Stresshåndtering Lars Peter Jensen. 2 Indhold  Viden om stress  Stress og projektarbejde  Strategier til håndtering af stress  Evaluering af den personlige.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social kapital og arbejdsmiljø
Advertisements

SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Psykisk arbejdsmiljø.
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Trivselspolitik på Løsning Skole
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
YOGA - midt FORENING
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Psykoedukation til unge i OPUS
Idræt - også for sindslidende
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
STRESSORER FYSISKE PSYKOLOGISKE FRYGTEN FOR LYSTEN TIL BIOLOGISKE
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Modul 1 - Processer.
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Som en direkte konsekvens af deres vanskeligheder, lever mennesker med ADHD ofte med et meget højt stressniveau.
Middellevetid Tab i middellevetid i forhold til forskellige risici
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Stress og ledelse på sygehuset
Om feedback og tilbagemeldinger
Arbejdsglæde.
Arbejdsglæde eller sygefravær
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Stress i det grænseløse arbejde - Har indflydelse ændret karakter?
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Mestring af ADHD som voksen.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Stresshåndtering Pia Bøgelund.
Arbejdsmiljø OK En ny opgave for SU SU skal medvirke til et godt arbejdsmiljø SU skal med aftalens § 5, stk. 8 arbejde med at forebygge og håndtere.
Travlhed eller stress? Anspændthed Stress Travlhed Lyst Ulyst.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
‘Retorik om KOL og rygning’
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Mød Aalborg Universitet
Grunde til at jeg elsker dig
Plantekongres 2007 Psykisk arbejdsmiljø v/cand. psych. Nadia El-Salanti Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA)
Stresshåndtering Lars Peter Jensen. 2 Indhold  Viden om stress  Stress og projektarbejde  Strategier til håndtering af stress  Evaluering af den personlige.
Når glæden går i baglås Fødselsdepression
1 Study-related course (SE): Professional procedures in team work in a globalized world (PTW) Master of Science – 1th Semester Lecturer: Lars Peter Jensen.
Stress En folkesygdom?.
Videncenter for Arbejdsmiljø
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Dias om psykisk arbejdsmiljø Følgende dias beskriver, hvad psykisk arbejdsmiljø er for en størrelse. Der findes også en række dias, der beskriver, hvad.
MMO/stressoplæg Stress og stresshåndtering Marita Mortensen, organisationspsykolog.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Stress og stresshåndtering Livet som studerende Studenterrådgivningen Mehrak Salimi - Psykolog CSS Oktober 2013.
Stresshåndtering Lars Peter Jensen. 2 Indhold  Viden om stress  Stress og projektarbejde  Strategier til håndtering af stress  Evaluering af den personlige.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
V/ Jesper Lai Knudsen PsykInfo konsulent
VirksomhedsnetværkCabi
Præsentationens transcript:

Stresshåndtering Lars Peter Jensen

2 Indhold  Viden om stress  Stress og projektarbejde  Strategier til håndtering af stress  Evaluering af den personlige portfolio? Deadlines mv.

3 Arbejdsbetinget stress – et voksende problem  Arbejdsbetinget stress er det andet største problem for arbejdstagere i EU  Mere end 40 mio. mennesker i EU angiver at de har arbejdsbetinget stress  Arbejdsbetinget stress koster EU-landende 20 mia Euro årligt  I DK anslås det at dårligt psykisk arbejdsmiljø koster samfundet flere milliarder kr. om året.  Andel danskere som føler sig stressede: – 1987: 36%, – 2000: 44%, – 2004: 50% Jobliv Danmark Aldersgruppen er mest ramt Kvinder mere end mænd (>60%)

4 Hvad er stress?  Stress er en tilstand i kroppen! –Kroppens svar på en belastning –En fysiologisk reaktion, som gør kroppen klar til at yde sit maksimum Adrenalin og Kortisol – kortvarigt/langvarigt forløb  Simpel definition: Stress =Krav>Ressourcer 1.Kvantitative krav: arbejde hurtigere, overarbejde 2.Kognitive krav: træffe mange beslutninger, huske meget, få ideer 3.Emotionelle krav: at blive berørt følelsesmæssigt Jobliv Danmark

5 Symptomer  Organisationsniveau: –Højt sygefravær, nedsat produktivitet, dårlig kvalitet, personalegennemtræk  Gruppeniveau: –Samarbejdsproblemer, konflikter/magtkampe, klikedannelser/mobning, brok/snak i krogene, mistro til hinanden, manglende fællesskab  Personniveau: –Hovedpine, mavesmerter, muskelspændinger, træthed, irritation,angst, ulyst, manglende koncentration, hukommelsesbesvær, søvnløshed, rastløshed.. Jobliv Danmark

6 Stress og personlighed  Den ambitiøse type  Tarzan typen  Den engagerede type  Den perfektionistiske type  Den bekymrede type  Den afslappede og positive type

7 Hvorfor får vi stress?  Summedebat

8 Stress og projektarbejde Den akademiske syge (DGA)  De moderne arbejds- og organisationsformer –Flydende, selvstyrende arbejdsformer –Mangelfuld ledelse – ”vi arbejder meget her” virksomhedskultur –Angst for ikke at slå til kombineret med høje ambitioner og ”kan selv” kultur  investering af hele sin person –Kvalitet er en flexibel størrelse – hvor god en kvalitet vil du leverer? –Arbejdstid en flexibel størrelse – hvor lang tid vil du bruge?

