Retorik Med Jesper, Thuy, Oliver Gruppe 5. Disposition 1.Definition af retorik. 2.Appelformer. 3.Forarbejdningsfaser. 3/31/2015 2.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Retorik. Inventio. • Inventio er den ide-genererende fase, hvor man finder sine argumenter 2. og indsamler viden om sit emne. 3. Inventio kan både være:
Advertisements

Retorik og kommunikationsplan
Hvad består mundtlighed af? Hvad skal eleverne kunne?
PROGRAM Lidt praktisk morgenøvelse Gruppe 1 fremlægger Pause
Ledelse i Praksis – 4. aften
V. Kristoffer Brix Larsen, Phillip Dimsits, Tom Weinreich
D i g i t a l R e t o r i k 2 2 / 2 S t o r y t e l l i n g & P a t h o s.
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Corporate Identity og Branding
Formidling - hvor er Danmarks Statistik på vej hen? Dansk Statistisk Forening 21. marts 2006 Leon Østergaard.
Om feedback og tilbagemeldinger
PROGRAM Introduktion: Lisbeth og Natascha Introduktion: jer
Retorik – en kort gennemgang af forarbejdningsfaserne
Når beboerne sætter dagsordenen
Hvad gør livet så værdifuldt?
Retorik Henriette Lungholt Efterår 2010.
Grundlæggende webdesign
Program Velkomst og program
Retorik - argumentationsteknik og appelformer
Appelformer Logos, etos og patos.
Faglige metoder I fagene international økonomi, samtidshistorie og engelsk Kilde: hhx-håndbogen til studieområdet (Systime)
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Forelæsningen Datalogisk Instituts undervisningsdage, Sandbjerg, august 2006.
Ondskab
Pædagogisk uge, Norges Handelshøjskole, Bergen, september 2014
En kogebog Synopseprøven i dansk.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz.
Henriette Lungholt 3. maj 2010 Mundtlig kommunikation.
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Xxxx-forside Skovflåtmodellen® - hvis dit omdømme ikke skal have borrelia! Trine Nebel – Rådgivende retoriker, konsulent og forfatter Associeret med:
Eksamen.
Argumentationsteori.
Retorik Henriette Lungholt Uge
Kanondag – forberedelse og dokumentation. Plan for dagen optakt – hvem fortæller en historie? – 1. workshop workshop 12.
Retorik: De fem Gruppe 8 - Mumi, Torben og Bo
Årsplan – en kort en lang
Retorik og Argumentation
Helhedsorienteret undervisning SIP Torsdag d. 15. januar, 2015.
Folkeskolens afgangsprøve
KURSUSGANG 2. RETORIKKENS GRUNDPRINCIPPER
Retorik – ITU 4. maj 2011 Retorik
Pia Svejgaard Pedersen
| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 Lisbeth Thorlacius & Roman Jakobsons kommunikationsmodel.
Forarbejdningsfaserne
PROJEKTARBEJDE OG KOMMUNIKATION 2. undervisningsgang.
Medierne og den politiske kommunikation
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
Min fætter BR min fætter
Medier og kommunikation IX Eksamen :o)=. Eksamensform Intern censur, 13-skala, B4: Mundtlig eksamen med skriftlige arbejder men uden forberedelsestid.
Ethos analyse af Camilla, Thor, Peter og Jens. Analyse af troværdighed Kompetence Sikker Sproget indeholder få grammatiske fejl Ekstravagant sprogbrug.
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
Retorik Retorikkens grundbegreber Historisk baggrund
En grundig gennemgang af Retorik & Formidling Af gruppe VII.
Reklameanalyse.
Skrivekursus 1.e ..
Paideia begivenhedsledelseretorik. Retorik Forsvarstalen (forensisk tale): Begrundelser af tidligere handlinger, narrative redegørelser for forløb, det.
Powerpoint Jeopardy Argument Argument og appel Appelformer
‘At sætte problemer under debat’ Medieanalyse med fokus på at genopfriske og udvide vores viden om argumentationsanalyse, retoriske virkemidler etc. Sagprosaanalyse!
Aristoteles’ fem faser
Retorik – at tale/holde foredrag. Retorik som aktivitet: Overalt hvor der er mennesker der formidler, påvirker og argumenterer, er der retorik. Den egentlige.
Argumentationsanalyse Appelformerne: Logos, ethos & pathos Appelformerne: Logos, ethos & pathos.
REKLAME KOMMUNIKATION.
Verbal kommunikation Ord og samtale
Inventio At samle stof og finde på argumentation alle vinkler
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
Lise Lyngbye Torsdag den 13. november 2014 Nyborg Strand
Lise Lyngbye 5. november, 12. november, 19. november
AT og humanistiske metoder
Dansk på GF2.
Præsentationens transcript:

Retorik Med Jesper, Thuy, Oliver Gruppe 5

Disposition 1.Definition af retorik. 2.Appelformer. 3.Forarbejdningsfaser. 3/31/2015 2

Definition 3/31/ Definition af retorik: ”Retorikken er læren om den intentionelle mundtlighed. Det er det enkelte menneske der gennem sit sprog fastholder og skaber troværdighed, pistis. Retorik er den gennemtænkning, der går forud for veltalenhed.”

Nonverbal Kommunikation 3/31/ Emblem Pantomime

Appelformer L EthOs G PathOs S 3/31/2015 5

6 Ethos 1: Kompetence (Competence) 2: Karakter (Character) 3: Mulig velvilje (Possible caring)

Pathos 1. Formleringer der skal vække følelser hos publikum. 2. Udtrykkes gennem stilen i talen (emotive udtryk, den direkte henvendelse, det personlige præg) Situationsafhængig (bundet til kommunikationssituationer) 3/31/2015 7

Logos 1. Der appelerers til publikums fornuft. 3/31/2015 8

Forarbejdsning faserne Inventio Dispotitio Eluctio Memoria Actio 3/31/2015 9

Inventio Forberedelses fasen. 3/31/

Dispotitio Disponerings fasen. 3/31/

Eluctio Sproglig udformning. 3/31/

Memoria At kunne huske teksten. 3/31/

Actio Selve udførslen af talen. 3/31/