129-03-2015 KURSUSGANG 4. VISUEL KOMMUNIKATION & RETORISK KONVERGENS.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Advertisements

AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Funktionelle perspektiver på mediebrug
Den oversete lyd - ? Dorthe Carlsen 28. september 2011
90’ernes litteratur og litteratur i det nye årtusinde
Fra formel til funktionel undervisning
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
Kursusgang 9 Oversigt: Sidste kursusgang Principper for visuelt design
Multimodalitet og Retorisk Konvergens
Corporate Identity og Branding
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
How to boost students´ vocabulary via reading
PROGRAM Introduktion: Lisbeth og Natascha Introduktion: jer
MEDIER OG KOMMUNIKATION
Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 5: Tekst i kontekst: mediebrug på nettet.
Klastrup/Formidling på Nettet F2004/15.marts Formidling på nettet Forår 2005 Lektion 7 Multimedial formidling eller tekst i kontekst: mediebrug på nettet.
Scanning og opmærksomhed
Kultur- og branchestudier
Nu er vi ved DEL 2 Modeller … er svaret vi laver modeller af hvordan vi tror information behandles ud fra hvad vi ved om virkningerne, dvs hvordan vi ved.
Medier i historien Medier i vores hverdag
Sproglige billeder, billedskemaer og metaforer
Sprog, sprog og sprogere Foreningen for tosprogede småbørns vilkår Vejle 20. marts 2012 J. Normann Jørgensen,
Grundlæggende Webdesign – billeder på skærmen / skærmen som billede Bjarne Sandstrøm IT-højskolen
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Navigation Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen.
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
Grundlæggende kommunikations- og medieteori 1
Digital Retorik 9. kursusgang Visuel kommunikation og multimodalitet
Metaforik og alternative muligheder
Æstetisk kommunikation i teori og praksis
Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.
DKM - MedieNoter2 - KBJ1 Internettets historie......og kommunikationens historie.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Medier og Kommunikation, F2005
VELKOMMEN TIL DIGITAL RETORIK EFTERÅR 2008!. “rhetorical communication is the primary tool with which we influence and control the thoughts and actions.
IDAG Persuasion & Forførelse. PROGRAM MyStory præmiering Gruppe præsenterer O’Keefe tekst Gæsteforelæsning: Lars Ylander Pause Diskussion med.
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
Internettets historie...
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Digitale medier: formidling og design
Fremstilling af Simple WEB steder [ITPL] Foråret 2004
Synopsis vt2.1-vt2.4 vt2.1: fænomenologi, der undersøger erkendelsesprocessens subjektive side: erkendelse som akt (Husserl) vt2.2: hermeneutik som objektiv.
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
HCI - Tale som in-/output Kan vi kommunikere med computere ved hjælp af tale? –Ex: billetbestilling, nummeroplysningen, computersupport, etc. Hvornår vil.
Usability – 3. november: Tilgængelighedstests Vigtige deadlines! Dagens øvelse Tilgængelighedsrapport Usability-rapport Næste uge.
Udvikling af mobilsites Einar Gislason / FTF. Mobilsites Mobilvenlige sites.
Eye track analyser (5) NB: Da der forekommer voldsomme mængder megabyte i billederne til forelæsningen, er her kun de slides, som indeholder tekst; 11.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
Information over/underload Medier og Kommunikation, F2005.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Tekstformidling på Internettet E 2003 Dagens program 1)Opsamling på øvelser (sprog, struktur) 2)Tekst i kontekst - del I (repræsentationsformer +/-) 3)Pause.
Digitale medier: formidling og design 22. marts Filmanalyse.
23. juni 2015 Det Semantiske Web Mads Carlsen. 23. juni 2015 Problemer med det nuværende Internet Ingen semantiske specifikationer. Søgning giver mange.
Opsamling vt2.1-vt2.3 1.Vt2.1: fænomenologi der undersøger erkendelsesprocessens subjektive side: erkendelse som akt (Husserl) 2.Vt2.2: hermeneutik som.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Netkommunikation - en introduktion v. cand.mag. Tine W. Jensen.
Din kreative online praksis! – del 2
Problem- and play- based Learning
Tips til videoproduktion i stor skala
Mellemværender Litteratur for børn og unge midt i en medietid ved Ayoe Quist Henkel Lektor ved læreruddannelsen i Silkeborg, VIA UC og ph.d. fra Center.
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
Præsentationens transcript:

