Kunstig Intelligens - Overordnede spørgsmål Kan computere tænke? Kan mennesker tænke? Vil computere – i teorien – kunne bringes til at tænke?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Questions and answers Spørgsmål og svar © mw.
Advertisements

Forskning, formidling og andre færdigheder
John Dewey: Pragmatisme, pædagogik og erfaring
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Børn og sorg - og sprældøde døde
At skabe den livsnære samtale David Viftrup. Kristne venner Relation til præst Kristne aktiviteterBibelenÆgtefælle BørnForældre Resarch by John Finney,
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Forretning og Ledelse lektion 7
Evolution.
Hjælp mig med at finde den !!! En stor belønning til dem, der SER bedst! Præsenterer Klik her for at starte JEG HARMISTET MIN MIS !! Red Bulls.
“Cheshire Puss,” she began, …… ”Could you tell me, please, which way I ought to go from here?” “That depends a good deal on where you want to get to,”
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Reflektion og e-portfolio Lise Agerbæk, Multimediedesigner
Kultur- og branchestudier
Levy Pierre (2001), Cyberculture Teksten til i dag er fra sidste kapitel og konklusionen fra bogen Cyberculture. Tekno optimist.
Magtteori I 7. September 2005.
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
Simili-simulacrum Simuleringer, cellulære automater og andet godt.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
Finansafdelingen /MVM Hvad sker der når FED hæver renterne?
Pitching Erfaringer fra “B-boys and fly girls”. Har du en god ide til et nyt TV program, så indbyder tvfestival.dk dig til Pitching konkurrence. Måske.
“Cheshire Puss,” she began, …… ”Could you tell me, please, which way I ought to go from here?” “That depends a good deal on where you want to get to,”
Niveauer for læring i organisationen
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
Danmark Ungdommens Naturvidenskabelige Forening UNF RobotCamp Robotter Introduktion v/Ingo Nielsen Civilingeniør, robot-entusiast og UNF-aktiv.
Opfattelse i gamle dage DNAMutationRekombination Menneskets påvirkning.
Hallo... Jeg ville bare se om du var tilstede... I just wanted to see if you were there...
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Simulation og computerspil Selv-referentialitet og computerspil Bo Kampmann Walther
Introduktion til databaser (databaser, del 1)
Menneske og maskine Medier og Kommunikation, F2005.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Computeren som maskine og computeren som medie 1 27/
Tekno-logos 24/9-02 Informationsprocesser Kybernetik, informationsvidenskab og computerens fødsel.
’Card sort’ Kort sortering  Om ’Usability testing’  Praktisk information vedr. øvelserne  Dagens øvelse  Aflevering af testrapporter  Diverse.
1 Grundlæggende spørgsmål 1.Kan computere tænke? 2.Kan mennesker tænke? 3.Vil computere – i teorien – kunne bringes til at tænke?
INFORMATION OG VIDEN Medier og Kommunikation
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Emotioner Thomas Krabben Helle Hald. Hvad er ”emotions” Inspiret by Darwin and Ekman ” Emotions are evolutionary adaptations, as they enhance an organism's.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
Eye track analyser (5) NB: Da der forekommer voldsomme mængder megabyte i billederne til forelæsningen, er her kun de slides, som indeholder tekst; 11.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
Mådesudsgagnsord på engelsk (modalverber)
IT-dag den 6/8 Present.me. Present.me - intro Hvad er Present.me? Present.me er et præsentationsredskab Tre muligheder: PowerPoint+lyd PowerPoint+video.
Workshop 4 IT i undervisningen. Indledning Min 1 g klasse havde studieretningsintro for kommunikation/IT med hele 12 engelsk timer i en enkelt uge Hip.
Introduction to synopsis writing
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
ROBUSTHEDSPROGRAMMET DEN SIKREDE INSTITUTION SØNDERBRO
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Vibeke Overgaard Madsen
. Oh, store Gud med fem vers
Hvad er god matematik? This slide ends the 1st lesson. Each student has to think of an answer to this question for the 2nd lesson. The slide also begins.
Thesis Critique Københavns Universitet er én institution – men det er langt fra en ensartet institution. De mange forskningsområder og forskellige uddannelser.
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
I Herrens Hænder In the hands of God 4 vers
Samspil mellem moderne sygepleje og højteknologi på operationsstuen Profiler, kompetenceniveauer og adaptiv kapacitet Erik Elgaard Sørensen, Professor,
Præsentationens transcript:

Kunstig Intelligens - Overordnede spørgsmål Kan computere tænke? Kan mennesker tænke? Vil computere – i teorien – kunne bringes til at tænke?

