Målsætninger At kunne formulere sig om audiovisuel kommunikation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Medarbejderudviklingssamtalen
Advertisements

Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
Web 2.0 Teoretisk viden.
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Opgaver og svarark – til individuel brug
Udvikling af beboerdemokratiet
Hvad er mediefag?.
En mulig scenografisk metode
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Sprog/billeder på Internettet
Instruktion i Animation Shop
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Introduktion/Otto Knudsen 1 Overblik WebForms ASP.NET.
Webserveren kan afvikle flere applikationer, der hver har deres eget selvstændige ”liv” og hukommelse. Den enkelte applikation består typisk af flere elementer.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Præsentationer og pitches How to do når man har 10 min.
- et forsøg på en analyse
Digital videoformidling ”The medium is the message” ”If you have ever tried to make oil paints or clay do what you wanted them to do, you will readily.
Opfølgning på obligatorisk opgave 1 ONK1. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 Overordnet Flere gode opgaver De samme fejl går igen.. Alle der har afleveret.
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
Huskeliste Grundindstilling Pinnacle 9 Find papir og blyant frem og brug dem flittigt. Det betaler sig i længden. Gennemse din råfilm og noter tidslinieklokkeslet.
Studie rapport opbygning
D i g i t a l R e t o r i k 2 2 / 2. D i g i t a l R e t o r i k Problemer med Wordpress? -Så hiv fat i Lisbeth eller mig efter denne power point.. Ugens.
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Kjeld Svidt September 2005 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Digital videoformidling Tirsdag 11/3 9 – 10 Fakta fortælleformer 10 – 11Dokumentar former – »Historisk Portræt »Ironisk Portræt (dramadok) »Refleksivt.
Digital videoformidling Thomas Edison Digital videoformidling Power communication.
Webserveren kan afvikle flere applikationer, der hver har deres eget selvstændige ”liv” og hukommelse. Den enkelte applikation består typisk af flere elementer.
Kortfilm Et overblik.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Medier og kommunikation V
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Digital videoformidling Log/Capture. Digital videoformidling Logging Afgørende for klippearbejdet Teknisk udvælgelse af brugbart materiale Gennemsyn og.
DLVF2005. Hvorfor video ? DLVF2005 Hvad indebærer det, at bruge levende billeder som kommunikations medium ?
Digital videoformidling Netværksdistribution For indholdsproducenter.
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
Webserveren kan afvikle flere applikationer, der hver har deres eget selvstændige ”liv” og hukommelse. Den enkelte applikation består typisk af flere elementer.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
Digital videoformidling Spatial recompositing Eksisterende teknikker: Pan & Scan Letterbox Crop.
LYD OG VIDEO Digitale Medier E /11 MENU DIGITALE MEDIER: FORMIDLING OG DESIGN CSS 2 LYD VIDEO.
Øvelse 1: First Impressions
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 8.
DAMP E2003 Compositing ’Made of different parts or materials’ (Oxford Dictionary) ’a conceptual, not only technological operation’ –’Collage’ eller ’mixed.
Kunstnergruppen Problemformulering: Der eksisterer ikke en effektiv formidling af/platform for, digital kunst på internettet. Vi vil finde ud af, hvordan.
Audiovisuel metode Grundbegreber (Wohl) Øvelser (portræt)
Digital videoformidling Tirsdag 22/4 9 – 11Rapport / Encoding 11 – 12 Øvelser integration 13 – 15 Case Fremvisning den 28/4 !
Digital videoformidling Mac OSX (Jaguar) Username: video Password: maclab ’Alt’ kaldes ’option’ ’æble’ kaldes ’command’ ’ctrl’ + klik svarer til højre-klik.
Statusseminar Oversigt Oversigt Det initierende problem – hvorfor et projekt om kommunal branding? Det initierende problem – hvorfor et projekt om kommunal.
Digitale medier: formidling og design 22. marts Filmanalyse.
SKABELON.
DANSK Intro Dagens program.
Hvad er mediefag? Et nyt fag. Mediefag er: 1. Visuelle og auditive medier 2. Teoretisk arbejde 3. Praktisk arbejde.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Company programme - Veda
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Velkommen til fagligt samspil
SRO 2018 hHx.
Junior Ranger, Tingstrup Skole den 2. maj 2018.
2.D Mediefag C.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Målsætninger At kunne formulere sig om audiovisuel kommunikation Fortælleteori, Filmæstetik og Dramaturgi Målgruppe analyse, kognitive teorier Digitale Kommunikations forhold At kunne formulere sig audiovisuelt Bruge digital video til at fortælle Bruge digital video til at overbevise Bruge digital video til undervisning At kunne implementere digital video Komprimering, videoformater Simpel XHTML embedding Simpel Flash integration

