Digital videoformidling Tidsplan 9 – 10 Rules of filmgrammar 10 – 11 lyssætning 11 – 12 lys demo (1.90) 13 – 14 oplæg 14 – 15 klippeøvelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Kompetenceafklaring af børnene
Forøg din indflydelse i jobsituationen
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Filmtekniske virkemidler
Er mit barn klar til skolestart ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Hvad er mediefag?.
En mulig scenografisk metode
Film- & Medie-uddannelsen 09/10 Filmiske virkemidler
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
NP struktur - Eller hvordan engelsk er nominelt, mens dansk er verbalt.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Scanning og opmærksomhed
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Audiovisuel betydning
Beskæring, perspektiv, og komposition
Reservatet Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori Erik Staunstrup
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Grafisk design Grafisk design kan beskrives som et visuelt sprog, der bruges til at sende en besked til publikum. Formål:  Overtale  Branding  Informere.
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Tv-reklame.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Al undervisning understøtter alle børns læring og udvikling.
Filmteknologiens historie
Digital videoformidling Tirsdag 10/2 Registrering/opsamling Audiovisuel metode Æstetiske ’naturlove’ Kamerateknik Øvelse –
Æstetisk kommunikation i teori og praksis
Digital videoformidling Tirsdag 11/3 9 – 10 Fakta fortælleformer 10 – 11Dokumentar former – »Historisk Portræt »Ironisk Portræt (dramadok) »Refleksivt.
Kortfilmen ”Beast”.
Kortfilm Et overblik.
Medier og kommunikation V
Stopmotion film Monsteret der ønskede sig en ven til jul.
”Parts of speech” grundbegreber.
Digital videoformidling Log/Capture. Digital videoformidling Logging Afgørende for klippearbejdet Teknisk udvælgelse af brugbart materiale Gennemsyn og.
Digital videoformidling Tirsdag 18/3 9 – 10 Fortælleteori 10 – 11Eksempler 11 – 12 Eksport øvelser (info-indslag) 13 – 15 Vejledning / Case.
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Tirsdag 4/11 Storytelling (kort version) Narrative Modeller
Digital videoformidling ”Parts of speech” grundbegreber.
Digital videoformidling Historisk Animated photography –E Muybridge,E J Marey,Edison/DicksonE MuybridgeE J MareyEdison/Dickson Story film –Lumiére Brothers.
Tirsdag 2/3 Standard klippe-principper Klip på bevægelse (øvelse)
DAMP E2003 Compositing ’Made of different parts or materials’ (Oxford Dictionary) ’a conceptual, not only technological operation’ –’Collage’ eller ’mixed.
Audiovisuel metode Grundbegreber (Wohl) Øvelser (portræt)
Opmærksomhed 5. forelæsning, John Paulin Hansen Usability, ITU.
Tidsrammen: Opstart - præsentation og instruktion Arbejde med scenografi - inklusive pause Improvisation + opsætning.
Eye track analyser (5) NB: Da der forekommer voldsomme mængder megabyte i billederne til forelæsningen, er her kun de slides, som indeholder tekst; 11.
Digital videoformidling Rules of film grammar To ’skoler’ / paradigmer Continuity –Realisme, usynlige klip, Hollywood –Ingen opmærksomhed på udsigelsen.
Opmærksomhed 5. forelæsning, John Paulin Hansen Usability, ITU, 1. oktober 03.
Lyssætning Kontrol af skygger.
Lyssætning kontrol af skygger
Digitale medier: formidling og design 22. marts Filmanalyse.
Fototeori Lukkertid.
Klippe-principper.
Digital videoformidling Det 2Dimensionale felt Zettl - Kap. 7.
Digital videoformidling Agenda Log & Capture (Wohl) Lyssætning (Langford/Millerson) Øvelser –Optagelser captures –Der optages studiespeak i LAB2 –Der researches.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Hvad er mediefag? Et nyt fag. Mediefag er: 1. Visuelle og auditive medier 2. Teoretisk arbejde 3. Praktisk arbejde.
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 3: Den analyserende skrivemåde.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Børnebiffen medium Oplev film….
Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse,
Fototeori Lukkertid.
Kryds og rundkørsler.
- Virkelighedsvarianter
2.D Mediefag C.
Filmanalyse kortfilm Dennis VOK d.2.2
Præsentationens transcript:

Digital videoformidling Tidsplan 9 – 10 Rules of filmgrammar 10 – 11 lyssætning 11 – 12 lys demo (1.90) 13 – 14 oplæg 14 – 15 klippeøvelse

Digital videoformidling Rules of film grammar To ’skoler’ / paradigmer Continuity –Realisme, usynlige klip, Hollywood –Ingen opmærksomhed på udsigelsen Montage –Formalisme, meningsdannende klip –Sovjettisk forbillede –Opmærksomhed på udsigelsen

Digital videoformidling Continuity Storytelling som grundlag –Optimere identifikation / indlevelse –Sikre kausal / logisk sammenhæng –Perceptionspsykologiske mekanismer ”In the blink of an eye” – mental klipning –Kohærensprincippet ’Rummet’ sammenhængende ’cognitive map’ ’Tiden’ manipuleres men fremstår entydig

Digital videoformidling Continuity Sikres i præproduktionen gennem – storyboard og ’scene-skitser’ Sikres under produktion af : –’continuity-girl’ – noter om tøj, rekvisitter, handling, scenografi, hår, sminke etc. –Kamera log – noter om vinkler, lys, kamerabevægelser etc.

