Tekstformidling på Internettet F2004/24.02/Lektion IV Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 4: At formidle til weblæseren.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Advertisements

Introduktion til HTML HTML dokumentets struktur & Indhold.
7. undervisningsgang den
Læringsstile og lektier
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
I dag er temaet Visualisering
Blogs for Bibliotekarer Du ka’ godt!. Dagens program •Hvem er vi? •Hvorfor er vi her? •Hvad er en blog? •Hvorfor skal vi bruge blogs? •Hvordan kan vi.
Opgaver og svarark – til individuel brug
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Digitale medier og mobning
Børn og sorg - og sprældøde døde
IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Sprog/billeder på Internettet
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Faglig læsning 2.
Challenges in Web Search Engines • Spam • Content Quality • Quality Evaluation • Web Conventions • Duplicate Hosts • Vaguely-Structured Data.
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
Kommunikation / it.
Medier og kommunikation 20. november Webanalyse og eksamen.
Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 De nye læsere 1.Danskernes internetvaner 2.Læsernes adfærd på.
Medlemsgalleri Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Trommer Navn Trommer Navn Trommer Næste side.
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
SEO PÅ AU.
Virtuelle verdener og rum VIII: 3. april Virtuelle verdener som spil Primærlitteratur: Aarseth, Espen, “Allegories of Space: The Question.
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.
Tekstformidling på Internettet E 2003
Ugens øvelse: Lav jeres eget nyhedsbrev. : I har 3 forskellige muligheder: - Organisations nyhedsbrevet - Det journalistiske nyhedsbrev - Foreningsnyhedsbrevet.
Design af hjemmeside til udsatte børn
1 1 Game-Research.com Advertainment, edutainment, og spils kritiske potentiale Ph.d stipendiat Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Game-research.com.
Spørgeguide til nyt design
Hvad er et scenarie? Et scenarie er en fiktiv fortælling om en bruger, der bruger et system. Grundelementerne er: - en hovedperson - et sted - et forløb.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Læs og skriv webtekster Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr
Øvelsesgang 1 - DWDK Rikke Poulsen. Timernes indhold supplement til læsningen og forelæsningen Jeres behov? Gennemgang af opgaverne? Andre emner, i vil.
Sensus Hyppige brud på retningslinierne for tilgængelighed - WCAG Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Læsning.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
’Card sort’ Kort sortering  Om ’Usability testing’  Praktisk information vedr. øvelserne  Dagens øvelse  Aflevering af testrapporter  Diverse.
IDAG Persuasion & Forførelse. PROGRAM MyStory præmiering Gruppe præsenterer O’Keefe tekst Gæsteforelæsning: Lars Ylander Pause Diskussion med.
Heuristisk Evaluering / Ekspertgennemgang
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
 Learning happens away from your desk!  Succeed and fail!  Start small!  ”Opportunities is missed by most people because it is dressed in overalls.
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
Fremstilling af Simple WEB steder [ITPL] Foråret 2004
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
BA International Erhvervskommunikation Sproglig teori og metode (IV)
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Scor en ung med Projekt Frivillig Landdistriktsrådets årsmøde i Mariagerfjord Kommune.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Nyhedsbreve Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Every person has a certain level of interest in every web page. This may.
Nyhedsbreve Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2003 Every person has a certain level of interest in every web page. This may.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Netkommunikation - en introduktion v. cand.mag. Tine W. Jensen.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Din kreative online praksis! – del 2
Betyder at blive skilt på arabisk……
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
- 30 minutters oplæg - 30 minutters ordet er jeres
Præsentationens transcript:

Tekstformidling på Internettet F2004/24.02/Lektion IV Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 4: At formidle til weblæseren

Tekstformidling på Internettet F2004/24.02/Lektion IV Dagens program 1)Noget om læseren 2)Noget om weblæseren 3)Pause 4)Dagens site 5)Modellæser/bruger, persona, scenarie 6)Afklaring af div. praktisk

Tekstformidling på Internettet F2004/24.02/Lektion IV Adgang til tekst: repertoire, model- læser, huller, etc. Læsers personlighed og følelser Læserens sociale status: identitet, magt... Læse situation: hvor, hvornår, hvordan... Læseren, Fragonard, medium Sociale sfære: konventioner, fællesskab, kanon, mode...

