Viden/erkendelse 2 betydninger 1.Anna ved hvordan man laver en hjemmeside = praktisk viden, knowing how 2.Anna ved at der findes en tapir i zoologisk have.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg om Habermas og demokrati
Advertisements

Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Forskning, formidling og andre færdigheder
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Et kritisk-analytisk blik på positiv psykologi
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
John Dewey: Pragmatisme, pædagogik og erfaring
Erkendelsesteori: vidensmodel
Vidensformer - Introduktion til et vidensbegreb
Almen studieforberedelse
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Viden/erkendelse 2 betydninger
Økonomiske kompetencer
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Lidt om ham Austin Performativer der virker…. Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse.
Teorimodel 1, 2 Undersøgelsens genstandsområde, objekter, prædikater
Jörg Zellervidenskabsteori 1.sem.1 viden videnskab videnskabsteori erkendelsesteori vidensmodel bevidsthed metodologi fagl. metoder projektskrivning Program.
Etiske problemer i klinisk kontrollerede forsøg
Peter Nedergaard Philosophy of Naturalist Science Uge 38 1.
Hvad er handlingslogik?
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
Videnskabsteori i geografi/naturgeografi i gymnasiet/HF
Vt-9 kursus program 2. møde
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Kursets ”vidensflow” Hvad er: meningsbevidsthed? fænomenologi Hvad er:
Teori, metodologi og metode
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
v/ Anne Marie Olesen Brandbjerg Højskole 10. sept. 2011
Konstruktivisme versus realisme – en falsk modstilling?
AT8 3a 2010.
Koncern HR, Organisation og Ledelse At lede og facilitere møder med mere effekt Workshop 8 Ledelseskonferencen 9. juni 2010.
Learning Objectives 5 Steps of a Significance Test Assumptions
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Velkommen.
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Nogle videnskabsteoretiske retninger
Videnskabelig argumentation
Learning Objectives 5 Steps of a Significance Test Assumptions
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Overgang fra dataforståelse og meningsanalyse til problembesvarelse
1 Design, analyse og verifikation. 2 Design Bevisteknikker Design ved hjælp at matematisk induktion Analyse O-notation Logaritmer Binær søgning Verifikation.
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
Videnskabsteori & metode
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
projektarbejdsmetode
Vidensmodel (opsamling) Viden er en relation mellem bevidsthed (person) og virkelighed (situation) Kausalitet sansning information Intention tænkning mening.
Synopsis vt2.1-vt2.4 vt2.1: fænomenologi, der undersøger erkendelsesprocessens subjektive side: erkendelse som akt (Husserl) vt2.2: hermeneutik som objektiv.
Jörg ZellerFOL-modul31 Slutning: Logik som tænknings-model En hovedgrund for konstruktionen af et logisk sprog er at kunne give en præcis definition af.
Semantik, model teori Et (formalt) sprog har ingen mening indtil man interpreterer dets forskellige (korrekte) udtryksformer (vff’s) mhp. en bestemt situation.
Jörg Zellervidenskabsteori videnskilder  erfaring: sanselig kontakt med omverden eller kropsinterne processererfaring  tænkning: ”fra og med Kant.
0) Problemstilling: hvad er det jeg undersøger?
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
projektarbejdsmetode
Sociologisk Grundkursus. Hovedtemaer og klassikere
Hvad er et godt eksperiment, og hvordan planlægges en eksperiment række? hypothesis, theory, law mean a formula derived by inference.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Synopsen skal indeholde titel på emnet og angivelse af fagkombination problemformulering præsentation af de underspørgsmål, der er arbejdet med diskussion.
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Den naturvidenskabelige metode
Philosophy of Naturalist Science Uge 38
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Naturvidenskabelig metode
Synopsen skal indeholde
Præsentationens transcript:

Viden/erkendelse 2 betydninger 1.Anna ved hvordan man laver en hjemmeside = praktisk viden, knowing how 2.Anna ved at der findes en tapir i zoologisk have i Aalborg = propositional viden, knowing that Proposition = udsagn om et sagsforhold/en situation som kan være en tilstand – fx ’Jean er franskmand’ en proces – fx ’det regner’ en hændelse – fx ’rumfærgen eksploderede kl ’ en handling – fx ’Henrik hugger brænde’

