Udviklingsøkonomi Thomas Barnebeck Andersen Økonomisk Institut Københavns Universitet Introduktion til BA-opgaven 13 December 2007.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
24. november 2006 Lærerseminar Disposition •Soldaten i centrum •Vigtigt om læring •Din rolle i undervisningen •”Hvad vil jeg som skolechef tilbyde?”
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Forklaringer på lav ledighed
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Elevernes faglige resultater • Et spørgsmål om social baggrund • Samt individuelle forskelle i evner, motivation mv. • Og et beskedent, men signifikant,
FOKUS! På vores udvikling.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Udviklingsøkonomi Finn Tarp Økonomisk Institut Københavns Universitet Introduktion til BA-opgaven 5. september 2007.
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Hvor der er fokus på klimaet.
Carl-Johan Dalgaard (
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Hvad er det der socialisme og marxisme egentlig
Kvantitative metoder. Indsamlingsflow 4-ugers projekt 03 Web-popup på på dagligvarekoncerns hjemmeside som led i større Usability test Spurgte om: –køn,
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Min identitet af Julie 10.A Udseende Jeg har langt lyst og lidt krøllet hår. er lav. blå øjne.
SEO PÅ AU.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Netværksprojekt for fremmedsprogenes profil og anvendelsesorientering i de gymnasiale uddannelser.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
BA projekt: Udviklingsøkonomi 3. september 2008 Thomas Barnebeck Andersen.
BA projekt: Makro 10. Februar 2005 Carl-Johan Dalgaard (
Orientering om Bachelorprojekt November 2013 Astrid Jensen.
Ph.d.seminar på Københavns Universitet DennisRasmussen 14. November 2007 Erfaringer med ph.d’ere i Nordea – et møde mellem to verdener…
How to publish as a PhD-student. Dagens program Præsentation Hvilken person er du selv? Forventninger til PhD-studerende fra instituttet Hvordan bruger.
U-landsbistand og Vækst - Hvad véd vi egentlig? Carl-Johan Dalgaard Økonomisk Institut Københavns Universitet.
Globalisering Rige og fattige lande
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Virkelighedsnært Undervisning USA USA Bål Undervisning Fed fredag Klatring Aktivtur Dit eget projekt Kreativ Bål Selvtillid Maddag Teambuilding IT-baseret.
APRIL 2010 AARHUS UNIVERSITET PÆDAGOGER OG FAGRESSOURCER.
Generel introduktion til EC
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
Kapittel 9 Klima forandringer. Klimaet forandre sig  Drivhusgas forbruget stiger næsten i alle lande  I udviklningslandene stiger co2 udslippet især.
DIIS ∙ DANISH INSTITUTE FOR INTERNATIONAL STUDIES Udvikling, bistand og forretning Lars Engberg-Pedersen 6. november 2009.
Fokus på køn på Roskilde gymnasium Skoleåret 2013/2014.
Fremlæggelse af teori og metode d.24 Nov. 2010
Jeg vil starte med at fortælle om mit emne, og snakke lidt om min problemformulering Så vil jeg fortælle noget om min fremgangsmåde.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
5. Den fattige i verden Britt, Louise, Stella og Michael.
Introduktion til databaser (databaser, del 1)
Hvad er mikroøkonomi? Kapitel 1 Udbud og omkostninger Kapitel 2.
BA projekt: Makro December 2007 Carl-Johan Dalgaard, Claus Thustrup Kreiner og Peter Birch Sørensen.
Mikroøkonomi Forslag til BA-projekter Mich Tvede,
Lighed & ulighed Samfundsfag.
Videnskabsteori & metode
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Undersøgelsesbaseret naturvidenskabelig undervisning
Københavns Kommune Evaluering og Next practice 23. maj 2013.
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
Globalisering. Kan mikrofinans skabe vækst i et udviklingsland?
Google Scholar Metrics (GSM) 5årige h-indeks for ca tidsskrifter, konferenceudgivelser, repositorier (titler). Opdateres årligt lige som Journal.
Virker det? Fortællinger om maveorm, myggenet og andre samfundsvidenskabelige forsøg med mennesker i Afrika og Asien Henrik Hansen, Professor Fødevareøkonomisk.
Unges opfattelser af og viden om sundhed
Jeopardy om verdensmålene
Jeopardy om verdensmålene
Velkommen til fagligt samspil
Jeopardy om verdensmålene
Jeopardy om Verdensmålene
Præsentationens transcript:

