Martin D. Munk, CMR, AAU-CPH Social rekruttering til uddannelse SDU April 2012.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Anders Holm Sociologisk Institut, Københavns Universitet og
Internationale relationer Udfordringer og opgaver Geoforum: Workshop om adresser 25. marts 2010.
Temadag om unge og stofmisbrug
Forhold på arbejdsmarkedet efter uddannelsen 13. uge 2007.
Tidlige investeringer på børneområdet: Dagtilbud og skolestartsalder
Overgangen til ungdomsuddannelse – analyser for Skolerådets Formandskab og planlagte analyser i WP 4 Work in progress møde maj 2011.
Tal på familieområdet.
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Sundhed blandt danske statsborgere med ikke-vestlig indvandrerbaggrund sammenlignet med andre danskere Resultater fra Sundheds- og sygelighedsundersøgelsen.
Social mobilitet er bremset op
Børn, bevægelse og motivation
Simonsen & Illeris Rådgivende Pædagoger
Handicap, idræt og social deltagelse
Ekspertudvalget om fattigdom Hvor er udvalget i sit arbejde? Torben M. Andersen.
Koncept Rotary Youth Exchange – Multi District Denmark.
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
VERDENS BEDSTE NYHEDER HVAD SIGER DE LAVT HÆNGENDE FRUGTER? Interview med en forældre fra min datters Vesterbro-vuggestue.
Arbejdsglæde.
Fattigdom i Danmark Fattigdom på kanten af Lolland og Falster
Flexicurity på dansk Inklusion eller eksklusion af svage grupper?
Sociologi – Individ og samfund
Martin D. Munk, CMR, AAU-CPH cmr. aau
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kompetanseutvikling av voksenlæreren 1 Nye tanker gjennom erfaringsdeling og gjensidig inspirasjon.
Kultur- og branchestudier
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Flere kvinder i forskningenLandstingssalen 27. maj 2004 Jane Wickmann Teknologisk Institut.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Kristiske faktorer og forudsætninger for vækst - Hvad betyder uddannelse? Carl-Johan Dalgaard Dansk Arbejdsgiverforening Beskæftigelsespolitisk konference.
T. Rune Nielsen, neuropsykolog, Ph.D.
Martin D. Munk, professor og fil. dr
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Frihed, ansvar, privat initiativ og en begrænset statsmagt Geert Laier Christensen Forskningschef.
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
En komparativ undersøgelse af samfundsfag i Norden
Institut for uddannelse og pædagogik (IUP) Aarhus Universitet
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Fritidspas på det kommunale budget Merete Scheelsbeck Formand for Fritids- og Kulturudvalget Høje-Taastrup Kommune (HTK)
Kristine Kousholt, post doc, ph.d.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
En præsentation af forskellige indfaldsvinkler
1 Sociale forskelle i valg af videregående uddannelse Trond Beldo Klausen, lektor, Aalborg Universitet Odense 26. november 2009.
1 Social skævrekruttering til uddannelse og vejledernes indflydelse Trond Beldo Klausen, Aalborg Universitet.
Social skævrekruttering til uddannelse
1 Social skævrekruttering til uddannelse – læreres og vejlederes betydning for ’mønsterbrud’. Trond Beldo Klausen, lektor, ph.d., Aalborg Universitet.
Social kapital som internationalt konkurrenceparameter – den danske model på virksomhedsplan FAOS-seminar 19. maj 2008 FAOS Sociologisk Institut Københavns.
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Frivillighed i Danmark Resultater fra en befolkningsundersøgelse.
Selvstændige erhvervsdrivende, reproduktion, ulighed og mobilitet Martin D. Munk Professor, CMR-CSR, AAU-CPH.
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
1 Status og muligheder for en højere uddannelsesfrekvens blandt unge fra uddannelsesfremmede miljøer Trond Beldo Klausen, lektor, ph.d., Aalborg Universitet.
Velkommen på Tietgen Handelsgymnasium. Har jeg talentet til at bidrage til alt det gode, der allerede gøres? Nogle vil jeg skuffe Andre forhåbentligt.
Lene Sandholdt & Johan Kulmbach
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016
Danske Musik- og Kulturskoleledere
Tests, references, and essays
Nationalstater i opbrud? (refleksioner over social sammenhængskraft)
Completing secondary education
Introduction to synopsis writing
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
Hvad skal hovedstaden leve af? VP Jørn Henrik Levy Rasmussen
Sociale forskelle i valg af videregående uddannelse
Præsentationens transcript:

