Sms-litteratur Hva’ det??.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læselyst Et læsetiltag på mellemtrinnet på Randersgades Skole, hvor eleverne læser 20 min. hver dag over en periode på to måneder. Randersgades Skole Randersgade.
Advertisements

? Fra 1 til 10.
Gammelheds-Philosophy
Den lille Mads.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
”Intet” af Janne Teller
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Struktur: ”Quiz og byt”
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
Læringsstile og lektier
Alle soldaterne i delingen var kaldt til samling, da der var
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
I dag er temaet Visualisering
Kære ven her er Lidt godt grin til dig.... (Hehe) ;o)....ikke for børn og sarte sjæle...
Klik for næste billede eller vent 30 sek. Rando i skole!
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
Arbejdspladsudvikling
Opgaver og svarark – til individuel brug
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Sofies dejlige dag.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Billedbøger.
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Året var 1987, i en lille by med navn Sussex, blev et lille hus totalt til intetgjort. Alt blev kastet ud, inkluderet en lille brun bamse... Den blev.
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
Kommunikation.
Å.
Joken, der bringer dig held!
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Nissen på tur På loftet sidder nissen med sin julegrød,
Engelbert H – og den sidste chance
Ingen bliver efterladt - eller gør de ?
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Litteratur på mobilen Der er meget, vi ikke kan vide! Men alligevel meget der står mellem linjerne… hvorfor skriver hun ikke tilbage og hvad er det, der.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Kapitel 6 – nogle citater og overvejelser.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Joken, der bringer dig held!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Videreudvikling af ide 2&2
Relationer – børn og voksne
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Herman Bang Gruppe: Mathias Knauf, Mikkel Hansen, Amalie Holdsbjerg-Larsen & Nicolai Fjeldsted.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER

Uge 2-6 Senmoderne ungdomslitteratur.
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
4.lektion: Identitet og sociale grupper
VELKOMMEN.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Analyse af noveller.
Epik – fortæller - fortællersynsvinkel
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
DANSK Intro Dagens program.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Brikker til litteraturhistorien
Den gode tone Lse.
- og hvordan du undgår dem…
Præsentationens transcript:

Sms-litteratur Hva’ det??

Litteraturhistorisk baggrundsviden Sms-litteratur Litteraturhistorisk baggrundsviden

Sms-litteratur i Japan Sms-noveller (keitai shousetsu eller mobillitteratur på japansk) startede som genre i starten af 00’erne i Japan. Formatet blev populært, fordi det passede godt ind i en travl hverdag, hvor der ikke var lang tid til at læse bøger. I stedet kunne en sms læses, når man alligevel ventede i et tog. Forfatteren Yoshi udsendte den første sms-novelle, Deep Love, der var målrettet (og handlede om) teenage-piger. Der blev senere skrevet flere tekster, og serien svarer nu til 4 bind. Føljetonen startede i 2002 og udkom over godt og vel otte måneder. Siden har fænomenet taget fart i Japan, og især unge har kastet sig over bølgen. I Japan er det normalt, at forfattere udgiver deres noveller anonymt, hvorimod forfatterne i Danmark for det meste allerede er kendte navne.

Deep Love... ...udkom i 2002 ...er udkommet i fire ‘’bind‘’ ...er også udgivet som en manga- tegneserie, der er udkommet i fem bind ...er desuden udkommet som to tv- serier ...er lavet til en spillefilm, der udkom i 2004

Opgaver til afsnit om Japan Hvorfor tror du, sms-noveller blev populære i Japan? Diskutér sammen to og to – hvorfor det blev en succes? Kunne det samme være sket i Danmark? Hvad er fordelene og ulemperne ved at læse noveller i sms-form? Ville du selv læse flere bøger, hvis du kunne få dem på sms? Hvorfor? Hvorfor ikke?

