Fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. Fortællertyper? Hvilken betydning har fortælleren? Hvad kan vi tilføje.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
? Fra 1 til 10.
Advertisements

Herman Bangs: ”Stille eksistenser”
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Tænk over den!!! Klik med musen for at gå videre..
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Faglig læsning Dagsorden
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Kenneth Bøgh Andersen Hvis du skulle give et råd til en spirende forfatter, hvad ville det så være? Jeg kan give tre: Skriv, skriv og skriv! Det gamle.
Læringsstile og lektier
Energi- & Vandværkstedet
I dag er temaet Visualisering
FOKUS! På vores udvikling.
Opgaver og svarark – til individuel brug
De sidste undervisningstimer
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Emne: Kirke og gudstjeneste
Darum skole 4. november 2013.
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Å.
Dansk 1. klasse.
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
?.
Engelbert H – og den sidste chance
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Opsamling- Hvad skal jeg vide til eksamen?
Dagsorden Refleksionsspørgsmål til bloggen Billedsprog Læse ”Hovedet”
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Charlotte, Patricia, Ricka og Mads H.
Michael og Julie Hvad vil DU gøre? (Klik for at komme videre)
Animation - en bevægelse der fortæller.
Læring i et vejledningsperspektiv
Vejlederens kommunikation
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
1.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Uge 2-6 Senmoderne ungdomslitteratur.
Fortællertyper.
Et mærkeligt skib.
At tale om sexualitet.
Ekspertgrupper Grupperne får hver især et punkt fra mindmappet:
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
Intro - novelleforløb.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Læsning.
Kortfilm Et overblik.
Analyse af noveller.
Skriv jeres egen novelle!
Uffe Sørensen – Projektleder – LærIT.dk. Hvorfor alt det besvær med mobiltelefoner? Skolen skal afspejle den virkelighed, som eleverne deltager i. Vi.
Læreren som læringsleder
Dagsorden Ekspertgruppe – fortæller. Catwalk – højtlæsning.
Dagsorden Tirsdag d. 28/10 Hvad ved vi nu om novellegenren – snak i gruppen! Opsamling på film omhandlende komposition. Gruppearbejde i teams – ”Hovedet”.
Epik – fortæller - fortællersynsvinkel
Komposition - modeller
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Lærerpræsentation.
Intro til fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. ”Flipped film” Fortællertyper? Lektie? Opgave – arbejde med.
Skrivekursus 1.e ..
... Hvis du sender det til (mindst ) 2 venner... Får du 3 år med masser af held!!! ***
Portfolio! Jacob, 7.B.
Titel – Forfatter - Årstal
Hvad er dokumentarfilm?
Novelleanalyse introduktion.
Føj gerne andre emner til, hvis de synes mere relevante for dig.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Præsentationens transcript:

Fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. Fortællertyper? Hvilken betydning har fortælleren? Hvad kan vi tilføje på mindmap? Arbejde med novellen ”Catwalk”

Opgave - alene Forestil dig situationen: Hovedpersonen bliver mobbet på vej hjem fra skole. Fortæl episoden igennem en indre synsvinkel - jeg-fortæller - altså hovedpersonens synsvinkel. Fortæl nu den samme historie fra en ydre synsvinkel (fluen på væggen - kamera). Gå sammen med en anden fra holdet og læs teksterne gennem - bliver synsvinklen overholdt?

Hvilken betydning har fortælleren? Tal sammen om, hvad valget af synsvinkler betyder for, fx. Hvordan episoden bliver fortalt? Hvad læseren får at vide?

Mindmap?

Fortællerformer INDRE SYNSVINKEL: Jeg-fortælleren: Der fortælles gennem et ”jeg”. 3. personsfortæller: Der fortælles gennem han/hun. Man lader her en 3. person bære synsvinklen – som selv deltager i handlingen. YDRE SYNSVINKEL: Fluen på væggen (objektiv): Fungerer som et kamera og gengiver kun det, som en film ville kunne vise. Den alvidende fortæller: Ved alt om alle og tager læseren ved hånden. Den alvidende fortæller kan gå ind og ud af alle personer i en tekst. Den alvidende fortæller kan gengive personernes tanker og følelser. Den overraskende: En synsvinkel man ikke forventer – dyr, ting.

Hvad kommer du i tanke om, når du ser denne forside?

”Catwalk” Hvad kommer I – i tanke om når i hører overskriften på novellen?

Gruppeopgave Læs teksten højt i dit team. Undervejs/efter læsningen: Hvad undrer du dig over? En bestemt episode? Hvad synes du godt om? Hovedpersonens opførsel? Hvad synes du dårligt om? Historiens slutning? Hvad minder det dig om? Noget vi f.eks. også møder i ”Hovedet” – der optræder dyr?

Teams - Linoit Gruppe 1: Nicolai S, Ida, Emma O & Christoffer http://linoit.com/users/schjoedt/canvases/Gruppe%201%20-%20Catwalk Gruppe 2: Thomas, Natasja, Pernille & Jeanette http://linoit.com/users/schjoedt/canvases/Gruppe%202%20- %20%22Catwalk%22 Gruppe 3: Morten, Jenny, Cecilie & Peter http://linoit.com/users/schjoedt/canvases/Gruppe%203%20-%20Catwalk Gruppe 4: Daniel, Tasha & Mikkel http://linoit.com/users/schjoedt/canvases/Gruppe%204%20-%20Catwalk Gruppe 5: Oliver, Patrick, Alex & Emma N http://linoit.com/users/schjoedt/canvases/Gruppe%205%20- %20%22Catwalk%22

Linoit Skriv på hver ”poster” i stikordsform jeres samlede overvejelser. Hvad der undrer, Synes godt om, Synes dårligt om Hvad teksten minder jer om?