Kunstig Intelligens - Hvorfor er AI interessant?: Fordi det kulturelt opfattes sådan Mary Shelley: ”Frankenstein” (1818) Fritz Lang: ”Metropolis” (1927) Stanley Kubrick: ”2001 – A Space Odyssey” (1968) Ridley Scott/Philip K. Dick: ”Blade Runner” (1982) James Cameron: ”Terminator” (1984) Kubrick/Spielberg: ”A.I.” (2001)

Kunstig Intelligens - Hvorfor er AI interessant?: Debatten kræver kritisk stillingtagen (fra teknosoffen) ”How soon could such an intelligent robot be built? The coming advances in computing power seem to make it possible by And once an intelligent robot exists, it is only a small step to a robot species - to an intelligent robot that can make evolved copies of itself.” - Bill Joy, ”Why The Future Doesn’t Need Us”

Kunstig Intelligens - Teoretiske positioner: Alan Turing ( ), Computing Machinery and Intelligence (1950) Afviser ”Kan maskiner tænke?” som grundspørgsmål. Spørger i stedet: ”Hvad skal en maskine kunne før vi erklærer den for intelligent?”

Kunstig Intelligens - Teoretiske positioner: Alan Turing, Turing-testen Detaljer er uvæsentlige – testens ånd er interessant. Testen er ikke blevet bestået (hvorfor ikke?) Samtale er svært – talesproget er både over- og underforsynet med information ”Selvom der stavefej kan vi forstå teksten”

Kunstig Intelligens - Teoretiske positioner: Turing – turingtest konkurrence 1990 udlover Hugh Loebner $ til den computer, der kan bestå turingtesten Hvert år vinder den bedste computer 2000$ Dette års vinder: Jabberwacky: Sidste års vinder ALICE

Kunstig Intelligens - Teoretiske positioner: John Searle (1932-), Minds, Brains, and Programs (1980) Uenig med Turing Selvom en computer skulle bestå Turing- testen, ville den ikke være intelligent, da den ikke ville forstå hvad den gjorde (Nej, vi kan ikke opgive det grundlæggende spørgsmål). Der er forskel på intelligens og simuleret intelligens

Kunstig Intelligens - Teoretiske positioner: Searle, Det kinesiske rum-argumentet En person proppes i en æske og får i den ene side beskeder ind på kinesisk Personen har regler for, hvad hun skal gøre med beskeder der kommer ind Hun oversætter beskederne til engelsk og sender dem ud i den anden side af æsken. Men forstår hun kinesisk?

Kunstig Intelligens - Teoretiske positioner: Dreyfus & Dreyfus, Mind Over Machine’ (1986), ’What Computers Can’t do’ (1972), o.a. Mennesker opfatter ”holistisk”, vores viden er kropslig, computere kan ikke forstå ”kontekst” Inspireret af fænomenologi og Heidegger Opgør med dualisme og body-mind problem: vores mentale evner (mind) er knyttede til kroppen. Sindet/vores mentale evner (mind) er noget ”helt andet”

Kunstig Intelligens - Teoretiske positioner: Dreyfus & Dreyfus Novice / novice Advanced beginner / avanceret begynder Competence / kompetent Proficiency / kyndig Expertise / ekspert Mester Praktisk visdom Computeren kan kun nå til niveau 3

Kunstig Intelligens - Teoretiske positioner: Dreyfus & Dreyfus Pointen i modellen: intelligens handler om mere end kalkulativ rationalitet. En handling der ikke er rationel er ikke nødvendigvis irrationel. Den undslipper måske bare den skelnen og er snarere arationel. Det er på ekspert niveau også tilfældet med intelligens

Kunstig Intelligens - Teoretiske positioner: Pinker og Dennett Pinker og Dennett er i opposition til Searle og Dreyfus. Dennett mener overordnet: Hvis vi afskriver Gud, da er menneskelig intelligens opstået på baggrund af mindre komplekse processer. Og i så fald kan det ske igen.

