Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Hvad har DAK-E gang i?. Til verdens bedste håndværkere Vi er tildelt den opgave, det er at udvikle et værktøj til nogle af verdens bedste håndværkere.
En lille vejledning til ændring af skærmens udseende.
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
Introduktion til Javascript – Grundlæggende Webdesign, F2004. Introduktion til Javascript.
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Videregående pc-vejledning Modul 04: Windows-elementer 60+Bornholm.
DEN PRIMÆRE NAVIGATION JOEK © TEC 2011 Dit websteds primære navigation er det område på sitet, der indeholder links til de primære sektioner af dit websted,
Videregående pc-vejledning Modul 12: Tekstbehandling 2 60+Bornholm.
Web 2.0 Teoretisk viden.
Hvordan kommunikerer jeg med min PC
Sidetyper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Links Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Sprog/billeder på Internettet
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
Brugervenligheds test. n ewline ønsker at gøre deres web- side mere brugervenlig.
Formularer (Access, del 3)
Lyd-ikonet er forsvundet
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
1 Velkommen til brugerinstruktion, It-Universitet.
1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse
Design af brugerflader3.1 Kursusgang 3 Oversigt: Sidste kursusgang Interaktion: ­ Model for interaktion ­ Ergonomi ­ Interaktionformer ­ Eksempler Brugbarhedsevaluering:
Organisationstruktur
Velkommen til Hvordan vises skolens værdier bedst muligt i SkolePorten? SkolePortens fleksibilitet kan medvirke til at understøtte skolens værdier. Oplægget.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Introduktion til Access (Access, del 1)
Rapporter (Access, del 5)
Økonometri 1: Dummy variable
Overblik over kompenserende teknologier lbc/ /2.0.
Multi-vejs hobe med ekstra bytes Foredrag: Claus Jensen Projektmedlemmer: Jyrki Katajainen, Fabio Vitale, Claus Jensen.
Et mærkeligt skib.
Dagens gang Sidste uges opgaver Design af grænseflader
EASY-A set med usability-konsulentens briller 6. september 2007.
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Videregående pc-vejledning Modul 03: Harddisken 2 60+Bornholm.
…helt naturligt ! Velkommen til Meldgaard. Kundestatistik Du kan lave statistikker på kryds og tværs i Bridgemaster (og Nav generelt). Statistikker starter.
…helt naturligt ! Velkommen til Meldgaard. Opret ny Stander Klik på navigation fanen Afdelinger.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Introduktion til databaser (databaser, del 1)
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Computerens anatomi Dette er interaktivt så brug musen.
…helt naturligt ! Velkommen til Meldgaard. VareStatistik Du kan lave statistikker på kryds og tværs i Bridgemaster (og Nav generelt). Statistikker starter.
Overblik over kompenserende teknologier. Kompenserende teknologier Ikke alle anvender kompenserende teknologier –Det gør især blinde, svagsynede, døvblinde,
Tekstens byggeklodser
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
JOBVÆKST Mariagerfjord Værktøj til analyse og formulering af Vækst/Forretningsstrategi.
Interaktive knapper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
…helt naturligt ! Velkommen til Meldgaard. Sende data til Shop Nav integrationsmodulet til eSellerCloud indeholder 3 forskellige måder at sende data til.
Udvikling af mobilsites Einar Gislason / FTF. Mobilsites Mobilvenlige sites.
DIEB13.1 Kursusgang 13 Oversigt: Sidste kursusgang Interaktion: ­ Model for interaktion ­ Ergonomi ­ Interaktionformer ­ Eksempler Brugbarhedsevaluering:
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 8.
DIEB3.1 Kursusgang 3 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design Begrebsmæssig model Interaktionsrum og interaktionselementer Analysedokumentet.
Design af brugerflader13.1 Kursusgang 13 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
DIEB8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
DIEB3.1 Kursusgang 3 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design Begrebsmæssig model Interaktionsrum.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
Den gode præsentation … med PowerPoint, SMARTboard eller lignende.
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Abstraktioner.
Introsidernes betydning
Metoden fælles beslutningstagning
Find dybdelink Blå kurser: Fremmed kurser
Præsentationens transcript:

Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan udpeger vi et objekt? Hvordan aktiverer vi en funktion? Hvordan indlæses inddata? Hvordan leveres uddata? En typisk brugergrænseflade vil indeholde kombinationer af de forskellige interaktionsformer – der vil dog stadig være en primær og et antal supplerende interaktionsformer Tidligt i et udviklingsprojekt bør der eksperimenteres med forskellige begrebsmæssige modeller og – for hver begrebsmæssig model – med forskellige interaktionsformer DIEB

Interaktionsformer: Kommando Brugeren ser intet på forhånd Indtaster og aktiverer en kommando, der skal overholde et bestemt format Interaktionen mellem bruger og system baserer sig på kommandoer Typiske eksempler: Unix Speciel teksteditor (f.eks. vi) Primært henvendt til expertbrugeren Indlæsning af data Eksempel: ændring af forskudsskema. Brugeren taster en lang sekvens af feltnumre og tal ind Fordele: Fleksibilitet Hurtigt for faste brugere Initiativet placeres hos brugerne Let at lave makroer Ulemper: Ringe fejlhåndtering Kræver omfattende træning DIEB

Interaktionsformer: Menu Menuer bruges til at organisere information og interaktion Giver styret og kontrolleret dialog For lejlighedsvise brugere Eksempler: Fuldskærmsmenuer med valg af menupunkt Pull-down fra overliggende bjælke i et vindue Pop-up ved tryk på mus ovenpå et objekt Check-bokse eller radioknapper i et vindue eller en dialogboks Links indlejrede i tekst Fordele: Kort indlæring Færre indtastninger Struktur på beslutningstagning Let at understøtte fejlhåndtering Ulemper: Fare for mange menuer Sinker den faste bruger Optager plads på skærmen DIEB

Interaktionsformer: Dialog Interaktion mellem bruger og system som en dialog mellem to personer Simpel og lærenem form, eks. fra Windows (PowerPoint) Mere generelt: spørgsmål og svar dialog Brugeren ledes gennem en struktureret dialog, hvor systemets videre adfærd kan afhænge af de svar, der gives. Bruges over for en meget bred og forskelligartet brugergruppe, som ikke kan forventes at mestre kompliceret navigation. Eksempel: pengeautomat eller telefonservice. DIEB

Interaktionsformer: Skemaudfyldelse Indlæsning af data struktureret som formular eller skema Eksempel Udfyldelse af standardinformation om en bruger Mest velegnet for faste brugere, fordi feltnavne og indtastningsformater kræver forståelse Fordele: Forenklet indtastning Kræver begrænset træning Nyttig vejledning Ulemper: Optager plads på skærmen Kan være langsommeligt DIEB

Interaktionsformer: WIMP WIMP er en meget udbredt interaktionsform i dag bl.a. kendt fra windows Består af fire elementer Windows Icons Menus Pointers Kaldes også direkte manipulering Brugeren arbejder på virkelighedsnære repræsentationer af objekter Objekterne kan vælges, og funktioner kan udføres direkte på dem med et umiddelbart synligt resultat Affordance er centralt Fordele: Let at lære Let at huske Fejl kan undgås Understøtter udforskning Høj subjektiv tilfredsstillelse Ulemper: Kræver grafisk skærm og pegeinstrument Makroer er vanskelige DIEB

Andre interaktionsformer Naturligt sprog Havde tidligere stor opmærksomhed, men er efterhånden helt uden praktisk betydning. Kræver som hovedregel megen indtastning og specialiseret sprog. Eksempel: Eliza Udskrivning af data I alle systemer er der behov for udskrivning af data – typisk enten i et vindue eller på en udskrift Denne del af brugergrænsefladen minder i struktureringen om skemaudfyldelse DIEB

DIEB

DIEB

DIEB

DIEB

DIEB Toilet i Japan. I hjem og på hoteller Er det let at vurdere usabilty på dette – andre typer af spørgsmål, og kan vi evaluere dem DIEB