Medier og kommunikation V Levende billeder
Dagens program Fremlæggelse af gruppearbejde? Essays og kommentarer F.eks. gruppe 12: 12-modellen Essays og kommentarer Eksamen Dagens emne: Levende billeder
Status på essayskrivning 20:52 havde 59 afleveret essays, 35 havde kommenteret Fantastiske essays, gode kommentarer Hvad med resten af holdet…?
Eksamen I behøver ikke gå op i de grupper, I er i nu I kan udveksle ideer til eksamen i hele kursets nyhedsgruppe og bytte gruppe efter behov – husk at give mig besked Skal vi forlænge eksamensperioden med 4-6 januar eller 12, 13 og 16 januar?
Hvorfor levende billeder? For at beskæftige os med andet end tekst Fordi filmens virkemidler ligner tv, animation, computerspil Fordi film er en dyr og kollektiv kunstart
Levende billeder 22 March 1895: First demonstration to industry by Lumière brothers in Paris 28 December 1895: First public showing at the Grand Café, Boulevard des Capucines Kort efter i resten af Europa, USA, Indien
Filmbegreber Beskæring: Total, halvnær, nær Perspektiv: Vidvinkel, normal, tele, frø, fugl Bevægelse: Panorering, tilt, kran/dolly Lyd Reallyd/diegetisk lyd (replikker + incidentallyd) ikke-diegetisk lyd (f.eks. musik) on-screen/off-screen
Filmproduktion Skuespilskoler: Teater, vaudeville, tv, realistisk spil (f.eks. method acting) Mise-en-scène: Iscenesættelse, hvordan det hele sættes sammen Auteur teori
Trivia spørgsmål Hvad er en dolly grip? Hvor forekommer supertotaler? Hvem er de kendteste method actors? Er Alfred Hitchcock en auteur? Er Lars von Trier?
Den klassiske opdeling Lumière brødrene: Dokumentarfilmens fædre http://www.institut-lumiere.org/ Georges Méliès: Fiktionsfilmens far http://www.mshepley.btinternet.co.uk/melies3.htm
Genre Western Road movie Gyser Dansk lystspil Ny dansk film
Fortælleformer Lineær fortælling (Hollywoodmodellen) Cirkulær/lyrisk fortælling (musikvideo)
Klip (montage) Continuity (usynlige overgange) Krydsklipning (f.eks. mellem flygtende og forfølgere) Shot-reverse-shot (bruges typisk ved samtale)
Point of view Fortællersynsvinkel alvidende solidarisk subjektiv
Berettermodellen
Miles: Soft videography Hardcopy/softcopy Video authoring + hypertext vog vogma
Manovich: Digital cinema digital film = live action material + painting + image processing + compositing + 2-D computer animation + 3-D computer animation
Konklusion? Vi er altså på 100 år gået fra animation (Méliès) over live action tilbage til animation (computer animeret film)