Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 5: Tekst i kontekst: mediebrug på nettet.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 5: Tekst i kontekst: mediebrug på nettet."— Præsentationens transcript:

1 Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 5: Tekst i kontekst: mediebrug på nettet

2 Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Dagens program 1)Præsentation af personaer 2)Nye medier og drømmen om den perfekte kommunikation 3)Pause 4)Intro fortsat + eksempler på multimedial formidling – hvornår er f.eks. et billed på sin plads?

3 Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Kress/Leeuwen Semiotic modes…are shaped both by the intrinsic characteristics and potentialities of the medium and by the requirements, histories and values of societies and their cultures. (s. 34)

4 Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5

5

6 Forskellige udtryksformer - forskelligt sprog Tegn: noget, der står for noget andet - hvert medie sine egne tegn & mindste betydende enheder Tekst: morfem (”ko”, ”ne” - Saussure) Billedet:…er polysemisk (tekst forankrer mening) derfor Film: ”skuddet” (autonome segmenter, Metz)

7 Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Bolter/Grusin No medium today, and certainly no single media event, seems to do its cultural work in isolation from other media, no more than it workrs in isolation from other social and economic forces. What is new about new media comes from the particular ways in which they refashion older media and the ways in which older media refashion themselves to answer the challenges of new media. (Remediation, s. 15)

8 Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Remediering / Konvergens Konvergens forskellige udtryksformer flyder sammen (det visuelle sprog, lyd som billed, interaktiv grafik) flere medier er repræsenteret i eet (lyd, billed, animation, text repræsenteret på den samme flade) Remediering Nye medier genbruger gamle mediers ”sprog” – alle medier ”remedierer” andre mediers udtryksformer (film - teater, tv - radio, internet text - print text osv) To strategier: Hypermediacy og immediacy

9 Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Drømmen om immediacy Immediacy (drømmen om at) mediet opleves som transparent; at der ikke er noget interface, at vi oplever det som om vi er dér Fagerjord: - konvergens, visuelle interfaces, interaktivitet, kompleksitet, mobilitet

10 Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Remediation as reform Bolter/Grusin: Nye medier hævder altid at være ”som x gamle medie, bare bedre” – eller ”noget helt andet” TV: ”News and information shows…[and] their claim to immediacy is based on the shared belief that they are presenting what ”really happened”. Dvs. en insisteren på ”the liveness of action” (Remediation s. 188) Web: ”the promise of immediacy through the flexibility and liveness of the Web’s networked communication” (Remediation, s 198)

11 Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 MacGregor om status quo -Multimedie-journalistik ikke så udbredt som forudsagt -Multimedier bruges, ”isoleret” fra teksten, dvs. manglende konvergens -”Sensorisk” kløft -Manglende linearitet i præsentation = manglende sammenhæng - Clash mlm immediacy & hypermediacy

12 Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 To forskellige repræsentationsparadigmer 2 ”kulturelle” interfaces Det skrevne ord Billedet - Det levende billede (traditioner for formidling af oplevelser, nu også måde at tilgå data på, immersion) + 1 generelt interface: HCI (tradition for manipulation af objekter, kontrol) Repræsentationsparagdigmer

13 Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 VI VIL HAVE EN PAUSE!!! 15 min

14 Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Del II Multimedialitet i praksis

15 Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Tekst forankrer mening – eller skaber den! Eller gør den? Anders Fogh Rasmussen Lederen viser vejen frem ”I did not have sex with that woman!” ”Hvis du har lavet dine STÅ må du gerne låne min computer!”

16 Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Sprogtegn - verbal fortælling: fra abstrakt til konkret: symbolet mand --- din mentale konkretisering af ordet - received tekst opererer med metaforer Billedtegn - filmisk fortælling: fra konkret til abstrakt: en bestemt mand --- en mental repræsentation af mand i det hele taget, hvad han er symbol for - perceived billeder opererer med metonymier Sprog og billed

17 Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Gunter Kress om sprog/billed Sprog - er et godt medium til at repræsentere et tidsligt forløb (sekvens af begivenheder, handlinger) Billede - er et godt medium til at repræsentere rum (arrangement, ”display”) Home

18 Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Billedets fordele - og ulemper Fordele Konkretisering - rumligørelse Udtømmende beskrivelse ”Nemt” at gå til - umiddelbar perception (skanbar!) Realistisk Problemer med den "rene" billedflade: ? Formidling af følelser ? Formidling af abstrakte begreber ?Formidling af tidslighed (fortid, fremtid, "sammenpresset" tid) ?Fokusering

