27-03-20151 Forbrydelsen: køn og efterforskning Gunhild Agger Værkanalyse Mediefag d. 23.2.2010.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
? Fra 1 til 10.
Advertisements

Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Tema: Politiske undertoner i litteraturen
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Tema: De nye kvinder stemmer i
Børn og sorg - og sprældøde døde
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
JOURNALISTHØJSKOLEN DANMARKS MEDIE- OG JOURNALISTHØJSKOLE Mediers behandling af kvinder og mænd og ligestillingsspørgsmål Anne-Marie Dohm Rektor.
Værkoplysninger: Til venstre: Niels Lergaard
Computerspillets arkitektur Oplæg: ”There is no doubt whatever about the influence of architecture and structure upon.
Rigtige helte Charles Joseph Coward Rescuer of auschwitz
Billeder af det uvirkelige liv - Gysets handling
Skridtet ud af biologien: Når dansk ikke slår til
”Religion er opium til folket”
At løfte i flok – støtte til voldsudsatte børn og familier
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Gruppe 4 (Bjarke, Malthe og Jonas) - Vancouver Art Gallery D. 17. marts gik dagens udflugt til ”Vancouver art gallery”. Vi skulle her undersøge om de tossede.
I transformationernes rige Riget og Kingdom Hospital Gunhild Agger IRGIC-seminar d. 29. januar 2007.
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Hold fast, hold ud eller hold igen
Sygeplejerskeuddannelsen
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Symbolismen Historisk tid ca – 1920, hvad kendetegner - ismen
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Inge M. Bryderup Unges vej ud af marginalisering og stigmatisering – et ungeperspektiv på deltagelse i LIMBO LAND et selvstændigt forskningsprojekt i tilknytning.
Etnisk minoritetsunge og familier – at skabe én sammenhængende verden! Fredericia 2014 Basim Osman Cand. psych., autoriseret psykolog Selvstændig psykologisk.
i det senmoderne Danmark med fokus på kristendom.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
Region Midtjyllands tilbud 2013
Forældre involvering Kørselsordning eller mere? Sisu/MBK.
Dramaturgi Det her fag er jo ikke et decideret filmkursus, men uanset hvilke produktioner I kommer til at lave, så kan det være godt at vide noget om dramaturgi.
Lidelsens problem (teodicé)
17. november 2009LOKK1 Kvinder på krisecentre Sekretariatsleder Lene Johannesson.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
SUS konference – etik i det sociale arbejde. 9. januar SAND udvalg i dag Ca. 150 frivillige 67 boformer for hjemløse Ca pladser i DK.
1 Europæiske fortællinger om Danmark Mette Bom Kommunikationschef Kulturarvsstyrelsen Oplæg på Kulturseminaret Bymose Hegn 30/
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Forældresamarbejde/fællesskaber
Forlig med RLTN Den 20. februar 2015 OK-15. OK-15 Forlig - med RLTN / 20. februar Sikring af reallønnen De samlede generelle lønstigninger i overenskomst-
Grundvandsrensning på en MTBE-forurenet lokalitet
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Tema: Fantastisk Fiktion Bliv inspireret i temaet på.
Service Action Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 ”Servicejournalistikkens opgave er at levere livshjælp til det moderne.
En kvalitativ undersøgelse – baseret på interviews
Heterogene distribuerede middlewareteknologier Web Services og Ice.
Dialogmøde om socialt netværk og handicap Silkeborg 4. november 2009 Velkommen Servicestyrelsen byder velkommen til dialogmøde om socialt netværk og handicap.
 Baggrund  Hvad er HOME?  Pilotprojekt ◦Formål ◦Datagrundlag ◦Kalibrering ◦Resultat ◦Konklusion  HOME udvikling 2008  Konklusion  Diskussion 28.
Tema: Årets danske debutanter Bliv inspireret i temaet på.
Køn og krimi Forelæsning Frit Forum d Gunhild Agger.
Bulbjerg.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
FORFATTER Tove kom til verden d. 14. december 1917, men hun sagde hele sin levetid at hun var født i Hun var gift fire gange. Tove døde d. 7 marts.
Tema: To be or not to be: Kraniumbold, teaterblod og ny dansk dramatik Bliv inspireret i temaet på.
Krimifortællinger Interaktiv assistent til arbejde med krimifortællinger i udskolingen.
Ondskabens former.
Præsentationens transcript:

