HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato: Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier X Læreplans temaer Idræt Løb, spring, kast, færdigheder, konkurrence, kamp Leg Universelle lege, rollelege, regellege Bevægelse Motorik, sanser, puls, rytme, koordination Pædagogisk idræt Fysisk Psykisk Social Kognitiv Fokuspunkter Vestibulær Kinæstesi Taktil x Sanser Bagved Foran Med Placering Legens navn Snurretop / vaskemaskine Børn De 4-5 årige og større børn Beskrivelse af leg Justeringer snurretoppen kan have et rødt mærke/ bånd på den ene arm – så det er lettere at huske det kan være firkanten der flytter sig rundt og så snurretoppen der skal huske placeringen flere børn i firkanten Ved flere børn kan de holde i hånd og hjælpe hinanden rundt til den rigtige plads snurretoppen køre langsomt og / eller hurtigt En (snurretoppen) sidder står på en evigheds karrusel i midten. Fire børn står så de danner en firkant omkring barnet på karrusellen. Børnene i firkanten skal huske deres placering i forhold til barnet i midten. Dernæst snurre snurretoppen rundt til den voksne siger stop, børnene i firkanten skal nu placere sig rigtigt – som de stod i forhold til snurretoppen
Barnet får hjælp af de andre. Pædagogisk bagdør To børn på karrusellen. Ikke bruge karrusellen. Børnene vælger selv rolle (snurretop/firkant) Barnet får hjælp af de andre. Læringsmål Tegn på læring styrke labyrint sansen holde koncentrationen hjælpe hinanden At legen fungere + er sjov De tager hensyn – hjælper hinanden De bliver ikke rundtossede Hvad gør vi Hvem gør hvad Instruerer i legen forklarer og guider Deltager aktivt
Foto og observationer Dokumentation - metode Dokumentation - indsamling