Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen Ole Gregersen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning, formidling og andre færdigheder
Advertisements

Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Undervisningsplanlægning
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen (kursusansvarlig) Rune Michael Mejlvang.
  A business of Usability test metoder IT-Højskolen
Test First Development
Thomas’ ledelsesværktøjer
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION
Usability ITU Efterår 2009 ’Teori 1’
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Usability ITU, efterår Usability metoder 2. oktober 2008 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen.
Usability E2005, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen Anders Schrøder Sigurd Skyum.
Kognition, emotion, perception og Usability
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Aftenhold
Design af brugergrænseflader Fokus på strategisk arbejde med brugergrænsefladedesign samt heuristisk evaluering / ekspertvurdering Usability oktober.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen 19 marts 2003 (enkelte billedslides udeladt)
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Usability mellem common sense og videnskab John Paulin Hansen.
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
Usability ITU, Efterår 2008 Usability ITU Efterår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 911.
Mobile usability Udvikling af testmetoder til mobiltelefoner Esben Juul Nielsen og Magnus Kjøller Lou 14. Januar 2009.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Universel tilgængelighed (reduceret antal slides) John Paulin Hansen IT-højskolen i København.
Grundlæggende Webdesign – brugervenligt webdesigne Bjarne Sandstrøm IT-højskolen
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
Affective design & New Human Factors Wash and polish your car: doesn’t it drive better? Donald A. Norman Usability Tema: Æstetik og Usability 3. Forelæsning.
1 QA and user research
Introduktion til konceptudvikling
Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.
USABILITY Session 1 Introduktion til kurset Introduktion til usability.
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Forretning og Ledelse – Lektion1.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 30. januar 2008.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Introdag F07 JONAS HEIDE SMITH
’Card sort’ Kort sortering  Om ’Usability testing’  Praktisk information vedr. øvelserne  Dagens øvelse  Aflevering af testrapporter  Diverse.
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer.
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Informations-apparater Begrænset formål og funktion Ingen/begrænset udvidelse eller opgradering Forventes udskiftet.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Situationer FlyBusMetroGaden.
DKM - MedieNoter3 - KBJ1 Teorier om medier og kommunikation.
Heuristisk Evaluering / Ekspertgennemgang
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 4. september 2008.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 7. februar 2008.
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 18. september 2008.
Agenda Introduktion til projektet Tilgange til HCI Eva Mølgaard Helbæk: Mobile rejsetjenester.
Ved Søren Rokkjer Hansen
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Listenavigation på mobile enheder 4-ugers projekt F2006 Rasmus Warnar, Peter Overgaard, Michael Kremer og Stine Dahl.
Fremtidens bruger - brugervenlighed i fremtiden John Paulin Hansen, (11)
Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen Jane S. D. Jakobsen Magnus Nilsson.
DIEB15.1 Kursusgang 15 Omkostninger ved usability-arbejde Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Cost justification Use Case Evaluation.
Usability ITU, Forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Aftenhold 1. kursusgang, 5. februar 2009.
Brugsglæde og æstetik (+repetitioner) Usability IT Universitetet John Paulin Hansen.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Repetition af sidste gang: Usability og brugerundersøgelse
Definition Kriterier Design og evaluering
Repetition: Ekspert review. ? Principper? Udfordringer? Hvornår i udviklingsprocessen? Fordele/ulemper ekspertreview i forhold til brugertest?
Design - brugervenlighed
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Præsentationens transcript:

Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen Ole Gregersen

Hvem er vi? John: –Psykolog –Forsker, Risø (88-96) –Rektor, Space Invaders (96-99) –Linieleder for DKM (99-02) – –Forskningsprojekt i IT-øjenstyring –Forskningsgruppeleder, InC (06-)

Hvem er vi? Ole Gregersen:

Hvem er I ? Spørgeskema udfyldes 2 og punkter der noteres

Historien Alphonse Chapanis James Gibson Card, Moran & Newell Jens Rasmussen Donald Norman Jacob Nielsen

Anvendelsesområder for UA Menneske-maskine interaktion i proceskontrol Bilindustri / luftfart / medicin Primært HCI og især WEB-design Elektroniske produkter især mobile Visuel Informationsdesign Industrielt design

Definition af Usability ”....the effectiveness, efficiency an satisfaction with which specified users can achieve specified goals in particular environments” (ISO DIS )

Kuniavsky Funktionalitet: –Kan produktet det som brugeren forventer? Effektivitet: –Hvor svært kan det være? Tilfredshed: –Er man glad - og måske overrasket?