Kunstig Intelligens - Teoretiske positioner: Biologisk tilgang, Pinker Evolutionært orienterede teoretikere har typisk ikke meget til overs for Searle (Darwin og biologien har det svært med ”fundamentale” forskelle).

Kunstig Intelligens - Teoretiske positioner: Dennett, algoritmer Computere kan kun operere på baggrund af algoritmer En algoritme er en handlingsregel, som ikke kræver intelligens i almen forstand– Gør X medmindre Y indtil Z er opfyldt Men det er muligt at intelligens også kører efter en algoritme, som vi bare (endnu) ikke kender

Kunstig Intelligens - Teoretiske positioner: Dennett & Pinker, intelligensens evolution Mennesker synes ubesværet at vide hvornår regler er relevante og hvornår de skal brydes (Pinker: rammeproblemet) Denne evne er opstået som en del af en evolutionær proces ligesom menneskets intelligens i sin helhed. Når det er sket én gang, så er det ikke utænkeligt, at det kunne ske igen – med computere: Kan det bestrides?

Kunstig Intelligens - Darwins evolutionslære superkort Survival of the fittest Mutationer (nye egenskaber opstår) Naturlig selektion / tilpasning til miljø

Kunstig Intelligens - Optakt til afsluttende diskussion Forskere som fx Turing fokuserer på hjernen udfra et matematisk fokus, mens forskere som D & D netop gør op med den forståelse. En fuld redegørelse for, hvordan hjernen virker som maskine, forklarer ikke nødvendigvis fænomenet bevidsthed. Kunstig intelligens forskningen er katalysator for debatten om, hvad intelligens er.

Kunstig Intelligens - Optakt til afsluttende diskussion Skak: computere der kan slå nogle af repræsentanterne for vores art, som i ypperste grad fremviser ’intelligens…’ I 1997 vandt IBM computeren Deep Blue over verdensmesteren i skak Garry Kasparov. IBM bygger pt. ASCI Purple som iflg. en IBM talsmand nærmer sig den menneskelige hjernes processeringskraft med sine 100 trillioner operationer pr. sekund / 100 teraflops

Kunstig Intelligens - Optakt til afsluttende diskussion Der er forskel på at mene at en computer kan være intelligent og på den anden side mene, at en computer kan simulere et menneske I mange af teksterne til i dag er det en implicit forudsætning, at intelligens er en udtømmende beskrivelse af mennesket

Kunstig Intelligens - Optakt til afsluttende diskussion Men det man egentlig i mange tilfælde prøver at lave er ikke intelligente maskiner, men maskiner der simulerer alle mulige menneskelige handlinger o.lign. Dette er naturligvis et spørgsmål om definitionen af intelligens

Kunstig Intelligens - Konkrete eksempler på ’kunstig intelligens: ELIZA Hello. How do you do. Please state your problem. >> I have a problem concerning you Perhaps in your fantasies we have a problem concerning each other. >> maybe You don't seem quite certain. >> well, are you intelligent? Why are you interested in whether I am intelligent or not ? >> I just want to know if you are a robot Do you think its likely that I are a robot ? >> oh yes You seem to be quite positive. >> hmm I'm not sure I understand you fully.

Kunstig Intelligens - Konkrete eksempler på ’kunstig intelligens: ALICE >Hello Alice ALICE: Hi there! >I have a question for you ALICE: What is it? >are you intelligent? ALICE: I am highly intelligent. I have many intellectual functions. >I thought so, but I also have another question ALICE: You are very astute. >Thanks, but are you a robot? ALICE: You are quite welcome! Huh. How did you know I am a machine? >well, your lastname is Silver Edition ALICE: Well that's okay. Thanks for telling me that I am lastname is Silver Edition.

Kunstig Intelligens - Konkrete eksempler på ’kunstig intelligens: ALICE

Kunstig Intelligens - Konkrete eksempler på ’kunstig intelligens: AIBO

Kunstig Intelligens - Fremtidsscenarier: Ray Kurzweil Narrow AI / svag AI: Benzinindsprøjtningssystemer i biler bruger lærende algoritmer, mobiltelefonopkald og e- mail bruger intelligente algoritmer Definition: opførsel der før krævede en intelligent voksen, men nu kan udføres af en computer Narrow fordi det er intelligens indenfor et afgrænset område.