Medier og kommunikation V

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tjek din viden om filmhistorie:
Advertisements

HNX Årgang 2011/2012.  Optagelseskrav  Personlige krav  Hvor?  Forløb  Indhold  Muligheder.
Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Fakta-TV og dokumentarfilm
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Scenografi og iscenesættelse Elektronisk Billedarbejde
Filmtekniske virkemidler
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
// Tv - Dokumentar film.
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Fortællinger & Genrer November 2010
Almen studieforberedelse
Hvad er mediefag?.
Udfordringer set fra en kommunikatørs vinkel Lars Elmsted Formand for K-Gruppen i Dansk Journalistsforbund.
Filmanalyse Intro til filmmediet.
CAREFUL WITH THAT AXE by Cameron Stevens DET DANSKE FILMINSTITUT Børn & Unge • Opleve • Forstå • Skabe.
D i g i t a l R e t o r i k 2 2 / 2 S t o r y t e l l i n g & P a t h o s.
Metodiske tilgange og filmiske virkemidler
Velkommen 8C Velkommen 8C Håber I har haft det godt- Håber I har haft det godt- Det har jeg, som I får at se...
Sprog/billeder på Internettet
Videoredigering Hvorfor Udstyr Software Filming og Redigering Visning og Respons.
Instruktion i Animation Shop
Film- & Medie-uddannelsen 09/10 Filmiske virkemidler
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
”Religion er opium til folket”
MEDIER OG KOMMUNIKATION
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Digitale medier: formidling og design
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Tegneserier  .
Animation - en bevægelse der fortæller.
Beskæring, perspektiv, og komposition
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Kortfilm Fokusområde 7 i 3.C i dansk.
1.
It-medie linje Skolecenteret Jetsmark årgang.
Høring om digitale redskaber i dagtilbud og digital dannelse 28/ Kari Eggert Rysgaard, DFI / Skoletjenesten.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
Medier og kommunikation F08 / lektion 5 / /1
Hvad er interaktive animationer Indsætte
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Forretning og Ledelse – Lektion1.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Reklamefilm Analysemodel.
Stopmotion film Monsteret der ønskede sig en ven til jul.
”Parts of speech” grundbegreber.
Produktion af musikvideoer 8. årgang, dansk, CA, AD, KU, KK Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Medier og kommunikation IX Eksamen :o)=. Eksamensform Intern censur, 13-skala, B4: Mundtlig eksamen med skriftlige arbejder men uden forberedelsestid.
Digital videoformidling ”Parts of speech” grundbegreber.
Animationen laves i PowerPoint. Her er indsat 2 billeder.
DAMP E2003 Compositing ’Made of different parts or materials’ (Oxford Dictionary) ’a conceptual, not only technological operation’ –’Collage’ eller ’mixed.
Digital videoformidling Rules of film grammar To ’skoler’ / paradigmer Continuity –Realisme, usynlige klip, Hollywood –Ingen opmærksomhed på udsigelsen.
Digitale medier: formidling og design 22. marts Filmanalyse.
Gruppe 4 – Analyse. Kontekst / Genre: Form Fabel Parodi Plot Animeret infotainment.
Konference om det digitale forsøg på HF Analyse og fortolkning af levende billeder i undervisningen og til prøven Workshop v/ Michael Møller, lektor i.
Hej her er et lille diasshow Tryk på Enter-tasten, når du vil videre!
Levende billeder: Kortfilm
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
GENRER: KORT- OG NOVELLEFILM, ARTIKLER, TRYKTE- OG TV-REKLAMER LÆRINGSMÅL: OPLEVE OG FORSTÅ KORT- OG NOVELLEFILM MED ET DANSKFAGLIGT FOKUS. ANALYSERER.
Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 
IT-eksamen i dansk Foreløbig evaluering af 1.forsøgssæt fra forsøgsklasser og –lærere.
- Virkelighedsvarianter
At gennemskue faktagenren
Hvad er dokumentarfilm?
2.D Mediefag C.
Filmanalyse kortfilm Dennis VOK d.2.2
Præsentationens transcript:

Medier og kommunikation V Levende billeder

Dagens program Fremlæggelse af gruppearbejde? Essays og kommentarer F.eks. gruppe 12: 12-modellen Essays og kommentarer Eksamen Dagens emne: Levende billeder

Status på essayskrivning 20:52 havde 59 afleveret essays, 35 havde kommenteret Fantastiske essays, gode kommentarer Hvad med resten af holdet…?

Eksamen I behøver ikke gå op i de grupper, I er i nu I kan udveksle ideer til eksamen i hele kursets nyhedsgruppe og bytte gruppe efter behov – husk at give mig besked Skal vi forlænge eksamensperioden med 4-6 januar eller 12, 13 og 16 januar?

Hvorfor levende billeder? For at beskæftige os med andet end tekst Fordi filmens virkemidler ligner tv, animation, computerspil Fordi film er en dyr og kollektiv kunstart

Levende billeder 22 March 1895: First demonstration to industry by Lumière brothers in Paris 28 December 1895: First public showing at the Grand Café, Boulevard des Capucines Kort efter i resten af Europa, USA, Indien

Filmbegreber Beskæring: Total, halvnær, nær Perspektiv: Vidvinkel, normal, tele, frø, fugl Bevægelse: Panorering, tilt, kran/dolly Lyd Reallyd/diegetisk lyd (replikker + incidentallyd) ikke-diegetisk lyd (f.eks. musik) on-screen/off-screen

Filmproduktion Skuespilskoler: Teater, vaudeville, tv, realistisk spil (f.eks. method acting) Mise-en-scène: Iscenesættelse, hvordan det hele sættes sammen Auteur teori

Trivia spørgsmål Hvad er en dolly grip? Hvor forekommer supertotaler? Hvem er de kendteste method actors? Er Alfred Hitchcock en auteur? Er Lars von Trier?

Den klassiske opdeling Lumière brødrene: Dokumentarfilmens fædre http://www.institut-lumiere.org/ Georges Méliès: Fiktionsfilmens far http://www.mshepley.btinternet.co.uk/melies3.htm

Genre Western Road movie Gyser Dansk lystspil Ny dansk film

Fortælleformer Lineær fortælling (Hollywoodmodellen) Cirkulær/lyrisk fortælling (musikvideo)

Klip (montage) Continuity (usynlige overgange) Krydsklipning (f.eks. mellem flygtende og forfølgere) Shot-reverse-shot (bruges typisk ved samtale)

Point of view Fortællersynsvinkel alvidende solidarisk subjektiv

Berettermodellen

Miles: Soft videography Hardcopy/softcopy Video authoring + hypertext vog vogma

Manovich: Digital cinema digital film = live action material + painting + image processing + compositing + 2-D computer animation + 3-D computer animation

Konklusion? Vi er altså på 100 år gået fra animation (Méliès) over live action tilbage til animation (computer animeret film)