På den ene side Behov for specialpædagogisk støtte og viden, fx: 20-40 % af børn med høretab har andre vanskeligheder i tillæg til høretabet og brug for.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

COMENIUS NAGOLD BRIEF PRESENTATION OF THE SCHOOLS FROM THE PROJECT COMENIUS.
LIVET.
Integrated Children’s System
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Arbejdsmarkedsområdet Vejle Kommune og Welcometo 1. ”Hovedprojekt”: Servicecenter for ny arbejdskraft 2. ”For sjov” projekt: Miniguide for families with.
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
De nye diagnoser Bo Hejlskov Elvén Leg. psykolog.
Status på de nyeste tendenser indenfor træning af mennesker med CP !
Skitsering af en engelsk samarbejdsmodel Ved Morten Kurth
Samarbejde om opgaveløsningen - udfordringer og muligheder Med udgangspunkt i hverdagen og fremtiden i Guldborgsund kommune.
At løfte i flok – støtte til voldsudsatte børn og familier
Hvordan opdage og forebygge indlæringsvanskeligheder hos børn med CP?
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
1 Collaboration and Control Crisis Management and Multimedia Technology in London Underground Control Rooms Christian Heath and Paul Luff Journal of Computer.
TIDLIGE INDSATS – HVAD VED VI OG HVORFOR ER DET SÅ SVÆRT
Fokus: Børn med udfordringer Lisbeth Zornig Andersen Formand for Børnerådet Region Hovedstadens informationsmøde. 1. December 2010.
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Inklusion og rummelighed
Læring og inklusion i skolen
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Henrik Thomsen COO, Specialist People Foundation.
Spastikerforeningens Landsmøde Egmont Højskolen d. 20. september 2014
Specialefterskoler … i et inklusionsperspektiv:
Faglig inklusion. De politiske vinde Ca elever af de ca elever modtog specialundervisning i specialklasser og specialskoler, svarende.
HONORERING AF PLEJEFORHOLDET UD FRA EN GENNEMSNITSBETRAGTNING
® Edlund A/S, 21. maj All rights reserved. Fra Ivy League til Actulus John Olsen, Edlund A/S Fremtidens matematik, 21. maj John Olsen.
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
University College Syddanmark, 27. marts 2015 NNDR konferencen den 28/ på DPU Konference tema: Professionsudfordringer i mødet medbørn, unge og voksne.
Orientering 6. semester 2007 Efter bachelor i Politik & Administration – Hvad nu?
Peter Billing, Centre for Regional & Tourism Research Oplæg på CKO’s og EBST’s vidensdag ”Fra analyser til erhvervsudvikling” 27. september 2010 Forskning.
Er nutidens kræftsygepleje rettet mod fremtiden ?
 H står for  U står for  L står for  E står for  N står for  HUMOR  UDELIV  LEG  EMPATI  NÆRVÆR.
University College Syddanmark, 31. marts marts 2015 NATIONALT VIDENCENTER FOR INKLUSION OG EKSKLUSION / / NATIONAL CENTRE FOR INCLUSIVE.
M-læring -. Innovationsdilemmaet We can do amazing things with technology, and we’re filling the world with amazing systems devices, but we find it hard.
Afrapportering fra netværket for børn og unge Margit Næsby, Børn- og Ungechef.
Cochlear Implant CI Cochlear implant centre Østdansk center (KAS Gentofte) –Børn og voksne Vestdansk center (Århus KH) –Børn og voksne Odense.
Af: Sarah greve og Anja Cichon
”Inklusion er en vedvarende proces, der handler om at skabe åbne og udviklingsorienterede miljøer, hvor alle børn og unge oplever sig som aktive deltagere.
Uddannelsesdebatten Nørre nissum Ole henrik hansen lektor phd Göteborgs universitet Utbildningsvetenskapliga fakulteten.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
Arbejdsmiljøindsatser fra teori til praksis - En introduktion til forskning i virkemidler IDA Arbejdsmiljø 29. April 2016 Peter Hasle, professor Center.
Skoleleders rolle og kompetence, når det gælder inklusion i folkeskolen KL 2011.
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
Fedt – det er ikke let – og dog? V./ Britta Ortiz.
Kommenteret Udenlandske MTV (KUMTV) MTV-konference 4. juni 2009 Britta Bjerrum Mortensen.
Inklusion ET SKOLE OG LÆRER SYN.. Skolens perspektiv  Børnene hører til hos os.  Indtil andet er bevist – børnenes trivsel og udvikling er centrum.
The UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities Stig Langvad, Independent Expert Member, CRPD Committee Hvor står dansk handicappolitik i.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
- What is the name of your provincial (territorial) premier? - Which party won the most seats in the general election - What level of government has primary.
Pragmatisk sprogudvikling hos børn med medfødt høretab
Alzheimer's & Dementia: The Journal of the Alzheimer's Association
Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016
Danske Musik- og Kulturskoleledere
Inklusion i Skæring Dagtilbud
Anbragte børns hverdagsliv
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
Software Testing Software testing.
DEICHMANSKE BIBLIOTEK – For de årige.
Det går ud over børnenes hjerner!
Alzheimer's & Dementia: The Journal of the Alzheimer's Association
FINN AMBY Underviser og forsker ved VIA University College, Aarhus.
Sundhedspædagogiske settings
Velkomst v/chefkonsulent Marie Lund
Are formalised implementation activities associated with aspects of quality of care in general practice? A cross-sectional study by Jette V Le, Jesper.
Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse.
Partnerskabsaftalen i praksis
Alzheimer's & Dementia: The Journal of the Alzheimer's Association
Goal number 8: «Decent Work and Economic Growth»
Rammesætning Aftaler om indhold Jeg taler ud fra en faglig position
Præsentationens transcript:

På den ene side Behov for specialpædagogisk støtte og viden, fx: % af børn med høretab har andre vanskeligheder i tillæg til høretabet og brug for særlig støtte (Dammeyer, 2010) Der er i Danmark et stort behov for viden om, hvordan mennesker med komplekse kommunikationsvanskeligheder bedst støttes (Socialministeriet, 2013) Jesper Dammeyer

På den anden side FN, dansk lovgivning og mange patientforeninger har fokus på inklusion/mainstreaming. Inklusion (men ikke mainstreaming) er godt for en stor del af børn med særlige behov (dog ikke alle) (Mittchel, 2007; Bøttcher & Dammeyer, 2010)) Jesper Dammeyer

Spørgsmål Hvordan opbygges god specialpædagogisk viden, metoder og støtte – som sikrer god inklusion: Dvs. barnets mulighed for deltagelse i børnefællesskaber og højt specialiseret specialpædagogisk støtte? Har den danske velfærdsmodel indenfor handicapområdet forsømt forskning og vidensudvikling? Jesper Dammeyer

Referencer Mitchel, D. (2007). What Really Works in Special and Inclusive Education. Bøttcher & Dammeyer (2010). Handicappsykologi. Samfundslitteratur. Socialministeriet (2013). Mennesker med komplekse kommunikationsbehov. Dammeyer, J. (2010). Psychosocial development among deaf, hard of hearing children and children with cochlear implants. Journal og Deaf Studies and Deaf Education. Jesper Dammeyer