Martin D. Munk, CMR, AAU-CPH Social rekruttering til uddannelse SDU April 2012

Centre for Mobility Research (CMR) Sociologi med særlig henblik på forskning i social mobilitet, uddannelse og livsløb Intergenerationel reproduktion, stratifikationssystemernes forandring og samspillet mellem opvækstmiljøer, uddannelse og livsløb (herunder arbejdsmarked) Undersøge de forhold der betinger børns og unges muligheder, dannelse, livschancer og succes.

Agenda social arv Hvilke byggesten er de vigtigste? Investeringer i en tidlig alder Myter og fakta om social arv og uddannelse: Forældres uddannelse, stilling og deres indkomst er afgørende parametre Hvad har betydning for succes i uddannelsessystemet/i skolen? Hvad med kognitiv, kulturel, etnisk, social, ikke-kognitiv kapital Betyder økonomiske ressourcer noget for gennemførelsen af uddannelse? Hvem får mest ud af en universitetsuddannelse? Hvilke strategier er vigtige? Unges forældrebaggrund: Betyder mindre for om man bliver akademiker eksempelvis sammenlignet med USA (50 % versus 67% af den samlede variation). McIntosh og Munk 2007: Journal of Population Economics 20. Generelt fald i afhængigheden af forældrebaggrund ifm valg og gennemførelse af uddannelse, her ungdomsuddannelse og videregående uddannelser

Overordnede pointer Investering fra tidlig alder: Heckman og Jacobs 2009: Policies to Create and Destroy Human Capital in Europe m.fl. slår fast, at det samfundsøkonomiske udbytte af investeringer i børns og unges vilkår og uddannelse (i bred forstand) er større end senere hen i livet. Det betyder, at familie- og uddannelsespolitikken er langt de vigtigste politikområder for velfærdsstaterne. Vi ved, at Danmark og andre nordiske lande har større succes med at bryde den negative sociale arv i uddannelsessystemet, og det hænger formentlig sammen med relativ lav grad af social og økonomisk ulighed, høj grad af fælles sociale normer og grunddispositioner. Den varierer dog over tid. Vi ved at social baggrund har betydning for påbegyndelse af en universitetsuddannelse. Såvel kulturel ressourcer, sociale kompetencer som økonomi betyder noget for om påbegyndelse og afslutning af en videre uddannelse

It’s (Almost) All About the Money: Why Danish Children Do Badly in Test Scores (McIntosh and Munk submitted paper) Studie hvor vi undersøger 11-årige børns performance, I analysen indgår af en helt masse baggrundsvariable: forældres uddannelse, indkomst, antal søskende, forældreholdninger angående værdien af uddannelse, og forældrenes opfattelse af kvaliteten af deres børns skole, om forældrene var skilt, separeret eller ej, hvor meget moderen arbejder, og børnenes generelle helbred, om børnene har emotionelle eller adfærdsmæssige problemer eller ikke kan koncentrere sig i skolen

Klarer Danmark sig godt eller skidt i international sammenhæng? Samlet set betyder unges forældrebaggrund mindre for om man bliver akademiker eksempelvis sammenlignet med USA (50 % versus 67%). McIntosh og Munk 2007.

McIntosh og Munk 2012 WP Sammenligning af kohorter født i 1962 (1985) og født i 1982 (2005) En gruppe af børn fra familier med ingen uddannelse relativt set har større chance for at få en akademisk uddannelse. Vi finder dog at en gruppe af især drenge fra hjem uden uddannelse klarer dårligere, også over tid.

