Sonnenschein: Sound Design – The Expressive Power of Music, Voice and Sound Effects in Cinema. Hvor kan man hente inspiration? fantasiens billedsprog dyrelyde.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation af instrumentet og dets muligheder.
Advertisements

Lyd fra musikinstrumenter
8.b fra Risskov skole præsenterer
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Svingninger & Bølger Sidste Chance.
Filmtekniske virkemidler
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
Blæseinstrumenter.
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
En mulig scenografisk metode
Ørets anatomi og fysiologi
Lyd i film.
Jeg støtter barnet ved:
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Kortfilm – de 7 parametre
5 psykologiske dimensioner af lyd
Murray Schafer - Soundscape
Sproglige billeder, billedskemaer og metaforer
Instrumenternes rolle i samspillet
Audiovisuel betydning
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
1 Collaboration and Control Crisis Management and Multimedia Technology in London Underground Control Rooms Christian Heath and Paul Luff Journal of Computer.
Inspiration til bypark mellem Utzon Center og Musikkens Hus
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Kultur- og branchestudier M-KA Genre. Hvad er vigtigst? At definere genre eller at forstå genre?
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Kursus i. Indholdsfortegnelse Hvad kan programmet bruges til? Sådan kommer du i gang Gem dit projekt Skærmbilledet Lydsporets udseende Importer en lydfil.
Kursus i.
Beskæring, perspektiv, og komposition
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
TEC Frederiksberg Lyd og Lys
Det gode lyttemiljø Opsamling på sidste års seminar Der var ønsket om en udarbejdelse af en såkaldt ”facitliste” ved valg af Høretekniske hjælpemidler.
Grafisk design Grafisk design kan beskrives som et visuelt sprog, der bruges til at sende en besked til publikum. Formål:  Overtale  Branding  Informere.
Det nye bibliotek & Lydens unikke egenskaber
Demens, sanser og bolig Maj-Britt Joost Demenskonsulent
Lyd og lufttomt rum.
Stående bølger.
Kort om vores brug af musik Filmmusikteori Egne oplevelser Ikke noget objektivt ”rigtigt/forkert” - kun konventioner Bedømmelse af musik ved hjælp af dommerpaneler/juryer.
Stående bølger.
Perception og disposition af grænseflader
Ræsonnanskasser Overførsel af energi.
Broken Saints trailer En analyse…. Broken Saints Kan ses i opbygningen som 3 akter. – ligesom spillefilm akt (anslag - teaser / intro) - 2. midte.
Metaforik og alternative muligheder
Reallyde Hvordan hører vi? Vi hører ikke produktionsapparatet.
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Indhold Hvad er Actio? Mundtlig fremførsel af talen Svært at beskrive og systematisere Artikulation Tempo og Pausering Styrke Melodik Klang
Murray Schafer – The Soundscape Programmatisk musik: Billedskabende, efterlignende af den ydre verden. Absolut musik: Ideelle mentale lydabstraktioner.
Tilskuerens rolle Hvordan får filmmusikken mening? –Musikken kan have rent formelle funktioner Sammenbinde tid, rum og begivenhed Bruges til at ”erstatte”
Analysetilgange til elektronisk bearbejdet lyd. Klang og sound Afhænger bl.a. af: Instrumentation/lydkilder Toneomfang/frekvensspektrum Tonetæthed/antal.
Lydavantgarden retninger Musique concrète – 1948 Paris - RECORD Tape Music – 1951 New York - PLAY Elektronische Musik – 1952 Köln - PROCESS.
Et undervisningsforløb
Projekt forslag. Vejleder Frank Mikkelsen Elektronisk vægt: Vægten baseres på et elektronisk signal fra en strain gauge Wheatstones målebro. Signalet Vsignal.
Undervisningskompendie i Lyd
Almen Studieforberedelse - AT MUSIK – 2016:. De kunstneriske fag kan deltage med overskridelse af kulturelle, genremæssige og æstetiske grænser og alt.
Uddannelse til bæredygtig omstilling Universiteternes bidrag Ulrik Jørgensen, prof., centerleder DIST, Aalborg Universitet København 1 Ulrik Jørgensen.
Meningen med dit budskab er det svar som du får. Kommunikation Hvordan har du det Fakta Følelser Behov Hvad vil du gerne have Handling.
+ Byg din egen robotarm. + Mål Lær om at designe teknologi Brug matematik i design Lær om bevægelse og kraft Øve kommunikationsfærdigheder gennem mundtlige.
Guitaren Præsentation af instrumentet, de forskellige typer og mulighederne.
Form, space and order Planen Arkitektur, 4 semester.
 .
Anne Mette, Chan, Phillip
Jubilæumskursus 2016.
Ledelse er ikke kun det talte sprog
Kursus i.
Hvad er dokumentarfilm?
Kursus i.
Radar.
Stimulering af Kreativ dans væsentlige sider af udviklingen motorik
Future Vejle inspiration
Præsentationens transcript:

Sonnenschein: Sound Design – The Expressive Power of Music, Voice and Sound Effects in Cinema. Hvor kan man hente inspiration? fantasiens billedsprog dyrelyde (intellektuel eller følelsesmæssig kvalitet) interaktion mellem øje og øre improvisation og nye kombinationer kroppens lyde og omgivelserne

Lyd-billed-sprog: virkemidler Ensartethed: akustisk lighed ved to forskellige lyde. Overdrivelse/hyperbole: intenderet overdrivelse. Metafor: overførsel af betydning fra fx hørelse til syn. Allegori: repræsentation af det abstrakte gennem det konkrete. Ironi: kontraster af det mindst ventede. Paradoks: tydelig modsigelse udtryk for mulig sandhed. Levendegørelse: døde objekter tilføres levende udtryk.