“Deep love” af Yoshi Deep Love følger hovedpersonen Ayu, der er en pige i gymnasiealderen. Hun arbejder om natten som prostitueret, og hendes livssyn er, at verden er beskidt og hyklerisk, og at penge er det eneste, tilværelsen drejer sig om. Hun bor sammen med sin kæreste, Kenji, der er stofmisbruger, og hun bruger sin tid i skolen med sin eneste ven, Reina. Dét ændrer sig midlertidigt, da Ayu møder en gammel dame og adopterer en hund, Pao. Ayu falder dog tilbage igen, da hun svigter den ældre dames tillid og stjæler penge fra hende, som skulle være brugt til hendes adoptivsøns operation. Pengene skal Ayu bruge, så hendes kæreste kan betale en gæld af. Kæresten dør, inden han kan betale pengene tilbage, og nu forsøger Ayu at skaffe dem ved ærligt arbejde. Det mislykkes, og hun falder tilbage som prostitueret igen.

Deep Love pt. 2 Ayu bliver færdig med skolen og bliver venner med den dreng, der skulle have brugt pengene, hun stjal, til en operation – Yoshiyuki. Hun formår at skaffe nogle af de penge, der skulle have været brugt, og forærer dem til Yoshiyukis far, men i stedet for at give pengene til sønnen, solder han dem væk. Det fører til, at Ayu igen prostituerer sig, og mens hun langsomt svinder ind, går det op for hende, at hun har fået AIDS. Novellen slutter med, at Ayu sender sin hund til Yoshiyuki med en julegave – en halskæde, der signalerer evig kærlighed. Han sender en CD med en lydoptagelse tilbage, hvor han fortæller hende, at han vil tage hende med til en anden del af Japan. Da Ayu hører det, falder hun om og dør, imens den første sne falder over Japan.

Sms-litteratur i Danmark: Sms-Press Tendenser Litteraturen overskrider sit traditionelle medie, bogen. Det er blevet moderne med netpoesi, sms- noveller og iPad-romaner. Læserens litterære oplevelse har dermed også ændret sig med multimodale tekster. Sms-kommunikationsformen er meget udbredt hos alle aldersgrupper, og derfor er der opstået en tendens inden for sms-novellerne. Man tjekker ofte sin mobil for sms’er, opkald eller de sociale medier. Derfor er det særlig interessant at udvide litteraturen til sms- litteratur, fordi læseren læser sine sms’er og dermed også de indkomne novelle-bidder.

Forfattere Sms-noveller er vidt udbredt i alders- og genregrupper. Mange ungdomsromanforfattere skriver sms-noveller, heriblandt Kim Fupz Aakeson. Han har bla. udgivet ungdomsromaner som “De Gale” og “Jeg er William”. Han er en af de mest anerkendte forfattere i Danmark, og der gøres brug af hans bøger i mange folkeskoler. Tidligere var mange forfattere bange for, at de nye medier på internettet og nye funktioner på mobiltelefoner ville være med til udrydde forfatternes arbejde, da der ville komme mindre opmærksomhed på bøgerne. Nu har mange forfattere som fx Kim Fupz Aakeson fundet ud af, hvordan man kan bruge de nye medier på en positiv måde. Man kan endda nemmere nå ud til nogle specifikke målgrupper, som fx unge mennesker.  Sms-Press er i samarbejde med en række kendte forfattere. Klik på linket for at se, hvilke forfattere, der er i samarbejde med Sms-Press: http://smspress.dk/      

Opgave Diskuter med en sidemakker: Hvad synes du om sms-novellen “SMS fra Helvede?”

Multimodale tekster Multimodale tekster er tekster, der anvender forskellige modaliteter/udtryksmåder. Det kan fx være billeder, lyd, emotikoner (fx smileyer), farver, skrevet sprog, blanke sider osv. Kan I selv nævne eksempler på multimodale tekster? Anvender I multimodale tekster i jeres hverdag?

Eksempler på forskellige multimodale tekster Graphic novels, blogs, vlogs, film, billedbøger, sms-noveller osv.