Videnskriterium 1 (V 1) A ved (at) P hvis A er en person P er en proposition dvs. for at A ved P er det en nødvendig betingelse, at A er en person og P er en proposition. FORKERT: A = Birgits bamse, P = mandag KORREKT: A = Birgits veninde, P = det er mandag i dag F: Birgits bamse ved at mandag. K: Birgits veninde ved at det er mandag i dag. REGEL: propositioner udtrykkes sprogligt ved fremsættende sætninger (udsagnsætninger)

Videnskriterium 2 (V 2) A ved (at) P hvis og kun hvis A mener (at) P P er sandt A’s mening er begrundet p hvis og kun hvis q (hvor p, q står for nogle udsagnsætninger) betyder: (hvis p så q) og (hvis q så p) ’hvis p så q’ udtrykker en betingelse der betyder: p er en tilstrækkelig betingelse for q q er en nødvendig betingelse for p

Videnskriterium 2 forts. (V2) skal læses: Det er nødvendigt for at A ved P, at A mener P og at P er sandt og at A’s mening er begrundet. Og Det er tilstrækkeligt for at A mener P og P er sand og A’s mening er begrundet, at A ved P.

Nødvendig betingelse P er en nødvendig betingelse for Q betyder: Hvis P ikke er tilfældet, så er Q heller ikke tilfældet. EKSEMPEL: Hvis det regner, falder vanddråber ned fra skyerne. (dvs. det er en nødvendig betingelse for at der kan være tale om regn, at der falder vanddråber ned fra skyerne. Gør der ikke det, så regner det heller ikke.)

Tilstrækkelig betingelse Q er en tilstrækkelig betingelse for P betyder: Hvis Q er tilfældet, så er P tilfældet. EKSEMPEL: Hvis det regner, bliver jeg våd (Det er tilstrækkeligt at det regner [og jeg befinder mig under fri himmel der hvor det regner], for at jeg bliver våd. Der kan dog også være andre grunde til at jeg bliver våd – fx naboen sprøjter vand på mig med haveslangen.)

Dagligdags viden  videnskab Viden er (ifølge Mittelstraß 1996, vol. 4, ) i videre forstand: ”ligesom erkendelse og de med dette begreb forbundne differentieringer (fx mellem diskursiv og intuitiv erkendelse) … en betegnelse for alment disponible orienteringer inden for handlingsmæssige og saglige dagligdags sammenhænge (ty. Alltagswissen = sund fornuft, common sense)”; Og viden er i snævrere, videnskabelig forstand: ”til forskel fra mening og tro - en kundskab som er relateret til begrundelser, underlagt strenge efterprøvningspostulater og er institutionaliseret inden for videnskab.”

Vidensteori - erkendelsesteori Det er erkendelsesteorien der beskæftiger sig med spørgsmål omkring betingelserne for vidensdannelse og vidensbegrundelse. Den videnskabeligt institutionaliserede form for vidensdannelse kaldes metode. Læren om generelle videnskabelige metoder kaldes metodologi. Hertil hører spørgsmål omkring opdagelsessammenhænge dvs. under hvilke betingelser viden opstår og udvikler sig. Til videns begrundelsessammenhæng hører spørgsmål omkring påstandes sandhed og argumenters gyldighed/holdbarhed. Læren om argumenters gyldighed kaldes logik. Betvivler man muligheden for begrundet viden, er man skeptiker eller relativist.

Videnskabsteori: teoretisk - konstruktiv Når man beskæftiger sig teoretisk med en sag, så samler man informationer (data) om sagen og undersøger (analyserer) dem mhp. sagens elementer, sammensætning, virkemåder og deraf følgende egenskaber og relationer til andre ting. Sætter man undersøgelsens resultater sammen (syntese) vha. af et tegn- eller symbolsystem, så der kommer en meningsfuld beskrivelse (model) af den undersøgte sag ud af det, så har man fremsat en mulig teori (forklaring) om (af) sagen. En model kan opfattes som en semiotisk konstruktion af den undersøgte sag. Det kan være en sproglig eller grafisk eller multimedial konstruktion.

