Mobil video-læring erfaringer og perspektiver Lisa Gjedde Lektor, ph.d. Institut for Curriculumforskning - DPU ved Projektleder, Niels Tougaard - VisioGuide.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
fra klasseværelse til cyberspace
Advertisements

Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Mobil e-læring i proffesionsuddannelserne
E-learning Toolbox – hjælp til it-støttet undervisning på DTU
5 IT-didaktiske principper
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
”Dannelse af faglige sociale netværk ved hjælp af web 2.0 teknologier”
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Hvorfor vil jeg bruge video i min undervisning?. Baggrund  Undervisning med video i 1980’erne Naturvidenskab – fysiologi – medicin  Video som læringsredskab.
Bibliotekernes fælles e-læringsportal. Samling af små kurser om hverdags-it Gøre borgerne i stand til at udnytte de digitale muligheder.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
De store underviser de små ved hjælp af it.
IWB i folkeskolerne i Skive Uddannelseskonference 5. januar 2012.
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Historier fra et demonstrationsprojekt
Dagsorden 1) Hvad er et netlæringselement 2) Analyse 3) Design 4) Det praktiske arbejde.
Uddannelsesparathed - hvad er det
18. april 2002Q-udvikling af e-læring Kvalitetsudvikling af e-læring i Videregående Voksenuddannelse v. Centerchef Michael Lund-Larsen Århus
1 Christian Wang: »Skolens nye roller og redskaber i vidensamfundet« SkoleIntra Træf Nyborg 13. april 2005 Skolens nye roller og redskaber i.
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Teknologi i undervisningen Antvorskov Skole
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
AGENDA 1)DSB Formål PDA programmerne Brugererfaringer 2)PDA kurser PDA kørekort (standard program)  Basale funktioner i windows mobile 5  Målrettet nybegyndere.
Hvorfor dette initiativ?
1 ProLeague - High performance leadership BEDST …når det gælder.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Læringskultur og elevinddragelse
Digital skriftlig- og mundtlighed
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
SkoleIntratræf Kolding Lisbeth Møller SkoleIntra i specialundervisningen.
Qaasuitsup Kommunea Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
HD Regnskab og økonomistyring Lektor Claus Holm, Ph.D. og Docent Tage Rasmussen Institut for Regnskab Handelshøjskolen.
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation
Kommuneqarfik Sermersooq Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Anvendelse af Farvede Petri Net Modellering af NOKIA mobiltelefoner Louise Elgaard, Aarhus Universitet A-P Tuovinen, Nokia Research Centre Jianli Xu, Nokia.
Med LADEGAARD Nordic A/S
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
…………Skal blive så dygtige som de kan
Kvalitetssikring af skolepraktikken
Attraktive og fleksible kontraktuddannelser gennem digital undervisning/flipped learning BAI OUP 2015.
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
Oplæg 2 – de fire læringsrum
It i folkeskolens matematikundervisning
Academic Information Seeking
Elektroniske objekter til understøttelse af SSO-processen
Projekt: Koncept til formidling
Academic Information Seeking
Din uddannelse – it-baseret November 2018
Underviserne og LMS.
&.
Præsentationens transcript:

Mobil video-læring erfaringer og perspektiver Lisa Gjedde Lektor, ph.d. Institut for Curriculumforskning - DPU ved Projektleder, Niels Tougaard - VisioGuide

Mobil læring for transportbranchen

Mobil video-læring perspektiver Disposition Flex-learn system Video som platform for læring Multiple choice-konceptet Mediering, remediering og læringspotentialer Værktøjer Brugersynsvinkler Demonstration M-lærings perspektiver

Flex-learn® uddannelses system Systemet anvendes med brug af egnede læringsmetoder Bredbånd Mobiltelefon net Internet Mobiltelefon og PC Software Kursus, hjælpeværktøjer Instruktør Uddannelses-system Kursusadministration Opfølgning på bruger Andre systemer

Video som platform for læring 1 Instruktørens/coachens rolle som vidensformidler Formidling af tavs viden

Video som platform for læring 2 Oplevelses og erfaringsbaseret læring Cases og eksempler Kontekstuel anvendelse

Video som platform for læring 3 Kombination af flere modaliteter Lyd Billede Tekst overlays Multiple choice spørgsmål

Video som platform for læring 4 Stort potentiale – men sikrer ikke i sig selv interesse eller motivation hos målgruppen Tilrettelæggelse af video-læring må tage udgangspunkt i målgruppens forudsætninger og behov Video kan føre til passive kognitive processer Understøtte interaktion og refleksion

Multiple choice-konceptet Kurset anvender tekst-baserede multiple choice test efter enkelte lektioner og til at evaluere hver afsluttet kursussektion Betydningfuldt for kursisters måde at tilegne sig stoffet Involvering og engagement Spil-karakter Kan med fordel suppleres af andre spørgsmålstyper som fremmer selvstændig problemløsning

Mediering, remediering og læringspotentialer Gennem mediering kan der blive tale om en anden kognitiv tilgang Et interaktivt læringsrum kan understøtte en aktiv videnskonstruktion Ved at arbejde med stof i flere sammenhænge kan opnås transfer

Værktøjer Værktøjer til beregninger Håndbøger Umiddelbar adgang til værktøjer og ressourcer

Brugersynsvinkler Nogle kursister motiveres af: Mobil teknologi-baseret læringsarena Multiple choice-spørgsmål med direkte feed- back Mulighed for repetition og progression i eget tempo

Brugersynsvinkler 2 Brugernes oplevelse af indhold, formidlingsaspekt og anvendelighed Remediering og kondensering gør stoffet vanskeligt tilgængeligt Velegnet til repetition men ikke til at stå alene Blended learning Demo

M-lærings perspektiver Personlig Let transportabel Tids- og sted uafhængig læringsteknologi Genopfriske og repetere et stof Kontekstualiseret on-demand læring Livslang læring

M-lærings perspektiver 2 Visuelt og auditivt orienteret læringsarena Støtter en ikke-boglig tilgang til læring Kontekstuel og situeret læring Video-telefoni muliggør dialoger Blended læring Understøtte dybere læringsprocesser/handlekompetencer

Referencer Lisa Gjedde og Leif Gredsted: Læringspotentialer med Mobil-læring DPU 2005

Mobiltelefoner Nokia N71 Nokia N71 Nokia N80 Nokia N80 Nokia E61 Nokia E61 Nokia E70 Nokia E70 Nokia E60 Nokia E60 Nokia 3250 Nokia 3250 Nokia N91 Nokia N91 Nokia N70 Nokia N70 Nokia N90 Nokia N90 Nokia 6682 Nokia 6682 Nokia 6681 Nokia 6681 Nokia 6680 Nokia 6680 Nokia 3230 Nokia 3230 Nokia 6670 Nokia 6670 Nokia 6630 Nokia 6630 Nokia 6260 Nokia 6260 Nokia N-Gage QD Nokia N-Gage QD Samsung SGH-D730 Samsung SGH-D730 Samsung SGH - D720 Samsung SGH - D720 Siemens SX1 Siemens SX1

Effektiv / ideel m-læring KompetenceKompetence ErfaringErfaringHåndværk Teknik Metoder Vil DU være med ? med dine behov og ideer ! Flex-learn søger nye strategiske samarbejdspartnere ! M-læringssystemM-læringssystem Brug af teknikBrug af teknik FormidlingFormidling EngagementEngagement Motivation af menneskerMotivation af mennesker Kontakt: Niels Tougaard – VisioGuide – Telefon