19 Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Bevægelse i rum

20 Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5

21 Billedets former Den visuelle repræsentation spænder fra det meget abstrakte til det meget konkrete Symbol - ikon - repræsentation ? Hvornår er det hensigtsmæssigt at bruge hvad

22 Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Symbol/Ikon Symbol (afledt mening) Direkte reference

23 Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Billedets former II Det simple ikoniske: = det hurtigt genkendelige, skanbare Det komplekse repræsentative = forankre mening (det er det her sted) = genkendelighed (sådan her ser hun ud)

24 Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5

25 Billed/text i samspil (McCloud) Illustration Billed illustrerer Ord illustrerer (rart men unødvendigt)

26 Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Illustration?

27 Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Illustration? (Er genkendelighed altid en fordel?)

28 Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Billed/text i samspil (McCloud) Addition Billed uddyber eller forstærker udsagn Ord uddyber eller forstærker udsagn (følelsesmæssigt effektivt)

29 Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Lindh, 46, was stabbed several times inside an upmarket Stockholm department store as she shopped Wednesday. She died early Thursday as a result of wounds to her abdomen. Authorities investigating the killing say they have recovered a knife and jacket from near the scene of the stabbing. They also said DNA tests were under way to try to determine who killed one of the nation's most popular politicians. Police say the shop might have images of the killer on a video surveillance camera. Up to 50,000 people, many carrying red roses, gathered in Stockholm for Sweden's biggest political demonstration since the Vietnam War. Cnn.com, 12/11-2003

30 Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5

31 Billed/text i samspil (McCloud) Parallel Ingen sammenhæng mlm text og billed - de fortæller hver sin historie

32 Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5

33

34 Billed/text i samspil (McCloud) Interdependant (gensidigt afhængige) Billed og ord udtrykker tilsammen noget, de ikke kunne hver for sig El Mundo El Mundo (graficos interactivos) Nobodyhere.com (visual language) Nobodyhere.comvisual language Nasa Astropic

35 Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5

36 Hvad man kan gøre med interaktiv grafik Fagergjord: Interaktiv grafik - kan indføre temporalitet til billedoplevelsen - kan beskrive bevægelse - bruger bestemmer hvad der skal ses hvornår - hierarki af information Et godt eksempel: interaktiv visualisering af sitemap! Atlas: Valley of the Kings

37 Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Lydens funktion Lydens funktion i film Lydkilder (diegetisk lyd…orienterer synsretning) Fortællende (underlægningsmusik, parafrase) Stemning (drømmemusik, skubbe neutral betydning) Effekt (eksplosion) På nettet? + repræsentativ funktion!

38 Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 En eksemplarisk produktion? http://w2.djh.dk/hovedopgaver/2003F/02/forside.html

39 Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Interaktiv grafik/Spil Spillet som kommentar eller ”instruktion” New York Defender, Carabella goes to College New York DefenderCarabella goes to College 3-D animationen 3-D animationen http://www.iconbazaar.com/molecules/amino-acids/gln.html Flash animationen/fortællingen Flash animationen/fortællingen http://www.willing-to-try.com/index.html Digitale udtryksformer

40 Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Tekst i kontekst - på nettet har du mulighed for at supplere din tekst både visuelt og lydligt! Gør det! …. når supplementet altså har en reel funktion Andre repræsentationsformer end teksten kan - illustrere (hvordan ser en motor ud indeni, statistik) - uddybe (tegning af rute, ekstra forklaring) - supplere (tilføje eksta mening, ironi, kommentar) - forankre mening (billed kan sætte ansigt på person, titel på billed etc) - forklare det som tekst ikke kan (interaktiv grafik af 11/9)

41 Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Hvad man kan gøre med lyd på nettet? Mark Amerika: GRAMMATRON http://www.grammatron.com/index2.html Madonna’s hjemmeside - videoer http://www.madonna.com/madonna/php/media.php?category=video_gall ery&subcat=music_videos Borgmesterens tale http://www.kbhbase.kk.dk/kbhbase/pegasus.nsf/url/velkommen CD-køb http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/B00005J9VP/ref=pm_dp_ln_m_2/1 03-2921156-8408618?v=glance&s=music&vi=samples

42 Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Hvad man kan (også) kan gøre med billedet Scott McCloud: Zot http://www.comicbookresources.com/columns/zot/heartsandminds.shtmlZot


Download ppt "Tekst på nettet F 2004/3. marts/Lektion 5 Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 5: Tekst i kontekst: mediebrug på nettet."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google