Medier og Kommunikation, F2005

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
Advertisements

Funktionelle perspektiver på mediebrug
Fra formel til funktionel undervisning
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
Medier og kommunikation
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Corporate Identity og Branding
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Forretning og Ledelse lektion 7
Af: Michael Jørgensen. Entity Life Cycle: Hvad er det ?  Er en måde, hvordan man, eventuelt tidligt i programmeringsforløbet, kan bestemme hvordan et.
Nu er vi ved DEL 3 Flere tegn og signaler et tegn (fx et symbol) kan godt bruges som et signal: fx kan dannebrog signalere at at vi nu er i Danmark og.
MEDIER OG KOMMUNIKATION
Sara Mosberg Iversen, MA Opsamling I Medier og Kommunikation, F2005.
Charles Sanders Peirce,
Kultur- og branchestudier
Nu er vi ved DEL 2 Modeller … er svaret vi laver modeller af hvordan vi tror information behandles ud fra hvad vi ved om virkningerne, dvs hvordan vi ved.
Sproglige billeder, billedskemaer og metaforer
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
Almen sTudieforberedelse - AT
Globalisering.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder og objekter 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved.
Velkommen til gang 5 – Cultural Studies, medie og kommunikationsteori.
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Reservatet Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori Erik Staunstrup
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Grundlæggende kommunikations- og medieteori 1
Skriveproces Læring og forandringsprocesser 8. semester, april 2010 Palle Rasmussen.
Sara Mosberg Iversen, MA Det forkromede overblik Medier og Kommunikation, F2005.
Sætningsanalyse Velkommen- hvad vil jeg gennemgå
The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Æstetisk kommunikation i teori og praksis
Læsning.
Menneske og maskine Medier og Kommunikation, F2005.
Den sproglige læreplan
Sara Mosberg Iversen, MA Medierne i samfundet, samfundet i medierne Medier og Kommunikation, F2005.
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
TEKSTER OG KONTEKSTER Peter Kaspersen Har kontekstinteressen taget overhånd? Editor’s Introduction: Is There a Text in This Study? i Research.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
Synopsis vt2.1-vt2.4 vt2.1: fænomenologi, der undersøger erkendelsesprocessens subjektive side: erkendelse som akt (Husserl) vt2.2: hermeneutik som objektiv.
BA International Erhvervskommunikation Sproglig teori og metode (IV)
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Virtualitet - i historie Fagdidaktik, Middelfart Eigil Møller
12. oktober 07strategi - semiotik1 Semiotik Et grundlag for en alternativ tilgang til organisationer og adfærd i organisationer.
Medier og kommunikation VII Populærkultur. Dagens program Fremlæggelse af gruppearbejde: Gruppe 3, 12 og 11 Eksamen Forelæsning Fremlæggelse af gruppearbejde:
Eye track analyser (5) NB: Da der forekommer voldsomme mængder megabyte i billederne til forelæsningen, er her kun de slides, som indeholder tekst; 11.
Information over/underload Medier og Kommunikation, F2005.
Opmærksomhed 5. forelæsning, John Paulin Hansen Usability, ITU, 1. oktober 03.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Opsamling vt2.1-vt2.3 1.Vt2.1: fænomenologi der undersøger erkendelsesprocessens subjektive side: erkendelse som akt (Husserl) 2.Vt2.2: hermeneutik som.
Omsætning af en model til en RDB Jesper Tørresø DAB1 F Marts 2008.
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
KULTURARV OG BORGERINDDRAGELSE - hvem, hvorfor og hvordan Vesthimmerlands Museum, Aars d. 21. januar 2016 Hvem ejer kulturarven? Bernard Eric Jensen Aarhus.
Figur 94. Denotation og konnotation.
Laroche et. al Gruppe 1: Mette, Camilla, Gorm og Jesper
Abstraktioner.
Talehandling og Tekst.
Innovation og succes skabes gennem mennesker
Præsentationens transcript:

Medier og Kommunikation, F2005 Semiotik Medier og Kommunikation, F2005 Sara Mosberg Iversen, MA

Hvorfor semiotik? Gør os bevidste om, at betydningen af et tegn ikke er naturlig, men defineret af kulturelle koder og betydningssystemer. Kontekst ! Konstruktion ! Strukturer ! Sara Mosberg Iversen, MA

Kontekst, konstekst, kontekst … Emmys store dag Ensomhed blandt ældre stigende Flere dage med forsinkelser venter efter to DSB-uheld Sara Mosberg Iversen, MA