Konstruktion forts. Ved siden af semiotiske modeller findes en anden form for videnskonstruktioner. Den foreligger hvis man omsætter viden (undersøgelsesresultater om en sag) i handling, nærmere sagt i en handlingsmodel eller plan. Handlingsplaner fremsættes for at opnå bestemte (ønskelige) mål. Gennemfører man planen, dvs. handler man ifølge planen, og opnår det ønskede mål, så har man på grundlag af en teoretisk meningskonstruktion realiseret (konstrueret, produceret) praktisk mening.

Videnskabsteoriens praktiske mening Erkendelsesteorien undersøger (analyserer) vidensprocesser og konstruerer vidensmodeller der kan forklare, hvad viden er og hvordan den opstår. Videnskabsteoriens praktiske mening er at konstruere (modellere) videnskabelige handlingsmodeller eller metoder. Den problemorienterede læringsmodels metode er projektundersøgelsen. Videnskabsteoriundervisningens mål er at forbedre de studerendes projektskrivningsfærdigheder.

Begrundelse – falsifikation (af lat. falsus, falsk, facere, gøre), gendrive et udsagn el. en teori ved at påvise, at udsagnet el. teorien (enten alene el. i fællesskab med andre udsagn, der formodes at være sande) medfører en falsk sætning. En sådan gendrivelse kaldes en falsifikation. En teori el. et udsagn siges at være falsificerbar(t), hvis det er muligt at angive nogle betingelser under hvilke, at teorien el. udsagnet vil være falsificeret. Man taler endvidere om falsifikationisme i flere betydninger: 1. En videnskabsteoretisk* position, der opstiller det metodologiske krav, at fagvidenskabelige teorier (bortset fra matematik og geometri) skal være falsificerbare. Dette metodekrav kan igen formuleres stærkere el svagere (if. Popper og Lakatos). 2. I en bredere betydning er falsifikationisme = fallibilisme. (Lübcke 1996, 124)

Begrundelse - verifikation (af lat. verus, sand, og facere, gøre). 1. Efterprøvning; systematisk undersøgelse af en sætnings (teoris, hypoteses) sandhed. 2. Bevis; påvisning af sandhed. Der skelnes mellem forsk. former for v. i denne forstand. direkte v. er v. af en observationssætning med henvisning til den pågældende iagttagelige omstændighed. indirekte v. er v. af en sætning via direkte v. af en el. flere observationssætninger, hvoraf sætningen følger. F.eks. verificeres observationssætningen 'Her er en kat’ direkte, medens 'Her findes katte' verificeres indirekte, nemlig via den førstes v.. (Lübcke 1996, )

Videnskab ”betegnelse for en livs- og verdensorientering som er afhængig af en specifik, oftest professionelt bedrevet begrundelsespraksis og derfor overskrider den for enhver tilgængelige dagligdagsviden, og en betegnelse for den aktivitet der frembringer den videnskabelige viden” (Mittelstraß 1996, vol. 4, 719)

Videnskabsteori ”The investigation of questions that arise from reflection upon science and scientific practice. Such questions include: what distinguishes the methods of science? Is there a clear demarcation between science and other disciplines … Are scientific theories probable, or more in the nature of provisional cenjectures? Can they be verified or falsified? What destinguishes good from bad explanation?” (Blackburn 1996, 343)

Videnskabsteori Hentet fra: Videnskabsteori er det videnskabelige studium af videnskaben, en «teori om teorier». Traditionelt har den omfattet videnskabsfilosofi og videnskabshistorie. I den senere tid er også videnskabssociologi og videnskabsøkonomi kommet til. Det psykologiske studium af den videnskabelige proces, særlig i dens skabende faser, er også påbegyndt.videnskabenvidenskabshistorie