Forbrydelsen: køn og efterforskning Gunhild Agger Værkanalyse Mediefag d

Forbrydelsen som produktion Forbrydelsen 1-20, 2007 &1- 10, 2009 Hovedforfatter: Søren Sveistrup Episodeforfattere: Søren Sveistrup, Torleif Hoppe, Michael W. Horsten Konceptuerende instruktør I: Birger Larsen (bl.a. Frihedens skygge, TAXA) Fotograf: Eric Kress m.fl. Konceptuerende instruktør II: Kristoffer Nyholm (Landsbyen, Taxa, Nik. og Julie) Fotograf: Rasmus Arrildt m.fl

Forbrydelsen som produktion Musik: Frans Bak Producent: Piv Bernth Koproducent: ZDF Skuespillere: I: bl.a. Sofie Gråbøl & Lars Mikkelsen, Bjarne Henriksen & Ann Eleonora Jørgensen; Søren Malling, Marie Askehave, Bent Mejding, Nicolaj Kopernikus m.fl. II: bl.a. Michael Birkkjær, Ken Vedsegaard, Nicolas Bro Egenpræsentation: ”thrillerserie”

Føljetonkarakteren Format: Begge lange føljetoner (‘closed serial’): betegner 7 episoder og derover, der tilsammen udgør en afsluttet helhed. Vanskeliggør værkanalysen p.gr.a. materialemængden Den bærende plan: den syntetiserende værkanalyse, set i lys af den overordnede dramaturgi, det samlede plot, herunder slutningens betydning, karakternes udvikling, stil og genre

Analyse-alternativ Selektion af enkelte dele eller sekvenser ud fra begrundede kriterier: repræsentativitet, anslag af vigtige temaer, stilelementer Inddragelse af udvalgte andre dele og perspektivering

Genre Kombinerer krimien og den politiske thriller Genretraditioner: Nikolaj Arcels Kongekabale (2004) Jacob Grønlykke: Den serbiske dansker (tv-føljeton, 2001) [Søren Kragh-Jacobsen: Det som ingen ved (2008) Rumle Hammerichs Headhunter (2009)]

Sauerberg, L. O. (1984) Secret Agents in Fiction. London: Macmillan Thriller-begrebet: forskelligt på engelsk og amerikansk På engelsk: især om agentgenren På amerikansk: en overordnet rummelig betegnelse for action-mættede historier inden for både spion-, detektiv- og anden fiktion

Suspense “Suspend means to hang up or to put out of action for a while, and this is the way suspense works in narrative fiction.” … “the principle of suspense may be defined as the prevention of immediate satisfaction of curiosity about plot issues through structural obstruction of the logic of temporal progression” (Sauerberg 1984: 81)

Tematisk anslag: forbrydelse og politik 1. og 2. sæson: sammenfiltring af forbrydelse og kommunalpolitik i parallelspor med indbyrdes forbindelser. 3. sæson: sammenfiltring af forbrydelse og politik i parallelspor med indbyrdes forbindelser under inddragelse af regeringsniveau på baggrund af danske soldaters aktioner og fejltrin under krigen i Afghanistan Begge: Udstilling af medialiseringstendensen

Titlen Forbrydelsen Mordet på den uskyldige unge pige med helt almindelige forviklinger i sit kærlighedsliv Lars von Trier: Forbrydelsens element 1984: dialektikken mellem ofre, morder og efterforsker David Lynch: Twin Peaks : dialektikken mellem det indre og det ydre plan, spaltningen vist gennem det dunkle landskab

Forbindelsestråde mellem det kriminelle og det politiske spor Parallelverdener, indrammet af en fælles målrettethed: Gensidig spejling og kommentar I det ene spor skal forbrydelser opklares I det andet spor skal borgmestervalget vindes (2007), og statsmagten legitimere sin anvendelse af vold og magt – og sine fejlgreb (2009) Stadig krydsklipning mellem de to spor

Forbrydelsens element: stil Film noir-traditionen Dystre universer Tid: november Rum: storbyen, skoven/sumpen, Birk Larsen-familiens to villaer, Politigården, Rådhuset/Christiansborg Identisk farve- og lyssætning Mørket i talrige nuancer af gråt, blåt og sort som fælles symbol

Karakteranalyse: Køn og efterforskere Oprindeligt ingen kvinder i efterforskerposition Clarice Starling (spillet af Jodie Foster) i Jonathan Demmes The Silence of the Lambs (1991): den kvindelige efterforsker Tese om kvindelige efterforskere i nyere tv-krimier: de nye kvinder fremstår som tro kopier af de gamle mænd

