LP-modellen og 95% målsætningen Niels Egelund, professor, dr.pæd. Direktør, Center for Strategisk Uddannelsesforskning DPU, Aarhus Universitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Elevtrivselsundersøgelsen 2011 Egå Gymnasium Svarprocent: 95% (745 besvarelser ud af 784 mulige)
Advertisements

Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Klasseledelses- og relationskompetence
Overgangen til ungdomsuddannelse – analyser for Skolerådets Formandskab og planlagte analyser i WP 4 Work in progress møde maj 2011.
Indvandrere og efterkommere i grundskolen Niels Egelund, professor, dr
Niels Egelund Professor, dr.pæd.
Projektet ELI – Effekter af Efteruddannelse af Lærere i Indskolingen – er en workpackage under Center For Strategisk uddannelseforskning –
Trivselspolitik på Løsning Skole
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Baggrunden for indførelsen af PALS
Borgernes barrierer for brug af IT
STRESSORER FYSISKE PSYKOLOGISKE FRYGTEN FOR LYSTEN TIL BIOLOGISKE
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Hvordan hjælper du mig? - børn og unge med særlige behov Danmarks Specialpædagogiske Forening VINGSTEDKURSET, 5. Nov Niels Egelund Professor i specialpædagogik,
Forældremøde X årgang.
Når effektmåling rammer organisationen
Brugerundersøgelse af Nov 2012 (uddrag) Nov 2012 (uddrag)
Mental sundhed i skolen
Inklusion i skolen og lærerassistenter
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
UU Center Kolding Mentorprojekt i UU Kolding •Ide og finansiering •Ungepakke II •Samarbejdspartnere Taxameter - institutionsuafhængig.
Svømning i den danske folkeskole Pilotprojekt i tre danske kommuner Danmarks Idræts-Forbund og Dansk Svømmeunion.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Fortællinger fra kanten
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Midtvejsstatus for pilotprojektet LP-modellen i det kommunale dagtilbud Octavia, Roskilde 14.september 2010 kl Pia Guttorm & Ole Hansen.
Mobbe- og trivselsundersøgelse
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Lærlinge og elevers psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne.
Udsatte unge på vej i uddannelsessystemet v. Mette Pless, kandidatstipendiat Center for Ungdomsforsknings medlemskonference 31. Marts 2008.
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Hvordan lykkes det at få de unge fra folkeskolen videre til en ungdomsuddannelse og til at gennemføre en ungdomsuddannelse? Hvordan sikrer vi, at de unge.
Sundhedsfremme i skolehaver?
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Mobning er: Man bliver mobbet, når andre børn bliver ved med at drille en, og man synes, det ikke er sjovt.
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 1 December 2006 Vintersbølle Skole.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Specialskolernes muligheder fremover Odense, 11. september 2012 Niels Egelund, professor i specialpædagogik, dr.pæd. Direktør, Center for Strategisk Uddannelsesforskning,
KULTURSTYRELSENS ÅRSMØDE ”FREMTIDENS KULTURBRUGERE OG DET DIGITALE”. Læs For Mig.
Udsatte børn i folkeskolen - hvordan løser folkeskolen opgaven? Specialundervisningen i folkeskolen.
Hvad ved vi om børns læring – hvordan tilrettelægges den bedste undervisning? Niels Egelund Direktør for Center for Strategisk Uddannelsesforskning Danmarks.
1 Det gode undervisningsmiljø Niels Egelund, professor, dr.pæd. Leder af institut for pædagogisk psykologi, DPU Medlem af Globaliseringsrådet, Kvalitetsgruppen.
FÆLLESSKAB.
UNGDOMSSKOLEN HVIDOVRE Ungdomsskolen Hvidovre
24. april 2012 INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) AARHUS UNIVERSITET Nye veje i folkeskolens overbygning – kommuner er i fuld gang Hotel Pejsegården.
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
LÆRERE ELEVER FORÆLDRE __________________ EKSEMPLER PÅ TILTAG En ledelse med fokus på naturfag - positiv naturfaglig kultur.
Fremtidens ungdomsuddannelsessystem Vejlederkonferencen, Svendborg 7. maj 2014 Niels Egelund, professor i specialpædagogik, dr.pæd. Direktør, Center for.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Arbejdsglæde Alexander Kjerulf. Chief Happiness Officer. Cand. scient. i datateknologi, Odense Universitet, Medstifter af IT-firmaet Enterprise.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Når det perfekte bliver det normale Niels Ulrik Sørensen Brandbjerg Højskole 18. marts 2016.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Børn og sociale medier Hvordan bruger eleverne fra Skelgårdsskolen de sociale medier ?
MOBNINING OG KLASSERUMSKULTUR (1) FØROYAR NOV HELLE RABØL HANSEN. LL.M (MASTER IN LAWS), PH.D, ASSISTANT PROFESSOR. AARHUS UNIVERSITY. DK.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Undervisningsmiljøvurdering Bieringhus Efterskole
Herre vi ønsker selv om vi er unge,
Folkeskolereform Frederikssund
Himmelev Skole - januar kortlægningsundersøgelse
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
LightAtomsBasic Introduktion: atomer og fotoner (fysik)
RRR Modellen.
Præsentationens transcript:

LP-modellen og 95% målsætningen Niels Egelund, professor, dr.pæd. Direktør, Center for Strategisk Uddannelsesforskning DPU, Aarhus Universitet

Succesraten ,2% ,7% ,3% ,0% ,9% ,5% ,6% ,7%

Status 2008 Piger83,6% Drenge77,9% Region Nordjylland82,9% Region Midtjylland82,7% Region Syddanmark80.5% Region Hovedstaden79,2% Region Sjælland79,0%.

Fuldførelsesprocenter 2008 Almengymnasiale uddannelser82% Erhvervsgymnasiale uddannelser78% Erhvervsfaglige uddannelser48%.

LP-modellens data Skoler fra 1 runde (2008) 172 Elever Svarprocent >90 Der indgår 134 elevvariable.

Fagligt niveau Meget lav 4,0% Lav14,7% Middel38,7% Høj28,7% Meget høj

Faglighed og motivation

Lyst til skolen

Kedsomhed i timerne

Det sociale liv i skolen

Trivsel i klassen

Trivsel i frikvartererne

Mobning

Forstyrrer andre elever

Siger negative ting

Negative over for lærere

Ensomhed i skolen

Vrede

Ros fra læreren

Læreren hjælper

Læreren interesse for mig

Venner i klassen

Kan indgå kompromisser

Skifte aktiviteter

Lytter til andre elever

Reaktion på gruppepres

Arbejdsindsats

Hvad har skolen gjort? Mangel på undervisningsdifferentiering Mangel på anerkendelse Mangel på udfordringer Hvor tidligt er det gået galt? Hvor længe har det fået lov at stå på Hvorfor er der ikke grebet ind?

Specialundervisning

Har vi overhovedet gjort det rigtige?