Lederen skal udøve self-policing og management Lederen skal integrere andre værdier end de faglige i sin ledelse, fx effektivitet og demokrati Lederen skal skabe netværk og kontakter med flere aktører i omgivelserne
Rationale og orientering Viden Netværk Faglig udviklingsleder ”Virksomheds- lederen” som: Rationale og orientering Viden Netværk Faglig udviklingsleder Faglighed og politik: Fagligt passende produkt Faglig specialviden. Kommunikation og formidling Prof. netværk, pol/adm netværk: Lukkede og elitære Manager Politik og effektiv gennemførelse: Politisk passende produkt Generel faglig viden. Viden om ledelse og politiske processer Pol/adm netværk, formelle organisationer: Driftsleder Konkurrence og økonomi: Det mulige produkt Viden om økonomi og ledelse Lokale partnere Pol/adm netværk: Netværksleder Fællesskab og konsensus: Den gode proces Viden om organisering og processer Alle relevante aktører: Åbne og plurale
Kvalitet opnås ved at integrere videnformer! Kvalitet og viden To videnformer: Generel, abstrakt og videnskabelig viden Lokal, konkret og situeret viden Kvalitet opnås ved at integrere videnformer!
Den etiske fordring (1) Fagprofessionelle ledere skal sikre og være garanter for interaktion af videnformer. Fordi: Systemrepræsentanter med faglig viden Tætteste ledelsesniveau ift bruger og borger Tradition for at forsvare ”de svages interesser”
Eksperter og demokrati Fordelingsdemokrati: Den valgte elite bestemmer Beslutninger og repræsentation Politikere som kompetente Borgere = særinteresser Kommunalbestyrelser, Amtsråd og Folketing Deltagerdemokrati: Eliten og borgere bestemmer sammen Demokratisk opdragelse, deltagelse og dialog Politikere som magtbegærlige Borgerne = kompetente Interesseorganisationer, græsrødder, b/b-organer
Den etiske fordring (2) Lederne skal være garanter for en demokratisering af den offentlige serviceproduktion: Skal sikre at alles stemmer og viden bliver inddraget Skabe balance mellem subeliter Aktivere de svages viden og ønsker
Nye kompetencer: Evnen til at aktivere og samle forskellige former for viden Epistemologisk bevidsthed: forstå ”den anden” Kritisk evne til at krydse grænsen mellem forståelser og sætte grænser Evner til at udøve metastyring: indirekte styring af selvstyrende individer/enheder