Mandlige karakterer og samfundet Michael Tapper: ”Hans kropp – samhället självt” i Agger & Waade: Den skandinaviske krimi, 2010: Den utopiske type: den veltrænede, hårdtslående atlet i slægt med Rambo og Carl Hamilton – fx Gunvald Larsson Den dystopiske type: den midaldrende, pligtopfyldende, fysisk og psykisk plagede politimand – fx Colin Dexters Morse, Per Wahlöös Jensen, Sjöwall og Wahlöös Martin Beck, Henning Mankells Kurt Wallander og Hakon Nessers Van Veeteren,Roslund og Hellströms kriminalkommissær Ewert Grens

Mandlige efterforskere De hærgede mandekroppe ifølge Tapper: symbol på det svenske velfærdssamfunds krise. Wallander: ”en socialt och sexuelt deklasserad outsider utan karta och kompass i en okänd ny värld han inte förstår; endast arbetet ger honom en känsla av tilhörighet och identitet” (Tapper 2010: 56)

Kvindelige efterforskere ”afprøvning af kvindernes status i forhold til mændene, deres vilje og sejhed” (Agger 2010: 182) Karen Klitgaard Povlsen: ”Anna Pihl – Mor(d) på Bellahøj Politistation” i Agger & Waade: Den skandinaviske krimi, 2010: ”kvinder skal lære at forvalte deres køn og moderrolle professionelt, når de er på arbejde” (Povlsen 2010: 44) arbejdsliv og privatliv skal skilles ad

m/k Kvinderne har de samme problemer med at forene arbejdsliv og privatliv som deres mandlige kolleger. Begge ender ofte som amputerede væsener med problemfyldte relationer til deres egne børn, hvis de har nogen, uden mand og med et reduceret socialt liv. Som efterforskere har begge køn både metode, intuition og empati

Omvending Sarah Lund er afgående Jan Meyer skal overtage hendes stilling I udgangssituationen: komplementære i en bad cop/good cop-konstellation. Hun: intuition og empati, antiryger. Han: konfrontation og rå slagkraft, ryger I slutsituationen: Han prioriterer sin familie (barn har mellemørebetændelse). Hun: indædt fokusering på sagen begynder at ryge

Parallelfigurer Troels Hartmann og Sarah Lund: Ensidigt besat af deres profession Spiller en nøglerolle på hver sit felt – politik og efterforskning. Begge optagne af de døde: Hartmann af sin afdøde kone, og Lund af myrdede mennesker. Hendes søn: ”Du interesserer dig jo kun for folk, når de er døde”. Har svært ved at åbne sig i forhold til andre mennesker

Sarah Lund og justitsminister Thomas Buch Fælles mål: sandheden Vedholdenhed, kompromisløshed og enestående evne til comeback Negligerer deres familier Tvinges til kompromis

Det kvindelige modstykke Som den traditionelle mandlige efterforsker: Sarah Lund brænder sine privatlivsrelationer af og opklarer som enegænger de forbrydelser, der opsluger hende. Intuition og utrætteligt engagement dag og nat er fællesgods. Også den marginale position. Opklaring er ”dét, jeg kan”

Forskelle 2007/2009 Fokus i Forbrydelsen I: opklaring af mordet på gymnasieeleven Nanna Birk Larsen – det politiske niveau indeholder paralleller, men uden direkte relation Grundkonceptet i Forbrydelsen II: ikke blot parallel, men direkte sammenhæng mellem politik og forbrydelse

Følelserne og de melodramatiske momenter Forbrydelsen I: familietragedien omkring mordet – bearbejdning af sorg, skyld, optrævling af traumer. Ender i drab på morderen. Forbrydelsen II: forløbet omkring Jens Peter Raben og hans familie – klassiske elementer i melodramaet: uretfærdighed, Rabens sygeerklæring, indespærring, forsøg på at komme ud af mørket og hans flugt

Fiktionens kommentar til virkeligheden ”Danmark betaler erstatning for død pige. For tredje gang under indsatsen i Afghanistan er civile dræbt” (Politiken d ) ”Forsvarsskandalen efterlader et blødende sår. Pinligt: Jægerbog, fyringer i ledelsen og overforbrug rammer også soldaten, som skal passe sit job på Danmarks største arbejdsplads. Og der vil gå lang tid, før skaden er genoprettet, vurderer folk omkring forsvaret” (Nordjyske )