Grundlæggende Webdesign – brugervenligt webdesigne Bjarne Sandstrøm IT-højskolen 4.4.2002.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Anskaffelse af ny teknologi
Psykisk arbejdsmiljø.
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Design – en definition Dyrehaveskolen.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Hvad er en brugergrænseflade
Ekspertevaluering Lucas Wxyz og René Rosendal. SnitkerGroup.
  A business of Usability test metoder IT-Højskolen
Brugervenligheds test. n ewline ønsker at gøre deres web- side mere brugervenlig.
Interaktive test - Karakteristika & Nyskabelser
Om feedback og tilbagemeldinger
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 De nye læsere 1.Danskernes internetvaner 2.Læsernes adfærd på.
Udvikling – del II.
Usability på Anvendte Metoder Kortsortering –En medstuderende Heuristisk inspektion –5 (begynder)eksperter Tænke-højt test –4 HTX-lærere.
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Usability i organisationer 6. Forelæsning John Paulin Hansen.
COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of En samtale – to vindere  Den vanskelige samtale.
2/48 De spræller i nettet Rolf Molich D IALOG D ESIGN.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Aftenhold
Design af hjemmeside til udsatte børn
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Hanne-Pernille Stax, ph.d
”5 skarpe” – om udvikling af løsningerne Spørg kun borgerne om det, der er behov for – og genbrug data Skriv så det kan forstås – men kun når det er nødvendigt.
Grundlæggende Webdesign – brugervenligt webdesigne Bjarne Sandstrøm IT-højskolen forelæsning.
Administrative medarbejdere i DSB - hvem er de? - hvilke behov? v. Benedicte Due, Usability specialist hos DSB IT Temadag om personas Infinit 2. maj 2012.
Det virtuelle i realiteten ~ det reelle i virtualiteten 1 Historien bag det virtuelle gymnasium Historien bag det virtuelle på Statsskolen 1.Integration.
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Infinit - Usability Usability test i en mindre IT virksomhed.
Tests Prototype Åbent spørgeskema Test i usability laboratorium
Martin Gylling Adjunkt, Ph.d. Institut for Ledelse og Forvaltning Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato.
USABILITY Session 8 Mobile enheder v/Anders Schrøder Introduktion til brugertest Mobile enheder v/Anders Schrøder Introduktion til brugertest.
USABILITY Session 1 Introduktion til kurset Introduktion til usability.
Psykologi, Human Factors og HCI John Paulin Hansen ITC, Usability f2003.
Grundlæggende Webdesign – en introduktion til kursus og medie Bjarne Sandstrøm IT-højskolen FORELÆSNING.
Freud Drømmetydning Gruppe 14. Hvilken status og funktion har drømmen i forbindelse med tydningen? ”Jeg må hævde, at drømmen virkelig har en betydning,
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
IT-Produkt til læring php. ”Graf editor”
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
25. Februar 2010 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
2. Øvelse, 18.2 Heuristisk inspektion 1. Informanter til tænke højt forsøg 2. DFI-gruppe oplæg om kortsortering 3. Næste ugers oplæg 4. Dagens øvelse;
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Projektgrundlag Fred and Legend's nystartet butik Butikken: kvalitet, eksklusivitet og en hyggelig stemning, Kunden: begrænset indfyldelse Nogle foto,
Usability ITU, efterår 2008 Usability IT-Universitetet Efterår 2008 Aftenhold 1. kursusgang, 4. september 2008.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Google Glasses på hospitals- skadestuer i Region A.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Usability ITU, Forår 2009 Usability IT-Universitetet Forår 2009 Aftenhold 1. kursusgang, 5. februar 2009.
Strategisk Usability 9. Forelæsning John Paulin Hansen.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Repetition af sidste gang: Usability og brugerundersøgelse
Definition Kriterier Design og evaluering
Repetition: Ekspert review. ? Principper? Udfordringer? Hvornår i udviklingsprocessen? Fordele/ulemper ekspertreview i forhold til brugertest?
Design - brugervenlighed
Seminar om implementering – Økonomistyrelsen (11. november 2010) Implementering af systemer Inspiration og erfaringer fra Post Danmark ved chefkonsulent.
Opgave: Webside analyse
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Design af interaktion.
Metoder og produktion af data
eller bare brugerrvenlighedsevaluering
Analyse af arbejdsproces og faggruppernes bidrag
Præsentationens transcript:

Grundlæggende Webdesign – brugervenligt webdesigne Bjarne Sandstrøm IT-højskolen

Plan for i dag Et kig på løsningerne af første opgave Evt. spørgsmål til opgave 2 Brugertests Brugeraspektet ved Web-design –opbygning af form og betydning oplevelsen som spontan reaktion –psykiske gestaltlove og farveoplevelser oplevelsen som kulturbestemt konvention –strukturalismens analyse af signaler

Brugertest af websites Specielt relevant for et pull-medie som internettet –Nettet som brugerens medie Tim Berners-Lee, Jakob Nielsen, Rolf Molich, Lars Ballieu –Nettet som den spontane reaktions medie Vannevar Bush, Ted Nelson m.m. Steve Krug: Don’t make me think Et behov hos nye medier, som tiden løber fra?