KURSUSGANG 4. VISUEL KOMMUNIKATION & RETORISK KONVERGENS

IDAG Lisbeth intro Gruppe 3 præsenterer McCloud (Barthes) Musik-gruppe om musik og kommunikation Multimodalitet, tekst og billed på www Øvelse: YouTube analyse

GRUPPE 3 PRÆS McCLOUD- TEKST MUSIK-GRUPPE OM MUSIK

SEMIOTIK & MULTIMODALITET

Semiotik ”Videnskab” der fokuserer på hvordan betydning skabes i et givet tegnsystem Identificere ”tegn-enheder” Skel mellem ”signifier” og ”signified” (det der repræsenterer og hvad det repræsenterer), tegn og objekt //Saussure Peirce: symbol, indeks og ikon

tegn: noget, der står for noget andet hvert medie sine egne tegn & ”mindste betydende” enheder, måde at skabe mening på Tekst: morfem (”ko”, ”ne” - Saussure) Film: ”skuddet” (autonome segmenter, Metz) lexia: betydningsenhed grammatik: regler for brug af ”tegn” syntaks: organisering af tegn Semiotik II

Semiotisk fortolkningspraksis er kulturelt og socialt bestemt & præget af repræsentationelle paradigmer Selvom tingene ”bare” er der, fortolker vi f.eks. relationer mellem genstande på billedet på bestemte måder (afstand, interaktion osv). Vores fortolkning er ”kulturlig”, ikke ”naturlig” og ”åben”. Hver ”modus” har sin udtryksform - og sin era. language and visual communication both realize the same more fundamental and far-reaching systems of meaning that constitute our cultures, but that east does so by means of its own specific forms, and independently. …(Reading Images s. 17) Socialsemiotik: Kress/Leuwen

Peter Greenaway The Pillow Book (film)

KONVERGENS & REMEDIERING Konvergens (digital retorisk) forskellige udtryksformer (multiple media og genrer) flyder sammen (det visuelle sprog, lyd som billed, interaktiv grafik) /indhold flere medier er repræsenteret på samme platform (lyd, billed, animation, text /teknologi Remediering Nye medier genbruger og remixer gamle mediers ”sprog”(film - teater, tv - radio, internet text - print text osv), ligesom gamle medier lader sig influere af nye medier Fagerjord: Rhetorical convergence is the combination in one medium of rhetorical forms or devices that were earlier only seen in separate media … emphasizing how different styles and sign systems are combined into complex texts and thus also complex significations and reader selections and processes of semiosis….(i “Rhetorical Convergence – Studying Web Media”, p. 307)

MULTIMODALITET Ikke multimedier, men multimodalitet multimedier (materielt perspektiv: kanal/medier) multimodalitet (indholds/betydningsorienteret) Multimodalitet: en kombination af modaliteter, der trækker på forskellige semiotiske ressourcer (f.eks. verbalsprog er en semiotisk ressource, der giver sig udtryk i tale og skrift, andre er lyd, stillbilleder og levende billeder) (cf Kress&Van Leeuwen, Hasn Ole Rustad)

MULTIMODAL REMEDIERING

FAGERJORD om MULTIMODALITET typiske modaliteter på web: skrift, fotografier, tegninger, forklarende figurer, typografi layout, levende bilder og simuleret 3D en modalitet indkapsler ofte en anden (”dominerende stemme”) jvf. videoeksempler næsten altid kombi af tekst/stilbilleder (el. tale og video) kombi af modaliteter kan forankre mening i ”et 3.udtryk”

