Disposition Problematiske aspekter ved MUST IT-designere og etnografi.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Finsenscentret den 25. marts 2014
Advertisements

Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Workshop almene boligdage
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
Usability og interaktionsdesign i en mindre IT virksomhed Infinit 13
Situationelle Metoder til Digitale Studier
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
I anledning af John Deweys 150 års fødselsdag Hans Dorf og Per Munch
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Åbent hus, 31/
Fødevaresektorens begrebsmodel
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
Lektion 4 – Fordybelses- og fornyelsesfasen
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Det etnografiske interview og deltagerobservation
At generalisere ud fra etnografisk feltarbejde og skrive etnografi
Reservatet -ledelse og erkendelse Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori.
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Arbejdet med åbne standarder – fokus på implementeringen af B 103 Oplæg ved 3. workshop for it-governance 21. februar 2007.
IT Jobs Dine muligheder. Der mangler medarbejdere i IT-branchen Hvad kan IT-branchen tilbyde dig? Hvad skal du kunne for at få et job i IT-branchen?
IT Jobs Kompetencer og muligheder. Der mangler medarbejdere i IT-branchen Der er brug for dig!
Implikationer, resultater og validitet Situationelle Metoder, F2012 Brit Ross Winthereik 8/24/20141.
Designopgave Problem: Hvordan finder man rundt på it-c? Løsning: infokiosk Tilgang: afdække vaner og adfærd via observation og interviews.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra kommunale repræsentanters selvevaluering.
Den 28. oktober 2004 v/Anna Pelvig, PELVIG & PELTZ Markedsføring i praksis -cases.
Projektvejledning på performance-design
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Den Kreative arbejdsform
Hvilke regler skal iagttages, når man behandler personoplysninger i whistleblower-systemer Professor, dr.jur. Henrik Udsen
Reservatet Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori Erik Staunstrup
Kommunal risikoledelse - danske erfaringer i skandinavisk perspektiv
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Problemorienteret projektarbejde
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Quality Management Systems
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 2: HVORDAN KAN KVALITETEN ØGES? Miljøvurderingsdag
Praktikum med innovativt aspekt.
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
18. Strategisk analyse af interne forhold
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Marc Berg og afgrunden Hollandsk læge Teknologisociolog Positivisme Rationalisme.
Disposition Metode: MUST og etnografi Case: det særegne ved skønlitterær skrivning Design: hvad og hvem understøtter CONCERT.
Inspiration og feltarbejde
Systemudvikling i organisationer Systemudvikling som organisation af Keld Bødker Lars Bogetoft Pedersen Præsenteret af Maibritt Peter Gert Forundersøgelse.
Sygepleje og fagidentitet
1 Do Categories have Politics ? The Language/Action Perspective Reconsidered 1993 Lucy Suchman.
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
Overvejelser for elevernes brug af IT og mobiltelefoner på Østervangsskolen.
Det Digitale Medie Maj Kvisgaard & Simon Kanst Et 4-ugers projekt.
Eksperimentel systemudvikling To kvarters-kursus på 5. og 6. semester.
Systemudviklingsstrategier
Linda Greve Center for Undervisningsudvikling
Definition Kriterier Design og evaluering
Valgfri tekst FORMÅL Kan selvstændigt udvælge en relevant tekst for modulet. Kan argumentere for, hvad teksten bidrager med i forhold til modulets teoretiske.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Diskussionsoplæg Didaktik, design og digitalisering.
Konklusioner fra MTVén set ud fra en kommunal synsvinkel.
HVORFOR? Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | Foreningen af Rådgivende Ingeniører.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
HL7-FHIR DK profilering – governance?
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Læringstimer med kliniske sygeplejelærer i
- Projekt om sygehusportører
IT i undervisningen interaktive assistenter
Præsentationens transcript:

Disposition Problematiske aspekter ved MUST IT-designere og etnografi

Disposition Affinitetsdiagram – ligheder og forskelle ved arbejdsproces Væsentlige opdagelser sammenholdes med akademisk skrivning Opsummering

Problemer ved MUST MUST: Fokus på et analyserbart sted og en eksisterende praksis vs. Vores proces: intet analyserbart sted og ikke en eksisterende praksis Fase inddeling vs. Parallelle aktivitetsforløb

Hvorfor MUST? Overbevisning påvirker valg af metode Vores tilknytning til RUC MUST – en kobling af etnografi og IT

At lave etnografi som IT-designer At anlægge et analytisk perspektiv –At anvende et flersidigt perspektiv vha. affinitetsdiagrammering –CSCW begreber hjælper med at bringe analyse til design At sidestille skønlitterær skrivning med andre domæner

Kan IT-designere lave etnografi? Det mener vi! Men bl.a. Hughes og Forsythe er ikke helt enige. Fordele og nødvendighed ved at IT-designer kommer i felten: –Kan lære at se helheder i stedet for enkeltheder –Får kendskab til brugere og bedre mulighed for at lave gode IT-løsninger.

Afrunding Medfører en adskillelse mellem etnografer og IT- designere en fastholdelse af kløften mellem de to discipliner? Tager debatten om at lade IT-designere udføre etnografiske undersøgelser udgangspunkt i en generations- eller institutionskløft?