Opgave: Terningespil Alle skal have deres mobiltelefon fremme Man skal have én terning Én person skal finde en sms-korrespondance fra mor/far/bedstemor/bedste veninde/ven/søskende osv. Første person slår med terningen. Det antal viste øjne scrolles ned i en sms fra fx “Mor” Sms’en læses højt for gruppen

Tænkespørgsmål Hvordan er sms’en? Hvordan adskiller den sig evt. fra sms’er til andre modtagere? Hvorfor er der forskel? Hvad ville der ske, hvis du kom til at bytte rundt på sms’erne? Hvorfor er det vigtigt at være bevidst om kontekst og modtager, når du skriver sms’er?

Sms-novellers kendetegn Fortælleforhold I sms-noveller er der sjældent en alvidende fortæller Det er ofte en dialog mellem personer eller en monolog fra én afsender Der spilles ofte på modtagerkonteksten Afsender kan fx være: Ukendt Nummer En navngivet person/personer Ens eget nummer Nogle gange handler historien om at finde ud af, hvem afsender er.

Realtime-fortælling En sms-novelle er altid ”real time” og foregår, i det øjeblik du modtager og læser sms’en. Den starter in medias res Du får ingen introduktion af personer eller handling. Dvs. ingen forhistorie Sms fungerer på samme måde som replikker Der bliver ofte brugt fortællertypen jegfortæller Somme tider er der flere jegfortællere, som er i sms-dialog med hinanden.

Opgave – individuel Du har brækket dit ben og kan ikke komme ud af huset de næste 6 uger. Nu skal du sende 3 sms-beskeder: én til din bedste ven, én til din lærer, og én til en bedsteforælder, hvor du fortæller hvad der er sket Hvordan vil du skrive dine beskeder? 

Opsamling på opgaven – i par Læs sms´erne højt for hinanden Sammenlign sms´erne og uddrag forskelle og ligheder i de forskellige sms´er Diskuter hvorfor sproget er så forskelligt, alt efter hvem modtageren er?

Sproglige karakteristika Du må have en rigtig dejlig dag. Med venlig hilsen… Hvor morsomt. Komprimeret tekst OMG, LMAO, FML, TTYN, WTF!

Sms-sproget Sms-sproget adskiller sig fra skriftsproget ved at være en kort sammenfattet tekst, let forståeligt og med brug af talesprog ”Hvordan har du det?” Sproget i sms’en er komprimeret. Der gælder ikke altid de samme regler for stavning, da man ofte bruger mange forkortelser og ignorerer grammatik – og så har de fleste mobiltelefoner indbygget autokorrekt. Der opstår en indforståethed, så du behøver ikke at uddybe det, du skriver, yderligere. Indirekte personkarakteristik: Personerne i sms-noveller beskrives ikke udefra, men karakteriseres ved det, de siger, måden de siger det på og den måde, eventuelle andre personer i novellen opfatter og omtaler dem på. Fx taler personerne i Merete Pryds Helles ”Ingen kunne jo vide der var hunde” om hinanden bag hinandens ryg.

Komprimeret tekst Indforståethed Vi mødes på klubben kl 8 i aften. Jeg tager slik med Klubben kl 8 snoller i min taske Komprimeret tekst Indforståethed Laver? Hvad laver du?

Griner Indforståethed Ses om 5 Det synes jeg var sjovt Jeg er fremme om 5 minutter Ses om 5

Personkarakteristik ”Det gør jeg næppe selv – på trods af, at jeg har haft hundredevis af år til det” ”Ikke at jeg gjorde det af ondskab. Jeg var en god kristen, en retfærdig hersker!” SMS fra Helvede

Den gode sms Når du sender en sms, er det vigtigt at tænke på: - Modtager - Kontekst - Symboler/tegnsætning/emotikons  Hvis du ikke er opmærksom på disse ting, kan du risikere at sende nogle forkerte signaler!