Udviklingsøkonomi Thomas Barnebeck Andersen Økonomisk Institut Københavns Universitet Introduktion til BA-opgaven 13 December 2007

2 Introduktion (1) Er der noget specielt ved udviklingsøkonomi?

3 Introduktion (2) Hvordan kommer jeg så igang? Led efter et godt spørgsmål (gerne noget kontroversielt): hypotese/problem-identifikation! Tænk tilbage på undervisningen, snak med medstuderende, avislæsning, debatmøder mv Kig i lærebøger, handbooks og deres henvisninger samt i artikler Søg i f.eks. Google (også Google scholar), econlit mv og kig på data! Motivation/baggrund – undervurderes ofte! Hvad kan økonomisk teori bidrage med? Hvordan kan spørgsmålet afprøves empirisk?

4 Et illustrativt eksempel (1) Spørgsmål: Virker mikrofinans? Motivation Teori Empiri Konklusion

5 Et illustrativt eksempel (2) Motivation: Nobels fredspris Avisskriverier med radikale forslag omkring omlægning af dansk ulandsbistand Hjælper kvinder og/eller piger Win-win - eller er det lidt for “happy-go-lucky”?

6 Teori Kreditbegrænsninger blandt fattige, men hvorfor? Ufuldstændige kreditmarkeder, mangel på muligheder for sikkerhedsstillelse, enforcement problemer Kan gruppelån løse dette? Og hvorfor kan uformelle kreditmarkeder ikke klare problemet? Et illustrativt eksempel (3)

7 Et illustrativt eksempel (4) Empiri = moderne programevaluerings- teknikker Anekdote: kvinder som får et mikrolån får det bedre. Interessant, men ikke godt nok for os Voldsomme selektionsproblemer Counterfactual mangler Randomiseret design (RD) RD giver impact assessment, men prisskilt mangler. Cost/benefit

8 Et illustrativt eksempel (5) Konklusion Sikkert ikke noget entydigt svar, men… Impact evaluering baseret på RD kan ikke generaliseres Ingen impact på forbrug betyder ikke, at der ikke er en impact på noget andet Vi får, hvad vi måler

9 Nogle generelle emneområder (1) Hvordan måles og hvordan hænger vækst, ulighed og fattigdom sammen? Hvordan påvirker væksten miljøet og miljøet væksten? Hvilken rolle spiller uddannelse og sundhed for vækst og udvikling? Hvad er de makroøkonomiske effekter af HIV/AIDS problemet i Uganda?

10 Nogle generelle emneområder (2) Hvordan beskatter man bedst i et uland? Hvordan påvirker bistand udviklingen i modtagerlandene? Fremmer MNS og FDI udviklingen i ulandene? Hvad er sammenhængen mellem handel og udvikling?

11 Nogle generelle emneområder (3) Hvordan påvirker finansiel liberalisering væksten? Har de økonomiske reformer i ulandene fremmet deres vækst og udvikling? Hvorfor er der så mange regionale konflikter i udviklingslandene? Og hvad kan man gøre for at stoppe dem?

12 Afslutning Hvad skal BA-opgaven hjælpe med til/vise? At blive bedre til at skrive (kommunikere) som fagøkonom At blive bedre til at udvikle/anvende økonomisk teori/metode Husk at det er en BA-opgave, ikke en phd afhandling Det er vigtigt, at I bliver klogere