1 ▪ Casestudiet 2 jobnetværket

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Problemløsningsteknikker
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
At identificere resultater og skrive etnografi
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
1 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind Ledelse i Praksis – 11. aften v/Mogens Sparre.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
1 Beslutningstagning - hvordan undgår jeg at træffe forkerte beslutninger?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Teori, metodologi og metode
Introduktion til Access (Access, del 1)
Rapporter (Access, del 5)
Research Light - protokollen
Research Light - protokollen
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Oktober 2010ViTSi ViTSi Metoder til praksisbaseret forsknings- og udviklingsarbejde inden for siddestillingsnetværket Elisabeth Kampmann.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
Kodeks for offentlig topledelse
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Socialpolitisk årsmøde 2007 Lige muligheder for udsatte børn og unge.
Introduktion til opgaveskrivning
1 Det Videnskabelige Råd ved Center for Kliniske retningslinjer Hvilke problemstillinger arbejdes der med?
Antal registrerede selvmord i Danmark ( )
Jobnetværket – om fastholdelse i job for mennesker med psykisk sårbarhed
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces.
Knud Ramian Casestudiet Knud Ramian
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Peter Nedergaard: Komparative analyser og eksperimenter – konstruktivistisk set Dagsorden: 1) Kritik af naturalisternes komparative analyser 2) Forskellen.
1 ▪ Casestudiet i praksis
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Research Light Den hurtige, rapportfrie undersøgelse Pilotstudiet spændt for praksis.
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Etikken halter bagefter Accelereret hastighed -antallet af teknologiske nyskabelser per tidsenhed vokser Ukendte konsekvenser Ingen erfaring at læne sig.
1 ▪ Casestudiet i JobNet
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Udviklings-og forandringsarbejde Knud Ramian knudramian.pbwiki.com.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
1 ▪ Casestudiet som Research Light
1 ▪ Casestudiet som Praksisforskning
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Humanistisk sundhedsforskning
1 ▪ Casestudiet -en forskningsstrategi
SKABELON.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Den naturvidenskabelige metode
Metoden fælles beslutningstagning
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

1 ▪ Casestudiet 2 jobnetværket

2 ▪ Forsknings-processen Side 41-55

3 ▪ Caseudvælgelse og analyseenhed  Casen er en beskrivelse af den del af virkeligheden man vil undersøge.  Analyseenheden er den mest præcise afgrænsning af det/de fænomener, man vil undersøge.  Caseudvælgelsen beskriver efter hvilke principper case udvælge af en population af cases

4 ▪ TEORIUDVIKLING  Generiske begreber om fænomenet  Etablerethed i grader  Etablerings- eller fastholdelsesprocesser  Jobtype/kontekst  Igangsætningsprocesser i kontekst  Parathed i grader Forberedelsesprocesser (Forløbere)

5 ▪ Parathed TSelf-efficacy Vejens længde Vejens synlighed Målets værdier: penge, magt, … Socialt pres Målets tydelighed

Uddrag fra programteori fra Jobfors Fastholdelse Ekstra hånd ”Jobfors”Århus 2005 Mindske risiko for tilbagefald Fastholdelse Normalitet ……… Langsigtede resultater Afsmittende effekt på arb.miljø. …… SamspilSocialt eng. Tid til møder ….. …… Virksomhed Kontaktbar …….. Borger/Virks omhed Kontaktbarhed Koordinering ……….. Opfølgning Struktur på dagen Fokus på ressourcer BorgerArbejdsplads- kultur ……… Arbejde som værdi Kortsigtede resultater AktørerAktiviteterKomponent

7 ▪ Indhold  Fra spørgsmål til data  Etiske overvejelser  Fra data til resultater  Fra resultater til konklusioner  Logistik

