Analyse af virksomhedens eksterne strategifaktorer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
IT Projekt Portefølje Management: styringsmæssige og koordineringsmæssige problemer i en offentlig organisation.
En grundlæggende introduktion
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
10 Konkurrencesituationen
Analyse af eksterne og interne forhold
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Velkommen hos Juvel A/S
Vækstvirksomheders udfordringer
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Udvikling og styring af en virksomhed
Forretning og Ledelse lektion 7
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Forretning og Ledelse lektion 8 Innovation og entrepreneurship.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Virksomheder - definition
Magtteori I 7. September 2005.

BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Grundlæggende regnskabsforståelse
SWOT-analysen Litteratur lektion 4 Lægaard:
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
Niels Pein Regelopdatering Niels Pein Udpluk af nyhederne Definitioner Regler Decisions.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
HHX - Lene Baake Afsætning
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Restrictions on access.
Erhvervsøkonomi Kapitel 10 Markedsformer
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Grunde til at jeg elsker dig
Januar 2009 MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Uge 2. Anette Ø. Kl Tina H. Lone M. 6 Kl Britt H. 7 Kl Vinnie G. Gerda.
Intern strategi Competitive position, value chain,
Fundamentale datastrukturer
STRATEGY Vision Det man vil Core Values
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.

1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
Personal Leadership Bachelor of Leisure Management.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Forretning og Ledelse – Lektion2 Velkommen til Lektion 2 Om megatrends, PESTEL, Globalisering, 5 forces etc.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
Forretning og Ledelse – Lektion2 Velkommen til Lektion 2.
Slides for: Software requirements - Styles and techniques Soren Lauesen 6. Quality requirements January 2007 © 2002, Pearson Education retains the copyright.
Leif Vestergaard Adm. direktør, EG A/S Et digitalt løft af dansk erhvervslivs produktivitet.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
Partnering med udgangspunkt i Supply Chain Management.
HR & LEDELSESDAGEN Sådan skaber du værdi til din forretning gennem HR 24. Maj 2016 kl Henrik B. Sørensen Mail:
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Opdatér dato Vælg >Indsæt >Sidehoved / Sidefod Skriv Måned og År i feltet for dato Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder: 1.Højreklik.
18. Strategisk analyse af eksterne forhold
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Sense My City Develco A/S.
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Hvad skal hovedstaden leve af? VP Jørn Henrik Levy Rasmussen
AIDA Reinsurance Working Party Meeting
Business Model Generation
Præsentationens transcript:

Analyse af virksomhedens eksterne strategifaktorer Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 3

Det strategiske overblik

Eksterne strategifaktorer Hvilke nøgleområder af betydning for virksomheden vil forandre sig? Hvilke kræfter driver forandringerne frem? Hvordan vil forandringerne påvirke virksomheden og dens muligheder i fremtiden?

PEST-analyse … Er en struktureret tilgang til analyse af omverdenen, samt en checkliste for væsentlige politiske, økonomiske, sociale og teknologiske forholds betydning for virksomhedens strategiudvikling - Identifikation af muligheder og trusler. - Opbygge en række scenarier ud fra forskellige forholds betydning. - PEST-analysen bruges som en del af analysen i forbindelse med valg af strategi. Svær at komme uden om, hvis - På forkant med fremtidens udfordringer. - Ønsker at arbejde med holdbare strategier.

Checkliste for PEST-analyse

Checkliste for PEST-analyse fortast …

”Nedbrydning af PEST”

Dagens første opgave …

Porters Five-forces-model Model til at vurdere: - Hvilken ”verden” virksomheden befinder sig i. Tendenser i branchens udviklingsretning. Hvor attraktiv er branchen. Hvordan indtjeningspotentialet er. Hvordan konkurrenceintensiteten er mellem konkurrenterne.

Analyse af branchens konkurrencesituation Udviklingen på markedet er medbestemmende for om konkurrencen i branchen er hård Når udviklingen er nedadgående er udviklingen hård Antallet af udbydere Lave adgangsbarrierer lave skifteomkostninger - hård konkurrence Store faste omkostninger - hård konkurrence Forhandlingsstyrken mellem virksomhed og leverandør og viksomhed til kunde: -antal leverandører kontra antal virksomheder i branchen -skifteomkostninger -størrelse -baglæns/ forlæns integration: (forlæns: leverandøren går ind i branchen, baglæns: kunden går i nd i branchen) Omsætnings størrelse (væsentlig for leverandøren giver virksomheden forhandlingsstyrken) (hvis lev. Har patent giver det forhandlingsstyrke hvis virksomheden er afhængig af at kunne benytte denne. Adgangsbarrierer: kapital, lovkrav, distributionsnet, ressourcer/medarbejdere lave: giver nye konkurrenter, Udgangsbarrierer: høje, så er det billigere at blive på markedet Differentiere produkterne så det bliver svært at få substituerende produkter (differentierede produkter: heterogene marked Danske Bank har monopol på at udstede American Express i DK, fx i sportsverden: aftale om klubtrøjer

5 overordnede spørgsmål: Hvordan er konkurrencen mellem eksisterende aktører i branchen? Hvilke trusler eksisterer fra nye konkurrenter i branchen? Hvilke trusler er der fra substituerende produkter? Hvordan er kundernes forhandlingskraft? Hvordan er leverandørernes forhandlingskraft’?