Den audiovisuelle metode Metoden skal sikre : At vi ‘husker det hele’ At vi kan kommunikere som hold At vi kan lave en overbevisende ‘pitch’ (sælge ideen) Er udgangspunktet for den lineære synkrone formidling - som broadcast, men den kræver udvikling til new media.   Hvis ikke formidling i de lineære medier mestres først, er en kvalificeret udvikling af new media umulig.

Trad. medieanalyse (Induktiv): Konkret - Generelt   1.Plot/informationsrækkefølge, hvad sker der ? 2.Genretype, hvad genkender vi ? 3.Pointer, hvorfor sker det ? 4.Narratologi, værdi/ønsker placeret i en struktur 5.Mening, hvad er hensigten med filmen? 6.Tema, binære oppositioner (frihed/kontrol ex.) Audiovisuel metode (Deduktiv): Generelt - Konkret a.Komm.Intention (målgruppe) > 6+5 b.formidlingsanalyse (vinkling) > 4+3 c.formidlingsæstetik (virkemidler) > 2+1

Produktionsrapport Dette er ikke en standardformular, men en rettesnor !  Understregede termer refererer til "Fortælleteori 1", p.89 ff

Produktionsrapport Forord Indledning Indeholder 'perifere' informationer om projektet /kurset/eksamensform og lign. - er ikke obligatorisk Grupper der deler sig op / fordeling af opgaver etc. Indledning Indledningen har til hensigt at hjælpe læseren (dvs. censor og undertegnede) til at sætte sig ind i jeres situation. Motivationen for at lave produktionen Generelle betragtninger (holdninger og værdier)

Problemformulering Kommunikationssituationen - hvad er der behov for ? "Vi har påtaget os den opgave at producere en række videosegmenter, der skal opfylde følgende krav..." "Kan video bruges til at formidle forbruger information på en ny måde ?" "Hvordan portrætteres en institution via storytelling ?" "Hvordan skabes en troværdig tilstedeværelse på nettet gennem video ?"

Kommunikationssituation Kommunikationsbehov ? Hvad karakteriserer afsenderen ? Hvad karakteriserer målgruppen ? Hvordan passer komm. sammen med eksisterende strategi Hvor vil ’investeringen’ strategisk set være mest effektiv ? Distributionsmuligheder for digital video Netværkbaseret vs diskbaseret (individuel reception) Broadcast (tv/net), Projektion (kollektiv reception) Hvordan adskiller video fra andre AV medier ? Slideshow med lyd Flash animation 3D animation

Formidlingsanalyse Vinkling (hvad er det interessante ?) Hvad skal videoen(erne) indeholde ? Hvordan sikrer vi os at folk hænger på ? Målgruppens præferencer (smag) Målgruppens kompetencer (viden) Genre (Historisk perspektiv) Supergenre: fakta / fiktion Hvilke fortælletræk benyttes ? Hvilke eksisterende konkrete produktioner kan vi imitere ?

Formidlingsæstetik Informationernes rækkefølge Fortællersynsvinkel Selve videoens komposition (Vidensfald) Interface design (pre-text el. Vidensfald) Formmæssige mønstre (Editing Patterns) Berettermodel (Narrativ) Nyhedstrekant Repetition med variation Acceleration ’anticipation’ - forudsigelse Fortællersynsvinkel Hvem ’fortæller’ historien Skaber vi overblik eller vidensfald via synsvinklen ?