Digital videoformidling Continuity klipning Kontinuert ’usynligt’ klip –En bevægelse fortsætter over klippet –Bevægelse hastighed/retning matches –Der klippes til ’objekt’ fra lydsporet –Klip på blikretninger SRS, CU til POV –Klip på blikretning og bevægelse Hoved/øje bevægelse til CU

Digital videoformidling Eksempler Dør der åbner / lukker Række ud efter noget... ’ud til venstre’ – ’ind fra højre’ –Person der går –’fodbold stafet’ i TV-Sporten ’fra virkning til årsag’ –Lys på person, klip til billygter –Rynker på næsen, klip til hundelort

Digital videoformidling Krydsklipning Flere selvstændige handlingstråde D.W. Griffith (”Birth of a nation”, 1915) Udtrykker ’samtidighed’ Parallel montage D.W. Griffith (”Intolerance”, 1916) Udtrykker ’lighed’

Digital videoformidling Montage Hollywood montage (kalender, årstider etc.) Sovjetmontage (Sergei Eisenstein) –Den tredje mening –Tese + antitese = syntese Mål: at skabe mentale effekter Det filmspecifikke – ’ren film’ At bryde med kontinuiteten Stiller krav til modtageren

Digital videoformidling Montage Visualisering af begreber eller mentale tilstande Nyt hus (tese) + gammel rønne (antitese) = ’forfald’ (syntese) Fugl i bur + flyvende fugl = ’frihed/fængsel’

Digital videoformidling Konflikt montage TeseAnti-tese

Digital videoformidling Associativ montage TeseAnti-tese

Digital videoformidling

Analytisk montage 1

Digital videoformidling Analytisk montage 2

Digital videoformidling Sektions montage

Digital videoformidling Kuleshov effekten ’Videnskabeligt eksperiment’ udført på filmskolen i Moskva (1920’erne) Moshukine (skuespiller) + skål med suppe = ’sult’ + legende barn = ’gælde’ + kiste = ’sorg’ ’Mentalisering’ af CU

Digital videoformidling Montage problemer Den intellektuelle montage virker ’postulerende’ eller ’søgt’ Er svær at håndtere stilistisk Forudsætter ’visuel kompetence’ –Børn opfatter f.eks. Ikke montagen kontekstuelt, men som isolerede billeder –’Lazy eye’: reklame som mental tatovering

Digital videoformidling Montagens styrke Vækker nysgerrighed og skaber opmærksomhed (især konfliktmontage) Kan udtrykke komplekse begreber i en komprimeret form Kommunikerer ved at gøre opmærksom på mediet som konstruktion (Verfremdung – Bertolt Brecht)

Digital videoformidling Cognitive map

Digital videoformidling Cognitive map

Digital videoformidling Konvergerende vektorer

Digital videoformidling Krydsende vektorer

Digital videoformidling

Bevægelses vektor

Digital videoformidling Samme objekt

Digital videoformidling Forskellige objekter

Digital videoformidling Praktiske regler New shot = new information –Klippet skal være motiveret, mange klip er ikke udtryk for ’bedre’ klipning Ny information behøver ikke at foregå ved klipning –Kameraet kan fastholde eller afsøge vigtig information (bokser sekvensen)

Digital videoformidling Screen direction (index, bevægelse og grafiske vektorer) 180 grader eller centerlinje reglen Brug Z-aksen eller ’cut aways’ Alternativ ’perspective-flop’ i FCP Match motivfylde – CU til CU, MCU til MCU etc. Praktiske regler

Digital videoformidling Praktiske regler ’Moving to moving’ – ’Still to still’ Vent på ’stilstand’ før klip til ’still’ Undtagelse CU til POV med bevægelse Find grafisk match ”2001 a space Oddysey”, Kubrick

Digital videoformidling Tidsfaktoren 100 % realtime forekommer meget sjældent – fx. ”Empire”, Warhol Tidsforkortning – Elliptisk klipning –Overflødig information fjernes, fx. varigheden af en køretur eller at gå op ad trappen forkortes –Timelapse, ekstrem tidsforkortning –Fortalt tid er kortere end fortælletiden

Digital videoformidling Tidsfaktoren Forlængelse af tid –Gentage tidsinformation fx. i ’demontering af en bombe’ –Forlængelse af tiden i ’slow motion’ –Fortalt tid er længere end fortælletiden

Digital videoformidling Tidsfaktoren Optagelsens rytme –Bevægelser –Talehastighed –Stemning (Bornholmer ur, Bordtennis) Klipperytmen –Metrisk klipning (lige lange klip) –Accelereret klipning (kortere og kortere)

Digital videoformidling ”The Maltese falcon” John Huston, 1941

Digital videoformidling

The End

Digital videoformidling