Analyse af branchens konkurrencesituation

· The market is dominated by a few large suppliers rather than a fragmented source of supply, · There are no substitutes for the particular input, · The suppliers customers are fragmented, so their bargaining power is low, · The switching costs from one supplier to another are high, · There is the possibility of the supplier integrating forwards in order to obtain higher prices and margins.

When the buying firms are not important customers of the suppliers. When suppliers’ respective products are differentiated to such an extent that it is difficult or costly for buyers to switch from one supplier to another. When the buying firms are not important customers of the suppliers.

Supply chain management (SCM) is the process of planning, implementing, and controlling the operations of the supply chain with the purpose to satisfy customer requirements as efficiently as possible – (Supply chain is a coordinated system of organizations, people, activities, information and resources involved in moving a product )

Customers bargaining power is likely to be high when · They buy large volumes, there is a concentration of buyers, · The supplying industry comprises a large number of small operators · The supplying industry operates with high fixed costs,

Threat of New Entrants The competition in an industry will be the higher, the easier it is for other companies to enter this industry. In such a situation, new entrants could change major determinants of the market environment (e.g. market shares, prices, customer loyalty) at any time.

The threat of new entries will depend on… · Access to raw materials is controlled by existing players, · Distribution channels are controlled by existing players, · Existing players have close customer relations, e.g. from long-term service contracts, · High switching costs for customers · Legislation and government action

The threat of new entries will depend on… · Economies of scale (minimum size requirements for profitable operations), · High initial investments and fixed costs, · Brand loyalty of customers · Protected intellectual property like patents, licenses etc, · Scarcity of important resources, e.g. qualified expert staff

Competitive Rivalry between Existing Players Competition between existing players is likely to be high when · There are many players of about the same size, · Players have similar strategies · There is not much differentiation between players and . their products, hence, there is much price competition · Low market growth rates, · Barriers for exit are high (e.g. expensive and highly specialized equipment).

Dagens anden opgave …

Porters 5 forces – Internet banking …

Analyse af branchens konkurrencesituation

Kundedrevet strategi! PEST og Porters Five Forces som udgangspunkt for et dybere kendskab til vore kunders behov - udfra: Hvordan opfylder vores nuværende produkter og serviceydelser kundernes behov? Hvilke fremtidige behov har kunderne? Hvilke egenskaber ved produktet/serviceydelsen er vigtig? Hvordan oplever kunderne vores produkter/serviceydelser sammenlignet med konkurrenternes?

Kundedrevet strategi ”Indtjening, vækst og stabilitet afhænger af ledelsens evne til at orientere organisationens fokus mod dækning af kundernes behov.” Citat: Peter Doyle ”Når kunderne siger ”hop” så hopper vi og når kunderne siger ”hop højere” så hopper vi højere - bare vi griner hele vejen ned til banken. Citat: Finn Helmer.

Anbefalinger kundeorienteret udvikling Finn Helmer Spørg kunderne hvad de kan lide. Brug alle salgsværktøjer - alle skal være involveret i udadvendt kultur. Alle skal uddannes - kombineret med teknisk og faglig viden. Sørg for, at alle i virksomheden er vendt mod markedet. Informationer om kundernes behov skal tilføres virksomheden hurtigt og løbende. Alle skal opsamle og håndtere informationsstrømmen. Lederne bruger 2-3 timer dagligt på at snakke med medarbejdere og kunder for at danne sig et billede af, hvor markedet bevæger sig hen.

Strategisk forretningsområde (SBU) Kendetegnet ved: At området har en ekstern afgrænsning og orientering, d.v.s. er rettet mod et bestemt marked og ikke internt rettet. At området henvender sig til andre kunder eller dækker andre behov hos de samme kunder end øvrige SBU´er At området anvender anden teknologi og/eller andre ressourcer end de øvrige SBU´er At ledelsen skal kunne identificere de kritiske succesfaktorer, som afgør successen på SBU´ens marked. Strategisk ”autonom”. Har egen mission og strategi.

Identifikation af forretningsområder Selvstændigt SBU kræver, at der ikke er sammenfald i de 3 dimensioner.

Porteføljemodeller Modellen anvendes til vurdering af virksomhedens SBUér

Boston modellen bygger på produktets livscyklus

Porteføljemodeller

Porteføljemodeller

Boston-model/likviditet Questionmarks: Kræver kapital for at finansiere vækst, så markedsandel kan øges. Stars: Høj markedsvækst, som kræver kapital. Dog samtidig høj indtjening. Cash Cows Lav vækst og dermed mindre kapitalbehov - væsentlig likviditetsgenerering. Dogs: Lav vækst/lav markedsandel lave kapitalkrav. Kun mindre likviditetsgenerering.

Opgave ..

General Electric modellen

General Electric-modellen

General Electric-modellen

General Electric-modellen

General Electric-modellen