Funktionalitet / Brugbarhed Funktionalisme –kulminationen af den rationalistiske tradition –oplysningen –menneskets som historiens subjekt –opgøret med den historiske stil ”Dekoration og forbrydelse” –funktionalisme og teknologi –”Huset er en maskine til at bo i” – Le Corbusier

Funktionalitet / Brugbarhed Fra funktionalisme > til brugbarhed > til brugervenlighed –traditionen fortsætter i Jakob Nielsen: Designing Web Usability The Practice of Simplicity

Brugertest Den empiriske metode

Rolf Molichs brugerbegreb Brugeren er den ukendte, den uforudsigelige, den uberegnelige Web-udvikleren er ikke selv i stand til at leve sig ind i brugerens oplevelse Kun direkte konfrontation med brugerens oplevelse i en testsituation, formidlet gennem en specialist i brugervenlighed, kan lære web-udvikleren at skabe brugervenlig web-design Bruger Usability-ekspert Web-udvikler

Hvem kan ikke fungere som bruger i en test ”Enhver edb-kyndig er inhabil, når det drejer sig om at bedømme dialogen på et websted, hvor han ikke selv tilhører målgruppen. Det gælder særlig, når det drejer sig om et web-sted, som vedkommende selv har været med til at udføre.” Rolf Molich, s. 16 Spørgsmålet er, om vi ikke alle med tiden bliver ”edb- kyndige” i en eller anden form. Et web-sted bør også bygge på medie-konventioner og brugervaner.

Brugertesten som et kulturmøde ‘Polle og Problemos med Mobilos’ Den ædle vilde i 1700-tallets roman som kritiker af europæisk kultur Molichs brev til testdeltagere [s. 129]

Feltet af beslutningstagere bestyrelse direktion marketingfolk reklamebureau grafiske designere databasefolk konceptudviklere usability-folk programmører projektledere systemarkitekter informationsarkitekster brugere?

Hvad er brugbarhed? Nytte –i den grad opgaven fuldføres og mål nås Effektivitet –mindst mulig anstregelse og indsats Tilfredshed –hvor tilfredsstillende er det at bruge produktet?

Definition af brugervenlighed Et brugervenligt web-sted er et web-sted, der er 1let at lære 2let at huske 3effektivt at bruge 4forståeligt 5tilfredsstillende af bruge 1-3 kan testes i tid, 4 kan teste ud fra brugerens svar, 5 udtrykker brugerens subjektive følelse, som ytres i interview eller spørgeskemaer.

De fem gyldne regler 1Kend dine brugere –Fastlæg og beskriv målgrupperne for web-stedet –Observer brugerne, mens de løser tilsvarende opgaver uden for det nye web-sted –Interview typiske brugere. Spørg om deres forudsætninger, holdninger og forventninger –Dokumenter dine resultater

De fem gyldne regler 2Inddrag dine brugere –Sørg for, at det er let for udviklere at komme i kontakt med brugere –Hold jævnlige møder med typiske brugere, hvor I diskuterer og tester prototyper

De fem gyldne regler 3Test og ret designet –Lav prototyper, eventuelt på papir –Test prototyperne ved at bede typiske brugere løse opgaver med dem –Brug erfaringerne fra testen til at forbedre designet –Hvis resultaterne er gode, så implementér prototypen –Vær forberedt på, at 2-5 gennemløb af denne test- ret cyklus normalt er nødvendigt

De fem gyldne regler 4Lær af andre –Se på forbilledlige web-steder –Udfør sammenlignende test af brugervenlighed af konkurrenternes web-steder –Lær af både det gode og det dårlige

De fem gyldne regler 5Koordinér hele brugergrænsefladen –Udarbejd en dialogstandard (for sideopbygning, knapstørrelse, brug af farver og udformning af meddelelser m.m.) –Udpeg en koordinator –Aftal faste procedurer for opfølgning på standarden –Aftal faste procedurer for ændring af standarden.

Metode ved brugertest Brugeren som objekt –genstand for iagttagelse –evt. videooptagelse Brugeren som subjekt –tænke højt-testen brugeren bliver derved ‘gennemsigtig’ processen ‘rationaliserer’ brugeren