Det moderne gennembrud

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Inspiration til fotografering.
Advertisements

Kapitel 5 Den kreative strategi
MODELFOTO med stativ og lyssætning Unit A, 24. September 2009.
Lysets Natur Lys og Farver.
Farvevirkning/Farvekontraster
Billedanalyse 1.Præsentation af billedet Indhold Materiale og teknik
Fra formel til funktionel undervisning
Vores syn og optiske illusioner
Tegning som billedform der både er aktivitet og produkt
Lys bølger eller partikler?
Web 2.0 En introduktion til vores wiki.
Maleriforløb Kirsten Hyldahl 26.D.
Forskellige collage teknikker Af Kirsten Hyldahl Pedersen
Ekspressionisme.
Markedskommunikation Kapitel 10
Værkoplysninger: Til venstre: Niels Lergaard
BILLEDKUNST FARVER.
DET MODERNE GENNEMBRUD
Kap. 8: Butikchefens adfærd – adfærdsprofil (Whole Brain)
Symbolismen Historisk tid ca – 1920, hvad kendetegner - ismen
Kubisme ( ).
Relationer – Omgangstone
Beskæring, perspektiv, og komposition
En hest, der kan flyve. Ure, der smelter, og mærkelige væsener, som ligner noget fra en drøm. De surrealistiske kunstnere malede det, de fandt i deres.
 ” kunsten og videnskaben at designe hjemmesider, der hjælper brugerne med at træffe beslutninger, som resulterer i ønskværdige handlinger ” (Andrew Chak)
Den æstetiske krop Opgave Billedanalyse.
Billedkunst C og B Gymnasiet og hf.
Hvad ser du? (..et ansigt - eller ordet “Liar”).
- et forsøg på en analyse
Om at tage gode billeder
Den menneskelige hjerne …
Navigationsdesign Uge 10, 2014.
Farveplanlægning. Farveplanlægning er en vigtig del af Malerens daglige arbejde, dette kan angribes på mange forskellige måder. Farveplanlægning på stedet.
Af Tobias Lund, Line, Omid og Tobias Funder
Komposition Eksempler og øvelser.
Reklameanalyse Walkthrough.
Billedanalyse Komposition Symboler Modsætningspar
Spillet er af adventure typen. Det skal foregå i real time 3D. Spillet foregår i en model af et eksisterende, velkendt bymiljø i København. Udtrykket skal.
Komposition Statisk-dynamisk komposition Åben-lukket komposition Læseretning Det gyldne snit.
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Farven som form og rum skabende element Lucian Freud.
Reklameanalyse.
Formalistisk analysemodel Mørk Minimalistisk Baby og kranie i forgrunden Baggrunden = mørkeblå Forestiller en baby som hænger i navlestregen Kranie ligger.
-Billedanalyse-.
Lederkursus Hvorfor bliver jeg nogle gange misforstået?
Reklamer.
1 Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb Digital fotografering 1.Komposition 2.Billedets synspunkt 3.Billedæstetik.
DAWN af Takao Tanabe fra 2003 Et landskabsbillede kan en gang imellem have svært ved at sige én noget. Men det er bestemt ikke tilfældet med TANABEE’s.
ROMANTIKKENBilledanalyse
Kontekst: Formålet er at lave en let overskuelig og hjælpsom guide til billedanalyse i 8. klasse. Målet er at eleverne skal opnå en god forståelse for,
Hvilken vampyr er størst? Du kan flytte rundt på dem.
Maleri, kunstmuseum, dialog og sansning
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
emne erklæring SmartArt-grafik med billeder på rød baggrund
Den gode tone Lse.
Reklamer Definition af begrebet 'reklame'
Den gode tone Lse.
Kunstbilleder analyse.
Realisme - Naturalismen Det moderne Gennembrud
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Ф =(1+√5)/2 Ф′ =(1-√5)/2 En guddommelige brøk ? ≈ ≈
Filmanalyse kortfilm Dennis VOK d.2.2
Digital fotografering
Præsentationens transcript:

Det moderne gennembrud Billeder

Præsentation Kunstner P.S.Krøyer Tid: 1899 Titel: Sommeraften ved Skagens strand Motiv: P.S. Krøyer, hustru Marie Krøyer og hund Type: Olie på lærred

Analyse af kunstbillede: Beskriv billedets denotative indhold (dvs. beskriv hvad er der er på billedet uden at vurdere eller tolke) Komposition Hvad er placeret i forgrund, mellemgrund og baggrund Har billedet venstre-, højre- eller midterkomposition, cirkelkomposition, trekantkomposition Hvad er placeret i det gyldne snit, tredjereglen Hvad er placeret i diagonalernes skæringspunkt Er der orden/kaos, symmetri, skævhed, balance/ubalance Rum og perspektiv Er der dybde i billedet, forsvindingspunkt Synlige og usynlige linjer Frø-, fugle- eller normalperspektiv Farver Er der brugt primær- sekundære eller tertiære farver Lyse eller mørke farver Komplementærfarver Lys, skygger Er der skygger (i så fald er der også en lyskilde) Er lyskilden en del af billedet eller fx en lampe i et atelier Personer, dyr, væsner Hvordan er personernes placering i forhold til hinanden Hvordan er deres kropssprog, mimik Detaljeringsgrad Er der mange, få eller slet ingen detaljer i billedet

Tolkning af billedet: Beskriv billedets konnotative indhold (dvs. medbetydning – hvad har kunstneren ønsket at udtrykke) Farvesymbolik Delelementers betydning for billedet Kunstretning (fx rokoko, biedermeier, impressionisme, ekspressionisme, futurisme, kubisme) Billedet i forhold til samtiden Billedet i forhold til kunstnerens eget liv

Primærfarver: Rød, blå og gul Skundære farver: Grøn, orange, violet Tertiære farver: Fx gulgrøn, blåviolet Hver farve har én og kun én komplementærfarve

Det gyldne snit som logaritmisk spiral – og som rektangler Tredjereglen er tilnærmelse til det gyldne snit. Billedfladen er her opdelt i ni lige store felter

Rokoko. en kunstnerisk stilperiode i Europa 1720-1789. Kendetegnet: Rokoko en kunstnerisk stilperiode i Europa 1720-1789. Kendetegnet: elegant, graciøs og orientalsk influeret Romantik Mange landskabsmalerier, naturen, nationalitetsfølelse Biedermeier Stilen var præget af en vis realisme og småborgerlig idyl, særligt inden for hjemmets fire vægge Impressionismen: fokus på det visuelle indtryk, lysets skiften, dagligdags motiver, samt klare farver og penselstrøg.  Ekspressionisme: tager udgangspunkt i det indre. Når det ydre bliver farvet af det indre, bliver det besjælet og forvrænget. Blandt udtryksmidlerne i billedkunsten er farver og farvesymbolik Kubisme Den var et forsøg på at skildre alle aspekter af, hvad kunstneres så i tre dimensioner, på en flad overflade. Surrealisme: Surrealisterne ønskede at forene drøm og virkelighed i en ny overvirkelighed, inspireret af Freuds teorier om drømmens og det underbevidstes betydning.