McIntosh og Munk 2012: fødselsårgange 1962 og 1982, mindre afhængighed af forældrebaggrund Mellem 1985 og 2005 ændrede chanceforholdet sig markant når de der fik en gymnasieuddannelse og ingen ungdomsuddannelse sammenlignes (sammenholdt med fædre med mindst en gymnasieuddannelse og ingen uddannelse). Akademisk gymnasium: Chanceforholdet gik for mænd fra en faktor 11 til en faktor 6½. Tilsvarende for kvinder, fra en faktor 6½ til godt 2!! Påbegyndelse af universitetsuddannelse: Chanceforholdet gik for mænd fra en faktor 8 til 6,8. Tilsvarende for kvinder, fra en faktor 8 til godt 6,4. Unge mennesker fra familier uden så mange ressourcer har fået bedre adgang til gymnasium og universitetsuddannelse og faktorer ikke relateret til observerbare familiekarakteristika er blevet mere betydningsfuld (formentlig generel social norm)

Hovedkonklusion Vi viser, at unge mennesker fra familier uden så mange ressourcer har fået bedre adgang til gymnasium og universitetsuddannelse og vi fandt, at faktorer ikke relateret til observerbare familiekarakteristika er blevet mere betydningsfuld Dette resultat tvang mig til at tænke over nye forklaringer for valg og færdiggørelse af uddannelse.

”Negativraten” for børn af ufaglærte

”Succesraten” for børn af ufaglærte

Andel af årige fra ufaglærte hjem uden uddannelse

Munk 2013 i: Comparative Social Research 30: Hvad driver unges valg og muligheder: Hvad driver unges valg af ungdomsuddannelse? I hvilken grad betyder kulturel kapital, kognitive and ikke-kognitive dispositioner, og skole-relaterede variable noget, samtidigt med at der kontrolleres for familiebaggrund? ….Sprog, Smag, Attitude, Kropsholdning, Distinktive handlemåder (livsstil, uddannelsesstrategier, bosted, opdragelse, ledelsesform, organisering) Ideen er at undersøge i hvilken grad kulturel kapital, systemet af dispositioner (kognitive and ikke-kognitive kapabilitet), og skole relaterede variables betyder noget, samtidigt med at der kontrolleres for familiebaggrund variable.

Betydningen af forældres uddannelse for børns uddannelse

Highest attained or ongoing education in 2008 by mothers highest attained education in 2000

Byggesten Den internationale forskning: kognitive og ikke-kognitive dispositioner har afgørende betydning for succes i skolen, uddannelsessystemet og senere hen på arbejdsmarkedet (TÆNK PÅ DET STORE FRAFALD PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE, Munk 2011 i ANTOLOGI) Ikke-kognitive dispositioner: selvværd, glæde, evnen til at se realistisk på tingene, tro på egen formåen, selvtillid, mål-rationalitet, kunne se fremadrettet, emotionel balance, sensitiv og empatisk i sociale sammenhæng, ambitioner med eget liv, sociale kompetencer, grundighed, evne til organisering af hverdag, ambitiøs, overblik, loyal, stædig, praktisk, samarbejdende, imødekommende, punktlig, ordensmenneske, beskeden, inspirerende, grænsesættende

Earlier Studies Part of the paper refers to Bourdieu and Passeron (1977), Bourdieu (1986, 2000), Aschaffenburg and Maas (1997), de Graaf and Kalmijn (2000), Sullivan (2001), Lareau and Weininger (2004), Wildhagen (2009, 2010) and Jaeger (2009, 2011) Part of the paper is in line with Bowles, Gintis, and Osborne (2001), Farkas (2003), Borghans et al. (2008) According to Borghans Bowles and Gintis (1976) were the first to introduce the concept of non-cognitive traits, but I would say that Bourdieu at the same time was trying to address traits by the system of dispositions or habitus.

Andre byggesten Familiebaggrund Etnisk oprindelse (Skolen) Kognitive færdigheder

Hvad viser forskningen? Den internationale forskning peger på, at såvel kognitive færdigheder som ikke-kognitive færdigheder har afgørende betydning for succes i skolen, uddannelsessystemet og senere hen på arbejdsmarkedet, herunder også for børn, som er særligt sårbare eller udsatte med lavt selvværd eller ringe tro på at egen indsats spiller en rolle

Kulturel kapital, kognitive og ikke- kognitive dispositioner Kulturel kapital er defineret ved tre hovedtyper, nemlig i form af institutionaliseret kapital, dvs. formel uddannelseskapital, titler og andre former for anerkendte færdigheder (legitimeret viden), objektiveret i form af ’kunstkapital’ (kunstværker, bøger, materialer) og endelig legemliggjort kulturel kapital (kropsliggjort i form af dispositioner/habitus): Dispositioner i krop og sind Forældre diskuterer politik eller sociale spørgsmål med barnet (politiske dispositioner) Antal bøger i hjemmet I cannot sit still and read for more than a few minutes Læsekompetencer High brow kultur (fin kultur), antal besøg på museum