Tekstformidling på Internettet F2004/24.02/Lektion IV interaktionkognition Kan vi læse? Hvordan?Forstår vi? Hvordan? UsabilityReception (design) (mening) ?

Tekstformidling på Internettet F2004/24.02/Lektion IV Weblæseren Jakob Nielsen: Folk læser ikke online, de skanner 79% skan-læser læser langsommere end på papir (25-50%) ”bruger-dreven” læsning (forventning om aktivitet) informationssampling lægger stor vægt på kildens troværdighed Ingeniøren.dk

Tekstformidling på Internettet F2004/24.02/Lektion IV Steve Krug eksempel Don’t Make Me Think, p.47

Tekstformidling på Internettet F2004/24.02/Lektion IV Don’t Make Me Think, p.48

Tekstformidling på Internettet F2004/24.02/Lektion IV Steve Krug eksempel Don’t Make Me Think, p.48

Tekstformidling på Internettet F2004/24.02/Lektion IV Stanford/Poynter undersøgelse Kontekst: nyheder Øjenene fokuserer først på tekst Bannere fanger faktisk opmærksomhed Online nyhedslæsere læser overfladisk men i bredden

Tekstformidling på Internettet F2004/24.02/Lektion IV Stanford Poynter undersøgelse Articles text 92% Briefs 82 Photos 64 Banner Ads 45 Graphics 22 Hvad ser folk påHvad ser folk på? “ The provider's first and best chance to engage the reader is through text.”

Tekstformidling på Internettet F2004/24.02/Lektion IV Stanford/Poynter undersøgelse II Styrk overskrifter og resuméer Rediger grafik og fotos (opløsning!) Vær bevidst om læsers situation Forbedr banner reklamer (vis logo hele tiden, ingen animation) Giv to versioner: high-tech + minimum “Hvad kan vi lære?”

Tekstformidling på Internettet F2004/24.02/Lektion IV Reception - læsning Er læsningen “hardwired” i teksten? Man læser også mellem linjerne (ironi) Hvordan afgør man om en læsning er acceptabel? Iser: teksten først form når den bliver læst (the act of reading) Temaer: identitet, samfund, magt relationer, race, køn Bennett & Royle: “Readers and Reading”

Tekstformidling på Internettet F2004/24.02/Lektion IV “The Act of Reading” Wolfgang Iser, The John Hopkins University Press, Baltimore, 1980 Det litterære repertoire: “the familiar territory within the text” (p. 69), that is, the references to earlier works, social and historical norms, etc. that the reader needs to actualize in order to have full understanding of the text. Fylde huller ud (leerstellen): når læseren begynder at danne mening også ud fra en beregning af hvad der ikke bliver sagt Læseren tilpasser sine forventninger gennem hele læseprocessen.

Tekstformidling på Internettet F2004/24.02/Lektion IV The act of reading a website Brugeren vil skabe mening gennem de elementer der præsenteres (link, information/tekst, billeder, lyd) Kombineret med tidligere erfaringer og sitets grafiske stil (”interface look”) Evne og erfaring med at konstruere en historie (”kanon”) Lene Nielsen: Scenarios – A Design tool to ensure user-narratives

Tekstformidling på Internettet F2004/24.02/Lektion IV The Role of the Reader By Umberto Eco, Indiana University Press, Bloomington, 1984 Umberto Eco: Enhver tekst er skrevet til en “modellæser” Model reader: “a textually established set of felicity conditions to be met in order to have a macrospeech act (such as a text) fully actualized”. (p. 11). Forfattere prøver at sikre sig at deres kommunikation er succesfuld ved at bruge koder i teksten som de tror deres mulige læsere deler.

Tekstformidling på Internettet F2004/24.02/Lektion IV Cuing & coding Bordwell (NiFF, 1985): ”The specatator works upon cues supplied by the medium and by stylistic convention” ”The scenographic space of a film is built out of three sorts of cues: shot space, editing space, and sonic space.” Cause & Effect Schemata

Tekstformidling på Internettet F2004/24.02/Lektion IV Receptionsteori og web Bevidsthed om læserens ”web repertoire” Arbejde med tekstens ”koder” og ”cuing” (hjælpe læser til i retning af en bestemt ”læsning”) Arbejde med en modelbruger

Tekstformidling på Internettet F2004/24.02/Lektion IV VI VIL HAVE EN PAUSE!!! 15 min

Tekstformidling på Internettet F2004/24.02/Lektion IV Repertoire Hvilket ”repertoire” tror I er på spil her? Information Told & Skat DR Børn MTV.com

Tekstformidling på Internettet F2004/24.02/Lektion IV Cuing & coding på web Overskrifter Ledeord/nøgleord Underoverskrifter Billedtekster Lister på punktform! Tydelige kategorier og informationsarkitektur (more to follow!)