Brugervenlighed ”Brugeren i centrum” (”Know thy user”): –Erfaring –Domæneviden –Kulturbaggrunde (populations-stereotyper) –Handicap og særlige behov –Køn og alder

Komponenter i UA (1) Forudsigelighed (”guessability”): Omkostninger (tid/fejl) ved at bruge et produkt første gang Tilegnelighed (”learnability”): Hvad kræves der for at nå op på et stabilt præstationsniveau? Ekspertbrugerniveau (”Expirienced user performance”): Hvad kan en trænet person præstere med produktet - hvor ligger loftet i praksis?

Komponenter i UA (2) Systempotentiale: Det teoretiske maksimale præstationsniveau Genbrugsbelastning (”re-usability”): Forskellen i tid/fejl mellem regelmæssig brug og lejlighedsvis brug

UA -komponenter og læringskurven Erfaring med produktet Effektivitet Genbrugs- belastning 1. succes Forudsigeligheds -kløft Tilegneligheds-kløft Ekspert- brugerniveau Systempotentialet Modificeret efter (Jordan 1998, s 16) læringskurven

Hvordan måles usability (1) ? Effektiviteten: –Opgaveudførelsen –Kvaliteten af udførelsen Belastningen: –Afledninger fra optimalt forløb –Fejlrater (mindre, større, fatale og katastrofale) –Tid - produktivitet –Mentale arbejdsbelastning

Hvordan måles usability (2) ? Tilfredsheden: –Kvalitative holdningsanalyser ved interview –Kvantitative markeringer på tal-skala

Principper for brugervenligt design(1) Konsistens Sammenlignelighed Ressource-tilpasset Feedback Fejltolerance Bruger-kontrol

Principper for brugervenligt design(2) Visuel klarhed Prioritering af informationer og funktioner Hensigtsmæssige overførsler af teknologi Eksplicit design

Kejseren har ingen hvid kittel på Hvorfor opnår man gode, brugervenlige designs uden en professionel usability- proces? Hvad er det dygtige grafiske designere kan - eller journalister ? Det er ikke videnskab men et håndværk at designe brugervenligt

Djævlen ligger i detaljen ”....usability specialists all too often appear uniformed about the basics of the field they´re critiquing.... Visual design is a subtle art - a change here almost always affects something elsewhere. Rarely have I seen usability guidelines that have shown much understanding of this subtle interplay” Georg Olsen (Interactions, August 2002): ”The emperor has no lab coat”

Hvad vil kurset opnå? At give deltagerne kompetencer til at fungere som UA ansvarlige på digitale produktioner: –Teori –Metoder –Strategiske planer –Økonomi

Hvordan nås kursusmålet? Teori gennem læsning og forelæsninger Metoder gennem øvelser Planlægning gennem dialog Økonomi gennem research

Hvilke teoretiske emner? Human factors og HCI Test-metoder Strategi Fjernstyret og automatiseret UA Eye track analyser UA for brugere med specielle behov UA i hverdagen UA og mobile enheder

Hvilke øvelser? ”First impressions” Kort-sortering Heuristisk evaluering Brugerinterviews Strategiovervejelser og prisindhentning Spørgeskema-design Rapportskrivning og fremlæggelse

Eksamen 7 juni timers individuel skriftlig eksamen Ca. 2 timers usability ekspert- vurdering af digitalt produkt Ca. 4 timers opfølgende spørgsmål- pensumrelaterede Al litteratur fra pensum må medbringes