’Climate, livelihoods and production in the SW- Pacific’ (CLIP) Kjeld Rasmussen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Newcommers som ny målgruppe i integrationsarbejdet Jacob Als Thomsen Als Research.
Advertisements

Hvad vi taler om i Danmark … In the wake of the Bologna Process Studerende, Google og biblioteker Lærer de studerende noget? Annette Skov
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Hvad er internationalisering
Udfordringer og løsninger – Hvordan skal Danmark agere politisk ift
EVOLUTION.
Global undervisning.
PEST Analyse værktøj.
Institut for Naturfagenes Didaktik
Et væksthus for børn og voksne
Bo Ravn Temadag 26. januar 2006 Holstebro Kommune Unge uden uddannelse i centrum.
Ledelse af sociale bevægelser
Temadag 7. juni 2006 Struer Kommune
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Geografi mellemniveau
DTU uddannelser Per Knudsen 12. januar 2010.
Nonceba Family Councelling Center, Khayelitsha, Cape Town, South Africa Sydafrika er det land i verden der har den værste statistik for børnevoldtægter.
Mette Arleth Aalborg Universitet Fru Madsen og de interaktive spatio- temporale online GI-applikationer Kan vi forstå GIS? (skal vi?)
På jagt efter en anden Jord
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Ph.d.-studium: i udlandet, i det offentlige eller i en virksomhed? , kl
Forskningsnetværket for etniske minoriteter, CSS, den 7. maj MEHO-website: Dias 1 Department of Health Services Research Migrantrelateret.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Strukturreformens år 1 – kvalitetsreformens år 0: Hvor bevæger vi os hen? Og hvad med det kommunale selvstyre? Kjeld Møller Pedersen Syddansk Universitet.
Kommunikation og medbestemmelse. Ole Futtrup Kjær Salgschef/Pædagog.
A A R H U S U N I V E R S I T E T Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet Gyllestrengens placering i forhold til planterækken Jens Petersen Institut for Jordbrugsproduktion.
Anette Liljensøe Ph.d. - stud., cand.scient.san.
11 Marketingmix Oversigt De 4 P’er – virksomhedens marketingmix
Modernisering af den offentlige sektor … og indflydelse på medarbejdernes opgaver og positioner i pædagogisk praksis Lars Christensen / Professionshøjskolen.
DIIS ∙ DANISH INSTITUTE FOR INTERNATIONAL STUDIES Udvikling, bistand og forretning Lars Engberg-Pedersen 6. november 2009.
Koordinator Jette Bangshaab Åbningsseminar marts 2013 ”Teknologier i Borgernær Sundhed” University College Nordjylland.
Made by RoboGenius. Mette Mie ChristiansenClaus Davidsen Morten S. Jensen Susanne Andersen Jesper N. Jensen Robin K. Asmussen Nana S. Jensen Søren Melchior.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Økonomisk Geografi Globale strømme. Overordnet spørgsmål Hvilke hovedsammenhænge og -forskelle er der mellem de tre økonomiske strømme i verden (FDI,
Hvad bestemmer sundhed og trivsel hos teenagere Anette Johansen, Søren Rasmussen, Thomas Hansen & Mette Madsen.
Made by RoboGenius. Mette Mie ChristiansenClaus Davidsen Morten S. Jensen Susanne Andersen Jesper N. Jensen Robin K. Asmussen Nana S. Jensen Søren Melchior.
Økonomisk historie – formål At udvide perspektivet på økonomi i tid og rum, dvs. At demonstrere økonomi anvendt på andre institutionelle rammer end dem.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Organisationsoversigt Selsmoseprojektet
Marts 2009 Tuberkulose Tuberkulose Varetagelse i et lav-incidens land Ole Hilberg Lungemedicinsk Afdeling Aarhus Universitetshospital.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Erhvervsøkonomi - en tilvalgsmulighed for datalogistuderende
Fysiklærerforeningen og Geografilærerforeningen 24. November 2011.
Korruption i øjenhøjde Erfaringer fra Maputo, Mozambique Morten Nielsen PhD stipendiat DIIS og Københavns Universitet.
Køreskader og påvirkning af udbyttet i kløvergræs
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Velfærdsstatens udfordringer
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Det positive budskab….! De nye husdyrgødningsteknologier kan…
Krystalkuglen Plantekongres 2008
Aarhus Aros Rotary Det gode forsker- og studieliv.
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
HR & LEDELSESDAGEN Sådan skaber du værdi til din forretning gennem HR 24. Maj 2016 kl Henrik B. Sørensen Mail:
11. og 18. november 2014 Jesper Boesen No Barriers Advice.
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
© Økonomisk styring og virksomhedsanalyse, 5. udgave Lone Hansen, Søren Holm-Rasmussen, Jens Ocksen Jensen & Torben Rosenkilde Jensen Hans Reitzel 2013.
Klynger af virksomheder der deles om SKP-elever
Samfundsfag E-F Grundforløb ÅLC
© Økonomisk styring og virksomhedsanalyse, 5. udgave
© Økonomisk styring og virksomhedsanalyse, 5. udg
© Økonomisk styring og virksomhedsanalyse, 5. udgave
© Økonomisk styring og virksomhedsanalyse, 5. udgave
Det gode partnerskab Partnerskabsaftalen som dialog-redskab til afklaring af fremtidig perspektiver for partnerskabet.
Litteratur review – Trends og tendenser Dansk forskning om Højskoler
© Erhvervsøkonomi til akademiuddannelserne
BLINDE OG STÆRKT SVAGSYNEDES LEVEVILKÅR Muligheder og barrierer for samfundsdeltagelse Anna Amilon, Lena Bech Bojsen, Stine Vernstrøm Østergaard, Anna.
© Erhvervsøkonomi til akademiuddannelserne (3. udg
Velkommen til energikonference
Biologi, geografi og kemi på HF
Præsentationens transcript:

’Climate, livelihoods and production in the SW- Pacific’ (CLIP) Kjeld Rasmussen

Baggrund Sofus Christiansens arbejde på Bellona i forbindelse med Noona Dan ekspeditionen 60-erne Raymond Firth’s arbejde på Tikopia i 30-erne og fremefter Timothy Bayliss-Smiths arbejde på Ontong Java i 70-erne og 80-erne Hvad skal man med ø-studier ?

Øerne:

Øerne: Bellona

Øerne: Tikopia

Tikopia, den tropiske cyklon Zoe, december 2002

Øerne: Ontong Java

Øerne: Ontong Java

Forskningstemaer 1.Jordbund: Næringsstofcirkulation, organisk indhold etc 2.Landbrugssystem: Arealanvendelse, næringsstoffer, arbejdskraft, afgrøder 3.Fødevareforsyning, ’bæreevne’, import/eksport 4.’Livelihood-strategier’ 5.Migration og dertil knyttede strømme af penge og varer 6.Institutioner inden for naturressource-forvaltning 7.Klimaændringer, effekter og tilpasning førende frem mod En samlet forståelse af ø-samfundenes overlevelses- muligheder i en ’moderne verden’

Holdet fra Geografisk Institut Jordbundsforhold: Henrik Breuning Madsen Bo Elberling Lars Krogh Thilde Bech Bruun Landbrugsystemer: Sofus Christiansen Anette Reenberg Ole Mertz Torben Birch-Thomsen Søren Kristensen Livelihood-strategier, migration: Kate Gough Jytte Agergaard Andreas Egelund

Holdet fra Geografisk Institut Opmåling, GIS, databaser: Bjarne Fog Jens Grundtmann Klima: Willi May, DMI Kjeld Rasmussen + medarbejdere fra University of the South Pacific + 4 danske studerende

Eksempler på forskningsspørgsmål: Bevæger øerne sig fra en høj grad af isolation og selvforsyning hen mod stigende integration i et større verden, større afhængighed og udveksling og beskeden sammenhæng mellem befolkning og landbrugsproduktion ? Hvilken rolle spiller migration, demografisk, kulturelt og økonomisk ? Hvilke faktorer styrer migrationen ? Er øerne på vej til at blive alderdomshjem eller frilandsmuseum ? Trues øsamfundene på livet af kommende klimaændringer? Hvilke specifikke klimaændringer vil få størst betydning ? Hvad kan befolkningen stille op ? Indebærer den voksende integration i en større verden at øernes sårbarhed er reduceret ?

CLIP og gymnasiet/HF Hvordan og hvornår gøres vore resultater tilgængelige til undervisningsbrug ? Hvordan bearbejdes de, så de er umiddelbart anvendelige? Invitation til at være med til at udnytte resultaterne fra projektet i undervisningen Spredning via Emu-en DNA-portalen: Ramme for fælles udvikling af undervisningsforløb og –materialer GeoLab-tilbud

CLIP og gymnasiet/HF Hvordan kommer vi videre ? Hvem vil være med ? Hvilke temaer vil passe bedst ind i undervisningen ?