Tekstformidling på Internettet F2004/24.02/Lektion IV Modelbrugeren Personaer og scenarier En persona er ”en hypotetisk arketypisk bruger” (cf Head), der kan hjælpe designerne (og skribenterne!) i designprocessen. Med andre ord, en modelbruger. Eksempel Eksempel (

Tekstformidling på Internettet F2004/24.02/Lektion IV Information Architecture, kap. 7 Persona øvelse (Wodtke)

Tekstformidling på Internettet F2004/24.02/Lektion IV Opbygning af persona Tager udgangspunkt i demografiske data, statistik og interviews med målgruppen Beskriver ikke én bruger, men den ”arketypiske” bruger Primære og sekundær + evt. anti! Udgangspunkt i Alan Cooper (1999)

Tekstformidling på Internettet F2004/24.02/Lektion IV Persona øvelse (Wodtke) Fra Information Architecture, chap. 7

Tekstformidling på Internettet F2004/24.02/Lektion IV Personaer og scenarier Et scenarie er ”en nedskrevet beskrivelse af en fiktiv bruger, der går ind på et site i en specifik situation med et specifikt mål” (cf Lene Nielsen)

Tekstformidling på Internettet F2004/24.02/Lektion IV Scenarie eksempel Eksempel på et (idealt) start scenarie:. Jane, who lives in Egremont, Mass., a tiny town in the Berkshire Hills, decides she would like to hear the local newscast from a radio station in Exeter, N.H., where her grandson lives. He plays high-school football and she wants to hear an account of the last night's game. Jane knows the name of the radio station in Exeter, and she knows that it is a Newshare(SM) Publishing Member. Using a simple form, she enters a request for the sportscast from that station. In a few minutes, her computer tells her it is ready to play back

Tekstformidling på Internettet F2004/24.02/Lektion IV Scenario II Et scenarie kan også ses som en lille fortælling om brugerens besøg på dit site, interaktion med produkt osv. Hvad er brugerens mål med besøget? Hvilke forhindringer stilles han overfor i sit forsøg på at nå målet? Er der nogen hjælpere? Når han målet – en happy end?

Tekstformidling på Internettet F2004/24.02/Lektion IV Hvordan målretter vi vores tekst sprogligt? ! Hellere ”dagligt” sprog end ”fagsprog” ! Brug persona/scenarie teknikken til at overveje: modelbrugers sproglige kompetence: hvad læser de ellers? Hvor meget? Hvad er ”godt” sprog for dem? (tidssvarende, informativt, teknisk, inkluderende, præcist, vedkommende, underholdende osv?)

Tekstformidling på Internettet F2004/24.02/Lektion IV De to former for sprog Daglig sprog/ basis sprog Fagsprog Kancellisprog UformeltFormelt AktivtPassivt Kommunikerer til mange Kommunikerer til få Almindelige ordFagterminologi DirekteMed forbehold, omsvøb Teddy Petersen: Skriv let – og ej med næsen i sky

Tekstformidling på Internettet F2004/24.02/Lektion IV

Fagsprog eksempel Som eksempel kunne denne indledning til en patientinformation: TUR-B = skrælning af blærepapillom (blærepolyp) skrives om, så den begynder med basissproget og supplerer med specialordene: Fjernelse af blærepolyp. Operationen kaldes TUR-B, og De vil muligvis møde dette udtryk. Der er flere eksempler på specielle ord i liste 7. Lisbeth Rosdahl: Det gode sprog. (link findes på kursus link-side)

Tekstformidling på Internettet F2004/24.02/Lektion IV Hvordan tager vi hensyn? Differentiering af site så forskellige grupper kan gå forskellige steder hen er en mulighed =24http:// =24

Tekstformidling på Internettet F2004/24.02/Lektion IV