Andre karakteristika Students don’t start work for a long time after the Danish lessons begins Selvværd (self-esteem) Most of my teachers really listen to what I have to say If I decide not to get bad grades, I can really do it I am hopeless in Danish classes I have always done well in mathematics I like to try to be better than other students When studying I keep working even if the material difficult

Ikke-kognitive dispositioner

Non-cognitive and school variables in 2000 by highest attained or ongoing youth education in 2008

Kulturel kapitalformer som betyder noget Forældre diskuterer politik eller sociale spørgsmål med barnet (politiske dispositioner) Jeg kan ikke sidde stille og læse i mere end i få minutter Finkultur, antal besøg på museum, men ikke alle former! Læsekompetencer

Reading score in 2000 by highest attained or ongoing education in 2008

Den relative betydning

Perspektiv for studier Ikke kun rent deskriptivt og kausalt, men også normativt ift., hvorvidt det egentlig er et problem: skyldes denne andel af unge manglende information i registrene, da der i "virkeligheden" dækker over unge iværksættere, som ikke er tilknyttet nogle formelle sociale institutioner, eller er der rent faktisk tale om personer fra dårligt stillede hjem, hvis sociale deroute først så småt er ved at tage afsæt

Holland og Danmark (uddannelsesadgang) Det kan i øvrigt konstateres, at der et sket et generelt fald i afhængigheden af forældrebaggrund, når det drejer sig om valg og gennemførelse af uddannelse, her ungdomsuddannelse og videregående uddannelser (resultatet er dog omdiskuteret, jf. studier Den pointe som Schijf, Huibert, Dronkers, Jaap & van den Broeke-George, Jennifer 2004 dog viser er, at adgangen til den hollandske nobilitet ikke er blevet lettere over tid, som bl.a. formidles af eliteuddannelser Se også Jens Peter Thomsen: Social differentiering og kulturel praksis på danske universitetsuddannelser Ph.D.-afhandling, RUC 2008

Uddannelseskapital i udlandet! Vi viser i et studie, at familier med højt rangerede sociale positioner i samfundet og med megen uddannelse, såvel blandt mødre og fædre, har børn som investerer i uddannelse på udenlandske universiteter. Dette kan bruges som en ekstra social markør såvel i forhold jobs i udlandet som i Danmark. Især det mændene som søger faglige udfordringer, medens kvinderne i højere grad følger med! (studiet dækker år i mellem )

Munk 2009 Acta Sociologica, NEW study: Munk, Foged, Mulvad 2011 Dansk Sociologi; Munk, Poutvaara, Foged 2012 WP How parental education and occupational status affect the likelihood of studying abroad, in elite or non-elite universities? Comparisons with the effect of studying in home country university Focus on Denmark; combination of register data and two unique surveys What motivates those who study abroad? Transnational cultural reproduction strategies may work directly or indirectly Analysis of stays longer than 5 years Elite Education and Cultural Reproduction

Foreign university academically better: – Elite: 46% of men and 25% of women – Non-elite: 19% of men and 13% of women Job opportunities abroad: – Elite: 34% of men and 23% of women – Non-elite: 27% of men and 24% of women Prestige – Elite: 40% of men and 19% of women – Non-elite: 16% of men and 11% of women Living together with partner – Elite: 12% of men and 37% of women – Non-elite: 10% of men and 35% of women Motivations to study abroad

……

Evidence on both cultural reproduction and social educational mobility Parental education matters especially for elite education Sons follow fathers and daughters mothers For men, academic quality and skills, job opportunities abroad and prestige most common motivations to study in an elite university abroad; for women, living with partner most common motivation, except for women going to elite studies Conclusions

Reproduktionsstrategier og rekonversionsstrategier Fertilitetsstrategi Arvestrategier (patrimony) Uddannelsesstrategier, skolastiske strategier Profylaktiske strategier (sundhed + biologi) Økonomiske strategier (kort- og langsigtede) Social investeringsstrategier (sociale relationer) Ægteskabsstrategier Sociodicy strategier (legtimering af domination) Organisationsstrategier, Arbejdsstrategier Udvandrings- og kosmopolitiske strategier (ny)