Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Skal uddannelser handles på et marked - globalt og lokalt – og hvordan i Danmark?
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Internationaliseringen af videregående uddannelse Det internationale uddannelsesmarked Markedet for videregående uddannelse Mål for danske videregående uddannelser Internationalisering – virkemidler Konklusion
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Det internationale uddannelsesmarked Udenlandske studerende på nationale uddannelser Studerende i udlandet Fælles grader (joint–degrees) Udbud af uddannelser i andre lande (off-shore) Virtuelle universiteter
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Australiens udbud af studieprogrammer ( )
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Det internationale marked for videregående uddannelse OECD landene modtager 90-95% af alle udenlandske studerende, svarende til 1.98 millioner studerende i 2003 ud af ca. 90 milioner studerende ialt De fleste (61%) udenlandske studerende i OECD området kommer fra ikke-OECD lande 5 lande modtog 70% af alle udenlandske studerende i OECD området i 2003: USA (28%), UK (12%), Tyskland (11%), Frankrig (10%), Australien (9%) De nordiske lande modtog tilsammen studerende, ca. 3% af de udenlandske studerende i OECD området Kilde: OECD Education at a glance 2005
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Hvor er de studerende Kilde: OECD Education at a glance 2005
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Uddannelsernes internationaliseringsgrad Kilde: OECD Education at a glance 2005
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Hvor kommer de studerende fra (2001) OECD modtager- lande i Nord Amerika EuropaOECD Fra Afrika20%77%12% Fra N. Amerika55%38%7% Fra S. Amerika54%42%4% Fra Asien47%29%42% Fra Europa15%81%34% Fra Oceanien29%19%1% Fra WORLD33%54% Source: OECD
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Dansk videregående uddannelse – hvad er målene? Styrke det globale udsyn Flere skal uddannes mere Højere kvalitet i danske uddannelser Flere udenlandske studerende Stærkere sammenhængskraft Øge konkurrenceevnen
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Effekten af USAs internationaliseringsstrategi Præ-graduat uddannelse (college) ca. 3% fremmede Post-graduat uddannelse i natur- og ingeniørvidenskab ca. 65% udenlandske forskere i 2003, forøget med 50% på 10 år Udenlandske universitetsforskere udgjorde 35-40% i 2003 I 2004 var 27% af samtlige læger i USA uddannet i udlandet Kilder: WHO, OECD & Institute of International Education (IIE)
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Hvor mange højtuddannede bliver i USA? procent af 1996 PhD cohorten der stadig var i USA i2001 Kilde: Oak Ridge Associated Universities
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T En differentieret strategi? Er målene for eksempel: 10% udenlandske studerende på bachelor niveau? 15% på kandidat? og 25% forskeruddannelse? Medfinansiering til både præ- og postgraduate uddannelser i udlandet? Stipendier til hele eller dele af danske uddannelser for ikke-europæere? Hvilke typer af dansk uddannelse vil vi markedsføre? Skal de højtuddannede blive i DK efter uddannelsen? Hvordan sikrer vi tilstrækkelig kapacitet og instutionelt engagement?
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Virkemidler i uddannelsesmarkedet Markeds-gennemsigtighedMarkeds-gennemsigtighed KvalitetssikringKvalitetssikring Finansiering – udbud udbud InstitutionelkapacitetInstitutionelkapacitet efterspørgsel efterspørgsel MarkedsføringMarkedsføring
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Konklusion Globalt uddannelsesmarked en realitet Dansk deltagelse i udbud og efterspørgsel bør være proaktiv Prioritering af virkemidler Institutionel kapacitet Kvalitetssikring – akkreditering, ENQA og ECTS Gennemsigtighed i markedet – systematiske arbejdsmarkedsanalyser International markedsføring Balance mellem udbuds- og efterspørgselsfinansiering
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Tak for Invitationen