9 Stress og projektarbejde  ”I et projektorienteret arbejdsmiljø eller et arbejde hvor der forekommer perioder med meget intensivt arbejdsindsats vil de første tegn på at man er ved at få problemer vise sig i perioden umiddelbart efter en høj intensiv periode” Einar Baldursson

10 Konsekvenser af stress for vidensintensivt arbejde  Forhold der bliver nødlidende ved længere tids stress: –Læring –Hukommelse –Beslutningsevne –Kreativitet –Sociale kompetencer –Øget risiko for depression og angst Einar Baldursson

11 Stresshåndtering på individuelt niveau 1.Sig nej 2.Sig pyt/accepter 3.Bed om hjælp 4.Prioriter – gameplan! 5.Hav mål i dit liv – på kort og på langt sigt 6.Vid hvad du har lyst til 7.Dyrk motion/Spis sundt 8.Dyrk mental træning Håndtering i den konkrete belastende situation På lidt længere sigt – Indrette os og påvirke omgivelser Det fundamentale – Styrke lyst og modstandskraft Inspireret af Pia Ryom Arbejdspsykolog Thomas Bartels Organisationspsykolog

12 Håndtering i den konkrete belastende situation  Kommuniker klart  Hvorfor er jeg utilfreds?  Hvad er det, der stresser mig?  Grænsesætning, lær at sige nej  Vis hensyn  Vær opmærksom på dit kropssprog  Ryd ud og ryd op

13 Håndtering på lidt længere sigt: indretning og påvirkning  Lær dine stress symptomer at kende  Sæt dig klare mål  Strukturer din tid  Lad andre hjælpe til  Undgå fortravlethed – prioriter  Fordyb dig  Tænk positivt - humor  Styrk dine relationer

14 Fundamental stresshåndtering: Lyst og modstandskraft  Lyst?  Motion  Socialt netværk  Meditation  Afspænding og Yoga  Kost  Søvn

15 Stresshåndtering på gruppeniveau  Klar rollefordeling - forventninger  Klare mål og deadlines i forhold til opgaver  Opmuntrer og roser vi hinanden?  Planlægger vi arbejdet bedst muligt? Prioritering!  Kommunikerer vi ordentligt med hinanden?  Løser vi evt. konflikter?  Hvad giver energi og hvad stresser i arbejdet? Er vi klar over det?

16 Stresshåndtering på gruppeniveau: Øvelse omkring forventninger  5 forventninger som min gruppe har til mig  5 forventninger som jeg har til mig selv

17 Stress test  Der findes mange frit tilgængelige stress test på nettet. De findes let ved at google ”stress test” (sider på dansk).  Prøv en eller flere af dem og se om du selv er stresset for tiden.

Learning portfolio

19 What is a learning portfolio?  A collection of a learner’s experiences and achievements during a period of educational activity (Elango, Jutti and Lee 2005)  Written reflection – reflective essay

20 Why?  Demonstration of accomplishments  Assessment – the quality of the student’s past or ongoing performance through process  Improvement of education

21 Why? – benefit  Empower the learner - individual learning needs – self directed learning  Professional development – keeping records of learning activities  Job hunting and career pursuit

22 How to write?  Written narratives Experiences (what are they) + Reflections (meanings of the experiences)  Example: Read Lars Peter's first version of his personal portfolio regarding teamworking skills, learning and interculturel awareness.personal portfolio

23 Evaluering af den personlige portfolio:  En første version af portfolien kan afleveres til senest d. 12/10 udelukkende for at få gode råd til færdiggørelsen af  For den endelige version af portfolien er deadline for levering til d. 8  Derefter læser og bedømmer jeg dem (bestået/ikke bestået) i uge 45 og 46

24 8/10 i B3-104 Gæsteforlæsning med Torben Brændgaard fra Grundfoss. Torben Brændgaard er Vice President for Group Quality & NPI, og bl.a. ansvarlig for Grundfos Internationale projektledere, som står for indkøringen af nye produkter/produktlinier i den "Globale forsyningskæde" ("New Product Introduction" - NPI). Hans folk arbejder derfor under vilkår, hvor de skal forholde sig til andre kulturer – både i forhold til deres projekt-team - og i forhold til interne og eksterne samarbejdspartnere. I forbindelse med "Strategisk Kompetence Udvikling", har Grundfoss for nogle år siden defineret "Communication" som en kernekompetence. "Communication: Presentation and language skills – cultural understanding, that enables you to operate in different cultures and on different levels in the organisation“ Torben Brændgaard vil fortælle om Grundfos generelle udfordringer på dette område og om hvordan han har grebet dette an indenfor sit ansvarsområde (Group Quality & NPI).