8 ▪ Fra spørgsmål til data?  Hvilke slags data kan besvare spørgsmålene?  (Triangulering)  Hvilke datainsamlingsmetoder skal vi anvende?  (Spørge-,observations- eller, registermetoder)  Hvilke data vil være en besvarelse af spørgsmålene eller bekræftelse af hypoteser?  (Pattern Matching) ‏

9 ▪ Valg af design Single Case-studies Komparative case-studies Serielle casestudier Holistiske Embedded

10 ▪ Etiske overvejelser  Lov om retsikkerhed, off. forvaltning, persondataloven  Registre – Videnskabsetisk komite- informeret samtykke  De usynlige forudindtagelser?  Ståstedsbias- Engagement - interesser- Konflikter - Prioriteringer  Generelle etiske retningslinjer  Utilsigtede virkninger  God videnskabelig praksis  Redelighed - God skik - Kollegial adfærd

11 ▪ Insider positionen  Vil UFO’s relation til informanterne få informanten til at opføre sig anderledes?  Vil UFO’s forhåndsviden føre til misfortolkning af data eller til fejlagtige slutninger?  Vil insider viden indebære antagelser, som gør at UFO mister vigtig viden.  Vil UFO politik,loyalitet eller skjulte dagsorden føre til misfortolkninger.  Vil UFO moralske, kulturelle, eller politiske synspunkter føre til ubevidst manipulation?

12 ▪ Kilder til bias  Beskriv det engagement, der hænger sammen med denne undersøgelse. Er der usagte antagelser knyttet til køn, alder, race, status, politik?  Hvor er magten placeret i relation til projektet, og hvor hører du til i magthierakiet?  Tænk over dit personlige værdisystem og find områder, hvor du ved, at du er subjektiv i dine vurderinger, og hvor der er mulighed for at få resultater, du ikke bryder dig om.  Beskriv mulige områder af rollekonflikt.  Er der særlige situationer eller særlige mennesker som får dig til at føle dig usikker eller ængstelig? Vil undersøgelsen give dig vanskeligheder med særlige grupper eller personer?  Hvem er “gate-keepers” i projektet. Hvad er deres interesser? Hvordan er deres indstilling til projektet.  Det kan også handle om at du vil undgå situationer som er ubehagelige og søge situationer som vækker positive følelser.  Zeni 2001

13 ▪ Valg af cases  Single cases  Den enestående case  Den ‘kritiske’ case  Den opklarende case  Multicasestudier  Den typiske/extreme case  Maximum variation/ homogenitet  Teoretisk case/ stratificeret  Kædeudvælgelse

14 ▪ Datakilder  Observationer  Dokumenter  Registre  Informanter  Genstande

15 ▪ Fra data til resultater: Analyselogik  Grounded theory  Hypotesetestning  ‘Pattern matchning’  ‘Explanation- building’‘  Program-logic  Forløbs-/Tidsserie-analyser’  Single-case experiments

16 ▪ Tidsserien Resultat Mekanismer Hvad gør de? Begivenheder/forhold Situationen Fase NFase 2Fase 1

17 ▪ Undersøger vi det, vi tror? (Ekstern validitet) ‏  Fænomenets renhed  Datakvaliteten  Undersøgereffekten  Oversete data (undtagelser)

18 ▪ Er der andre forklaringer? (Intern validitet) ‏  Er der andre forklaringer end dem, vi har undersøgt?  Undersøg dem  For mange ligheder  Blive ’indfødt’

19 ▪ Kan andre komme til de samme resultater? (Reliabilitet) ‏  Hold styr på databasen  Nedsæt en domstol

20 ▪ Plantyper  Faseplanen     Kalenderplanen  Milepælsplanen  Færdigt design  Organisering  Konklusioner og formidling  Dataindsamling og analysemodel  Forskningsspørgsmål  Analyseenhed

21 ▪ Fra resultater til konklusioner  Anvendes al evidens?  Involveres alle rivaler?  Inddrages det mest betydningsfulde  Inddrages eksisterende viden  Anvendes teoretisk generalisering