Formidlingsæstetik Stil og virkemidler Vertikal montage Neutral/realisme (Continuity klipning) Klip på bevægelse, rum og kausalitet Diegesen brydes ikke (blik i kamera fx.) Markeret/ekspressionisme (Montage) Klip på idé, kontrast og ’ren form’ Diegesen brydes (fortælleren er markeret) Vertikal montage Flere fortællekilder (lyd,billede og ’stil’) Kommunikerer kilderne det ’samme’: Overlappende Supplerer kilderne hinanden: komplementær Modsiger kilderne hinanden: kontrapunkt (modalitet)

Implementering Overvejelser omkring platform og player Kan løsningen skaleres ? Er der behov for true streaming ? Hvordan skal brugeren komme til indholdet ? Forannoncering Drive to site Push/Pull (betaling ?) Hvilken produktionsmodel følges? In-house, out-sourcing, Guerilla-video ?

Produktionsforløb Præ-produktion Produktion Post-produktion Skitser, brainstorm, treatment, storyboard Produktion Location vs. Studie, interviews, lyssætning, skuespil Post-produktion Klippemetode, musik, lydbearbejdning etc. Anvendt metode til encoding Kvalitet kontra båndbredde

Test-design Er der formidlinsmæssige prolemer ? Forståelsesmæssigt eller anvendelsesmæssigt Hvilken empirisk model (kvalitativ/kvantitativ) Hvordan skal respondenten udtrykke sig ? Observation / Spørgeskema ? ’tænke-højt’ (Usability) Receptionsanalyse Modtagerens forståelse Hvilke forudsætninger har respondenten ?

Konklusion Hvad er svaret på problemformuleringen ? Er vi blevet klogere ? Produktionsforløbet kan med fordel inddrages her Perspektivering: Beskriv ’Den optimale formidling ?’ Hvis alt var muligt Ændrer præmisserne for projektet sig i fremtiden ? Hvilke forhold har teorien ikke taget i betragtning

Øvelser integration

XHTML embedding ? Grundlæggende parametre Bedre alternativ til at linke til ekstern fil (A HREF) som åbnes i player applikationen Browserens plug-in står for afspilning Designmæssig kontrol over video Grundlæggende parametre Putting quicktime in a webpage Basic\Basic.htm

Flash integration Fra Flash6 (ca. 90% penetration) Flere interaktionsdesign -mæssige muligheder Flash Video er baseret på Sorenson-teknologi Flashplayer 7 (FLV video) Flash MX2004 (Ny import wizard til FLV) Flash MX2004 pro (Media components, exporter plug-in) 3 muligheder Embedding (video encodes ved import til stage) Ulemper: Video lægges i RAM!, sync. problem efter 2 min. Progressive (eksterne FLV filer loades ved runtime) Fordele: interface og data adskilles, forskellige frame rates, sync. Bibeholdes, afspilning efter cache-buffering Streaming FLV (flere klienter, ingen download) DV kamera/webcam kan sende video tilbage til server

Flash Export fra Final Cut pro Import direkte i FlashMX2004 File>Export>Quicktime conversion>Macromedia Flash Video (FLV) Import direkte i FlashMX2004 Create new flash document Import to library (all files) vælg video-fil Video import (vælg Embed) Vælg ’import entire video’ Vælg fx. ’DSL/Cable 256 kbps’ Under ’advanced’ kan der skaleres og croppes ! Finish (åbn library og for at se videofil) Dobb.klik på filen (properties åbnes) Vælg ’export’ og gem som FLV video

Media components flash 7+ MediaDisplay (uden bruger kontrol) streames direkte ind i hovedfilmen MediaController(selve controller delen) Der afspilles ingen video med denne ! MediaPlayback (kombination) Components>’Media components’>’MediaPlayback’ ’launch component inspector’ Sæt video length T:M:S:F Sæt URL til den exporterede FLV-fil (xxx.flv) Gem som ... Test movie