Tegnet a la Saussure I Signifier/signifant = udtryk Tegn = helheden { Signified/signifié = koncept Tegn = helheden { Sara Mosberg Iversen, MA

Tegnet a la Saussure II ko Tegn = helheden { Sara Mosberg Iversen, MA

Tegnet a la Saussure II Tegnets betydning er arbitrær og defineret af dets relation til de andre tegn i det pågældende tegnsystem. Tegnet defineres negativt i forhold til de andre tegn i systemet, ud fra hvad det ikke er. Sara Mosberg Iversen, MA

Tegnet a la Peirce I Det der står i stedet for noget andet Objekt Interpretant Det mentale billede/betydningen Fænomen/ting i virkeligheden Sara Mosberg Iversen, MA

Tegnet a la Peirce II ko Tegn Men husk at de to billeder også er tegn. Vi kan bare ikke hente koen ind her eller det mentale billede. Sara Mosberg Iversen, MA

Tegnet a la Peirce III Tre forskellige tegntyper: Ikon: et tegn der har en vis lighed med det objekt, der står for – fx et foto eller en figurativ tegning. Index: et tegn der er direkte forbundet med objektet, fx spor i sandet, som tegn for at nogen har gået der. Symbol: et tegn hvis relation til objektet hviler på konventioner, fx at et rødt kors betyder sygehus. Sara Mosberg Iversen, MA

En sammentænkning af Pierce og Saussure Tegn Objekt Interpretant Saussures signifier/signifant Saussures signified/signifié Saussures interesserer sig ikke synderligt for ”virkeligheden” Sara Mosberg Iversen, MA

Et komplekst tegn … Et tegn sammensat af flere tegn. Ikon: foto ”der ligner” Indeks: Pia og drengene står for Dansk Folkeparti Symbol: bogstaver; deres betydning er arbitrær og vedtaget ved konvention. Betegnelsen ”Dansk Folkeparti” står som symbol for en bestemt holdning til tilværelsen. Sara Mosberg Iversen, MA

Flere begreber Paradigme: ordklasser Syntagme: ”frisk pust …” Denotation: det vi umiddelbart ser på plakaten Konnotation: de medbetydninger vi tolker af plakaten på baggrund af de koder, vi kender. En semiotisk tolkning af valg- plakaten kunne fx interessere sig for, hvilke koder plakaten spiller på, og hvordan man kunne lave forskellige læsninger af den. Sara Mosberg Iversen, MA

Hall om semiotik: ”At either end of the communication chain the use of the semiotic paradigm promises to dispel the lingering behavourism which has dogged mass-media research for so long, espeically in its appraoch to content. Though we know the television programme is not a behavioural input, like a tap on the knee cap, it seems to have been almost impossible for traditional researchers to conceptualize the communicative process without lapsing into one or the other variant of low-flying behaviourism.” Sara Mosberg Iversen, MA

Encoding/decoding Hall er interesseret i, hvad der sker med teksten, når den sendes gennem mediernes produktionssystem. Fordi han er interesseret i magtstrukturer, mener han, at det er vigtigt at forholde sig til hele produktionsprocessen, ikke bare til brugerens reception. Cirkulation Encoding Decoding Produktion Konsumption Reproduktion Sara Mosberg Iversen, MA

Denotation og konnotation Hall mener, at forskellen mellem denotation og konnotation kun er rent analytisk. Vi forholder os stort set altid til tegn, fordi vores erfaringer medieres gennem sproget og andre kulturelle koder, der angiver deres betydning. Hall pointe er, at også det denotative niveau er påvirket af ideologi, men her er betydningen bare så fastlåst, at vi opfatter det som naturligt. Sara Mosberg Iversen, MA

Forskellige læsninger ”Misforståelser” af en tekst er ofte udtryk for alternative læsninger. Læsninger: den foretrukne, den negotierede, den direkte oppositionelle. Et oplagt eksempel: Er Socialdemokratiets manglende gennem- slagskraft de højreorienterede efterligneres skyld, eller er det et udtryk for, at vælgerne ikke læser ”teksten” indenfor den dominerende kode? Sara Mosberg Iversen, MA

Læs mere Semiotics for beginners: http://www.aber.ac.uk/media/Documents/S4B/semiotic.html Barthes, Roland (1996): Mytologier, København, Gyldendal Peter Bøgh Andersen har udarbejdet en computersemiotik. Inge Lytje trækker ligeledes på en semiotisk tankegang i til- gang til computeren. Sara Mosberg Iversen, MA