Lyd-billed-sprog: virkemidler Kreative strategier for lydbehandling: ”Trial and error” ”Gør det modsatte” ”I Ching” (Brian Eno)

Foley – designede reallyde Hvordan kan naturlyde efterlignes i studiet? Ild: cellofan nulres i ujævn rytme + sænk pitch Regn: salt der drysses på papir Hagl: ris der drysses på papir Skridt i mudder: hænder på gennemblødt avispapir Vandløb: blæs bobler i vandglas gennem sugerør Nye lyde: fx spil alternativt på trad. instrumenter Nye lyde: vær kreativ m. udstyr og optagesituationen Nye lyde: kombiner 2-3 lyde til en lyd

Lyddesign i postproduktion Manipulation af lydkvalitet kan være ændringer i: rytme| rytmisk - irregulær intensitet / volumen| lav - høj pitch / tonehøjde| lav - høj klang| tonal - støj puls| langsom - hurtig forløb / envelope| punktuel - tilbagekastet organisering (kulturel)| organiseret - kaotisk

Lydkvalitet – fysikkens love Jo højere frekvenser = jo mindre bølgelængder = jo mindre kraft til at trænge i gennem materialer (luft, vand, sten, kød mv.) Pointe: de høje frekvenser bremses først, når lyd skal tilbagelægge afstande og trænge gennem materialer. Konsekvens: når en lyd skal lyde som om den er langt væk eller på den anden side af noget (fx en dør eller vand) så skal de høje frekvenser dæmpes.

Lydkvalitet – ørerne der hører… Ørernes anatomi forstærker mellemtoner - derfor: Dybe og høje frekvenser skal forstærkes relativt mere ved lav volumen for at opleves som det samme. En dyb lyd kan opleves som kraftigere ved tilføjelse af mellemtone og høje frekvenser. Derudover er øret karakteriseret ved: Integrationstid: 0,3 s. for fuld volumen på en lyd. Kontrast og variation giver bedre opfattelse af lyde. Maskering: kraftige lyde skygger for svage lyde ved samme frekvens. Signal-støjforhold mindst 1:2,5 (4dB).

4 lyttemåder Michel Chion: Reduceret: observation af lyden selv, ikke dens årsag Kausal: leder efter lydens årsag (og reagerer på den) Semantisk: afkodning af lyd der symboliserer ideer, handlinger eller ting (fx at forstå et sprog). David Sonnenschein: Referentiel: lyden forstås i sin kontekst (samme lyd kan opfattes forskelligt i forskellige sammenhænge).

Oplevelse af helhed i lydbilledet Gestalt principper og illusion: Figur & ground: max. 2 lyde i fokus på samme tid + ½. Afslutning: et påbegyndt forløb skal afsluttes. Sammenhæng: overgange skal være glidende, huller kan evt. fyldes af korte, abrupte lyde (fx bilhorn). Samhørighed: lyde der optræder sammen eller i forlængelse af hinanden kobles i betydning (fx som en handling eller en melodi) eller bliver til en lyd. Ensartethed: samme lyd der optræder med mellemrum opfattes stadig som samme lyd (fx ringende telefon). Samme ændring: Lyde der ændres på samme måde opfattes som del af samme lydlandskab.

Oplevelse af rum Samme lydscene: lyde med samme optageafstand og rumklang kan opfattes som del af samme ”lydscene”. Retningsbestemmelse: minimale forskydninger mellem de 2 ørers lydopfattelse retningsbestemmer lyden. Subjektivt rum: ”Clean sound” - rummets egen lyd. Bevægelse: kontinuerlige forandringer i volumen, klang og rum/ekko giver oplevelse af bevægelse i lyden.

Oplevelse af tid Identifikation: min. 1 Ms. for at opfatte en lyd. Adskillelse: enkeltlyde adskilles med min. 2 Ms. (tale og musik med min. 0,4 s.) Integrationstid: 0,3 s. for opfattelse af fuld volumen, tonehøjde og klang på en lyd. Subjektiv tid: lydforløbets puls kan accellere/nedsætte oplevelsen af tempo/hastighed.

Oplevelsen af tonalitet Høje frekvenser: fremmer artikulation/forståelse (tale). Ved 5000 Hz: opfattelsen af melodi og toner opløses. Mellemtone: opfattes tydeligst og kræver mindst forstærkning. Basfrekvenser: sætter grundtonalitet for overtonerne. Volumen: 2 lyde med samme frekvens forstærker lydniveauet. 2 lyde med forskellige frekvens forstærker endnu mere. Genkendelighed: anslaget vigtigt for identifikation. Tilvænning: Kontrast og variation i lydbilledet hæmmer tilvænning, tilpasning og lydtræthed ift. lydoplevelsen.

Musikalske parametre Form: lydforløbets overordnede struktur over tid Rytme og takt: underdelinger og faste betoninger Puls: hastighed/tempo Frasering/dynamik: formgivning af mindre lydforløb Forberedelse/gentagelse: referencer frem og tilbage Tonalitet: tonalt centrum, toneart, drone Melodi: sammenhængende tonerække Harmoni/dissonans: Samtidige, men forskellige toner (fx akkorder)

Lydreferencer Universelle: fx naturens reallyde Kulturelle: fx musik fra forskellige lande Historiske: fx lyd af gammel teknologi Specifikke: fx (film)genre

Fremtidens lyddesign Lyddesigneren med fra starten af en produktion. Lyd til computermedier giver nye muligheder for lyddesign til hovedtelefoner. Lyddesign bliver interaktive.