Narrative metoder John Paulin Hansen DDK ITU Marts 2007.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God Jul ? Du behøver ikke at vente til Jul….
Advertisements

Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
LinkedIn Intro.
Breve og mails mvni-selandia.
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
Hvordan programmerer man?? STREAM - en model. Programmører arbejder ofte i teams Hver programmør arbejder på sin del af en større helhed.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Arbejdspladsudvikling
Glædelig Jul Du behøver ikke vente til Jul…
Vi gennemførte en række interview ifm
Koncept Rotary Youth Exchange – Multi District Denmark.
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Fjernstyret og automatiseret usability John Paulin Hansen (7)
Krav og usecases Larman kap. 5 og 6 (del1) Larman kap del1
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
Kultur- og branchestudier
Verden venter - fokus på 7 job Friskolen i Skive klasse Projektuge 2006 Grete Bundgaard og Allan Mikkelsen.
Sprog, sprog og sprogere Foreningen for tosprogede småbørns vilkår Vejle 20. marts 2012 J. Normann Jørgensen,
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
DIEB-DEB13.1 Lektion 13: Øvelse Oversigt: Instruktion.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Usability 17. marts Oplæg: Om heuristisk inspektion: Metro Om tænke højt forsøg: Virk 2. Fremtidige oplæg 3. Dagens øvelse 4. Aflevering af testrapporter.
Fremtidens bruger - brugervenlighed i fremtiden John Paulin Hansen, (11)
Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test.
Velkommen til Grundlæggende Fotokursus! Hold FOF Start: Torsdag d. 16/9 Hold FOF Start: Torsdag d. 16/9.
Pitching Erfaringer fra “B-boys and fly girls”. Har du en god ide til et nyt TV program, så indbyder tvfestival.dk dig til Pitching konkurrence. Måske.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
INNOVATIONSFORUM # 3 VIDENSBEARBEJDNING EKSPERIMENTER OG METODER.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Bachelorprojekter i fysik og nanoscience
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
ØVELSE 3 BIDG-E2013 · Interaktionsdesign: genrer og kontekster.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Universel tilgængelighed John Paulin Hansen ITU 2005.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Interaktionsdesign og etnografi E2007 Lektion 16 Personas og scenarier/storyboards.
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
’Card sort’ Kort sortering  Om ’Usability testing’  Praktisk information vedr. øvelserne  Dagens øvelse  Aflevering af testrapporter  Diverse.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Situationer FlyBusMetroGaden.
Why I hate PRRRRRMS Christina Gadegaard Designer Digitalis MSF Onliners A/S – Medlem af IHPRRMS siden 1998.
Skub og træk DDK ITU F2007 John Paulin Hansen. Ambient reklame Engang: Skjult markedsføring, gurilla- reklamer, græsrods-opinionsdannelse... Nu: Fast.
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Intro Siden sidst: evaluering på opgaver og virtuel kursus.
Usability – øvelse 6: Sammenfatning på usability-rapport Oplæg Fremtidige oplæg Dagens øvelse Fremtidige fremlæggelser Dagens øvelse Aflevering af usability-rapport.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 7. februar 2008.
GP 4, 27/ Grundlæggende programmering Forår 2002 Forelæsning 4 onsdag 27/ kl. 9:15 – 12:00.
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Øvelse den 8. marts Skriv en artikel, anmeldelse, guide eller et debat indlæg til ITU's web-avis readIT Pia Svejgaard Pedersen.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
Fremtidens bruger - brugervenlighed i fremtiden John Paulin Hansen, (11)
DIEB-DEB14.1 Lektion 13: Øvelse 2 Oversigt: Instruktion.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
Strategisk Usability 9. Forelæsning John Paulin Hansen.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Kom godt i gang med dit EU- projekt. Step 1: Lav en projektskitse Step 2: Undersøg støttemulighederne Step 3: Læs program-dokumenterne +tidl. støttede.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
1.08 Test.
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Studieretningsprojektet
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt:
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Narrative metoder John Paulin Hansen DDK ITU Marts 2007

Husk Flemmings mail I forbindelse med Roskilde Festival har ITU fået lidt plad i det officielle festivalprogram. Hvis I har en kort beskrivelse af jeres projekt (*max 3 linjer*) som kan give et indtryk af hvad ideen med projektet er, må I gerne sende det til mig. Beskrivelserne vil ikke komme til at indgå ordret i programmet, men vil indgå en en samlet omtale af ITU’s aktiviteter på årets festival. Deadline for de tre linjer er tirsdag 10. april Skriv gerne gruppenummer i mailen. Med venlig hilsen Flemming

Scenarier ”et scenarie er en konsis beskrivelse af en persona som bruger et (software) produkt til at opnå et mål” Personaer gennemspiller et handlingsforløb (”method acting”): – hvad tænker personen? Konstrueres på grundlag af informationer indsamlet i indledende fase Mere ”brede end dybe”: skal nå fra start til slut men ikke medtage alle detaljer

3 typer scenarier 1. Dagligt-brugs scenarier: –Vigtigste aktiviteter og hyppigste handlinger –Kræver den mest robuste interaktionsstøtte –Skal kunne læres relativt hurtigt –Instruktioner indlejret i systemet - men skal kunne forbigåes så snart brugeren har lært dem 2. Nødvendige handlings-scenarier: –Hvilke handlinger må man udføre for at kunne komme til at bruge systemet? –Funktionerne bruges kun en gang i mellem og kan derfor være grove i finish 3. Grænse-tilfælde-scenarier: –Programmørernes ”ynglinge” –Kan ikke ignoreres men kræver mindre focus under interaktionsdesign

Scenario-based Usability Engineering (1) Setting Actors Task goals Plans Evaluation Actions Events Plots

Scenario-based Usability Engineering (2) Scenarios are concrete but flexible Describe use in detail but tentative Vivid - provokes ” what if ” discusssions Use natural language that everybody can understand Focus on usability consequences of specific design proposals

SPOPOS Sporingsteknologiske Person og Operatør Services (”LBS”) CPH, Lyngsø Systems, BlipSystems, GFK, DTU, Risø, Alexandra Inst. + ITU 6,5 mill. + 6,5 mill

Lufthavnen facts Grundlagt millioner passagerer Ejes af Macquarie Airports (52 %) og Staten (39%) 1700 ansatte ”Et indkøbscenter med en speciel parkeringsplads”

Afpresning af interfaces Formål: at undgå kina-restaurentens menukort ”Featurectomy” 80/20 pricippet Logfilanalyser Undgå at promovere egne darlings (MS- fejtagelsen)

Den magiske computer Kan alt Ingen responstid Fylder intet Med over alt Wizard-of-Oz simuleringer

Evige mellemliggere Antal brugere Nybegynndere Mellemgode Eksperter

Sælgernes design til nybegynderne Antal brugere Nybegynndere Mellemgode Eksperter

Programmørernes design til eksperterne Antal brugere Nybegynndere Mellemgode Eksperter

Paradoxet Antal brugere Nybegynndere Mellemgode Eksperter

”Virkeligheden tager det sidste stik” start ’same old stuff’ udførbart praktisk latterlig grotesk mulig umulig God ide Edvard de Bono: Lateral thinking, Creativity step by step (1970) Irrationelt Praktisk

Scenario opgave En skriftlig aflevering pr gruppe Indeholde: mindst 2 personas som gennemløber et dagligt-brugs scenarium, et nødvendigvis-scenarium og et grænsetilfælde-scenarium Fodnoter der angiver design-implikationer og uafklarede spørgsmål Max 4 sider a 2400 anslag (+illust.). Deadline: torsdag 12. april