TEKST/VIDEO INDKAPSLING Tekst indkapsler video: Videoillustration (som et billede, fx Trekking Nepal) Skrevet introduktion (fx BBC news) Video-på-bestilling (kræver skriftmenuer, fx Tv2 Sputnik) Video med kapitler (fx National Geograpfic) Alternative versioner Video indkapsler tekst: Introduktion til tekstmateriale (appetizer, følelsesfremkalder, ”exordium”) (fx The Meatrix, 3F selvmord) Video står med fodnote (fx ”Commanding Heights på PBS)

MULTIMEDIALITET? ELLER MONOMEDIAL COLLAGE Phil MacGregor: -Multimedier bruges, ”isoleret” fra teksten, dvs. mening opfattes ikke samlet -”Sensorisk” kløft/attention surplus -Sammenstød mlm immediacy & hypermediacy -Forventning om mulighed for handling skuffes -sit-up vs. sit-back medier -(jvf. Fagerjord/Liestøl: objektaktivitet, subjektaktivitet) Phil MacGregor: ”Mind the Gap – Problems of Multimedia Journalism”. I Convergence, Vol. 9, no. 9, 2003

NÅR MULTIMODALITET BLIR EN HELHED

NÅR MULTIMODALITET BLIR EN HELHED

SPROG OG BILLED

Sprogtegn - verbal fortælling: fra abstrakt til konkret: symbolet mand --- din mentale konkretisering af ordet – ”received” tekst opererer typisk med metaforer Billedtegn - filmisk fortælling: fra konkret til abstrakt: en bestemt mand --- en mental repræsentation af mand i det hele taget, hvad han er symbol for – ”perceived” billeder opererer typisk med metonymier SPROG OG BILLED KOMMUNIKATIVE STYRKER

Sprog - er et godt medium til at repræsentere et tidsligt forløb (sekvens af begivenheder, handlinger) Billede - er et godt medium til at repræsentere rum (arrangement, ”display”) Home SPROG OG BILLED KOMMUNIKATIVE STYRKER

Lindh, 46, was stabbed several times inside an upmarket Stockholm department store as she shopped Wednesday. She died early Thursday as a result of wounds to her abdomen. ….[] Police say the shop might have images of the killer on a video surveillance camera. Up to 50,000 people, many carrying red roses, gathered in Stockholm for Sweden's biggest political demonstration since the Vietnam War. CNN.com, 12/

KJELDSEN: BILLEDETS RETORIK Særligt kendetegnet ved evidensfunktion nærvær realisme og dokumentation umiddelbarhed fortætning (kombi æstetisk og retorisk mening) Billedet kan også have en retorisk funktion, typisk i kraft af emotionel appel, men også argumentativ Billeder fungerer også som ”troper”, metafor og symboler på f.eks. fælleskulturelle værdier

BILLEDETS FORMER Den visuelle repræsentation spænder fra det meget abstrakte til det meget konkrete Symbol - ikon - repræsentation ? Hvornår er det hensigtsmæssigt at bruge hvad

Væsentligste info, symbolkarakter Genkendelighed, illustration, dokumentation, emotionel appel

B. Phillips & E.F. Mcquarie: Beyond Visual Metaphor: A New Typology of Visual Metaphor in Advertising (2004)

ØVELSE

TEKST OG BILLED PÅ WWW

VISUEL KOMM PÅ WWW Fagerjord blikfang illustration konnotation Thorlacius understøtter/kommunikerer sender-image understøtter funktionalitet (navigation osv) understøtter/skaber webgenre signalerer publikumsopfattelser (aktuelle trends i visuel aesthetics)

LÆS LITTERATUR TIL KURSUSGANG 4 (SE KURSUSPLAN) GRUPPE 4 FREMLÆGGER TEKST OM VISUEL ARGUMENTATION NÆSTE GANG