Disposition Problematiske aspekter ved MUST IT-designere og etnografi
Disposition Affinitetsdiagram – ligheder og forskelle ved arbejdsproces Væsentlige opdagelser sammenholdes med akademisk skrivning Opsummering
Problemer ved MUST MUST: Fokus på et analyserbart sted og en eksisterende praksis vs. Vores proces: intet analyserbart sted og ikke en eksisterende praksis Fase inddeling vs. Parallelle aktivitetsforløb
Hvorfor MUST? Overbevisning påvirker valg af metode Vores tilknytning til RUC MUST – en kobling af etnografi og IT
At lave etnografi som IT-designer At anlægge et analytisk perspektiv –At anvende et flersidigt perspektiv vha. affinitetsdiagrammering –CSCW begreber hjælper med at bringe analyse til design At sidestille skønlitterær skrivning med andre domæner
Kan IT-designere lave etnografi? Det mener vi! Men bl.a. Hughes og Forsythe er ikke helt enige. Fordele og nødvendighed ved at IT-designer kommer i felten: –Kan lære at se helheder i stedet for enkeltheder –Får kendskab til brugere og bedre mulighed for at lave gode IT-løsninger.
Afrunding Medfører en adskillelse mellem etnografer og IT- designere en fastholdelse af kløften mellem de to discipliner? Tager debatten om at lade IT-designere udføre etnografiske undersøgelser udgangspunkt i en generations- eller institutionskløft?